تویوتا در ژاپن شهر هوشمند می‌سازد

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
مطالعه 4 دقیقه
تویوتا قصد دارد شهری هوشمند به مساحت ۷۰ هکتار در ژاپن بسازد که از فناوری پیل سوختی هیدروژن، خودرو خودران، رباتیک، هوش مصنوعی و خانه‌ی هوشمند بهره خواهد برد.
تبلیغات

تعدادی از خودروسازان در نمایشگاه ۲۰۲۰ شرکت کرده‌اند؛ اما خبر هیچ‌کدامشان به‌اندازه‌ی تویوتا هیجان‌انگیز نبوده است. درحالی‌که بیشتر شرکت‌ها روی طرح‌های مفهومی و فناوری‌های خودرو متمرکز بودند، تویوتا جزئیات برنامه‌های خود برای ساختن شهری جدید در کوه فوجی ژاپن را فاش کرد. شهر هوشمند تویوتا که با نام Woven City خوانده می‌شود، ۷۰ هکتار مساحت خواهد داشت و به اکوسیستم کاملا متصل با سیستم تأمین برق مجهز به فناوری پیل سوختی هیدروژن مجهز خواهد بود. این شهر آزمایشگاهی زنده است که محققان در آن زندگی می‌کنند و روی پروژه‌هایی ازجمله فناوری خودرو خودران، رباتیک، حمل‌ونقل شخصی، خانه‌ی هوشمند و هوش مصنوعی تحقیق خواهند کرد. 

بیارکه اینگلس، معمار دانمارکی و مدیرعامل Bjarke Ingels Group، شهر هوشمند تویوتا را طراحی می‌کند. نام گروه بیارکه اینگلس ممکن است خیلی آشنا نباشد؛ اما این شرکت روی تعدادی از پروژه‌های مشهور ازجمله دفتر مرکزی گوگل در مانتین‌ویو و مرکز تجارت جهانی دو در نیویورک کار کرده است.

تویوتا

اینگلس هیجان خود از این پروژه را با گفتن این جملات ابراز کرد:

راه‌حل‌های حمل‌ونقل متصل، خودران و بدون انتشار آلایندگی و مشترک جمع شده‌اند تا دنیایی از فرصت‌ها را برای اشکال جدید زندگی شهری رونمایی کنند. با وسعت فناوری‌ها و صنایعی که توانسته‌ایم به آن‌ها دسترسی داشته باشیم و همکاری با اکوسیستم شرکت‌های تویوتا، معتقدیم فرصتی بی‌نظیر برای کشف اشکال جدید شهری با Woven City داریم که می‌تواند مسیرهای جدیدی را برای سایر شهرها هموار کند.

شهر تویوتا با محیط‌زیست سازگار خواهد بود؛ زیرا ساختمان‌ها در درجه‌ی اول از چوب ساخته می‌شوند تا تولید کربن در ساخت آن‌ها به‌حداقل برسد. همچنین، ساختمان‌ها به پنل‌های خورشیدی مجهز شده‌اند تا برق تولید و به تکمیل نیروی برق تولید‌شده‌ی پیل‌های سوختی هیدروژن کمک کنند.

toyota smart city / شهر هوشمند تویوتا

در شهر هوشمند تویوتا سه نوع خیابان مختلف وجود خواهد داشت که به‌منظور ایجاد الگوی شبکه‌ی ارگانیک برای کمک به تسریع در آزمایش خودران به‌هم می‌پیوندند. نوع اول خیابان برای خودروهای سنتی طراحی شده است؛ درحالی‌که دومی برای عابران پیاده و وسایل نقلیه‌ی تک‌سرنشینه جدید محفوظ خواهد بود. نوع سوم و آخرین طرح خیابان، تفرجگاهی شبیه پارک است که فقط عابران پیاده می‌توانند در آن حضور داشته باشند.

Toyota LQ concept / خودروی مفهومی خودران تویوتا ال کیو

فقط تردد خودروهای بدون انتشار آلایندگی و کاملا خودران در خیابان‌های اصلی مجاز خواهد بود؛ درنتیجه، روش اصلی برای حمل‌ونقل شاتل‌های الکتریکی e-Palette هستند که به‌عنوان وسیله‌ی نقلیه تحویل کالا و خرده‌فروشان سیار خدمت می‌کنند.

تویوتا قصد دارد عملیات ساخت این شهر هوشمند را در سال ۲۰۲۱ آغاز کند و شهر مذکور میزبان کارمندان و خانواده‌های آن‌ها و زوج‌های بازنشسته و دانشمندان بازدیدکننده و شرکای صنعتی خواهد بود. خودروساز ژاپنی انتظار دارد این شهر در آغاز حدود ۲،۰۰۰ نفر شهروند داشته باشد؛ اما با تکامل این پروژه، افراد بیشتری را در خود جای می‌دهد.

معدود افراد خوش‌‌اقبالی که در شهر هوشمند تویوتا زندگی خواهند کرد، از فناوری پیشرفته بهره می‌برند. تویوتا جزئیات زیادی از این طرح ارائه نکرده است؛ اما اقامتگاه‌های تأییدشده به سیستم رباتیک داخلی برای کمک به زندگی روزمره مجهز خواهند شد و حسگرهایی وجود دارند که سلامت ساکنان را زیرنظر می‌گیرند.

toyota smart city / شهر هوشمند تویوتا

هنوز هیچ صحبتی درباره‌ی هزینه‌های ساخت این شهر هوشمند نشده است؛ اما آکیو تویودا، مدیرعامل تویوتا، دراین‌زمینه می‌گوید:

ساختن شهری کامل، حتی در مقیاسی کوچک، فرصتی بی‌نظیر برای توسعه‌ی فناوری‌های آینده ازجمله سیستم‌عامل دیجیتال برای زیرساخت‌ها است. باتوجه‌به اینکه افراد و ساختمان‌ها و خودروها همه ازطریق داده‌ها و حسگرها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، می‌توانیم فناوری هوش مصنوعی متصل را در هر دو حوزه مجازی و فیزیکی آزمایش کنیم و ظرفیت آن را به‌حداکثر برسانیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات