خودرو برقی اینسپشن پژو Peugeot Inception از نمای جلو

از خودروی پرنده تا پژوی سایبرپانکی؛ نمایش آینده صنعت خودرو در CES 2023

پنج‌شنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
در این مقاله مروری بر بهترین خودروهای معرفی شده در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ خواهیم داشت.
تبلیغات

رویداد CES همواره میزبان معرفی محصولات مختلف حوزه‌ی فناوری بوده است. خودروها نیز در این نمایشگاه جایگاه ویژه‌ای دارند و شرکت‌های سرتاسر جهان، برخی از بهترین و جدیدترین محصولات خود را در این مراسم به‌نمایش می‌گذارند.

امسال نیز شاهد معرفی خودروهای مختلفی در CES ۲۰۲۳ بودیم که در ادامه بهترین آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

خودروی Afeela از نمای کناری روی صحنه

Afeela؛ خودرو برقی هوندا و سونی با ۴۵ دوربین و متمرکز بر سرگرمی

خبرهای مربوط به همکاری سونی و هوندا چندماه قبل‌ از CES ۲۰۲۳ منتشر شده بود و این دو شرکت سرانجام در رویداد مذکور، از نمونه‌ی اولیه‌ی محصول مشترک خود به‌نام Afeela رونمایی کردند.

Afeela یک خودرو برقی جذاب است که تمرکز آن بر قابلیت‌های سرگرمی است. پیش‌فروش این سواری چهار در، در نیمه‌ی اول ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد و در همان سال دردسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. این محصول امکان رانندگی خودکار در موقعیت‌هایی مثل ترافیک را دارد اما درصورت درخواست سیستم، راننده باید مسئولیت ادامه‌ی حرکت را برعهده بگیرد. این خودرو همچنین به ۴۵ دوربین داخلی و خارجی مجهز شده است تا از ایمنی سرنشینان اطمینان حاصل شود. حسگرهای مختلف تعبیه‌شده روی این محصول نیز برای جلوگیری از تصادف، وضعیت راننده را تحت‌نظر قرار می‌دهند.

خودرو برقی سونی و هوندا با ۴۵ دوربین داخلی و خارجی و تمرکز بر سیستم‌های سرگرمی
سونی و هوندا در جریان CES 2023 از نمونه اولیه‌ای با نام تجاری Afeela رونمایی کردند که قرار است به «فضای سرگرمی متحرک» تبدیل شود.
مصطفی عسگری
مطالعه '2
خودرو برقی سونی و هوندا با ۴۵ دوربین داخلی و خارجی و تمرکز بر سیستم‌های سرگرمی

شرکت‌های سازنده‌ی Afeela، به منظور ارائه‌ی بهترین تجربه‌ی سرگرمی، موتور بازی سازی گرافیکی سه‌بعدی Unreal Engine اپیک گیمز را با آن ادغام کرده‌اند.

خودرو مفهومی i Vision Dee بی‌ام‌و؛ تغییر رنگ در یک پلک‌ به‌هم زدن

نمای خارجی خودرو مفهومی بی ام و BMW i Vision Dee

بی‌ام‌و، ازجمله خودروسازان معروف آلمانی در رویداد CES ۲۰۲۳ از خودرو مفهومی جذابی به‌نام i Vision Dee رونمایی کرد که بدنه‌ی آن با جوهر الکتریکی پوشانده شده است و بنابراین می‌توان به‌راحتی رنگ آن را تغییر داد. این خودرو چهار در به نمایشگر هدآب جدید با تمرکز بر فناوری واقعیت افزوده مجهز شده است تا راننده را در مسیریابی راهنمایی کند.

خودرو مفهومی بی ام و در یک‌‌چشم‌به‌هم‌زدن تغییر رنگ می‌دهد
خودرو مفهومی بی ام و در یک‌‌چشم‌به‌هم‌زدن تغییر رنگ می‌دهد
مطالعه '2

صفحه‌نمایش هدآب I Vision Dee مواردی مثل اطلاعات مربوط به رانندگی و داده‌های سیستم‌های ارتباطی را نمایش می‌دهد. علاوه‌براین می‌توان شیشه‌های خودرو را تار کرد تا هنگام رانندگی خودکار تجربه‌ی بهتری از طی کردن مسیر ارائه دهد.

Aska A5؛ خودرو پرنده‌ای که می‌توانید آن را خریداری کنید

خودرو پرنده الکتریکی Aska A5

Aska A5 به باتری‌های برقی و موتور گازی کوچکی مجهز شده است که بار هربار شارژ می‌تواند تا ۲۵۰ مایل (حدود ۴۰۰ کیلومتر) مسافت را طی کند. نمونه‌ی اولیه‌ی این خودرو پرنده که در رویداد CES ۲۰۲۳ به‌نمایش درآمد، یک وسیله‌ی نقلیه‌ی چهار نفره را نشان می‌دهد که ابعادی درحد یک سواری اساندارد دارد اما ملخ و بال‌های آن باعث می‌شود بیشتر شبیه هلیکوپتر به‌نظر برسد.

Aska می‌گوید می‌توان خودرو پرنده‌ی A5 را در کمتر از پنج ثانیه در در فضایی با ابعاد حدود ۲۵۰ فوت (حدود ۷۶ متر) به‌ پرواز درآورد. این خودرو همچنین از طراحی موسوم‌به Drive and Fly بهره می‌برد که به اجازه می‌دهد از حالت رانندگی به حالت پرواز جابه‌جا شوید. البته برای خرید این خودرو باید کمی جیب‌های خود را بتکانید زیرا ۷۸۹ هزاردلار قیمت دارد و حتی پیش‌سفارش آن ۵۰۰۰ دلار برای شما آب می‌خورد.

ماشین‌های پرنده از راه رسیدند و می‌توانید آن‌ها را پیش‌خرید کنید
مطالعه '2

شما می‌توانید A5 را به‌راحتی در خانه یا ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی شارژ کنید. موتور گازسوز کوچک این محصول نیز امکان طی کردن ۵۰ مایل (حدود ۸۰ کیلومتر) دیگر را فراهم می‌کند.

خودرو مفهومی Revolution؛ پیکاپ پرسرعت با ظاهری خشن

خودرو پیکاپ برقی Ram 1500 رم از نمای جلو

استلانتیس در رویداد CES ۲۰۲۳ ویژگی‌های اولین پیکاپ برقی برند Ram را به‌اشتراک گذاشت. این محصول Revolution نام دارد و فعلاً درحد یک مدل مفهومی است. شرکت سازنده‌ی این خودرو اعلام کرده است تولید آن از سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد و علاوه‌براین به ویژگی‌های جذاب آن برای طرفداران وانت اشاره کرده است.

اولین پیکاپ الکتریکی Ram رونمایی شد؛ خشن و برق‌آسا
اولین پیکاپ الکتریکی Ram رونمایی شد؛ خشن و برق‌آسا
مطالعه '2

Revolution برای حمل بار به محفظه‌ای ۵٫۵ متری مجهز شده است و از سه ردیف صندلی بهره می‌برد. این خودرو همچنین دستیار هوش مصنوعی دارد و می‌تواند در حالتی که در بیرون از خودرو هستید، به فرمان صوتی پاسخ دهد.

خودرو مفهومی اینسپشن پژو؛ طراحی خارق‌العاده‌‌ی آینده‌ی خودروها

نمای جلویی خودرو برقی اینسپشن پژو Peugeot Inception

پژو در CES ۲۰۲۳ اوج هنر خود را در طراحی خودرو با مدل مفهومی اینسپشن به‌نمایش گذاشت. این محصول زیبا درواقع چشم‌انداز آینده‌ی صنعت خودروسازی را ارائه می‌دهد و به‌لطف بهره گرفتن از دو موتور الکتریکی، شتاب صفر تا صدکیلومتر آن فقط سه ثانیه است.

اوج هیجان در نمایشگاه CES؛ پژو با «اینسپشن» آینده خودروهای برقی را به‌تصویر کشید
مطالعه '2

خودروی اینسپشن بر طراحی زاویه‌دار تمرکز دارد و از سقف شیشه‌ای بهره می‌برد. پژو می‌گوید در بدنه‌ی این خودرو از رنگ‌دانه‌های فلزی بسیار باکیفیت استفاده کرده است. چراغ‌های جلویی اینسپشن نیز سه پنجه‌ی نمادین برند پژو را در ذهن تداعی می‌کنند. باتری ۸۰۰ ولت ۱۰۰ کیلووات‌ساعتی این خودرو با هربار شارژ مسافت درخورتوجه ۸۰۰ کیلومتر را طی می‌کند و فقط با پنج دقیقه‌ شارژ می‌توان تا ۱۵۰ کیلومتر با آن رانندگی کرد.

فولکس واگن iD.7؛ خودرو برقی خانوادگی

فولکس واگن  iD.7

درحال‌حاضر اطلاعات مربوط به عملکرد موتورهای برقی و ویژگی‌های فولکس واگن ID.7 هنوز مشخص نیست. براساس اعلام مدیران این شرکت خودروسازی، ID.7 از قابلیت‌هایی مثل نمایشگر لمسی ۱۵ اینچ، فناوری هدآب (نمایش اطلاعات روی شیشه)، دستیار صوتی دیجیتال و سیستم تنظیم دمای جدید بهره خواهد برد. این خودرو همچنین با هربار شارژ حددو ۷۰۰ کیلومتر مسافت را طی می‌کند.

موتورسیکلت Verge RS Ultra؛ وقتی شتاب حرف اول را می‌زند

موتورسیکلت برقی Verge TS Ultra

موتورسیکلت TS Ultra شتاب بسیار زیادی دارد و سرعت آن فقط در چند ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر درساعت می‌رسد. محصول پرچم‌دار شرکت نام‌آشنای Verge با قیمت ۴۴۹۰۰ دلار عرضه خواهد شد.

موتورسیکلت الکتریکی Verge TS Ultra با شتاب سرسام‌آور معرفی شد
موتورسیکلت الکتریکی Verge TS Ultra با شتاب سرسام‌آور معرفی شد
مطالعه '1

این موتور ۲۰۱ اسب‌بخار قدرت دارد و حداکثر سرعت آن به ۱۲۴ مایل درساعت (۲۰۰ کیلومتر درساعت) می‌رسد. شما می‌توانید با هربار شارژ این موتورسیکلت تا ۳۵۰ کیلومتر مسافت را با آن طی کنید. پیش‌سفارش TS Ultra در وب‌سایت رسمی سازنده‌ی آن فعال است و می‌توانید با پرداخت ۱۰۰۰ دلار آن را برای سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۳ رزرو کنید.

تاکسی هوایی آرچر؛ به آینده‌ی حمل‌ونقل خوش آمدید

  تاکسی هوایی آرچر استلانتیس

اگرچه امسال شرکت‌های سازنده‌ی خودروهای پرنده مثل سال‌های قبل در CES حضور پررنگی نداشتند اما آرچر با رونمایی از هواپیمای برقی عمودپرواز خود، توجهات بسیاری از علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران را جلب کرد.

تاکسی هوایی آرچر درسال ۲۰۲۴ به‌دست مشتریان خواهد رسید و شعاع حرکتی آن ۱۶۰ کیلومتر است. حداکثر سرعت این محصول نیز به ۲۴۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. این تاکسی هوایی همچنین از ۱۲ موتور برقی بهره می‌برد و گزینه‌ای مناسب برای سفرهای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه‌ای درون شهری است.

کابین مفهومی کرایسلر سینتزیس

کرایسلر سینتزیس

فناوری رانندگی خودکار به‌حدی پیشرفت کرده است که می‌توان انتظار داشت در آینده‌ی نه‌چندان دور شاهد حذف فرمان از خودروها باشیم. کرایسلر با همین رویکرد، از کابین مفهومی سینتزیس (Synthesis) در CES ۲۰۲۳ رونمایی کرد.

سینتزیس از چند نمایشگر مخصوص راننده بهره می‌برد و علاوه‌براین پنل‌هایی برای سرنشینان ارائه می‌دهد که ابعاد آن‌ها حدود ۳۷ اینچ است. این کابین فناوری رانندگی خودکار سطح ۳ را ارائه می‌کند و علاوه‌براین مجموعه‌ای از قابلیت‌های دیجیتالی STLA ساخت استلانتیس در آن تعبیه شده است.

فورد برانکو؛ طراحی کلاسیک با موتور برقی

فورد برانکو

شرکت زیرولبز (Zero Labs) فورد برانکو ۱۹۶۹ را بازتولید کرده و آن را در CES ۲۰۲۳ به‌نمایش گذاشته است. این مدل به پیشرانه‌ی تمام برقی و سیستم چهارچرخ محرک عرضه خواهد شد. محصول زیرولبز ۶۰۰ اسب‌بخار قدرت دارد و با هربار شارژ ۳۸۰ کیلومتر مسافت را طی می‌کند.

طبق گفته‌ی زیرلبز، مجموعه‌ای از موتورهای الکتریکی و باتری ۱۰۰ کیلووات ساعت به همراه ملزومات الکترونیکی مخصوص خودرو را آماده کرده است که می‌توان آن را روی انواع مدل‌های کلاسیک نصب کرد.

تلویزیون‌های رول‌شونده ال‌جی در سقف خودروها

نمایشگر OLED رول شونده ال‌جی در سقف خودرو

ال‌جی امسال سعی کرد از قدرت تخیل خود در ساخت محصولات جدیدی حوزه‌ی نمایشگرها استفاده کند. یکی از محصولات جذاب این برند، نمایشگر OLED رول‌شونده‌ای است که تجربه‌ی لذت‌بردن از تماشای محتوا را دراختیار سرنشینان خودروها قرار می‌دهد.

تلویزیون‌های رول‌شونده ال جی در سقف خودرو، رؤیای کودکی ما را به حقیقت می‌پیوندد
روی صندلی عقب خودرو بنشینید، نمایشگر رول‌شونده‌ی ال‌جی را پایین کشیده و از تماشای فیلم و تلویزیون درطول مسیر لذت ببرید.
تلویزیون‌های رول‌شونده ال جی در سقف خودرو، رؤیای کودکی ما را به حقیقت می‌پیوندد

ال‌جی دیسپلی در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ محصولی را به‌نمایش گذاشت که رؤیای کودکی بسیاری از مردم را به‌حقیقت بدل می‌کند. این شرکت از همان فناوری OLED منعطف موجود در تلویزیون‌ های رول‌شونده‌ی ۸۷ هزار دلاری خود استفاده کرده و آن را به سقف خودرو چسبانده است.

ورود سرویس استریم بازی انویدیا به خودروها

سرویس ابری گیمینگ انویدیا

انویدیا در CES ۲۰۲۳ اعلام کرد به‌زودی کاربران می‌توانند در خودروهای خود به سرویس استریم بازی این شرکت یعنی GeForce Now دسترسی داشته باشند و از اجرای بازی هنگام حرکت لذت ببرند.

انویدیا سرویس استریم بازی GeForce Now را به خودروها می‌آورد
مطالعه '2

سرویس استریم بازی انویدیا از پلتفرم Drive این شرکت استفاده می‌کند و عناوین پرطرفداری مثل Cyberpunk 2077 نیز در بین فهرست بازی‌هایی که می‌توان در خودرو انجام داد دیده می‌شود. کاربران می‌توانند در‌حالی‌که خودرو پارک یا در حال شارژ است از‌طریق نمایشگر سمت راننده یا درها، به اجرای این بازی‌ها مشغول شوند.

واقعیت مجازی را با فناوری هولوراید در خودرو تجربه کنید

فناوری واقعیت مجازی هولوراید برای خودرو

هولوراید (Holoride) در رویداد CES ۲۰۲۳ دستگاهی با ابعاد یک بلندگوی هوشمند کوچک معرفی کرد که امکان لذت‌بردن از سرگرمی‌های واقعیت مجازی را در خودروها فراهم می‌کند.

با فناوری جدید Holoride، سرگرمی‌های واقعیت‌مجازی را در خودرو تجربه کنید
مطالعه '2

محصول واقعیت مجازی هولوراید حدود ۲۳۰ گرم وزن دارد و ازطریق بخش مکنده، روی شیشه‌ی جلوی خودروها نصب می‌شود. این سخت‌افزار از باتری لیتیوم‌یونی بهره می‌برد و با هربار شارژ تا ۱۴ ساعت کار می‌کند. این دستگاه ازطریق کابل USB C به USB A به خودرو متصل می‌شود و می‌تواند همزمان به دو هدست متصل شود. این یعنی دو سرنشین می‌توانند به‌طور همزمان در خودرو از سرگرمی‌های واقعیت مجازی آن لذت ببرند.

نمایشگر Digital Cockpit سامسونگ؛ آینده‌ی کابین خودروها

نمایشگر سامسونگ Digital Cockpit برای خودروهای خودران آینده

سامسونگ دیسپلی در CES ۲۰۲۳ از محصولی به‌نام Digital Cockpit رونمایی کرده که خودروهای خودران را هدف قرار می‌دهد و انتظار داریم در آینده شاهد گسترش استفاده از آن در صنعت خودروسازی باشیم.

سامسونگ نمایشگر Digital Cockpit را برای کابین داخلی خودروهای خودران آینده به‌نمایش گذاشت
سامسونگ نمایشگر Digital Cockpit را برای کابین داخلی خودروهای خودران آینده به‌نمایش گذاشت
مطالعه '1

Digital Cockpit نمایشگری است که برای کابین‌های دیجیتال خودروها طراحی شده است. این محصول یک صفحه‌نمایش ۳۴ اینچی را با یک پنل ۱۵٫۶ اینچی ترکیب می‌کند تا بتوان از کل مجموعه به‌عنوان نمایشگری برای سرگرمی درحالت رانندگی خودکار استفاده کرد. انحنای این پنل 700R بوده که دید مطلوبی را ارائه می‌دهد و به راننده کمک می‌کند روی جاده تمرکز داشته باشد.

ReadyCare سامسونگ؛ سیستمی برای نظارت بر رفتار راننده

فناوری Ready Car و Ready Tune برای بهبود ایمنی در رانندگی

سامسونگ از فناوری جدیدی به‌نام Ready Care رونمایی کرده است که هدف آن نظارت بر رفتار راننده است تا بدین‌ترتیب از تصادفات احتمالی جلوگیری کند.

سامسونگ از فناوری Ready Care به‌منظور نظارت بر رفتار راننده برای افزایش ایمنی رونمایی کرد
مطالعه '2

Ready Care وضعیت جسمی و روحی راننده را تحت‌نظر دارد و براساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده، تنظیمات مختلف خودرو را برای بهبود ایمنی و تجربه رانندگی تغییر می‌دهد. Ready Tune نیز می‌تواند به صورت هوشمند حجم صدا را تنظیم کند تا بهترین تجربه‌ی صوتی ممکن را ارائه دهد.

صدای فراگیر در دل جاده‌ها با فناوری دالبی اتموس

دالبی اتموس در خودرو بنز

پخش موسیقی همیشه یکی از بهترین سرگرمی‌های داخل خودرو بوده است. دالبی در CES ۲۰۲۳ اعلام کرد قصد دارد فناوری صدای فراگیر را به خودروها اضافه کند.

Dolby Atmos برای خودروها، صدای فراگیر را به دل جاده‌ها می‌آورد
Dolby Atmos برای خودروها، صدای فراگیر را به دل جاده‌ها می‌آورد
مطالعه '2

دالبی‌اتموس با فناوری جدید خود سعی دارد تجربه‌ی شنیداری سرنشینان خودرو را هنگام رانندگی بهبود دهد و با پخش صدای فراگیر، لذت‌بردن از موسیقی را هنگام حرکت در جاده‌ها به‌شکلی جدید ارائه دهد. درحال‌حاضر دالبی‌اتموس در Lucid Air و مرسدس بنز میباخ کلاس S و همچنین مرسدس بنز EQS، EQE SUV، EQE، S-Class و EQS SUV موجود است. ولوو نیز قبلاً اعلام کرده بود که اتموس در سیستم صوتی Bowers & Wilkins شاسی‌بلند EX90 دردسترس خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات