مصاحبه مدیرعامل مایکروسافت؛ از ترجمه اشعار مولانا با بینگ تا ورود به دوران جدید موتورهای جستجو

چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
ساتیا نادلا / Satya Nadella مدیرعامل مایکروسافت با کت شلوار
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، به محض مواجهه با هوش مصنوعی جدید بینگ، درخواست ترجمه‌ی اشعار مولانا به انگلیسی را مطرح کرد و «نتیجه جادویی بود.»
تبلیغات

مایکروسافت شب گذشته در رویدادی غیرمنتظره، از تزریق هوش مصنوعی به موتور جست‌و‌جوی بینگ و مرورگر اج خبر داد. بینگ از هوش مصنوعی جدیدی استفاده می‌کند که نتیجه‌ی همکاری مایکروسافت و OpenAI است و به‌طور ویژه برای موتورهای جست‌و‌جو توسعه داده شده. مایکروسافت ادعا می‌کند که هوش مصنوعی بینگ پیشرفته‌تر از ChatGPT است.

مایکروسافت می‌گوید اضافه شدن هوش مصنوعی به موتور جست‌و‌جوی بینگ، پیدا کردن پاسخ سؤالات را بسیار ساده‌تر می‌کند. در حال حاضر تقریبا نیمی از تمامی سؤالاتی که در وب پرسیده می‌شوند، بدون پاسخ باقی می‌مانند.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، اعتقاد دارد که دوران جدیدی برای موتورهای جست‌و‌جو از راه رسیده است. بینگ و اج جدید به‌لطف هوش مصنوعی در نقش کمک‌خلبان برای جست‌و‌جو در وب عمل خواهند کرد.

مایکروسافت قراردادی چند ساله به ارزش چند میلیارد دلار با OpenAI امضا کرده است تا از هوش مصنوعی این شرکت برای بهبود سرویس‌های مختلفش استفاده کند.

نادلا در مصاحبه‌ای اختصاصی با ورج گفت نسل جدید هوش مصنوعی تغییراتی گسترده برای بزرگ‌ترین دسته‌ی نرم‌افزاری دنیا یعنی موتورهای جست‌و‌جو به ارمغان می‌آورد.

به گفته‌ی نادلا، بینگ جدید صرفا موتور جست‌و‌جو نیست، بلکه به‌عنوان موتور پاسخ به سؤالات عمل می‌کند. نادلا می‌گوید برای افزایش دقت پاسخ‌ها، بینگ از دیتاست گسترده‌تر و سیستم پیشرفته‌تری استفاده می‌کند.

مایکروسافت سال‌ها است که با OpenAI همکاری می‌کند، اما تاکنون این شرکت را تصاحب نکرده است. نادلا در پاسخ به این سؤال که چرا مایکروسافت برای بزرگ‌ترین دسته‌ی نرم‌افزاری سراغ استفاده از فناوری خارجی می‌رود گفت او و اعضای تیمش در چهار سال اخیر مشغول توسعه‌ی زیرساختی بوده‌اند که OpenAI سرویس‌هایش را بر اساس آن تعلیم می‌دهد. زیرساختی که مایکروسافت به OpenAI ارائه می‌دهد، با زیرساخت‌های سنتی ابری تفاوت دارد و نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی آن‌ها است.

نادلا ضمن تأکید بر اهمیتی که OpenAI برای امنیت قائل است، می‌گوید اضافه شدن هوش مصنوعی این شرکت به بینگ تجربه‌ی کار با وب را متحول می‌کند. نادلا می‌گوید شرکت‌ها سال‌ها است که از هوش مصنوعی در موتورهای جست‌و‌جو استفاده می‌کنند، اما پیشرفت‌های جدید باعث شده است کارکرد هوش‌های مصنوعی متنوع‌تر شود.

نادلا می‌گوید در روند تعلیم دیتابیس هوش مصنوعی، نیروهای انسانی نیز دخالت داشته‌اند تا پاسخ‌ها قابل‌فهم‌تر باشند. همچنین مایکروسافت تلاش زیادی کرده است که از ورود داده‌های مضر به قابلیت چت بینگ جلوگیری کند.

در روش سنتی وقتی از موتور جست‌و‌جو سؤال بپرسید، فهرستی از لینک‌ها به شما نمایش داده می‌شود. با ورود کاربر به لینک، تولیدکننده‌ی محتوا می‌تواند از متنی که خلق کرده است درآمد کسب کند. با این‌حال به دلیل تزریق هوش مصنوعی به بینگ، این موتور جست‌و‌جو قرار است سؤالات را به‌طور مستقیم پاسخ دهد. این هوش مصنوعی بر اساس متن‌هایی تعلیم داده شده است که توسط بقیه خلق شده‌اند و پاسخ مستقیم باعث کاهش ورود کاربران به لینک‌ها می‌شود.

نادلا در این زمینه می‌گوید بینگ اهمیت زیادی برای تولیدکنندگان محتوا قائل است و به همین دلیل لینک مستقیم تمامی یافته‌هایش را در زیر پاسخ‌ها نمایش می‌دهد تا کاربر با کلیک روی آن‌ها به اطلاعات بیشتری دست پیدا کند.

نادلا می‌گوید نسخه‌ی متحول‌شده‌ی بینگ بر پایه‌ی بهبود سیستم‌های سنتی با هدف ارائه‌ی پاسخ‌های بهتر ساخته شده است و به همین دلیل تغییر چندان زیادی روی لینک‌دهی به سایت‌های منبع ایجاد نمی‌کند. موتورهای جست‌و‌جو همین‌حالا نیز پاسخ برخی از سؤالات را مستقیما از داخل سایت‌های خبری استخراج می‌کنند و روی صفحه‌ی اصلی نمایش می‌دهند.

به گفته‌ی نادلا موتورهای جست‌و‌جو در فرمت فعلی صرفا ۵۰ درصد مواقع جواب‌گو هستند. مایکروسافت در تلاش است با سیستم‌های هوش مصنوعی، کاربرد موتور جست‌و‌جو را بیشتر کند تا کاربران ساده‌تر به پاسخ سؤالات دست پیدا کنند. نادلا می‌گوید که گوگل در حال حاضر سلطه‌ی بی‌چون‌وچرایی بر بازار موتورهای جست‌و‌جو دارد و مایکروسافت همواره از رقابت در این حوزه استقبال می‌کند.

نادلا می‌گوید برایش مهم است که نرم‌افزارهای مایکروسافت در تمامی پلتفرم‌ها در دسترس باشند. این شرکت صرفا روی بهبود سرویس‌هایش در ویندوز کار نمی‌کند. آفیس قبل از این‌که روی ویندوز ارائه شود، برای مک در دسترس بود. این یعنی اج جدید صرفا روی رقابت با کروم متمرکز نیست، بلکه احتمالا برای رقابت بهتر با سافاری در پلتفرم‌های اپل هدف‌گذاری کرده.

مایکروسافت و گوگل سال‌ها است که در حوزه‌ی نرم‌افزار و به‌خصوص موتورهای جست‌و‌جو با هم رقابت می‌کنند. نادلا می‌گوید مایکروسافت با رونمایی بینگ جدید رقابت در حوزه‌ی موتورهای جست‌و‌جو را تشدید کرده است. مدیرعامل مایکروسافت با تأکید روی جایگاه گوگل در حوزه‌ی موتورهای جست‌و‌جو گفت: «امیدوارم که با نوآوری ما، آن‌ها خودنمایی کنند و نشان دهند که آن‌ها نیز می‌توانند برقصند. می‌خواهم مردم بدانند که ما آن‌ها را به رقصیدن وادار کردیم.»

نادلا می‌گوید مدل هوش مصنوعی جدید را اولین بار در تابستان ۲۰۲۲ دیده و از توانایی‌های آن حیرت‌زده شده است: «بچه که بودم آرزو داشتم اشعار مولانا را بخوانم و سپس به اردو و انگلیسی ترجمه‌اش کنم... این خواسته را در مدل وارد کردم و بینگ انجامش داد... نتیجه جادویی بود. آنجا بود که گفتم این ابزاری متفاوت است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات