چرا ویمو قبل از ورود به بازار، ۱۷۵ میلیارد دلار ارزش دارد

جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
موسسه مورگان استنلی، ارزش زیرشاخه‌ی خودروهای خودران گوگل را به ۱۷۵ میلیارد دلار افزایش داده؛ در حالی که ویمو هنوز محصولی به بازار عرضه نکرده است.
تبلیغات

ویمو، شاخه‌ای چند میلیارد دلاری از هولدینگ آلفابت (گوگل سابق) به‌شمار می‌رود که بر خودروهای بدون راننده و خودران تمرکز دارد. جالب است بدانید که ویمو تاکنون هیچ‌گونه محصول تجاری به بازار عرضه نکرده و در واقعیت درآمد چندانی ندارد؛ اما بخش اعتبارسنجی موسسه‌ی مورگان استنلی، پتانسیل بسیار بالایی برای این بخش از Google در نظر گرفته است و اعتقاد دارد که به‌عنوان پیشرو در حوزه‌ی اتومبیل‌های بدون راننده به‌شمار می‌رود. اما چگونه شرکتی بدون مدل تجاری و درآمد می‌تواند به چنین ارزش بالایی نزد بانک مذکور برسد؟

در سال گذشته، آدام جوناس از مورگان استنلی، ارزش ۷۵ میلیارد دلاری را برای استارتاپ Waymo در نظر گرفت؛ حال این رقم به مقدار قابل‌توجه ۱۷۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. وی اعتقاد دارد که ویمو پتانسیل بالایی در درآمدزایی از سرویس‌های حمل‌و‌نقل مسافر و فروش حق استفاده از فناوری‌های خود دارد. هم‌چنین کامیون‌های خودران و تحویل کالا به‌عنوان مهم‌ترین عوامل سودزایی در آینده برای این استارتاپ به‌شمار می‌روند. اهمیت بخش گفته‌شده به‌حدی بالاست که جوناس اعتقاد دارد درآمد ۹۰ میلیارد دلاری در پی خواهد داشت.

در حال حاضر پروژه‌ی آزمایشی ویمو در آتلانتا، شامل ناوگان کوچکی از کامیون‌های Peterbilt می‌شود که محموله‌هایی شامل سنسورها، بسته‌های نرم‌افزاری و رایانه‌ها را برای دیتاسنترهای گوگل جا‌به‌جا می‌کنند. حال فرض کنید این پروژه در آینده بتواند قسمتی از صنعت ۳.۱ تریلیون دلاری حمل‌ونقل جهانی را برعهده گیرد. انتظار می‌رود که سهم سرویس‌های خودران در آینده بیش از ۸۰ درصد از بازار باشد که حدود ۹۰۰ میلیارد دلار از ارزش آن مربوط به بازار ایالات متحده می‌شود. ناگفته نماند که قسمت زیادی از این مقادیر مربوط به صنعت کشتیرانی می‌شود، اما درنهایت سرویس‌های بدون راننده و خودران می‌توانند نقش مهمی در تحویل کالا از سازنده به مصرف‌کننده‌ی نهایی داشته باشند.

آدام جوناس معتقد است که خودروهای خودران باید بتوانند حمل‌ونقلی ارزان‌‌تر و سریع‌تر را برای مشتریان فراهم کنند تا تجربه‌ی خرید بهتری برای افراد مهیا شود. برای مثال با تامین اجناس درخواستی، کاربر از فروشگاه‌های محلی و ارسال‌ آنها از طریق سرویس‌ مذکور می‌توان مدت زمان ثبت سفارش تا تحویل را به کمتر از یک ساعت رساند و دیگر نیازی به تامین کالاهای خرده‌‌فروشی توسط انبارهای بزرگ و مرکزی نیز نخواهد بود. هم‌چنین این فناوری می‌تواند به کاهش فاصله‌ی ایجادشده میان فروشگاه‌های محلی و تجارت آنلاین کمک کند و خرده‌فروشی‌های سنتی بتوانند بهتر از قبل از نظر هزینه و کیفیت به رقابت با غول‌هایی مانند آمازون بپردازند. البته تکنون هیچ اظهارنظر رسمی از سوی عوامل ویمو پیرامون ارزش‌گذاری ۱۷۵ میلیارد دلاری صورت نگرفته است و سخنگوی شرکت نیز از صحبت درباره‌ی این مسئله خودداری کرده است.

پروژه‌ی سابق خودروهای خودران گوگل اکنون بسیار تکامل یافته و از پروژه‌ای علمی به شرکتی با چهار هدف اساسی تبدیل شده است؛ این اهداف شامل ارائه‌ی سرویس حمل‌‌ونقل مسافر، تحویل کالا و باربری، همکاری با شرکت‌های ترابری برای ارائه‌ی خدمات تحویل مستقیم کالا به مصرف‌کننده و فروش مجوز حق استفاده از فناوری‌های خود به خودروسازان برای استفاده در خودروهای شخصی می‌شود. هفته‌ی گذشته، خبر همکاری ویمو با شرکت Valley Metro در شهر فینیکس ایالت آریزونا اعلام شد و اکنون می‌توان گفت که زیرشاخه‌ی گوگل توانسته است به هر چهار هدف خود دست پیدا کند.

ویمو / waymo

بدون شک حوزه‌ی خودروهای بدون راننده در انحصار ویمو قرار ندارد و رقبای بسیاری در حال تلاش برای فتح این عرصه هستند. از رقیب‌های داخلی ویمو می‌توان به کروز تحت مالکیت جنرال موتورز اشاره کرد که به‌عنوان جدی‌ترین دنبال‌کننده‌ی آمریکایی این صنعت پس از گوگل شناخته می‌شود. در خارج‌ از خاک‌ این کشور نیز غول بزرگ فناوری چین یعنی بایدو در حال تست پلتفرم متن‌باز آپولوی خود است. استارتاپ‌های نوظهور دیگری نیز وجود دارند که با بلندپروازی‌های بسیار قصد دارند از چنین شرکت‌هایی سبقت بگیرند؛ برای مثال Zoox در نظر دارد با ایده‌ای جاه‌طلبانه، تاکسی‌هایی تحت کنترل ربات‌ها به بازار عرضه کند. در سوی دیگر ایلان ماسک در نظر دارد تسلا را به یکی از قطب‌های پیشرو در زمینه‌ی خودروهای خودران تبدیل کند. هم‌چنین تسلا به‌تازگی از چیپ جدیدی رونمایی کرده است که می‌تواند قابلیت کمک‌‌راننده‌ی خودکار را تا حد زیادی بهبود ببخشد. البته شرکت تحت کنترل ماسک، اطلاعات بسیار کمی پیرامون پیشرفت‌های خود در زمینه‌ی مذکور منتشر می‌کند و نمی‌توان جایگاه حقیقی آن را میان رقبا متصور شد.

برخلاف موارد بالا، برخی از شرکت‌ها نیز تجربه چندان خوشایندی از خودروهای بدون راننده ندارند. برای مثال می‌توان به اوبر اشاره کرد که زمانی به‌عنوان رقیب اصلی ویمو شناخته می‌شد، اما پس از مدتی مجبور به تعویق پروژه‌های خود و در نهایت متوقف کردن برنامه‌ی خودروهای خودران در ماه جولای شد. علت اصلی این امر به تصادف یک دستگاه ولوو XC90s با عابر پیاده در یکی از شهرهای آریزونا و خیابانی تاریک مربوط می‌شود. سیستم هوشمند خودرو در تشخیص عابر پیاده دچار اشتباه شد و راننده‌ی ایمنی نیز نتوانست به‌موقع خودرو را متوقف سازد.

با این حال پتانسیل ویمو در حال حاضر بسیار بالا تخمین زده می‌شود؛ به‌طوری که موجب شد موسسه مورگان استنلی پیش‌بینی ارزش آتی سهام Alphabet را از ۱۴۰۰ دلار به ازای هر سهم به ۱۵۵۰ دلار افزایش دهد. پتانسیل سرویس‌های مسافربری نیز برای ویمو در حدود ۸۰ میلیارد دلار و فروش مجوزهای لازم به‌مقدار ۷ میلیارد دلار تخمین‌ زده‌ می‌شود. جوناس اعتقاد دارد که وضعیت کنونی ویمو همانند روزهای ابتدایی موتور جستجوی گوگل است. در آن زمان گوگل در حال مذاکره با ناشران گوناگون بود تا از سرویس‌های جستجوی این شرکت استفاده کنند. در حال حاضر انتظار می‌رود ویمو با بیش از ۵۰ درصد از خودروسازان جهان در حال مذاکره باشد تا فناوری‌های خود را به خودروهای شخصی وارد کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات