دلایل داغ شدن بدنه پکیج؛ هر آنچه باید برای پیشگیری بدانید

یک‌شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
بررسی پکیج دیواری توسط سرویسکار آقا
در این مقاله از زومیت قصد داریم به بررسی عواملی که باعث داغ شدن بیش‌ازحد پکیج می‌شوند، بپردازیم.
تبلیغات

داغ شدن پکیج می‌تواند با یک تنظیم ساده رفع شود، اما گاهی شاید نیاز به تعویض قطعات اصلی داشته باشد. سعی کنید برای انجام این کار (درصورتی‌که تخصص کافی ندارید) از سرویس‌کاران و تعمیرکاران مجرب کمک بگیرید.

ازآنجاکه چک کردن دمای پکیج برای اطمینان از طول عمر مناسب و جلوگیری از خطرات احتمالی اهمیت زیادی دارد، مطالعه این مقاله از زومیت به تمام کسانی که با انواع پکیج‌ها سروکار دارند توصیه می‌شود. همان‌طور‌ که می‌دانید هر دستگاهی نیاز به بررسی‌های دوره‌ای دارد؛ زیرا این کار از بروز خرابی‌های بزرگ تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

با توجه به اینکه پکیج با آب و آتش سروکار دارد قاعدتاً استهلاک بیشتری خواهد داشت و سرویس مرتب و دوره‌ای آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. با این حال گهگاهی خرابی‌های غیرمنتظره پیش می‌آیند و به اختلال در کارکرد این دستگاه منجر می‌شوند. با مطالعه مقاله علت جوش آوردن پکیج و روش‌هایی برای پیشگیری به کلیت مسائل فوق پی‌ ببرید و راحت‌تر از مشکلات مربوطه جلوگیری کنید.

نکته: برای هر نوع پکیج دمای مجازی مشخص و تعریف شده است. همچنین شاید با معیوب شدن برخی از قطعات، این دما از حدود مجاز و مشخص خود تجاوز کند و بدنه دستگاه به‌‌شدت داغ شود. در ادامه مقاله به بررسی علل داغ شدن بیش‌ازحد پکیج پرداخته‌ایم.

صفت کردن مهره‌ لوله‌های ورودی پکیج با آچار فرانسه

علت داغ شدن بیش از حد پکیج چیست؟

به‌طور میانگین دمای مناسب هر دستگاه‌ پکیج بین ۵۰ تا ۷۵ درجه است. در تمامی پکیج‌ها یک ترموستات (ترموستات حد) تعبیه شده است که اگر به هر علتی این قطعه دچار اختلال شود و دمای آب از حد معمول خود بیشتر برود (مثلاً ۸۰ درجه) و خطر آسیب به سایر بخش‌های دستگاه وجود داشته باشد، دستور قطع به برد موجب خاموش شدن پکیج می‌شود.

پکیج در این حالت خاموش می‌شود و تا زمانی‌ که دمای آب کاهش نیابد در همان حالت می‌ماند. باید توجه داشت که اغلب سیستم‌ها در این حالت به نحوی (چراغ یا هشدار) وضعیت را نشان می‌دهند و کاربر متوجه ایرادات مربوطه می‌شود. در چنین حالتی ممکن است با یک ریست ساده مشکل پکیج رفع شود؛ در‌ غیر‌ این‌ صورت ترموستات و سایر قطعات باید مورد بررسی قرار بگیرند.

با مطالعه مقالات آموزش ریست کردن پکیج بوتان و آموزش ریست کردن پکیج ایران رادیاتور می‌توانید به کم و کیف ماجرا آگاه شوید. در ادامه به بررسی تمام عواملی که به داغ شدن بدنه و اجزای داخلی پکیج منجر می‌شوند، خواهیم پرداخت.

بررسی تنظیمات اولیه

در وهله اول اگر پکیج را برای اولین بار نصب کرده‌اید باید با تنظیمات آن آشنا شوید و این دستگاه را با توجه به فصل مورد نظر تنظیم کنید. بااین‌حال اگر تنظیمات پکیج به‌خوبی رعایت شده است، احتمالاً باید مشکل را در جریان آب یا مدار گرمایش پکیج جویا شوید.

لازم به توضیح نیست که عملکرد پکیچ در حالت زمستانه و تابستانه باهم متفاوت است و باید به این موضوع توجه داشت. پس ابتدا اگر پکیج در حالت زمانی درست نیست، آن را تنظیم کنید. با مطالعه مقاله آموزش تنظیم دمای پکیج در فصل زمستان در بخش لوازم خانگی زومیت می‌توانید دستگاه خود را به‌درستی تنظیم کنید و از داغ شدن بدنه آن در فصول سرد و گرم سال جلوگیری کنید.

مسدود شدن مسیر آب

یکی دیگر از دلایل بالا رفتن دمای پکیج، فشار کم و گردش نامناسب آب در مدار است. اگر این مسیر مشکلی پیدا کند یا پمپ به‌خوبی کار نکند دما بیش‌ازحد بالا می‌رود و بدنه و اجزای داخل پکیج داغ می‌شوند. مسیر آب ممکن است بعد از مدتی دچار گرفتگی‌های جزئی شود که این امر فشار لازم را ایجاد نمی‌کند و عملکرد پکیج را دچار اختلال می‌کند.

اولین کار بررسی توری صافی در مسیر آب و پاک کردن آن از جرم و آشغال‌های احتمالی است. گاهی پمپ دستگاه نیز دچار خرابی (گریپاژ) می‌شود که با تمیز کردن (استفاده از ابزار و اسپری مخصوص) مشکل برطرف خواهد شد. برای این کار از متخصصان ماهر کمک بگیرید زیرا هر پکیجی تنظیمات متفاوت خود را دارد. همچنین با دانستن اینکه چه عواملی به خرابی پمپ پکیج منجر می‌شود؟ می‌توانید اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید و راحت‌تر با مشکلات مربوطه برخورد کنید.

نکته: باید بدانید که وجود رسوب باعث مسدود شدن و گرفتگی مجاری آب دستگاه می‌شود. این اتفاق سبب می‌شود که فشار آب بالا برود و سرعت آن کاهش یابد. با توجه به اینکه فشار آب روی عملکرد سیستم تأثیر مستقیمی می‌گذارد، وجود هرگونه مشکل در آن باعث ایجاد اختلالاتی نظیر داغ شدن پمپ و سایر اجزای داخلی دستگاه می‌شود.

وجود هوا در پکیج

فارغ از موارد بالا، وجود هوا در مدار جریان آب نیز می‌تواند باعث داغ شدن بدنه و جوش آوردن پکیج شود. اگر پکیج هوا داشته باشد باید فوراً نسبت به هواگیری آن اقدام کنید و می‌توانید این کار را با مطالعه مقاله چگونه پکیج دیواری را هواگیری کنیم؟ به‌راحتی انجام دهید.

به‌طور خلاصه ابتدا باید سیستم را خاموش کنید و شیر هواگیری پایین پکیج را باز یا شل کنید. پس از آنکه هوا درون دستگاه کاملاً خارج شد، شیر را محکم ببندید. ممکن است در هنگام خروج هوا مقداری آب جوش یا بخار نیز از زیر دستگاه خارج شود که در این‌ صورت باید احتیاط کنید و یک ظرف مناسب مانند تشت را در ناحیه فوق قرار دهید.

تنظیم پکیج دیجیتال توسط سرویس کار

رسوب گرفتن مبدل

زمانی‌که مبدل جرم بگیرد آب نمی‌تواند در مسیر حرکت کند. این اتفاق موجب جوش آوردن پکیج می‌شود و بدنه دستگاه به‌شدت داغ می‌شود. برای رفع این مشکل باید مبدل توسط تعمیرکاران مجرب با اسید شست‌وشو داده شود. کار کردن با اسید، انتخاب نوع اسید مورد نیاز و مناسب خطرناک است و در‌ صورت ناشی بودن خسارت‌های مالی و جانی برای شما به بار می‌آورد. پس حتماً از تعمیرکاران خبره و متخصصان ماهر کمک بخواهید. همچنین سعی کنید به هرآنچه باید در مورد سرویس پکیج بدانید آگاه شوید.

خرابی ترموستات حد

ترموستات یکی از قطعات بسیار حساس در پکیج است که دما را کنترل می‌کند. این سنسور دیافراگمی برای کنترل جریان گاز دارد و همچنین یک لوله مسی دارد که ضریب انبساط بالایی دارد. به این ترتیب دمای آب گرم به پنل ارسال می‌شود و پنل فرمان خاموش و کم و زیاد کردن شعله را می‌دهد.

قطعاً اگر چنین قطعه حساسی از کار بیفتد، ممکن است دمای آب را کمتر از مقدار واقعی تشخیص دهد و همین امر باعث داغ شدن بیش‌ازحد پکیج می‌شود. در چنین شرایطی ابتدا پکیج را خاموش کنید و از سرویس‌کاران ماهر جهت رفع مشکل فوق کمک بگیرید.

خراب شدن شیر سه طرفه

یکی دیگر از دلایل داغ شدن بیش‌ازحد پکیج و بدنه آن، از کار افتادن شیر سه‌راهه با فرمان شیر برقی است. ممکن است شیر سه‌طرفه فرمانی را به اشتباه دریافت کند یا در بین دو وضعیت گیر کند. این اختلال موجب بالا رفتن دما خواهد شد و همان‌طور‌ که گفتیم با فرمان شیر برقی وضعیت باز یا بسته شدن آب شیر سه‌راهه تغییر می‌کند و اگر دستور درست اعمال نشود، آب مصرفی در جایی که کمتر اولویت دارد مصرف می‌شود و دما از حالت تنظیم خود خارج می‌گردد.

داغ شدن بیش از حد پکیج چه خطراتی به همراه دارد؟

بی‌شک اکثر قطعات پکیج به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که تحمل فشار را برای مدت طولانی ندارند و درصورت کارکرد نادرست ترموستات یا شیر اطمینان ممکن است کلیت سیستم پکیج دچار آسیب جدی شود. این اتفاق همچنین باعث خوردگی و پوسیدگی مبدل نیز خواهد شد و برخی از اتصالات می‌توانند دچار خرابی شوند؛ به حدی که حتماً نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.

سعی کنید با بررسی تمام ارورهای پکیج و نحوه عیب‌یابی آن‌ها به کم و کیف دستگاه خود آشنا شوید و از مشکلات مربوطه پیشگیری کنید.

بررسی صافی پکیج توسط تکنسین آقا

جمع‌بندی

در این مقاله از زومیت قصد داشتیم شایع‌ترین عواملی را که به داغ شدن بدنه و اجزای داخلی پکیج منجر می‌شوند، مورد بررسی قرار دهیم. دقت داشته باشید که با توجه به استهلاک پکیج، باید حداقل ماهی یکبار نسبت به بررسی آن اقدام کنید. این امر در آغاز فصل سرما و نیاز به تنظیمات فصلی هم لازم است. سعی کنید با بررسی‌های ظاهری و جست‌وجوی نشتی، تست فشار آب، آزمایش قطعات و تجهیزات، هواگیری، تنظیمات مجدد پکیج، بررسی فن و دودکش پکیج، از داغ شدن بیش از حد دستگاه خود پیشگیری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات