بینگ جدید با هوش مصنوعی پیشرفته‌تر از ChatGPT معرفی شد؛ مایکروسافت ترمز گوگل را می‌کشد؟

سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
صفحه اصلی بینگ جدید مایکروسافت Bing
نسخه‌ی جدید بینگ که با هوش مصنوعی پیشرفته‌تر از ChatGPT ادغام شده است از راه رسید تا نحوه‌ی استفاده‌ی میلیاردها نفر از اینترنت را تغییر دهد.
تبلیغات

مایکروسافت نسخه‌ی جدیدی از موتور جست‌و‌جوی بینگ را معرفی کرد. بینگ جدید از نسخه‌ی تقویت‌شده‌ی همان فناوری‌ای استفاده می‌کند که ChatGPT را به ابزاری بسیار هوشمند تبدیل کرد. بینگ جدید به‌همراه نسخه‌ی تقویت‌شده‌ی مرورگر اج در دسترس قرار می‌گیرد. به روایت مایکروسافت، بینگ و اج به‌لطف هوش مصنوعی، تجربه‌ی جدیدی از وب را ارائه می‌دهند و همچون «کمک‌خلبان هوش مصنوعی برای وب» عمل می‌کنند.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در مراسمی که امشب برگزار شد، از آغاز دوران جدیدی برای موتورهای جست‌و‌جو خبر داد. مایکروسافت می‌گوید الگوی جست‌و‌جو در وب در ۲۰ سال اخیر تغییر چندانی تجربه نکرده است و تقریبا نیمی از تمامی جست‌و‌جوها به سؤالات کاربران پاسخ نمی‌دهند. به روایت مایکروسافت، ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه‌محور می‌توانند تغییری بزرگ در موتورهای جست‌و‌جو اعمال کنند.

بینگ و اج جدید «کمک‌خلبان هوش مصنوعی برای وب» هستند

مایکروسافت می‌گوید نسخه‌ی جدید بینگ از امروز به‌صورت محدود در دسترس کاربران دسکتاپ قرار می‌گیرد. کاربران می‌توانند تعداد محدودی از سؤالات را بپرسند. در آینده دسترسی کامل به قابلیت چت‌بات بینگ امکان‌پذیر خواهد شد.

نسخه‌ی تقویت‌شده‌ی موتور جست‌و‌جوی مایکروسافت که «بینگ جدید» نام دارد، به قابلیتی مشابه چت‌بات مجهز است تا کاربران سؤالات مدنظر خود را بپرسند و پاسخ دریافت کنند.

قابلیت چت مایکروسافت بینگ مبتنی‌بر نسخه‌ی بهبودیافته‌ی مدل زبانی شرکت OpenAI است که پیش‌تر در چت‌بات ChatGPT از آن استفاده شده بود و با نام «مدل پرومتئوس» شناخته می‌شود. مدل جدید اطلاعات به‌روزتری در دسترس کاربران قرار می‌دهد. به گفته‌ی مایکروسافت، این مدل به‌صورت اختصاصی برای جست‌و‌جو در وب طراحی شده است و از مهم‌ترین مزایای ChatGPT و GPT-3.5 استفاده می‌کند.

قابلیت چت بینگ جدید مایکروسافت Bing

مایکروسافت در مراسم امشب جست‌و‌جوهای عادی و جست‌و‌جوهای مبتنی‌بر قابلیت جدید بینگ را مقایسه کرد. این شرکت همچنین نمونه‌هایی از کاربرد بینگ جدید را برای پیدا کردن دستور پخت، راهنمای سفر و خرید آنلاین مواد غذایی به‌نمایش گذاشت.

در یک نمونه از بینگ خواسته شد «برای هر روز از سفری پنج‌روزه به مکزیک، برنامه بسازد.» چت‌بات بینگ این خواسته را انجام داد و راهنمای کامل سفر پنج‌روزه به مکزیک را با لینک‌دهی به منابع معتبر نوشت. بینگ جدید برای کاربران ایمیل نیز می‌نویسد و به آن‌ها کمک می‌کند که برای مصاحبه‌های شغلی آماده شوند.

مایکروسافت همچنین نسخه‌ی جدید مرورگر اج را معرفی کرده است. اج جدید از قابلیت چت بینگ پشتیبانی می‌کند و قابلیت دیگری برای نوشتن متن دارد.

از طریق منوی کناری (سایدبار) اج می‌توانید گزارش‌های مالی را خلاصه و به نکات اصلی دسترسی پیدا کنید و سپس از طریق قابلیت چت، سراغ مقایسه‌ی وضعیت مالی شرکت‌های مختلف بروید. همچنین می‌توانید از اج بخواهید که برای شما متن بنویسد.

لینکدین در بینگ جدید مایکروسافت Bing

به نوشته‌ی ورج، رونمایی بینگ جدید در حالی انجام می‌شود که رقابت بین مایکروسافت و گوگل در حوزه‌ی هوش مصنوعی به اوج رسیده است. از زمان آغازبه‌کار ChatGPT در اواخر سال گذشته‌ی میلادی، میزان علاقه به ابزارهای هوش مصنوعی به‌شدت افزایش یافته است.

مایکروسافت که ارتباطات نزدیکی با OpenAI (شرکت خالق ChatGPT) دارد، در تلاش است از هیجانی که برای ابزارهای هوش مصنوعی ایجاد شده نهایت استفاده را ببرد و مدل‌های زبانی OpenAI را به تمامی سرویس‌های نرم‌افزاری‌اش تزریق کند.

تزریق چت‌بات به بینگ، سؤال مهمی در ذهن ما ایجاد می‌کند: آیا هوش مصنوعی جایگزین مناسبی برای سیستم‌های سنتی جست‌و‌جو در وب است؟

همزمان گوگل با چت‌بات جدیدی به نام Bard در تلاش است از رقابت عقب نماند. این شرکت شب گذشته چت‌بات جدیدش را که از اطلاعات به‌روز وب استفاده می‌کند، به‌صورت اولیه به‌نمایش گذاشت. گوگل در بیانیه‌اش گفت Bard «یک سرویس هوش مصنوعی آزمایشی مکالمه‌محور» است.

تزریق چت‌بات به بینگ، سؤال مهمی در ذهن ما ایجاد می‌کند: آیا هوش مصنوعی جایگزین مناسبی برای سیستم‌های سنتی جست‌و‌جو در وب است؟ ابزارهایی مثل ChatGPT مزیت‌های فراوانی دارند، اما گاهی اوقات اطلاعات نادرست را به‌عنوان حقیقت اثبات‌شده جا می‌زنند. در حال حاضر نمی‌توان برای دسترسی به اطلاعات کاملا دقیق، صرفا به چت‌بات‌ها اتکا کرد.

گوگل سال‌ها است که از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد موتور جست‌و‌جو استفاده می‌کند، اما همین موضوع به دفعات خبرساز شده است. در یک نمونه‌ی مهم، وقتی کاربران درباره‌ی تشنج از گوگل سؤال می‌کردند، این موتور جست‌و‌جو در پاسخ می‌نوشت که «فرد را محکم نگه دارید یا تلاش کنید که حرکات بدنش را متوقف کنید.» این دقیقا برعکس کاری است که پزشکان توصیه می‌کنند.

گوگل فردا مراسم جدیدی با محوریت هوش مصنوعی برگزار خواهد کرد. احتمالا در مراسم موردبحث جزئیاتی درباره‌ی اضافه شدن چت‌بات به موتور جست‌و‌جوی گوگل خواهیم شنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات