هواپیماهای برقی و هیبریدی به‌زودی آسمان‌ها را درمی‌نوردند

جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
هواپیماهای برقی و هیبریدی در دهه‌ی آینده به‌صورت گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرند و این امر به کاهش دی‌اکسید کربن تولیدی کمک زیادی می‌‌کند.
تبلیغات

از زمانی‌که برادران رایت برای اولین‌بار با هواپیمای خود پرواز کردند (۱۹۰۳) تاکنون، پیشرفت‌های زیادی در صنعت هواپیماسازی و هوانوردی صورت گرفته است؛ اما با افزایش سفرهای هوایی میزان تولید دی‌اکسید کربن نیز به‌طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد و هواپیماها جزو وسایلی هستند که بیشترین میزان آلودگی را ایجاد می‌کنند؛ البته همان‌طور که تولید وسایل نقلیه‌ی مختلف با سوخت‌های پاک روند افزایشی خوبی دارد، می‌توان برای تأمین انرژی هواپیماها نیز از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر استفاده کرد. میزان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر به میزان زیادی افزایش یافته است و دولت‌ها در حال انجام اقدامات لازم برای بهره‌مندی از این انرژی‌ها در زمینه‌های مختلف هستند.

در چند سال گذشته تولید خودروهای هیبریدی و برقی افزایش یافته است و در صنعت هواپیماسازی نیز به‌زودی چنین رویکردی دنبال می‌شود. پس‌ازآنکه هواپیمای خورشیدی سولار ایمپالس ۲ (Solar Impulse 2) در سال ۲۰۱۶ نخستین سفر دور دنیای خود را باموفقیت به پایان رساند؛ مسئولان شرکت‌های هواپیمایی مختلف در تلاش هستند تا یک هواپیمای تجاری این‌چنینی تولید کنند.

هواپیمای خورشیدی سولار ایمپالس ۲

هواپیمای خورشیدی سولار ایمپالس ۲

برتراند پیکارد، یکی از خلبانان هواپیمای سولار ایمپالس، در گفتگویی با نشریه گاردین، با تاکید بر اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گفت:

تمام فناوری‌های مرتبط با بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر قابلیت استفاده در زمینه‌های مختلف را دارند؛ ما توانستیم با هواپیمای خورشیدی خود ۴۰ هزار کیلومتر طی کنیم و اکنون نوبت دیگر شرکت‌های هواپیمایی است که این راه را ادامه دهند. چنین فناوری‌هایی می‌توانند جهان را به مکان بهتری تبدیل کنند و باید از این فناوری‌ها استفاده کنیم؛ چراکه انرژی‌های تجدیدپذیر نه‌تنها هیچ آسیبی به محیط‌زیست نمی‌زنند؛ بلکه منفعت‌بخش هم هستند و استفاده از آن‌ها باعث اشتغال‌زایی می‌شود.

سرمایه‌گذاری برای هواپیماهای برقی

هواپیمای برقی

امسال در چندین پروژه‌ی صنعت ساخت هواپیما برای کاهش تولید دی‌اکسید کربن هواپیماها سرمایه‌گذاری شد. در سال ۲۰۱۷ استارتاپی هوایی به‌نام زونوم آئرو (Zunum Aero) که در زمینه‌ی ساخت هواپیماهای هیبریدی-برقی فعالیت می‌کند، موفق شد از شرکت‌های هواپیماسازی بزرگی مثل جت‌بلو و بوئینگ جذب سرمایه کند. شرکت ایزی‌جت نیز با مشارکت شرکت رایت‌الکتریک درحال توسعه‌ای هواپیمایی است که انرژی آن با باتری تأمین می‌شود. ناسا، سازمان فضایی آمریکا نیز هم‌اکنون هواپیمای برقی خود را توسعه می‌دهد.

مجمع‌الجزایر اورکنِی که پژوهشگران آن به تحقیق درمورد انرژی‌های تجدیدپذیر شهرت دارند، احتمالاً اولین مکانی خواهد بود که در  مسیرهای هوایی آن هواپیماهای کاملا برقی به کار گرفته خواهد شد. مسئولان شرکت حمل‌و‌‌نقل منطقه‌ای لوگان‌ایر امیدوار هستند سفرهای هوایی این شرکت با استفاده از هواپیمای بریتن نورمن آیلندر آغاز و این هواپیما تا سال ۲۰۲۱ آماده‌ی خدمت‌رسانی شود. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، هواپیمای بریتن نورمن آیلندر در آینده به ۶ فرودگاه مجمع‌الجزایر اورکنی که در سراسر آن گسترده شده‌اند، پرواز خواهد کرد.

شرکت انگلیسی کرنفیلد ایراسپیس سولوشنز نیز برای راه‌اندازی پروژه‌ی یادشده به شرکت هواپیمایی لوگان‌ایر کمک خواهد کرد.

هواپیمای برقی

مسئولان لوگان‌ایر علاوه‌بر اینکه با اجرای پروژه‌ی هواپیماهای برقی به رکورد جدیدی دست پیدا می‌کنند، قصد دارند جایگاه مجمع‌الجزایر اورکنی را به‌‌عنوان مکانی پیشتاز در جهان ازنظر استفاده از هواپیماهای برقی ارتقا ببخشند. جاناتان هینکِل (Jonathan Hinkles) سرپرست شرکت کرنفیلد ایراسپیس سولوشنز در این‌باره می‌گوید:

مجمع‌الجزایر اورکنی مکانی فوق‌العاده مناسب برای اجرای چنین پروژه‌ی عظیمی محسوب می‌شود؛ چراکه این مجمع‌الجزایر به‌دلیل داشتن نقشی کلیدی در ایجاد انرژی‌های تجدیدپذیر، شهرت زیادی دارد و اقدامات خوبی برای توسعه‌ی استفاده از این انرژی‌ها در آن‌ها انجام شده است.

پروازهایی که با هواپیمای بریتن نورمن آیلندر انجام می‌شود، کوتاه‌مدت هستند و حتی یکی از آن‌ها به‌عنوان کوتاه‌ترین پرواز مسافربری جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. درواقع این پروازها بیشتر برای آزمودن هواپیماهای برقی توسط مدیران شرکت لوگان‌ایر و دیگر شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود. بااینکه نختسین هواپیمای برقی با ظرفیت ۸ نفر در سال ۲۰۲۱ به‌صورت رسمی راه‌اندازی می‌شود، اما هواپیماهای مشابه دیگری نیز در سال‌های آتی کار خود را آغاز خواهند کرد.

شرکت زونوم آئرو قصد دارد نخستین هواپیمای برقی خود را تا سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی و تا سال ۲۰۲۷ هواپیمای بزرگ‌تری را نیز آماده کند. این شرکت با متخصصان نروژی برای کاهش میزان دی‌اکسید کربن هواپیماها همکاری دارد. هدف متخصصان صنعت هوانوردی نروژ این است که تا سال ۲۰۲۷ تمام پروازهای کوتاه‌مدت این کشور از هر فرودگاهی با هواپیمای برقی انجام شود و هواپیماهای برقی هیبریدی نیز تا سال ۲۰۲۵ معرفی شوند.

ایزی‌جت و رایت‌الکتریک نیز تصمیم دارند تا سال ۲۰۲۷ نخستین هواپیماهای برقی خود را با ظرفیت ۱۵۰ نفر راه‌اندازی کنند؛ البته این هواپیماها تنها برای پروازهای بسیار کوتاه‌مدت استفاده خواهند شد. درضمن شرکت بزرگ ایرباس نیز تصمیم‌ خود برای ساخت هواپیمایی کاملاً برقی تا سال ۲۰۳۰ را اعلام کرده است.

هواپیمای برقی

هواپیمای برقی کوچکی که نیروی آن با باتری تأمین می‌شود

مزایای هواپیماهای برقی

استفاده از هواپیماهای برقی علاوه‌بر اینکه باعث کاهش تولید دی‌اکسید کربن می‌شود، مزایای دیگری هم دارد که از میان آن‌ها می‌توان به صدای کمتر این هواپیماها و اندازه‌ی کوچک‌تر آن‌‌ها اشاره کرد. درضمن این هواپیماها برای پرواز و جدا شدن از سطح زمین باید مسافت کمتری طی کنند و درمقایسه‌ با هواپیماهای معمولی در نقاط بیشتری می‌توانند فرود آیند؛ بنابراین در نقاط روستایی نیز می‌توان فرودگاه فرود ساخت.

هزینه‌ی نگه‌داری هواپیماهای برقی به‌دلیل اندازه‌ی کوچک تر آن‌ها نسبت به هواپیمای معمولی کمتر است و این امر می‌تواند منجر به کاهش قیمت بلیت‌ها و ساخت هواپیمای برقی بیشتر یا دیگر انواع هواپیماها با انرژی‌های تجدیدپذیر شود. قطعاً پیشرفت‌های صنعت هواپیما‌سازی در آینده نیز ادامه خواهد یافت و می‌توان در این صنعت از نوآوری‌های مختلف استفاده کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات