مایکروسافت: آینده ویندوز متکی بر هوش مصنوعی است

پنج‌شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
سرفیس پرو ۹ ویندوز ۱۱
پانوس پانای در جریان رونمایی AMD از اولین پردازنده‌های موبایل x86 مجهز به موتور هوش مصنوعی، از آینده‌ی متکی بر هوش مصنوعی ویندوز خبر داد.
تبلیغات

وقتی پانوس پانای، مدیر بخش ویندوز و سخت‌افزار مایکروسافت و مشاور ساتیا نادلا، می‌گوید آینده‌ی ویندوز متکی بر هوش مصنوعی خواهد بود، حتما خبرهای مهمی در راه است.

پانای در جریان کنفرانس مطبوعاتی AMD در CES 2023 رو به حضار گفت:

هوش مصنوعی قرار است تمام کارهایی را که در محیط ویندوز انجام می‌دهید، به معنای واقعی کلمه، از نو ابداع کند.

اما ماجرا از چه قرار است؟

شرکت AMD هنگام رونمایی از پردازنده‌های موبایل Ryzen 7000 در مراسم CES 2023، آن‌ها را با افتخار اولین تراشه‌های x86 مجهز به موتور هوش مصنوعی اختصاصی معرفی کرد. به ادعای این شرکت، این پردازنده‌ها به‌لطف موتور هوش مصنوعی حالا ۲۰ درصد سریع‌تر از تراشه‌های M1 Pro به‌کار رفته در مک‌بوک پرو اپل ظاهر خواهند شد.

AMD AI mobile processors CES 2023

لیسا سو، مدیرعامل AMD، در جریان کنفرانس خبری اعلام کرد که تراشه‌های موبایل سری Ryzen 7040 از جمله 7640HS و 7840HS و 7940HS همگی به موتور هوش مصنوعی مجهز خواهند بود؛ اتفاقی که برای اولین بار در مورد پردازنده‌های x86 پیش می‌‌آید. x86 درواقع نوعی معماری پردازنده است که در سیستم‌های ویندوزی به کار می‌رود و نبود قابلیت‌های هوش مصنوعی آن تاکنون دلیل اصلی روی آوردن شرکت‌هایی چون اپل به طراحی تراشه‌های خودشان بوده است.

متاسفانه،‌ پانای وارد جزییات اینکه چطور ویندوز قرار است از موتور هوش مصنوعی پردازنده‌های جدید AMD بهره ببرد، نشد و به گزارش ورج، به تنها چیزی که در این مراسم اشاره کرد، مصرف کم‌تر باتری در حین استفاده از قابلیت‌های وب‌کم از جمله تار کردن پس‌زمینه، تشخیص تماس چشمی و کادربندی خودکار در تماس‌های ویدیویی است که درواقع بخشی از قابلیت‌های Windows Studio Effects به شمار می‌روند.

البته این به‌خودی خود چندان هیجان‌انگیز نیست، اما برنامه‌های بزرگی که مایکروسافت برای آینده‌ی ویندوز در سر می‌پروراند، جالب‌توجه خواهد بود؛ به‌ویژه چون تراشه‌های موبایل AMD برای مدت طولانی تنها تراشه‌های x86 با موتور هوش مصنوعی باقی نخواهند ماند و به‌زودی شرکت‌های دیگر نیز وارد رقابت خواهند شد؛ از جمله تراشه‌های مبتنی بر آرم Meteor Lake اینتل که قرار است اواخر امسال عرضه شوند.

ویندوز پیش‌تر از پردازش هوش مصنوعی تراشه آرم در قابلیت حذف سروصدای محیط هنگام تماس استفاه کرده بود. شاید لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های ویندوزی در آینده‌ی نزدیک بتوانند از پس انجام تمام قابلیت‌هایی که تا امروز تنها در سرفیس‌های مبتنی بر آرم در دسترس بود، برآیند. ‌

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات