هواپیمای خورشیدی Solar Impulse 2 سفر به دور کره زمین را به پایان برد

چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
یک سال پس از آغاز سفر هواپیمای خورشیدی Solar Impulse 2 که کار خود را از ابوظبی آغاز کرده بود، این هواپیما با فرود در همان نقطه، سفر یک ساله‌ی خود به دور دنیا را با اتکا به نور خورشید به پایان برد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هواپیمای خورشیدی Solar Impulse 2 دو روز پس از آنکه از فرودگاه قاهره پرواز کرد، سفر خود به دور زمین را به پایان برد. این هواپیما در طول سفر خود به دور کره‌ی زمین تنها از انرژی خورشید استفاده کرده است. این هواپیما شب گذشته در فرودگاهی که در ابوظبی واقع است، روی زمین نشست. در طول سفر یک ساله‌، این هواپیما بیش از ۲۳ روز یا ۵۰۵ ساعت را در آسمان گذرانده است. سولار ایمپالس ۲ در طول سفر خود در قاره‌ی اروپا، آمریکای شمالی و آسیا توقف‌هایی را داشته تا بتواند پس از مساعد شدن هوا دوباره سفر خود را دنبال کند. باید به این نکته اشاره کرد که سولار ایمپالس دو توسط دو خلبان در طول سفر هدایت شده است.

برتراند پیگارد خلبانی بود که پس از دو روز بعد از بلند شدن از فرودگاه قاهره، موفق شد تا این هواپیما را در ابوظبی روی زمین بنشاند، هرچند نمی‌توان مرحله‌ی آخر این سفر را به عنوان طولانی‌ترین مرحله در طول ۱۷ مرحله انتخاب کرد. بلندترین مرحله‌ی پرواز با این هواپیما مربوط به گذر از اقیانوس آرام بود که چهار روز و بیست و یک ساعت و پنجاه و یک دقیقه طول کشید. در این مرحله هدایت هواپیما برعهده‌ی آندره بورشبرگ بود که طی آن وی هواپیما را از ناگویای ژاپن به هونولولوی هاوایی انتقال داد. اغلب توقف‌های صورت گرفته مربوط به خلبان این هواپیما بود، در صورتی‌که Solar Impulse 2 قادر است تا با بهره‌گیری از ۱۷٫۰۰۰ سلول فوتوولتیک خود، بصورت بی وقفه در صورت تابش میزان مناسبی از آفتاب، انرژی مورد نیاز این هواپیما را تامین کند.

پهنای سولار ایمپالس ۲ بیشتر از بوئینگ ۷۴۷ است، بطوریکه اطلاعات ارائه شده عرض این هواپیما را بیش از ۷۲ متر برآورد کرده است، هرچند این اندازه‌ی بزرگ راحتی چندانی را برای خلبانان به همراه نداشته و دو خلبان این هواپیما در فضایی تنگ و تاریک گذرانده‌اند. هواپیمای مورد نظر از وجود هیچ موتور جتی بهره نبرده و فقط با بهره‌گیری از سلول‌های خورشیدی و موتورهای برقی با سرعتی قریب به ۴۲ کیلومتر در ساعت پرواز کرده است. پرواز با این سرعت با استفاده از هواپیما سفری بسیار خسته کننده را به ارمغان خواهد آورد. مرحله‌ی آخر پرواز به دلیل وجود چاله‌های هوایی، پیکارد را بر آن داشت، تا طی روز هواپیما را به ارتفاع ۲۹٫۰۰۰ پایی برده و در طول شب در ارتفاع ۵٫۰۰۰ پایی پرواز کند.

پیکارد و بورشبرگ، موسسان کمپانی هستند که این هواپیما را توسعه داده‌اند. این دو تن به این موضوع اشاره کرده‌اند که این سفر اولین بار در تاریخ اتفاق نیفتاده، هرچند این اولین باری است که این سفر ۴۰٫۰۰۰ کیلومتری با استفاده از انرژی خورشیدی انجام شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات