بررسی تمام ارورهای پکیج و نحوه عیب‌یابی آن‌ها

سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
پکیج
در این مقاله از زومیت قصد داریم به بررسی انواع کد خطا یا ارورهای پکیج بپردازیم.
تبلیغات

اگر پکیجتان دچار ایراد و خطا شده، نیاز است مشکل توسط تعمیرکار ماهر پکیج عیب‌یابی شود؛ اما با دانستن علت خطا، بهتر می‌توانید بر فرآیند تعمیر نظارت داشته باشید و نگذارید که به اشتباه هزینه‌ی مازادی بر شما تحمیل شود. هر ارور یا کد خطا در پکیج به موارد مختلفی مربوط می‌شود و در این مقاله از زومیت قصد داریم شما را با تمامی این ارورها آشنا کنیم که در هنگام مواجه شدن با آن‌ها علت و نحوه رفع‌شان را بدانید.

پکیج دستگاهی بسیار حساس است و مراقبت از آن امری مهم و ضروری محسوب می‌شود؛ بنابراین پیش از شروع پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی رایج ترین مشکلات پکیج و راه حل آن‌ها را در بخش لوازم خانگی زومیت مطالعه کنید.

ممکن است این سؤال برایتان پیش آمده باشد که چرا پکیج دچار مشکل می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که به‌مرور زمان و به‌‌دلایل مختلف داخلی و خارجی این اتفاق برای پکیج رخ می‌دهد. اکثر افراد با کد خطا و ارورهای پکیج آشنایی ندارند و بهتر است در این موارد از افراد کاربلد و متخصص در این زمینه کمک بگیرند.

برسی پمپ پکیج

ارور پکیج چیست؟

ابتدا لازم است که در مورد ارور یا کد خطا تعریف مختصری ارائه دهیم. در گذشته هنگامی که وسیله‌ای دچار مشکل خرابی می‌شد، لازم بود که تعمیرکار دستگاه را باز کند و تک‌تک قطعات آن را مورد بررسی قرار دهد. این کار نه‌تنها زمان‌بر بود، بلکه در مواقعی سبب می‌شد که قطعات مختلف دستگاه دچار آسیب بیشتری شوند و خرابی تشدید شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، در دستگاه‌های مختلف مانند پکیج، سنسورهایی قرار داده‌اند که اگر بخشی از دستگاه پشکل پیدا کند، روی صفحه‌نمایش پکیج کد خاصی نمایش داده شود. معمولاً تعمیرکاران از تمام این ارورها آگاه هستند و می‌توانند در زمان کوتاهی مشکل پکیج را عیب‌یابی و تعمیر کنند. لازم به‌ذکر است که هر برند از پکیج دارای ارور‌های مختلفی است و کدها در دستگاه‌های مختلف مشابه نیستند. در ادامه به انواع ارور‌هایی که در پکیج‌ها، با برندها و مدل‌های مختلف، وجود دارند اشاره می‌کنیم.

ارور‌های پکیج بوتان مدل ورونا

بوتان یکی از شرکت‌های معتبر در ایران است که در زمینه تولید انواع سیستم‌های گرمایشی از جمله بخاری، آبگرمکن و پکیج فعالیت دارد و کیفیت محصولات این شرکت با برندهای خارجی قابل قیاس است. مهم‌ترین ارور‌هایی که برای این مدل پکیج وجود دارد عبارتند از:

ارور E01 پکیج بوتان

هنگامی که شعله پکیج روشن نشود، این ارور ظاهر می‌شود. علت روشن نشدن شعله پکیج می‌تواند خراب بودن شیر گاز و جرقه زدن یا خراب بودن سنسور شعله باشد. برای برطرف کردن این مشکل از تعمیرکاران متخصص در این زمینه کمک بخواهید.

ارور E02 پکیج بوتان

زمانی‌که ارور E02 در این مدل پکیج نمایش داده می‌شود، یعنی دمای آب به‌حدی بالا رفته که کابل دستگاه قطع شده است؛ در این مواقع، تعمیرکار باید کلید و کابل دستگاه را با دقت مورد بررسی قرار دهد.

ارور E04 پکیج بوتان

در مدار گرمایشی پکیج، بالا بودن فشار آب منجر‌به بروز این ارور می‌شود. در‌صورت بروز خطای یادشده باید فشار و شیر پرکن را مورد بررسی قرار داد. اگر فشار پایین‌تر از سه باشد، این ارور به آسانی برطرف خواهد شد.

ارور E07 پکیج بوتان

در‌صورتی‌که سنسور دمای آب (که یک قطعه اساسی در پکیج‌ها به‌شمار می‌رود) دچار مشکل شود، پکیج این ارور را نمایش خواهد داد. همچنین قطع شدن سیمی که به این سنسور متصل است نیز می‌تواند علت بروز این خطا باشد.

ارور E09 پکیج بوتان

زمانی‌که آب در مدار گردش نداشته باشد، در نمایشگر پکیج این ارور ظاهر می‌شود.

ارور E11 پکیج بوتان

این خطا را هنگامی در پکیج مشاهده می‌کنیم که شیر گاز پکیج دچار ایراد شده باشد. در‌این‌صورت به حضور تعمیرکار جهت بررسی شیر نیاز است.

ارور E28 پکیج بوتان

اگر ایرادی در پکیج پشت سرهم تکرار شود این ارور ظاهر خواهد شد؛ در این مواقع باید دوشاخه دستگاه را از پریز برق جدا کنید و از تعمیرکار پکیج کمک بخواهید.

پکیج

ارور های پکیج بوتان مدل پرلا و پرلا پرو

ارور E1 پکیج بوتان

این ارور نیز همچون ارور E01 پکیج بوتان مدل ورونا به علت روشن نشدن شعله پکیج نمایش داده می‌شود؛ علت این مشکل می‌تواند ناشی از خرابی سنسور شعله و شیر گاز باشد.

ارور E2 پکیج بوتان

مشکل در ترموستات پکیج منجر‌به بروز این ارور در دستگاه می‌شود که برای برطرف کردن آن نیاز به تعمیرکار متخصص دارید.

ارور E4 پکیج بوتان

در پکیج، فشار آب باید مقدار ثابتی داشته باشد. درصورتی‌که فشار، تعادل نداشته باشد، این خطا به‌نمایش درمی‌آید که باید برای بر‌طرف کردن آن، تنظیمات فشار را مورد بررسی قرار داد.

ارور E5 و E6 پکیج بوتان

سنسور NTC یکی از اجزای مهم در پکیج است؛ درصورتی‌که این قطعه خراب شود، این ارورها نمایش داده می‌شوند.

ارورهای پکیج بوتان مدل روما

ارور A01 پکیج بوتان

مشکلات مختلف در مشعل پکیج، باعث نمایش دادن این خطا می‌شود؛ در این‌صورت باید مسیر خروجی احتراق، مشعل و... توسط تعمیرکار متخصص مورد بررسی قرار بگیرد.

ارور A02 پکیج بوتان

روی مبدل پکیج کلید حرارتی وجود دارد که نقش مهمی را در این دستگاه ایفا می‌کند. اگر این کلید حرارتی به هرعلتی دچار مشکل و اختلال شود، دستگاه این ارور را نشان می‌دهد و نیاز به بررسی توسط تعمیرکار دارد.

ارور A03 پکیج بوتان

این خطا می‌تواند به‌دلایل مختلفی رخ دهد که از جمله می‌توان به بسته شدن فن‌ها، مسدود شدن ترموستات، خراب شدن سنسور دمای فن و انسداد مسیر خروجی اشاره کرد. برای برطرف کردن این خطا لازم است از متخصص کمک بگیرید.

ارور A05 پکیج بوتان

برد الکتریکی یکی از اجزای مهم دستگاه است که باعث کارکرد کلی پکیج می‌شود. در نتیجه آشنایی با برد پکیج و شناخت اجزای آن ضروری است چراکه با خراب شدن این قطعه پکیج از کار می‌افتد و با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. در‎صورتی‎‌که برد دچار مشکل شود این خطا در نمایشگر دستگاه نشان داده می‌شود.

پکیج

ارور‌ پکیج ایران رادیاتور

یکی دیگر از برندهای ایرانی در زمینه تولید انواع پکیج شرکت ایران رادیاتور است که محصولات با کیفیتی را وارد بازار کرده است. در این پکیج، به‌دلایل مختلف، ارورهایی نمایش‌ داده می‌شود که عبارتند از:

ارور 80 یا ارور 40 70 80 پکیج ایران رادیاتور

هنگامی که پمپ پکیج خراب یا کلید حد دستگاه دچار مشکل شود، همچنین دمای دستگاه اگر از مقدار ۱۵۰ درجه سانتیگراد بیشتر شود، پکیج این خطا را نشان می‌دهد. خطای مذکور را می‌توان با اسیدشویی دستگاه به‌صورت کامل از بین برد. با دانستن اینکه چه عواملی به خرابی پمپ پکیج منجر می‌شود؟ می‌توانید تا حد زیادی از مشکلات مربوطه آگاه و مانع از پیش‌روی آن شوید.

ارور 70 پکیج ایران رادیاتور

اگر دمای پکیج بین 89 تا 105 درجه سانتی‌گراد باشد این ارور نمایش داده می‌شود؛ در این‌صورت باید یک سرویس‌کار با اسیدشویی مشکل را برطرف کند.

ارور 80 50 پکیج ایران رادیاتور

با خراب شدن سنسور NTC این ارور روی صفحه نمایش دستگاه ظاهر می‌شود.

ارور 40 70 پکیج ایران رادیاتور

با کم شدن فشار آب این خطا در دستگاه شما ظاهر می‌شود. با مشاهده این خطا می‌توانید شیر پر کن پکیج را تا زمانی‌که فشار در فشارسنج به مقدار یک برسد باز کنید.

ارور 40 60 80 پکیج ایران رادیاتور

معمولاً هنگامی که تهویه هوا نامناسب باشد یا پرشر هوا دچار ایراد شود چنین اروری روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود.

پکیج

ارور پکیج بوش، یورومکس، کامفورت و سیلور

ارور A3

هنگامی که سیم سنسور قطع باشد یا سنسور دود خراب شود، این ارور نمایش داده خواهد شد.

ارور A4

این ارور زمانی نشان داده می‌شود که پکیج فاقد فن باشد و سنسور دود فعال شده باشد.

ارور C1

زمانی‌ که کنتاکت‌های پرشر سوئیچ دود در‌حین انجام کار دچار مشکل شود، پکیج این ارور را نشان می‌دهد.

ارور C4

هنگامی که پکیج روشن می‌شود، باید کنتاکت‌های پرشر سوئیچ نیز قطع شود، اگر این کنتاکت‌ها قطع نشوند ارور یادشده در پکیج نمایش داده می‌شود.

ارور CC

زمانی این ارور نمایش داده می‌شود که ارتباط ترموستات با برد پکیج قطع شده باشد.

ارور های رایج پکیج 2

ارو پکیج ایساتیس

پکیج ایساتیس نیز ارورهای مختلف و زیادی دارد که در ادامه به برسی رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

کد خطا E01

در‌صورت گرمای بیش‌از اندازه، دستگاه ارور E01 را روی صفحه‌نمایش نشان می‌دهد. در‌ مواقع مواجه شدن با این مشکل باید ترموستات حد، تخلیه هوای مسیر، عملکرد پمپ یا رله پمپ را به‌صورت جداگانه مورد بررسی و ایراد فوق را برطرف کنید.

کد خطا E02

این ارور نشان دهنده افزایش بیش از اندازه دما در گرمایش مسیر رفت دستگاه است. برای رفع این مشکل باید ابتدا سیستم هواگیری شود و مبدل‌ها رسوب گیری شوند. با دانستن اینکه چگونه پکیج دیواری را هواگیری کنیم؟ می‌توانید تا حد به‌سزائی از مشکل مربوطه جلوگیری کنید.

نکته: در‌صورتی‌که با طی مراحل بالا همچنان مشکل پا بر جا بود، باید سنسور ان تی سی را تعویض کنید.

کد خطا E03

با تغییر دمای آب گرم این ارور روی صفحه نمایش مشاهده می‌شود. برای رفع این خطا مطابق با ارور E02 عمل کنید.

کد خطا E10

با بروز خطا در سنسور فشار، این ارور روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود. برای از بین بردن این ایراد کابل‌های سنسور را بررسی و در‌صورتی‌که مشکلی مشاهده نکردید، سنسور را تعویض کنید.

کد خطا E11

در‌صورت مشاهده ارور E11 در پکیج ایساتیس، می‌توان به این نتیجه رسید که فشار آب در مدار کم شده است که با باز کردن شیر فشار این مشکل از بین می‌رود.

کد خطا E12

با زیاد بودن فشار آب در مدار به دلیل آب گیری بیش از اندازه دستگاه، این ارور نمایان می‌شود. برای رفع این کدخطا مقداری از آب دستگاه را تخلیه کنید و در‌صورت از بین نرفتن ایراد مزبوطه، شیر پرکن را بررسی کنید.

کد خطا E13

با خرابی سنسور ان تی سی این ارور را روی صفحه نمایش مشاهده خواهید کرد. برای رفع مشکل فوق سیم‌های رابط سنسور را چک و چنانچه ایرادی نداشت سنسور را تعویض کنید.

کد خطا E14

ارور E14 هنگامی روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود که سنسور برگشت گرمایش دچار ایراد شده باشد. برای رفع این مشکل باید قطعه فوق را تعویض کنید.

کد خطا E15

این ارور نشان دهنده مشکل در سنسور آب مصرفی است. برای از بین بردن این ارور مطابق با کد خطای E13 عمل کنید.

کد خطا E21

با بروز مشکل در پی‌بی‌سی که سبب خاموش شدن پکیج می‌شود، این ارور روی صفحه‌نمایش پدیدار میگردد. برای رهایی از ایراد مربوطه باید قطعه فوق تعویض شود. همچنین با دانستن نکاتی در خصوص علت خاموش شدن پکیج و راه‌هایی برای پیشگیری از آن می‌توانید از کم و کیف ماجرا آگاه شوید.

کد خطا E31

ارور E31 نشان دهنده عدم تشکیل شعله در دستگاه است. برای رفع این ایراد باید عملکرد جرقه زن، شیر گاز، برد الکترونیکی و گاز مصرفی را به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید.

کد خطا E32

این ارور نشان دهنده پرش شعله است که به علت نوسانات گاز یا به دلیل خرابی الکترود اتفاق می‌افتد.

کد خطا E34

با بروز مشکل در سوییچ پرشر هوا این ارور نمایان می‌شود. برای رفع این مشکل ابتدا باید پرشر را باز کنید.

کد خطا E43

با نمایش این ارور می‌توان به تاخیر در بسته بودن پرشر سویٔیچ پی‌برد. برای رهایی از این ارور ابتدا پرشر سویٔیچ را مورد بررسی قرار دهید و سپس فن را چک کنید.

کد خطا E50

ارور E50 هنگامی بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود که اتصال کانکتور دچار ایراد شده باشد و باید اتصالات را مورد بررسی قرار داد.

کد خطا E60

با بروز مشکل در پمپ این ارور روی صفحه نمایش پدیدار می‌شود که در‌این‌صورت باید تمامی بخش‌های پمپ را بررسی کنید.

کد خطا E61

با نمایش ارور E61 می‌توان به ایراد در پمپ پکیج و تعمیر آن پی‌برد.

کد خطا P21

ارور P21 نشان دهنده عدم تشکیل شعله است و باید مانند خطا E30 این ارور را از بین ببرید.

کد خطا P23

این ارور هنگامی نمایش داده می‌شود که شعله درحین کار قطع شود. برای رفع این مشکل ابتدا باید الکترود را بررسی و در‌صورت خرابی آن را تعویض کنید.

پکیج

ارورهای رایج پکیج تاچی در تیپ‌‌های A و B

خطای E1:

نقص در احتراق (شعله تشکیل یا ثابت نمی‌شود)

  • گاز به دستگاه وارد نمی‌شود
  • فشار گاز خیلی کم یا زیاد است
  • اتصال سیم برق شیرگاز برقرار نیست
  • در قسمت برد، اتصال الکترود جرقه زن یا شیرگاز قطع است
  • الکترود جرقه زن خراب یا سولفاته شده است یا حرارت به آن نمی‌رسد
  • شیرگاز سیت 845 کثیف است و گاز به خوبی از آن رد نمی‌شود

خطای E2:

نقص به علت گرم شدن بیش‌از‌حد مبدل.

  • پمپ دستگاه معیوب یا سوخته است
  • شیر سه راهه برقی خراب یا سوخته است
  • شیر مدار رفت و برگشت گرمایش بسته است
  • فیوز حد معیوب شده است
  • مدار بای پس باز یا کثیف شده است

خطای E3:

نمایان شدن این ارور به علت نقص در تهویه است.

  • پرشر سوییچ فن خراب است
  • فن خراب یا کثیف است
  • مسیر دودکش گرفته است
  • پروانه فن با اشیائ خارجی درگیر شده است
  • اتصال برد مدار قطع است

خطای E4:

وجود این ارور به علت کم بودن آب در دستگاه است.

  • پرشر آب معیوب یا لوله مسی متصل به آن مسدود شده است
  • فشار آب خیلی کم است
  • اتصال به برد قطع است

خطای E6:

علت نمایان شدن این ارور نقص در حس‌گر دمای آب گرمایش (NTC R) است.

  • NTC خراب است
  • اتصال سیم آن با برد قطع است

خطای E7:

نقص در حس‌گر دمای آب مصرفی از عوامل اصلی بروز این ارور است.

  • NTC خراب است
  • اتصال سیم آن با برد قطع است

کدهای خطای تیپ B و رفع ایراد:

خطای E1 تیپ B

علت ارور: نقص در احتراق

  • گاز به دستگاه وارد نمی‌شود
  • فشار گاز خیلی کم یا زیاد است
  • اتصال سیم برق شیرگاز برقرار نیست
  • در قسمت برد اتصال الکترود جرقه زن یا شیرگاز قطع است
  • الکترود جرقه زن خراب یا سولفاته شده است و حرارت به آن نمی‌رسد
  • شیرگاز سیت 845 کثیف و گاز به خوبی از آن رد نمی‌شود

خطای E2 تیپ B

علت بروز ارور: نقص در تهویه (عدم اتصال پرشر فن در لحظه استارت اولیه فن)

  • مسیر دودکش بسته است
  • پرشر فن خراب است
  • فن خراب است
  • اتصال برد قطع است

خطای E3 تیپ B

علت: نقص در سنسور تهویه ( قطع نشدن پرشر فن بعد از اتمام کارکرد)

  • پرشر فن خراب شده است
  • ونتوری داخل فن ایراد دارد

خطای E4 تیپ B

نقص به علت گرم شدن بیش‌از‌حد مبدل همچو ارور E2 در تیپ A.

  • پمپ دستگاه معیوب یا سوخته است
  • شیر سه راهه برقی خراب یا سوخته است
  • شیر مدار رفت و برگشت گرمایش بسته است
  • فیوز حد معیوب است
  • مدار بای پس باز و یا کثیف شده است

خطای E5 تیپ B

نقص در سنسور آب سرد ورودی

  • NTC (G12) معیوب است (تک مبدله)
  • آی سی برد معیوب است (دو مبدله)

جمع‌بندی

ارور‌هایی که پکیج‌های مختلف می‌دهند بسیار بیشتر از مواردی است که در این مقاله به آن اشاره کردیم. نمی‌توان در یک مقاله درباره‌ی تمام خطاهای پیکج در تمام برندها توضیح جامع داد اما ما تلاش کردیم رایج‌ترین آن‌ها را بررسی کنیم. به‌طورکلی، تعمیرکاران پکیج و افرادی که در این حوزه کار می‌کنند در رابطه با تمام این ارور‌ها اطلاعات کافی دارند و می‌توانند به راحتی این خطاها را برطرف کنند. درنهایت سعی کنید برای عیب‌یابی دقیق‌تر و بررسی مشکلات دستگاه حتما از تکنسین‌های ماهر کمک بگیرید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات