اینترنت اشیاء، بستری برای ارتباطات شهر هوشمند

شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
در شهرهای هوشمند از داده‌ها و فناوری برای ارتقا کارایی، توسعه اقتصادی و بهبود بخشیدن کیفیت زندگی شهروندان استفاده می‌کنند.
تبلیغات

تمرکز ایرانسل در حوزه‌ی هوشمندسازی شبکه و سرویس‌های IoT (اینترنت اشیاء) فراهم‌کردن بستر ارتباطی است. ایرانسل با پوشش گسترده‌ی خود می‌تواند این بستر را برای دیگر شرکت‌هایی فراهم کند که قصد دارند در حوزه‌ی IoT فعالیت کنند اما خود نیز وارد همکاری مستقیم با برخی شرکت‌ها شده است.

ایرانسل در نمایشگاه «شهر هوشمند» واقع در سالن همایش‌های برج میلاد شرکت به عمل آورد و برای نخستین بار جامع‌ترین نسخه از اینترنت اشیا کم‌پهنا یا Narrowband IoT) NB IoT) را ارائه کرد. NB IoT یکی از فناوری‌های LPWAN بستری است که اطلاعات دریافتی از حسگرهای حوزه اینترنت اشیا را به سیستم‌های تحلیل داده منتقل می‌کند.

هدف این فناوری تمرکز بر هزینه‌ی کم،‌ دوام بیشتر باتری، پوشش در مناطق داخلی و پشتیبانی از تعداد زیادی دستگاه است که با بهره‌گیری از پهنای باند بسیار باریک ۲۰۰ کیلوهرتزی می‌تواند نرخ انتقال قابل‌قبولی فراهم کند.

ایرانسل

باتوجه به وسعت‌یافتن فناوری‌های مرتبط با شهر هوشمند بدیهی است که موارد استفاده‌ی بسیاری برای IoT ایجاد شود. از جمله خدمات هوشمند شهری می‌توان به پارکینگ هوشمند،‌ روشنایی هوشمند معابر، دوچرخه اشتراکی، کنتورخوانی هوشمند، مدیریت هوشمند ناوگان و نظارت بر تجهیزات و دارایی‌ها اشاره کرد.

اجزای راهکار جامع شهر هوشمند به شرح زیر هستند:

۱- دستگاه‌ها و حسگرهای مرتبط با شهر هوشمند

این تجهیزات عمدتاً مجهز به سیم‌کارت بوده و پس از اندازه‌گیری پارامترهای مختلف، داده‌ها را در حافظه داخلی دستگاه ذخیره می‌کنند. به‌علاوه این سیستم‌ها قادر هستند تا با رسیدن اعداد و آمار به آستانه‌ای مشخص، پیام هشدار به سامانه شهر هوشمند (مرکز کنترل) ارسال کنند.

  • پسماند شهری: تشخیص خالی یا پر بودن سطل زباله‌های شهری، دمای مخازن
  • سنجش کیفیت هوا: سنجش میزان و انواع ذرات معلق در هوا
  • داده‌های مربوط به جریان آب: دمای آب، حجم (ارتفاع) و شدت جریان آب در لوله‌ها
ایرانسل

۲- بستر انتقال داده‌ها

آنچه برای تحقق اینترنت اشیا و ارتباط دستگاه به دستگاه (M2M) به‌عنوان بخشی از مفهوم وسیع اینترنت اشیا لازم است، بستری است که بتواند اطلاعات ارسالی تعداد زیادی دستگاه را دریافت و پردازش کرده و براساس قوانین تعریف‌شده فرمان‌های لازم را صادر و اجرا کند. شبکه NB-IoT ایرانسل، شبکه‌ای با برد بسیار بالا است که اطلاعات کم‌حجم مانند اعداد و ارقام را بدون قطعی به سامانه‌های نرم‌افزاری یا مراکز داده انتقال می‌دهد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شبکه باعث می‌شود تا باتری‌های مورد استفاده در حسگرها طول عمر بیشتری داشته باشند.

۳- سامانه شهر هوشمند

وجود یک سامانه‌ی کارآمد و قابل اطمینان برای مدیریت و کنترل از ملزومات شهر هوشمند محسوب می‌شود. چنین سامانه‌ای قادر است تمامی داده‌های به‌دست‌آمده از حسگرها را تجمیع کرده و به مدیران امکان اطلاع از وضعیت شهر و اخذ به موقع تصمیمات و اقدام مؤثر را بدهد. این سامانه، تحت وب بوده و به‌واسطه‌ی آن، تمامی اطلاعات دریافتی از دستگاه‌ها و حسگرها به شیوه‌های گوناگون و قابل تنظیم نمایش داده می‌شود. این سامانه علاوه‌بر نمایش داده‌ها و انواع گزارش‌ها، تحلیل داده‌ها را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا براساس اطلاعات قابل اعتماد، تصمیماتی مؤثر بگیرند. همچنین امکان تعریف حد آستانه برای هر یک از پارامترها و هشدار متناسب با آمارهای موجود از طریق این سامانه فراهم شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات