مایکروسافت از استراتژی جدیدی در حوزه خودروهای خودران رونمایی کرد
مایکروسافت برای نخستینبار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۹ شرکت کرده تا از برنامههای خود برای نفوذ بیشتر در صنعت خودروسازی رونمایی کند. ردموندیها اکنون با اعمال برخی اصلاحات در استراتژیهای مربوطبه خودروها بهوضوح اصل حاکم بر تصمیماتشان در حوزهی وسایل نقلیه را بیان کردند. افزونبر مورد یادشده، غول نرمافزاری جهان شرکای جدیدی را در قالب برنامهی وسایل نقلیه متصلِ مایکروسافت (Microsoft Connected Vehicle Program) معرفی کرد تا عزم راسخ خود را برای ورود به صنعت خودروهای خودران نمایش دهد.
استراتژیهای جدید مایکروسافت در حوزهی خودروها بر سه اصل استوار هستند:
- ما در این صنعت شراکت خواهیم داشت. در تجارت ما ساخت خودروهای جایی ندارد.
- ما باور داریم که دادهها باید توسط مشتریانمان تحت مالکیت قرار داشته باشند؛ زیرا اطلاعاتحاصلشده از دادهها بهزودی جریان درآمدی را برای صنعت خودروسازی به ارمغان خواهد آورد.
- ما از شرکتهای خودروسازی پشتیبانی خواهیم کرد تا آنها تجربهی برند خود را ازطریق ارتباط با مشتریان ارتقاء و گسترش دهند.
باتوجهبه این اصول، مشخصا نباید انتظار ساخت خودرویی توسط مایکروسافت داشته باشید؛ درعوض ردموندیها برای ایجاد تجارب خاص و منحصربهفرد با تولیدکنندگان همکاری خواهند کرد.
اولین هدف مایکروسافت در استراتژی جدید خود، «توانمندسازی راهکارهای وسایلنقلیهی متصل» خواهد بود. بخش اعظمی از این هدف ازطریق پلتفرم خودروهای متصل مایکروسافت (MCVP) میسر میشود که از قدرت فضای ابری و سرویسهای رایانشی در شبکههای اختصاصی شرکا استفاده خواهد شد. ردموندیها قصد دارند راهکارهایی را توسعه دهند که از تجربهی داخل کابین و لذت رانندگی تا سرویسهای پیشبینیکننده را در بر بگیرد. در این حوزه، مایکروسافت حضور چندین شریک جدید همچون الجی، Faurecia و Cubic Telecom را اعلام کرده؛ همچنین هماکنون همکاری با فلکسواگن و رنو، نیسان و میتسوبیشی درجریان است.
هدف بعدی مایکروسافت، تسریع روند توسعهی کارکردهای مربوطبه رانندگی برای شرکتهای خودروسازی خواهد بود. برای رسیدن به این مهم، ردموندیها از برنامهی جدیدی تحتنام Microsoft for Startups Autonomous Driving معرفی بهعمل آوردند که هدف آن، کمک به کسبوکارهای جدید در حوزههای تحویلدهی کالا، تاکسی اشتراکی، حملونقل در مسافت طولانی و... بوده است.
پیشتر مایکروسافت با شرکتهای بزرگی چون بیامو و آئودی همکاری کرده بود تا تحولی تکنولوژیک در حوزهی خودروسازی ایجاد کند؛ تحولی که بخشهایی از آن هماکنون رخ داده و مابقی نیز در گرو تحقق اهداف بالا بهوقوع خواهد پیوست.