تبدیل تلفن هوشمند به وسیله‌ای برای افزایش بهره‌وری

جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
نتیجه‌ی تحقیقات علمی نشان داده است IQ انسان هنگام استفاده از تلفن‌های هوشمند کمتر می‌شود، پس باید مدیریت دقیق‌تری رو استفاده از موبایل‌ها داشت.
تبلیغات

همان‌طور که می‌دانید این روزها موبایل‌های هوشمند تبدیل به یکی از ابزارهای ضروری شده‌اند و ضرر زیادی به سلامتی انسان وارد می‌کنند. تحقیقات دانشگاه تگزاس نشان داده است هوش انسان هنگام استفاده از تلفن هوشمند پایین می‌آید. ما هر روز حدود پنج ساعت از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنیم اما این به این معنا نیست که روی بخش منفی قضیه متمرکز شویم. فقط کافی است روش صحیح استفاده از موبایل‌ها را یاد بگیریم و آن‌ها را به وسیله‌ای برای افزایش بهره‌وری تبدیل کنیم. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به معرفی بیشتر این راه‌ها می‌پردازیم.

reminder

۱- تنظیم محدودیت استفاده‌ی روزانه از تکنولوژی

همه‌ی ما تا به حال مقالات زیادی در مورد مضرات استفاده‌ی بیش از اندازه از تلفن‌های هوشمند خوانده‌ایم. همچنین می‌دانیم چهار ساعت استفاده از اپلیکیشن‌های پیام رسان مانند واتس‌اپ و تلگرام در طول روز خوب نیست اما نمی‌توانیم این عادت را کنار بگذاریم. بهترین راه برای جلوگیری از این عادت مخرب، تنظیم محدودیت روزانه در استفاده از موبایل است. این محدودیت باید روی استفاده‌ی روزانه از تکنولوژی در زندگی و همچنین ارسال و دریافت پیغام اعمال شود. این یعنی نوتیفیکیشن‌های هر برنامه‌ای به جز تماس‌های تلفنی باید قطع شوند. صدای نوتیفیکیشن‌ها ناخودآگاه حواسمان را پرت می‌کنند و هرقدر هم غرق در کار باشیم نمی‌توانیم در برابر وسوسه‌ی چک کردن آن مقاومت کنیم. اگر کارتان به گونه‌ای است که حتما باید از سایر اپلیکیشن‌های تلفن همراه استفاده کنید، ساعات مشخصی را برای این کار در نظر بگیرید.

۲- مغز خود را از اطلاعات اضافه پاک کنید

مقاله‌های مرتبط:

    تا به حال برایتان پیش آمده با حجم زیاد کار روبه‌رو شوید و ندانید از کجا باید آغاز کنید؟ اینکه بترسید و هیچ ایده‌ای برای مدیریت شرایط نداشته باشید؟ اکثر انسان‌ها احساس مشترکی دارند و بارها چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند. دیوید آلن، نویسنده‌‌ی کتاب به سرانجام رساندن کارها، مغز انسان را به کامپیوتر تشبیه می‌کند. در این نظریه، او احساس ترس را یک ضعف روانی می‌داند و مغز را به حافظه‌ی رم کامپیوتر تشبیه کرده است. مانند هر کامپیوتری مغز انسان نیز اگر ظرفیت کافی نداشته باشد، به درستی کار نخواهد کرد. راه حل آلن این است که ذهن خود را با انتقال اطلاعات به هارد کامپیوتر تخلیه کنید یعنی با یادداشت کردن افکار روی کاغذ یا هر سیستم دیگری، ذهن خود را از اطلاعات اضافه پاک کنید. تلفن همراه یا لپ‌تاپ بهترین مکان برای انجام این کار است. فقط کافی است محل مشخصی را در نظر بگیرید و برای هر موضوع یک پوشه درست کنید:

  • سلامتی
  • شغل
  • تفریح
  • اهداف
  • پیشرفت شخصی
  • قدردانی
  • افراد مهم
  • ایده‌ها
  • کارهای نتیجه‌بخش
  • اقدامات بعدی
  • سپس ایده‌های جدید، کارها و پروژه‌های مرتبط با هر موضوع را در پوشه‌ی مربوطه تعریف کنید. آلن پیشنهاد می‌دهد برای جلوگیری از فراموش کردن کارها یک پوشه‌ی اقدام بعدی برای هر دسته‌بندی مشخص کنید. سپس هفته‌ای یک یا دو بار به آن پوشه‌ها سر بزنید تا هیچ کاری از قلم نیفتد.

    به‌عنوان مثال تصور کنید ایام عید است و می‌خواهید برای تمام دوستان و همکاران خود کارت تبریک عید ارسال کنید اما در حال حاضر کارهای مهم‌تری داشته و زمان کافی برای تهیه‌ی کارت تبریک ندارید. فقط کافی است وارد پوشه شغل و سپس زیر پوشه اقدامات بعدی شوید و «خرید کارت تبریک عید» را به آن اضافه کنید. با بررسی منظم کارهایی که باید انجام شوند، می‌توانید در زمان مناسب کارت‌های مورد نظر را تهیه کرده و از لیست انجام کار خط بزنید. برای اینکه یادتان نرود پوشه اقدامات بعدی را چک کنید، روی گوشی موبایل برنامه‌ای تنظیم کنید تا این موضوع را هفته‌ای دو بار به شما یادآوری کند.

    reminder

    ۳- از نرم‌افزارهای یادآوری کننده استفاده کنید

    تحقیقات نشان داده است ۹۲ درصد زمان استفاده از موبایل، صرف چک کردن نوتیفیکیشن‌ها می‌شود. اما زمانی که نوتیفیکیشن‌ها را خاموش کرده و تنها از نرم افزار یادآوری رویدادها استفاده می‌کنید، تلفن هوشمند شما تبدیل به ابزاری برای افزایش تمرکز خواهد شد. سیری و گوگل اسیستنت ابزارهای بسیار خوبی برای یادآوری رویدادها و کارها هستند. فقط کافی است طرز استفاده از آن‌ها را یاد گرفته و بخواهید به‌عنوان مثال دو ساعت قبل از مهلت اتمام پروژه یا شروع هر رویدادی این موضوع را به شما یادآوری کند. امروزه اپلیکیشن‌های زیادی برای یادآوری ارائه شده‌اند که کافی است بهترین و مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید.

    جا افتادن فرهنگ استفاده از نرم‌افزار یادآوری کننده کمی سخت و زمان‌بر است. برای راحت‌تر شدن این موضوع کافی است تمام کارهایی که باید در طول یک هفته انجام دهید مانند پرداخت قبض‌ها را به لیست اضافه کرده تا به استفاده از این نرم‌افزارها عادت کنید. با انجام این کارهای ساده تلفن‌های هوشمند نه تنها حواستان را پرت نخواهند کرد بلکه به ابزاری برای افزایش بهره‌وری تبدیل خواهند شد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات