مایکروسافت استارتاپ MicroVision را تصاحب کرد

چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت استارتاپ جدیدی به‌نام MicroVision را به زیرمجموعه‌ی خود افزود. شرکت‌های دیگر همچون جنرال موتورز و تسلا هم به‌دنبال این استارتاپ بودند.
تبلیغات

از چندی پیش شایعه‌های متعددی پیرامون خرید استارتاپ MicroVision توسط مایکروسافت مطرح شده بود. ظاهرا قرارداد نهایی امضا شده و شایعه‌ها تأیید شده‌اند. استارتاپ مایکروویژن در حوزه‌ی فناوری‌های مرتبط با اسکن سه‌بعدی فعالیت می‌کند. مایکروسافت این استارتاپ را در هفته‌ای خرید که وضعیت مناسبی را در بازار بورس تجربه می‌کرد. ارزش سهام آن‌ها با افزایش ۳۰۰ درصدی به ۱/۷۵ دلار رسید. البته پس از انتشار گزارش‌های مالی، آن‌ها کاهش ارزش ۶۵ درصدی را تجربه کردند.

بسیاری از تحلیل‌گران، تصمیم مایکروسافت مبنی بر خرید مایکروویژن را منطقی می‌دانستند. آن‌ها پیش‌بینی می‌کردند که فناوری‌های اسکن لیزری مبتنی بر MEM از استارتاپ مذکور، به‌همراه مالکیت‌های معنوی فناورانه‌ی دیگر، در محصولات آتی ردموندی‌ها همچون نمایشگر واقعیت افزوده‌ی هولولنز ۲ استفاده خواهد شد. درحال‌حاضر تعداد زیادی از کارکنان سابق مایکروویژن در مایکروسافت مشغول به کار هستند. همین حقیقت، شایعه‌های خرید استارتاپ مذکور را تقویت می‌کرد.

مایکروویژن در بیانیه‌ای اعلام کرد که از مدت‌ها پیش درحال بررسی راهکارهای جایگزین استراتژیک بوده‌اند. آن‌ها همچنین پیشنهادهای خرید از غول‌هایی همچون جنرال موتورز و تسلا و لاکهید مارتین را نیز بررسی می‌کرده‌اند. همین رقابت و پیشنهادهای خرید متعدد، فشار را بر مایکروسافت افزایش داد. درنتیجه ردموندی‌ها تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند تا پیش از تصاحب مایکروویژن توسط رقبا، آن‌ها را به زیرمجموعه‌ی خود اضافه کنند. به‌هرحال مالکیت‌های معنوی استارتاپ مایکروویژن اهمیت بالایی برای مایکروسافت داشت و نقش مهمی هم در تلاش آن‌ها برای خرید این استارتاپ بازی کرد.

پتنت مایکروویژن

بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران بازار از مدت‌ها پیش گفته بودند که ارزش واقعی استارتاپ مایکروویژن در گزارش‌های درآمدی آن‌ها نیست، بلکه مالکیت‌های معنوی، این استارتاپ را ارزشمند می‌کند. تحلیل‌گران معتقد بودند مالکیت‌های معنوی استارتاپ نه‌تنها در بهبود هولولنز ۲ مایکروسافت نقش خواهند داشت، بلکه فناوری‌های تحت پتنت همچون حسگر سه‌بعدی و LIDAR و ثبت تصویر آن‌ها به پیش‌برد اهداف ردموندی‌ها در رقابت شدید برای ساخت خودروهای خودران کمک می‌کنند. درواقع خرید مایکروویژن به احتمال زیاد مایکروسافت را به‌صورت جدی در رقابت حوزه‌ی خودروهای خودران به پیش می‌برد. درنتیجه خرید این استارتاپ را می‌توان یک نیاز مهم برای مایکروسافت دانست.

مالکیت معنوی و پتنت‌های مایکروویژن، دلیل اصلی خرید آن‌ها توسط مایکروسافت است

مایکروویژن پتنت مهمی به‌نام Scanned Image Projection System دارد که در مایکروسافت هولولنز ۲ استفاده شده است. اطلاعات پتنت مذکور به‌صورت عمومی در دسترس قرار دارد و جزئیات قابل‌توجهی را از چگونگی پیاده‌سازی آن شرح می‌دهد. این پتنت نه‌تنها در هولولنز قرار دارد، بلکه نقشی حیاتی را در عملکرد آن ایفا می‌کند.

الکس کیپمن، در سخنرانی تد که پیرامون هولولنز داشت، به یکی از چالش‌های اصلی تیم در توسعه‌ی هولولنز ۲ اشاره کرد. او می‌گیفت قرار دادن یک تصویر در فاصله‌ی نزدیک به چشمان کاربر، درحالیکه توانایی فوکوس کردن روی آن را هم داشته باشد، از چالش‌های مهم تیم توسعه بود. فناوری نور لیزری مایکروویژن مبتنی بر MEM، به‌عنوان راه‌حل چالش مذکور به‌کار گرفته شد و مایکروسافت را چند قدم در مسیر توسعه‌ی محصول جدید به پیش برد. تصاویر منتشرشده از هولولنز ۲ نشان می‌دهد که فناوری مایکروویژن به‌صورت کاملا یکپارچه در دستگاه استفاده شده است. همان‌طور که گفته شد، فناوری مذکور و پتنت مرتبط با آن، دلیل اصلی خرید استارتاپ توسط ردموندی‌ها بود.

مایکروسافت MicroVision

بررسی‌ها و مقاله‌های متعدد تأیید می‌کنند که مایکروویژن مالکیت تعدادی از فناوری‌های حیاتی موردنیاز مایکروسافت برای توسعه‌ی نمایشگر واقعیت افزوده‌ی هولولنز را در اختیار دارد. مایکروویژن علاوه بر این مالکیت‌های معنوی، کتابخانه‌‌ای عظیم از فناوری‌های اختصاصی در حوزه‌ی LIDAR و حسگرهای سه‌بعدی توسعه داده است. مایکروسافت احتمالا تصمیم دارد تا از فناوری‌های توسعه‌یافته در مایکروویژن برای ساخت خودروی خودران اختصاصی خود استفاده کند. 

اسناد خرید و ادغام استارتاپ مایکروویژن توسط مایکروسافت تا ماه اوت تأیید می‌شوند. فرهنگ سازمانی قوی و مهندسان حرفه‌ای و مجموعه‌ی قابل‌توجه از مالکیت‌های معنوی، مایکروویژن را به مهره‌ای تأثیرگذار در زیرمجموعه‌ی مایکروسافت تبدیل می‌کند که احتمالا تا مدت‌ها تأثیر خود را روی کارایی شرکت و حتی ارزش سهام نشان خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات