تصویر رباتی در حال نشان دادن لوگوی بینگ مایکروسافت

«بینگ» بنگ مایکروسافت؛ هرآنچه باید درباره‌ی بینگ جدید مبتنی‌بر ChatGPT بدانید

یک‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
مطالعه 14 دقیقه
مایکروسافت با موتورجستجویی مبتنی‌بر ChatGPT می‌خواهد انقلابی در دنیای جستجوی وب ایجاد کند. در اینجا شما را با تمام زوایای «بینگ جدید» آشنا خواهیم کرد.
تبلیغات
روز جدیدی در جست‌وجوی وب فرا رسیده است. مسابقه از همین امروز شروع می‌شود و ما قصد داریم به سمت جلو و با سرعت هرچه تمام‌تر حرکت کنیم.

این جمله‌ای است که ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در رویدادی که ۷ فوریه ۲۰۲۳ در جمع خبرنگاران معتبرترین وب‌سایت‌های فناوری برگزار کرد، با اطمینان و اعتما‌د‌به‌نفس بالا به زبان آورد. منظور نادلا از مسابقه، پروژه‌ی بسیار بلندپروازنه‌ی ردموندی‌ها برای به زیر کشیدن گوگل از تخت موتور جست‌وجو پس از ده‌ها سال پادشاهی است؛ این بار با نسخه‌ای از بینگ که مبتنی‌بر هوش مصنوعی ChatGPT است و گویا قرار است به‌طور کامل، مدل جست‌وجوی ما در اینترنت را تغییر دهد.

بینگ جدید با هوش مصنوعی پیشرفته‌تر از ChatGPT معرفی شد؛ مایکروسافت ترمز گوگل را می‌کشد؟
بینگ جدید با هوش مصنوعی پیشرفته‌تر از ChatGPT معرفی شد؛ مایکروسافت ترمز گوگل را می‌کشد؟
مطالعه '3

«بینگ جدید» (New Bing) نامی است که مایکروسافت برای موتور جست‌وجوی مبتنی‌بر هوش مصنوعی خود انتخاب کرده؛ نام به‌شدت ساده و شاید حتی پیش‌وپاافتاده‌ای که در پس آن، قدرت فوق‌العاده‌ و قابلیتی انقلابی پنهان شده است.

اگر در این مدت تجربه‌ی کار با چت‌ بات ChatGPT را داشته‌اید (اگر هنوز موفق به استفاده از ChatGPT نشده‌اید، حتما روش ثبت‌نام در این چت‌بات را در ویدیوی تجربه‌ زومیت با چت‌بات نابغه ChatGPT تماشا کنید)، می‌توانید حدس بزنید حال‌وهوای جست‌وجو در بینگ جدید به چه صورت خواهد بود. در بینگ جدید، نتایج جست‌وجو به‌جای اینکه صرفا از یک سری لینک و صفحه برای کلیک کردن (و ساعت‌ها وقت تلف کردن!) تشکیل شده باشد، به‌ شکل پاسخ‌های کوتاه، ساده و سرراست به‌کمک هوش مصنوعی تولید می‌شود و زحمت ما را از گشت‌وگذارهای بیهوده در بین خروارها لینک مرتبط و نامرتبط کم می‌کند.

چت‌بات ChatGPT که توسط شرکت OpenAI بر مبنای مدل زبانی بزرگ GPT-3.5 و با رابط کاربری بسیار ساده توسعه‌ یافته، با در دسترس قرار دادن رایگان قابلیت چت با هوش مصنوعی، در چند ماه اخیر حسابی سروصدا به‌راه انداخته است. اگر ادغام این چت‌بات در موتور جست‌وجوی بینگ آنطور که مایکروسافت رویایش را در سر می‌پروارند، پیش برود، هم فشار سنگینی بر سال‌ها فرمانروایی گوگل در دنیای جست‌وجوی وب وارد می‌کند و هم ساعت‌ها زمانی را که هر روز برای تحقیق، پر کردن فایل‌های اکسل، کدنویسی و هزارویک تسک دیگر صرف می‌کنیم، به ما برمی‌گرداند.

آیا پایان حکمرانی گوگل بر اینترنت نزدیک است؟ [به همراه ویدیو]
آیا پایان حکمرانی گوگل بر اینترنت نزدیک است؟ [به همراه ویدیو]
مطالعه '16

البته پروژه‌های بلندپروازنه‌ی مایکروسافت تنها به ChatGPT و بینگ ختم نمی‌شود؛ ردموندی‌ها قرار است از مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI، شرکتی که مایکروسافت با سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد دلاری، حالا نزدیک ۵۰ درصد در آن سهم دارد، در سایر اپلیکشن‌ها و سرویس‌های خود استفاده کنند. برای مثال، این شرکت به‌تازگی از ابزارهای آموزشی هیجان‌انگیزی بر پایه‌ی هوش مصنوعی به‌نام‌های Math Coach و Speaker Progress و Math Progress رونمایی کرد که قرار است هم کار معلمان را آسان‌تر کند و هم دانش‌آموزان را با درس ریاضی آشتی دهد.

اعتراف می‌کنم آن روز که پانوس پانای، مدیر بخش ویندوز و سخت‌افزار مایکروسافت در رویداد CES 2023 گفت: «هوش مصنوعی قرار است تمام کارهایی را که در محیط ویندوز انجام می‌دهید، به معنای واقعی کلمه، از نو ابداع کند.» من هم مثل خیلی‌های دیگر، با نگاهی پر از شک و تردید به این وعده نگاه کردم؛ اما حالا که توانایی‌های شگفت‌انگیز ChatGPT را از نزدیک دیدم، احساس می‌کنم این بار هم مثل ادعای برتری مرورگر اج، احتمالا حق با مایکروسافت باشد.

مصاحبه مدیرعامل مایکروسافت؛ از ترجمه اشعار مولانا با بینگ تا ورود به دوران جدید موتورهای جستجو
مصاحبه مدیرعامل مایکروسافت؛ از ترجمه اشعار مولانا با بینگ تا ورود به دوران جدید موتورهای جستجو
مطالعه '4

تا چند وقت دیگر، استفاده از بینگ مبتنی بر ChatGPT در دسترس همگان قرار خواهد گرفت؛ تا آن روز بیایید کمی بیشتر درباره‌ی این موتور جست‌وجوی جدید و نحوه‌ی استفاده از آن آشنا شویم.

تماشا کنید: تجربه زومیت با بینگ جدید

با تماشای ویدیو در یوتیوب زومیت، ما را در تولید محتواهای ویدیویی ارزشمندتر حمایت کنید.

بینگ جدید (New Bing) چیست؟

طرحی از نوار جستجوی بینگ جدید مجهز به هوش مصنوعی مایکروسافت

«بینگ جدید» درواقع همان موتور جست‌وجوی نام‌آشنا و البته بداقبال مایکروسافت است که حالا به مدل هوش مصنوعی بسیار قدرتمندی مجهز شده تا هم تلاش دوباره‌ای باشد برای پایان دادن به یکه‌تازی چندین ساله‌ی موتور جست‌وجوی گوگل و هم روش جست‌وجوی ما در اینترنت را به‌طور کامل زیرورو و آن‌طور که مایکروسافت امیدوار است، بهتر از قبل کند.

مایکروسافت برای استفاده از هوش مصنوعی در بینگ، سراغ شرکت مرموز و بسیار موفق OpenAI رفته که هدف نهایی‌اش، توسعه‌ی هوش مصنوعی قوی در حد هوش انسانی است. اگر از قابلیت‌های ChatGPT شگفت‌زده شده‌اید، احتمالا از نسخه‌ی به‌کار رفته در بینگ بیشتر متحیر شوید؛ چراکه مایکروسافت می‌گوید مدل زبانی مورداستفاده در بینگ، به‌مراتب پیچیده‌تر، بزرگ‌تر و نسل بعدی GPT-3 و حتی «از ChatGPT قوی‌تر است.»

مایکروسافت: بینگ جدید از ChatGPT قوی‌تر است

هرچند نادلا حاضر نشد رک‌وراست بگوید که منظورش از مدل پیچیده‌تر دقیقا کدام نسخه از GPT است؛ اما اگر منظور همان GPT-4 است، می‌گویند عملکردش به‌حدی شگفت‌انگیز است که افراد سیلیکون‌ولی از آن به‌عنوان جادو یاد می‌کنند!

در کنار نسخه‌ی پیشرفته‌تر مدل زبانی بزرگ GPT-3، مایکروسافت از مدل پرومتئوس (Prometheus) خودش نیز در بینگ جدید استفاده کرده است؛ پرومتئوس درواقع لایه‌ای از کنترل و امنیت دور مدل زبانی است که وظیفه‌‌ی رصد و حذف نتایج نادرست یا نامناسب و ارائه‌ی داده‌های مرتبط و به‌روز مثل موقعیت مکانی و تاریخ را برای بهبود ورودی و خروجی مدل به‌عهده دارد.

و درنهایت، مایکروسافت از مدل پیشرفته‌تر GPT-3 در شاخص رتبه‌بندی جست‌وجوی بینگ و الگوریتم‌های سرچ استفاده کرده که به‌ ادعای این شرکت، «منجر به بزرگترین جهش در افزایش مرتبط بودن نتایج جست‌وجو در دو دهه‌ی گذشته شد.» مایکروسافت می‌گوید با این مدل هوش مصنوعی، «حتی جست‌وجوهای ساده و ابتدایی نیز به نتایجی دقیق‌تر و مرتبط‌تر از همیشه منجر خواهد شد.»

مایکروسافت: بینگ جدید، بزرگ‌ترین جهش در افزایش مرتبط بودن نتایج جست‌وجو

به‌گفته‌ی خود مایکروسافت، استفاده از «بینگ جدید» مثل این است که هر زمان که در حال جست‌وجو در اینترنت هستید، کنار دستتان یک دستیار پژوهشی، برنامه‌‌ریز شخصی و همکاری با ایده‌های خلاقانه ایستاده تا به شما به‌طور رایگان و شبانه‌روزی برای پیدا کردن پاسخی که به دنبالش هستید، کمک کند.

این هوش مصنوعی درواقع برای پاسخ به سؤالات کاربران، اینترنت را زیرورو می‌کند و براساس مقالات مرتبطی که در عرض چند ثانیه خوانده، خلاصه‌ای از آن‌ها را به عنوان پاسخ ارائه می‌دهد. درضمن، در انتهای پاسخ نیز لینک مقالاتی را که خوانده اضافه می‌کند تا بتوانید خودتان از درستی پاسخ، مطمئن شوید.

مایکروسافت در حال معرفی بینگ جدید

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت می‌گوید بینگ جدید صرفا یک موتور جست‌وجو نیست؛ بلکه یک موتور پاسخ‌دهی است.

ما قبلا هم به پاسخ می‌رسیدیم، اما با این مدل‌های زبانی بزرگ، درستی این پاسخ‌ها بسیار بهتر از گذشته خواهد بود.

می‌توان گفت بینگ جدید مثل این است که یک پلتفرم چت را مستقیم در دل موتور جست‌وجو گذاشته باشیم؛ بدین‌ترتیب، می‌توانید با زبان طبیعی، سؤال خود را تا ۱۰۰۰ کلمه مطرح و پاسخ خوبی دریافت کنید؛ اما جست‌وجو لازم نیست همین‌جا تمام شود؛‌ چون می‌توانید در ادامه، سؤالات مرتبط دیگری از بینگ بپرسید و به‌نوعی با هوش مصنوعی وارد مکالمه شوید. مثلا اگر در فهم پاسخ اولیه به مشکل برخوردید، بدون نیاز به تکرار درخواست قبلی می‌توانید بنویسید: «می‌توانی آن را ساده‌تر توضیح دهی؟» یا «گزینه‌های بیشتری به من پیشنهاد بده» تا پاسخ‌های مفصل‌تر و متفاوتی دریافت کنید.

درکنار تمام این‌ها، مایکروسافت به‌روزرسانی بزرگ جدیدی برای اج معرفی کرده که ارتباطات تنگاتنگی با موتور جست‌و‌جوی بینگ مبتنی‌بر هوش مصنوعی دارد و قابلیت‌های هیجان‌انگیزی مثل خلاصه‌نویسی مقالات، استخراج نکات مهم گزارش‌های مالی، نوشتن ایمیل و پست برای شبکه‌های اجتماعی را به منوی سایدبار می‌آورد و همواره در دسترس خواهند بود.

چطور به بینگ جدید دسترسی پیدا کنیم؟

استفاده از بینگ جدید برای همه رایگان است؛ اما در حال‌حاضر، در مرحله‌ی آزمایشی و دسترسی محدود قرار دارد و برای همه در دسترس نیست. مایکروسافت قصد دارد در این مرحله، با استفاده از فیدبک کاربران اولیه، مدل را بهبود و ریسک‌های احتمالی را کاهش دهد.

مایکروسافت می‌گوید تا چند هفته‌ی دیگر، میلیون‌ها کاربر به بینگ جدید دسترسی خواهند داشت. اگر دوست دارید شما نیز جزو یکی از این چند میلیون نفر باشید، لازم است به لیست انتظار بپیوندید و منتظر بمانید تا مایکروسافت به شما ایمیلی بفرستد.

در این مقاله می‌توانید با نحوه‌ی ثبت‌نام برای استفاده از بینگ جدید و راه‌کارهایی برای جلو افتادن از دیگران در لیست انتظار آشنا شوید.

چطور از بینگ جدید بهترین استفاده را بکنیم؟

لوگوی مایکروسافت در کنار لوگوی ChatGPT

طبق توصیه مایکروسافت، طوری از بینگ جدید سؤال بپرسید که انگار دارید با یک آدم واقعی صحبت می‌کنید؛ به این معنی که سؤالتان را با جزئیات مطرح کنید، از بینگ بخواهید بیشتر توضیح دهد یا اینکه به او بگویید چطور می‌تواند برایتان مفید‌تر باشد. برای مثال، اگر ابتدا از بینگ پرسیدید: «می‌خواهم در ماه سپتامبر با دوستانم به سفر بروم. چه سواحلی در فاصله‌ی سه‌ساعته از فرودگاه هیترو لندن قرار دارند؟» سؤال بعدی می‌تواند این باشد: «وقتی آنجا رسیدیم، پیشنهاد می‌دهی چه کارهایی بکنیم؟»

سؤالات پرجزئیات‌تر = پاسخ‌های بهتر

نکته‌ی دیگر برای استفاده از بینگ جدید این است که از خود بینگ مستقیما بپرسید که چطور از آن استفاده کنید. مثلا از آن بپرسید «چه کارهایی می‌توانی بکنی؟» یا «می‌توانی در فلان مورد به من کمک کنی؟» یا «چه محدودیت‌هایی داری؟» بینگ به شما خواهد گفت که در چه مواردی نمی‌تواند به شما کمک کند.

مورد دیگر که مایکروسافت به آن تاکید دارد این است که هنگام روبه‌رو شدن با هر جوابی که از بینگ دریافت می‌کنید، درستی آن را یک‌بار خودتان چک کنید؛ به‌ویژه چون این موتور جست‌وجو در مراحل اولیه به سر می‌برد و بااینکه در تلاش است پاسخ‌ها در عین جالب بودن، درست و دقیق باشند، کماکان ممکن است نتایج نادرستی ارائه دهد. مایکروسافت توصیه می‌کند با ارسال فیدبک، به بهبود سریع‌تر مدل کمک کنید.

و در آخر، هرچه سؤالتان جزئیات بیشتری داشته باشد، پاسخ بهتری دریافت خواهید کرد.

جست‌وجو در بینگ جدید چه تفاوتی با جست‌وجوهای معمولی دارد؟

گوشی هوشمند با طرح موتورجستجو بینگ کنار کیبورد

بینگ جدید از رابط کاربری چت‌بات‌‌گونه استفاده می‌کند که تفاوت بزرگی با نوار جست‌وجوی سنتی دارد؛ هرچند بخشی از ویژگی‌های سرچ کنونی را به ارث برده است.

زمانی‌که سؤال خود را در چت‌باکس بینگ جدید وارد می‌کنید، موتورجست‌وجو به جای اینکه فهرستی از لینک‌های مرتبط نشان دهد که شاید پاسخ ما را در برداشته باشند، شروع به خواندن محتوای مقالات مرتبط در وب‌سایت‌های متعبر می‌کند و خودش جواب سؤال را در چند پاراگراف به ما ارائه می‌دهد؛ انگار فردی مستقیماً پاسخ سؤال ما را داده باشد. علاوه‌براین، در انتهای هر پاسخ، لیستی از وب‌سایت‌های استفاده‌شده نمایش داده می‌شود تا کاربران بتوانند با کلیک روی آن‌ها، پاسخ‌ها را راستی‌آزمایی کنند.

از بینگ جدید می‌توان به‌عنوان ابزاری برای خلاقیت استفاده کرد

برای مثال، در دمویی که هنگام معرفی بینگ جدید دیدیم، یوسف مهدی،‌ معاون بخش جست‌وجو و دستگاه‌های مایکروسافت، از این چت‌بات خواست تا برای سفر به مکزیکوسیتی، برنامه‌ی سفر پنج روزه بنویسد و بعد آن را به اعضای خانواده‌اش ایمیل کند. پاسخ طولانی چت‌بات در انتها به لیستی از لینک‌های مربوط به وب‌سایت‌های مسافرتی اشاره داشت که از آن‌ها به‌عنوان منبع استفاده کرده بود.

در بینگ جدید می‌توان درخواست‌ها را به‌طور طبیعی و دقیقا به همان شکلی که حرف می‌زنیم و فکر می‌کنیم، تایپ کرد تا هوش مصنوعی، پاسخ‌هایی مفصل ارائه دهد. همچنین می‌توان در ادامه‌ی سؤال اول، سؤالا‌ت مرتبط پرسید تا پاسخی که دریافت می‌کنید، به آنچه مدنظرتان بوده، نزدیک‌تر شود.

تفاوت دیگری که بینگ‌ جدید با سرچ‌های کنونی دارد این است که می توان از آن به‌عنوان ابزاری برای خلاقیت استفاده کرد. مثلا می‌توانید از این چت‌بات بخواهید برایتان شعر یا داستان بنویسد یا حتی درباره‌ی پروژه‌ای که ذهنتان‌ را به خود درگیر کرده، با شما همفکری کند.

علاوه‌براین، مایکروسافت بخشی از قابلیت‌های تکنولوژی ChatGPT را دل سایدبار مرورگر اج گنجانده است که به‌کمک این ابزار می‌توانید سند مالی طولانی و پیچیده‌ای را خلاصه کنید یا آن را با سند دیگری مقایسه کنید. بعد می‌توانید از چت‌بات بخواهید این محتوا را به ایمیل، لیست یا پستی برای شبکه‌های اجتماعی تبدیل کند و لحن آن را مثلا به حرفه‌ای یا طنزآمیز تغییر دهد.

بینگ جدید چه تفاوتی با ChatGPT دارد؟

طرح شرکت OpenAI کنار لوگوی مایکروسافت

اگرچه بینگ جدید از همان تکنولوژی به‌کار رفته در ChatGPT استفاده می‌کند که درواقع همان نسخه‌ای از مدل زبانی GPT است، با این چت‌بات تفاوت‌های عمده‌ای دارد؛ تفاوت‌هایی که بینگ جدید را به ابزار مطمئن‌تر و مناسب‌تری برای جست‌وجو در وب تبدیل می‌کند.

اولین و مهم‌ترین تفاوت هوش مصنوعی به‌کار رفته در بینگ جدید با ChatGPT، دسترسی آن به اخبار و داده‌های کاملا به‌روز است که از طریق اتصال ۲۴‌ساعته‌ی آن به اینترنت ممکن شده است. ChatGPT از مدلی استفاده می‌کند که داده‌هایش فقط تا سال ۲۰۲۱ را پوشش می‌دهند؛ درنتیجه،‌ اگر از آن سؤالی بپرسید که مربوط به سال بعد از ۲۰۲۱ باشد، نمی‌تواند به شما پاسخی بدهد. اما اگر از بینگ جدید بخواهید خلاصه‌ای از رویداد مایکروسافت را که مثلا همین چند دقیقه پیش برگزار شد، ارائه دهد، به‌راحتی از پس این کار برمی‌آید؛ چون به محتوای وب‌سایت‌هایی که رویداد را بلافاصه پوشش دادند،‌ دسترسی دارد.

مدل هوش‌مصنوعی بینگ جدید برخلاف ChatGPT به اینترنت متصل است

دومین تفاوت در نسخه‌ی مدل زبانی به‌کار رفته در بینگ جدید و ChatGPT است. درحالی که ChatGPT مبتنی‌بر مدل زبانی بزرگ GPT-3.5 است، مدل به‌کار رفته در بینگ جدید بزرگ‌تر، پیچیده‌تر و مجهز به پارامترهای به‌مراتب بیشتری است. پارامتر درواقع به قدری اشاره دارد که مدل می‌تواند به‌صورت مستقل و با دریافت آموزش بیشتر، آن را تغییر دهد و به‌طور کلی، تعداد پارامتر برای مدل‌های زبانی شبیه تعداد ترانزیستورها برای تراشه است؛ به‌این معنی که هرچه بیشتر باشد، قدرت و سرعت عمل مدل در تولید پاسخ بیشتر است. مدل به کار رفته در ChatGPT دارای ۱۷۵ میلیارد پارامتر است. اگر شایعات درست باشد و بینگ جدید واقعا از GPT-4 استفاده می‌کند، ممکن است تا ۱۰۰ تریلیون پارامتر داشته باشد؛ هرچند سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI می‌گوید شایعه تعداد پارامترهای GPT-4 «کاملا مزخرف» است.

در بینگ جدید می‌توانید پاسخ‌هایی را که به سؤال شما مرتبط نیستند، با دکمه‌ی «Dislike» مشخص کنید تا اطلاعات مربوط سؤال و جواب شما برای بررسی به مایکروسافت ارسال شود. به‌گفته‌ی مایکروسافت، پاسخ‌هایی که با Dislike نشانه‌گذاری شده باشند به سمت اینباکس مهندسان این شرکت روانه می‌شوند تا اشتباهاتشان تصحیح و مدل هوش مصنوعی بهتر شود.

آیا هوش مصنوعی و ربات‌ها می‌خواهند ما را از کار بیکار کنند؟
آیا هوش مصنوعی و ربات‌ها می‌خواهند ما را از کار بیکار کنند؟
مطالعه '12

مایکروسافت همچنین پاسخ‌های چت را در کنار نتایج جست‌وجوی سنتی در بینگ ارائه می‌کند؛ بدین‌ترتیب که وقتی سؤالتان را در بینگ جدید مطرح می‌کنید، درکنار جواب مستقیم چت‌بات، می‌توانید لینک‌ به وب‌سایت‌های مرتبط را هم مشاهده کنید که روش خوبی برای آشنا کردن تدریجی افراد به جست‌وجوی مبتنی‌بر هوش مصنوعی است.

اما شاید بزرگ‌ترین تفاوت بین بینگ و ChatGPT خود را در تصمیم مایکروسافت به تزریق توانایی‌های چت‌بات به مرورگر اج نشان دهد و این احتمالا جایی است که همکاری‌های آینده مایکروسافت با OpenAI جالب می‌شود. اج جدید که تا چند وقت دیگر در دسترس تمام کاربران قرار خواهد گرفت، به سایدباری مجهز خواهد شد که می‌تواند کل صفحات وب را اسکن کند و بعد به شما امکان می‌دهد اطلاعات موردنظرتان را از آن استخراج کنید. مثلا فرض کنید در وب‌سایتی، جدیدترین تلویزیون‌های 4K لیست شده است؛ می‌توانید از بینگ بخواهید بهترین مدل‌ها را با هم مقایسه کند، ارزان‌ترین‌ را پیدا کند و بعد تمام این اطلاعات را در دل جدولی بگنجاند و به فردی که می‌خواهید، ایمیل کند.

بزرگ‌ترین تفاوت بینگ با ChatGPT: سایدبار مبتنی‌بر هوش مصنوعی مرورگر اج

مایکروسافت همچنین می‌گوید توانایی کدنویسی بینگ جدید از ChatGPT بهتر است؛ ادعایی که درستی آن باید توسط برنامه‌نویسان ثابت شود. در هر حال، این‌طور به نظر می‌رسد که برنامه‌نویسان نقش بزرگی در آزادسازی پتانسیل واقعی بینگ جدید و مدل پرومتئوس مایکروسافت خواهند داشت.

بینگ جدید چه محدودیت‌هایی دارد؟

اسکرین‌شات صفحه اول بینگ جدید

درحالی‌که برخی از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، تکنولوژی مدل‌های زبانی را انقلابی توصیف کرده‌اند و معتقدند پتانسیل زیرورو کردن هر صنعتی را که فکرش را بکنید، دارد، برخی از متخصصان هوش‌ مصنوعی هشدار داده‌اند که با این مدل‌ها باید با احتیاط برخورد شود، چراکه این تکنولوژی توانایی تشخیص حقیقت از داستان را ندارد و دچار «هذیان‌گویی» می‌شود؛ اصطلاحی که در دنیای هوش مصنوعی برای اشاره‌ به توانایی مدل‌های زبانی به سرهم کردن اطلاعات پرجزئیات و گاها متقاعدکننده به کار می‌رود.

بینگ جدید گاهی دچار هذیان‌گویی می‌شود

اگرچه شرکت OpenAI و مایکروسافت تلاش زیادی کرده‌اند تا داده‌های در دسترس مدل، از هرگونه سوگیری‌های نژادی، قومی، جنسیتی و غیره پاکسازی شده باشند و به هر درخواست نامناسب، غیراخلاقی یا حتی مجرمانه پاسخ داده نشود، باز هم راه‌هایی برای دور زدن این فیلترها وجود دارد.

سارا برد، مدیر بخش هوش مصنوعی مسئولانه (Responsible AI) مایکروسافت می‌گوید در تست‌های اولیه، این مدل می توانست مثلا به فردی یاد دهد چطور به مدرسه حمله کند، اما حالا می‌تواند هم درخواست‌های مخرب را شناسایی و هم در برابر پاسخ به آن‌ها مقاومت کند. بااین‌حال، همیشه این احتمال وجود دارد تا افرادی محدودیت‌های هوش مصنوعی را از بین ببرند و آن را به‌اصطلاح «جیل‌بریک» کنند تا قوانین خودش را زیرپا بگذارد.

برد همچنین اعتراف کرد که مایکروسافت هنوز مشکل هذیان‌گویی مدل را به‌طور کامل حل نکرده است و ممکن است گاهی جواب‌هایی ارائه دهد که به‌ظاهر درست می‌‌آیند، اما درواقع ناقص، نامناسب یا نادرست هستند.

ما این مدل را از روز اولی که شروع کردیم، به حد فوق‌العاده‌ای بهبود بخشیدیم اما هنوز کارهای زیادی مانده تا برای بهتر کردن مدل، انجام دهیم.

مایکروسافت می‌گوید قبل از تصمیم‌گیری یا انجام کاری براساس پاسخ‌های بینگ، صحت پاسخ‌ها را خودتان یک بار دیگر بررسی کنید و اگر پاسخ نامناسبی دریافت کردید، آن را به مایکروسافت گزارش دهید. درکل، این مدل‌ها با گذر زمان و با داده‌ها و فیدبک‌های کاربران بهبود می‌یابند و تا آن روز باید خودتان را برای پاسخ‌های نادرست آماده کنید.

بینگ جدید چه بلایی سر SEO و ترافیک وب‌سایت‌ها خواهد آورد؟

موتور جستجو مایکروسافت بینگ Microsoft Bing روی موبایل

یکی از نگرانی‌های بزرگی که بینگ جدید برای وب‌سایت‌ها ایجاد کرده، کاهش ترافیک و بازدید از آن‌ها است؛ حالا که جواب هر سؤال به‌طور مستقیم در همان صفحه‌ی اول بینگ به کاربر نمایش داده می‌شود، چه نیازی دارد از خود وب‌سایت بازدید کند؟ آن هم وقتی که همان جواب، مستقیما از خود وب‌سایت‌ها گرفته می‌شود، اما منفعتی برای آن‌ها ندارد.

ساتیا نادلا می‌گوید مایکروسافت به این نگرانی فکر کرده و می‌داند تنها زمانی می‌تواند از محتوای وب‌سایت‌ها در مدلش استفاده کند که بینگ جدید بتواند برای افرادی که این محتوا را تولید کرده‌اند، ترافیک ایجاد کند.

اگر قرار باشد بینگ جدید برای وب‌سایت‌ها ترافیک ایجاد نکند، مطمئن باشید بات‌های ما اجازه‌ی کرال کردن صفحات وب را نخواهند داشت.

نادلا می‌گوید شاید بینگ جدید باعث ایجاد رقابت بیشتر بین موتورهای جست‌وجو شود و بدین‌ترتیب، هم صاحبان وب‌سایت‌ها از مزایای بیشتری برای کسب‌ درآمد بهره‌مند شوند و هم انتخاب‌های بیشتری پیش روی کاربران گذاشته شود.

شاید در حوزه‌ی SEO و بهینه‌سازی موتور جستجو، گزینه‌های جدیدی معرفی شود تا صاحبان وب سایت‌ها براساس آن، محتوا تولید کنند.

در حال‌حاضر، صحبت سر شایدها است و اگرچه پاسخ‌های چت‌بات در انتها به وب‌سایت‌هایی که از محتوای آن استفاده کرده، لینک می‌دهد، معلوم نیست چه تعداد از کاربران بخواهند روی این لینک‌ها کلیک کنند.

از سوی دیگر، نادلا می‌گوید حتی سرچ کنونی نیز جواب را در همان صفحه‌ی اول به کاربر می‌دهد و قرار نیست بینگ جدید به‌طور کامل از این چارچوب خارج شود. «به این فکر کنید که چه روزهای فوق‌العاده‌ای در انتظار ما است!» نادلا به آینده بسیار خوش‌بین است؛ ولی باید صبر کرد و دید.

هوش مصنوعی؛ آینده تکنولوژی؟

مایکروسافت و اوپن آی آی / Microsoft and OpenAI

باید با واقعیت رو‌به‌رو شد؛ هوش مصنوعی، آینده‌ی تکنولوژی است و من فکر می‌کنم تا چند سال دیگر، تقریبا تمام جنبه‌های زندگی افراد به‌نوعی به هوش مصنوعی متکی باشد. بی‌شک اوایل راه، محدودیت‌ها و اشتباهات زیادی وجود دارد که با گذشت زمان، بهبود خواهند یافت.

راستش، توضیحات مایکروسافت درباره‌ی خطر بینگ جدید برای SEO و ترافیک وب‌سایت‌ها من را قانع نکرد و هنوز سؤالات زیادی بی‌پاسخ مانده‌اند؛ اما چیزی که مشخص است این است که دنیا به هر حال در این مسیر قرار گرفته و برنامه‌ای برای بازگشت به روش‌های سنتی ندارد. حالا وب‌سایت‌ها برای زنده ماندن باید خود را با شرایط جدید سازگار کنند و کاربران نیز باید یاد بگیرند که چطور به بهترین و امن‌ترین شکل ممکن با هوش مصنوعی ارتباط برقرار کنند.

از سوی دیگر، به این فکر کنید که اگر تکنولوژی به‌کار رفته در بینگ جدید به دستگاه‌های فیزیکی مثل گوگل هوم، الکسا یا حتی دستیارهای صوتی گوشی‌های هوشمند مثل Siri و گوگل اسیستنت راه پیدا کند، چه تغییرات بزرگی در زندگی افراد ایجاد خواهد شد. اگر قدم بعدی مایکروسافت، استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی در دستگا‌ه‌های فیزیکی باشد، به قول خود ساتیا نادلا، «به این فکر کنید که چه روزهای فوق‌العاده‌ای در انتظار ما است!»

البته هنوز زود است درباره‌ی عملکرد و کارایی بینگ مبتنی‌بر ChatGPT قضاوت کرد؛ اما من برای این تحول بزرگ در دنیای جست‌وجوی وب بسیار هیجان‌زده‌ام؛ شما چطور؟

تبلیغات
در حال مطالعه لیست مطالعاتی هستی
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

نظرات

تبلیغات