۱۰ نکته بازاریابی شبکه های اجتماعی برای تازه کارها

یک‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
با پیروی کردن از یک سری نکات، پروفایل شما در شبکه‌های اجتماعی شناخته‌شده می‌کند. هرچقدر فالوئرهای بیشتری داشته باشید، می‌توانید فروش محصولات خود را نیز بالا ببرید.
تبلیغات

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فرآیندی است که در آن شما و محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنید، از طریق کانال‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی به دیگران معرفی می‌شوید. هدف نهایی از هر کمپین شبکه اجتماعی این است که یک محصول شناخته شود و میزان ترافیک وب‌سایت، تعداد فالوئرها و مشتری‌های آن افزایش پیدا کند. فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، پینترست، یوتیوب، اینستاگرام و لینکدین محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در سرتاسر دنیا هستند.

social media marketing

چرا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مهم است؟

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از سریع‌ترین راه‌های اطلاع‌رسانی درباره یک محصول جدید است. یک توییت می‌تواند در عرض چند دقیقه و حتی سریع‌تر از تلویزیون و دیگر رسانه‌های سنتی در کل دنیا فراگیر شود.
  • این روزها میلیون‌ها نفر مقدار زیادی از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند؛ بنابراین اگر به توجه دیگران نیاز دارید، باید در شبکه‌های اجتماعی دنبال آن‌ها باشید.
  • روش جدید بازاریابی به این شکل است. در گذشته مردم اغلب زمان خود را در جاده‌ها رانندگی می‌کردند؛ بنابراین بازاریاب‌ها از بیلبوردها برای تبلیغات استفاده می‌کردند. امروزه مردم بیشتر زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی هستند؛ بنابراین بازاریاب‌ها از این روش جدید برای تبلیغات استفاده می‌کنند.
  • نتیجه مطالعات اخیر نشان داده است که شبکه‌های اجتماعی در حال تبدیل شدن به کانال‌های فروش هستند و بیشتر شرکت‌ها دنبال این هستند که مشتری‌های خود را از طریق فیسبوک و توییتر و اینستاگرام پیدا کنند.
  • نکته‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای تازه‌کارها

    چگونه می‌توانیم از شبکه‌های اجتماعی به نفع خودمان و کسب‌و‌کارمان استفاده کنیم؟ افراد تازه‌کار چگونه می‌توانند حضور پررنگی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند و در استفاده از آن حرفه‌ای شوند؟ توجه به ۱۰ نکته‌ای که در ادامه آورده شده است، به شما کمک خواهد کرد.

    ۱- تصمیم بگیرید از کدام شبکه اجتماعی می‌خواهید استفاده کنید

    به‌عنوان یک فرد مبتدی شما باید یک یا دو شبکه اجتماعی را انتخاب کنید. سعی نکنید در یک لحظه در تمام آن‌ها فعالیت داشته باشید. بسیاری از تازه‌کارها این اشتباه را مرتکب می‌شوند و پس از مدتی بدون اینکه هیچ فایده‌ای برایشان داشته باشد، از ادامه کار منصرف می‌شوند. یکی از بهترین راه‌ها برای شناسایی مناسب‌ترین شبکه اجتماعی این است که تعدادی افراد و برندهای تأثیرگذار پیدا و بررسی کنید که در کدام شبکه اجتماعی موفق‌تر هستند. به‌عنوان مثال افرادی که در زمینه فعالیت موردنظر شما حرفه‌ای هستند، پیدا کنید و تعداد فالوئرهای فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، اینستاگرام و پینترست آن‌ها را باهم مقایسه کنید. هرکدام را که تعداد فالوئرهای بیشتری داشت، به‌عنوان اولین شبکه اجتماعی خودتان انتخاب کنید؛ زیرا احتمال موفقیت شما در آنجا بیشتر است.

    ۲- پروفایل خودتان را بهینه‌سازی کنید

    بعدازاینکه تصمیم گرفتید از کدام شبکه اجتماعی می‌خواهید استفاده کنید، باید پروفایل خودتان را بهینه‌سازی کنید. بهینه‌سازی کردن پروفایل شانس افزایش تعداد فالوئرهای شما را بیشتر می‌کند و همچنین برای سئوی سایت خوب است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالات مرتبط با سئو را برای هر شبکه اجتماعی به‌طور جداگانه مطالعه کنید. نکات زیر برای بهینه‌سازی همه سایت‌ها قابل‌استفاده هستند:

  • از یک عکس واقعی استفاده کنید و صورت خود را نشان دهید. عکس حیوان‌ها یا جاهای دیدنی را به‌عنوان عکس پروفایل خود انتخاب نکنید. شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط دادن انسان‌ها به یکدیگر ساخته شده‌اند؛ بنابراین اگر می‌خواهید پروفایلتان قابل‌اعتماد باشد، باید چهره خود را به دیگران‌ نشان دهید.
  • یک توضیح خوب و کامل در مورد خودتان یا شرکتتان بنویسید. زمینه کاری و تخصص‌های خود را ذکر کنید. تمام مواردی را که از داشتن آن‌ها به خودتان افتخار می‌کنید، داخل پروفایل قرار دهید.
  • به کاربران بگویید چه اطلاعاتی را می‌خواهید با آن‌ها به اشتراک بگذارید. انجام این کار ضروری نیست؛ اما بعضی از مردم دوست دارند بدانند چه اطلاعاتی را می‌توانند از پروفایل شما دریافت کنند.
  • در قسمت درباره شما لینک وب‌سایت خودتان قرار دهید. به عبارتی از پروفایل شبکه اجتماعی خود برای سئوی وب‌سایت استفاده کنید.
  • social media marketing

    ۳- وب‌سایت خود را به پروفایل شبکه اجتماعی متصل کنید

    مرحله بعد از آماده‌سازی پروفایل شبکه اجتماعی این است که آن را به وب‌سایت خود متصل کنید. برای هر پلتفرمی باید از فرایند مخصوص استفاده کنید. بنابراین قبل از انجام، آن دستورالعمل‌ها را به‌دقت موردمطالعه قرار دهید. زمانی که این کار به‌درستی انجام شود، موتورهای جستجو متوجه خواهند شد کدام وب‌سایت به کدام پروفایل در شبکه اجتماعی مرتبط است.

    ۴- دکمه‌های شبکه اجتماعی را در وب‌سایت خود قرار دهید

    دکمه‌های اشتراک‌گذاری شبکه‌های اجتماعی را داخل وب‌سایت خود قرار دهید تا خوانندگان بتوانند محتوای شما را به‌راحتی به اشتراک بگذارند. راه‌ها و پلاگین‌های متفاوتی برای انجام این کار وجود دارند که می‌توانید با جستجو کردن در گوگل آن‌ها را پیدا کنید. به‌عنوان مثال بنویسید چگونه می‌توانید دکمه‌های اشتراک‌گذاری شبکه‌های اجتماعی را به وردپرس اضافه کنید. به یاد داشته باشید که این دکمه‌ها هرچقدر بزرگ‌تر باشند، بیشتر روی آن‌ها کلیک می‌شود.

    social media marketing

    ۵- افراد و برندهای مهم و تأثیرگذار زمینه کاری خود را بیابید و دنبال کنید

    تا اینجا یاد گرفتیم چگونه شبکه اجتماعی موردنظر خود را انتخاب کنیم، پروفایل خود را بهینه کنیم، آن را به وب‌سایت خود منتقل کنیم و از دکمه‌های اشتراک‌گذاری شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم. قدم بعدی این است که افراد مناسب را فالو کنید و از این طریق تعداد فالوئرهای خود را افزایش دهید. راه‌های افزایش فالوئر در مراحل ۶ تا ۱۰ توضیح داده شده‌اند؛ اما قبل از آن شما باید افراد سرشناس در آن شبکه اجتماعی را فالو کنید. مطمئنا آن‌ها شما را دنبال نخواهند کرد، زیرا پروفایل شما تازه شروع به فعالیت کرده است. اما انجام این کار به ۳ دلیل زیر مهم است:

    ۱- پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی از این اطلاعات استفاده می‌کنند و به دیگران پیشنهاد می‌دهند کدام پروفایل‌ها را دنبال کنند. بنابراین با دنبال کردن افراد شناخته‌شده در یک حوزه به دیگران می‌گویید که شما نیز در این زمینه فعالیت می‌کنید.

    ۲- یکی از ترفندهایی که مردم برای افزایش تعداد فالوئرها انجام می‌دهند این است که فالوئرهای افراد معروف را دنبال می‌کنند. زیرا احتمال می‌دهند که برخی از این افراد آن‌ها را نیز فالو ‌کنند.

    ۳- این افراد معمولا اطلاعات مهم و مفیدی را در زمینه‌ای که فعالیت می‌کنند، به اشتراک می‌گذارند. پس شما نیز می‌توانید این نکات را یاد بگیرید و آن‌ها را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

    ۶- تعادل بین تعداد افرادی که فالو می‌کنید با تعداد فالوئرها حفظ کنید

    بهتر است تعداد افرادی که فالو می‌کنید و تعداد افرادی که شما را دنبال می‌کنند متعادل نگه دارید. مخصوصا در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، گوگل پلاس و پینترست. دلایل زیادی برای انجام این کار وجود دارند که چند مورد از آن‌ها را می‌توانید در ادامه بخوانید:

  • اپلیکیشن‌ها از این نسبت برای پیشنهاد دادن شما به دیگران استفاده می‌کنند. بنابراین هرچقدر تفاوت میان آن‌ها بیشتر باشد، شانس شما برای اینکه به دیگران پیشنهاد داده شوید کمتر می‌شود.
  • باعث افزایش اعتماد می‌شود. شما به کدام پروفایل اعتماد بیشتری دارید؟ پروفایلی که ۱۰۰۰ نفر دنبال کننده دارد و ۲۵۰۰ نفر را دنبال کرده است یا پروفایلی که ۵۵۰ نفر دنبال کننده دارد و ۵۱۰ نفر را دنبال کرده است؟
  • اهمیت شبکه‌های اجتماعی برای سئو بالا رفته است. اگرچه این موضوع هنوز تأیید نشده است؛ اما معمولا افراد دارایپروفایل قوی‌تری در شبکه‌های اجتماعی، موقعیت بهتری نسبت به افرادی دارند که پروفایلشان ضعیف است.
  • افرادی که تعداد فالوئرهایشان بیشتر از تعداد افرادی است که دنبال کرده‌اند و همچنین افرادی که توسط اشخاص مهم فالو شده‌اند، پروفایل قوی‌تری دارند.
  • social media marketing

    ۷- محتوای متنی، عکسی یا ویدئویی جالب به اشتراک بگذارید

    پایه و اساس داشتن یک کمپین موفق این است که محتوای جالبی با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. همان‌طور که احتمالا قبلا هم خوانده‌اید، «محتوا پادشاه است» و این موضوع در شبکه‌های اجتماعی نیز صادق است. هرچقدر محتوای شما جالب‌تر باشد، بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود و تعداد افراد بیشتری به سمت شما جذب خواهند شد. محتوای جالب چیست؟ تعدادی از خصوصیات آن‌ها را می‌توانید در ادامه بخوانید:

  • مقالات، داستان‌ها و صفحه‌های مرتبط به زمینه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید. اما لزوما همه آن‌ها نباید از وب‌سایت شما باشند.
  • آمار جالب در حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید.
  • استفاده کردن از جملات انگیزشی.
  • مطالعات تحقیقاتی.
  • عکس و فیلم.
  • هرازگاهی ویدئوها یا مطالب خنده‌دار را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.
  • استفاده از هشتگ‌ها را فراموش نکنید. هشتگ‌های مرتبط، محتوای شما را قابل جستجو می‌کنند.
  • ۸- روزانه چند پست بگذارید اما زیاده‌روی نکنید

    یکی از رایج‌ترین سؤالاتی که افراد مبتدی می‌پرسند این است که روزانه چه تعداد پست باید به اشتراک بگذارند؟ پاسخ این سؤال به شبکه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید بستگی دارد. مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است که بهترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • پروفایل شخصی در فیسبوک: هر تعداد پستی که دوست دارید.
  • پروفایل کاری در فیسبوک: نباید از ۱ یا ۲ پست در روز و ۷ پست در هفته بیشتر باشد.
  • پروفایل در توییتر: هرچقدر محتوای بیشتری بگذارید، بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرد.
  • پروفایل شخصی و کاری در گوگل پلاس: هرچقدر دوست دارید می‌توانید مطلب به اشتراک بگذارید. اما در انجام آن زیاده‌روی نکنید زیرا ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.
  • پروفایل در پینترست: تعداد کمی پست به‌صورت روزانه کافی است.
  • social media marketing

    ۹- فراموش نکنید که دیگران را فالو بک کنید

    اغلب مردم تمرکز خود را بر جذب فالوئرها می‌گذارند و فراموش می‌کنند افرادی که آن‌ها را دنبال کرده‌اند، فالو کنند. هرروز در میان دنبال کننده‌های خود جستجو کنید و تعدادی از آن‌هایی که می‌خواهید، فالو کنید. انجام ندادن این کار تأثیر بدی بر مخاطب می‌گذارد و گاهی اوقات تعداد فالوئرها را به‌شدت کاهش می‌دهد.

    ۱۰- از قوانین پیروی کنید و صبور باشید

    شبکه‌های اجتماعی برای از بین بردن اسپمرها یک سری قوانین دارند. به‌عنوان مثال توییتر و گوگل پلاس برای تعداد افرادی که می‌توانید در هرروز فالو کنید، محدودیت دارند. فیسبوک نیز قوانین مخصوص به خودش را دارد. این یعنی مدتی زمان می‌برد تا بتوانید تعداد فالوئرهای خود را افزایش دهید. از راه‌های غیرمجاز برای افزایش تعداد فالوئرهای خود استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است حساب کاربری‌تان مسدود شود. زمان خود را صرف ساختن یک پروفایل جالب کنید و صبور باشید. شاید پروفایل شما هم تبدیل به یک پروفایل معتبر و پرطرفدار شود.

    نتیجه‌گیری

    زمانی که صحبت از شبکه‌های اجتماعی به میان می‌آید، ۲ بخش کلی را می‌توان برای آن در نظر گرفت. اولی به راه‌اندازی پروفایل مربوط می‌شود و دومی به نحوه استفاده شما از حساب کاربری‌تان می‌پردازد. برای رسیدگی کردن به موضوع اول خیلی مهم است که شبکه اجتماعی متناسب با زمینه فعالیت خود را انتخاب کنید و سپس وب‌سایت خودتان را به آن متصل کنید. بخش دوم را باید با دنبال کردن افراد مناسب کامل کنید و با توجه به قوانین شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان خود محتوای جالب به اشتراک بگذارید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات