سرویس‌دهی T-Mobile و چند شرکت دیگر در ایالات متحده با اختلال روبه‌رو شد

چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تعدادی از سرویس‌های پرطرفدار، چندی پیش با اختلال و قطعی جدی در ایالات متحده روبه‌رو شدند و برخی کارشناسان، احتمال حمله‌ی DDoS را مطرح می‌کنند.
تبلیغات

قطعی ناگهانی و گسترده‌ی تعدادی از سرویس‌های آنلاین و مخابراتی در ایالات متحده باعث شد تا برخی از افراد، احتمال حمله‌های سازمان‌دهی شده را علیه این کشور مطرح کنند. گزارش‌های متعددی که در تاریخ ۱۵ ژوئن از قطعی سرویس‌های متعدد در سرتاسر ایالات متحده منتشر شد، این احتمال را تشدید کرد که شاید حمله‌ی سازمان‌دهی شده‌ی DDoS علیه سرویس‌های بزرگ، برنامه‌ریزی و اجرا شده باشد. حمله‌‌های مذکور، خراب‌کاری‌های سایبری هستند که با فشار آوردن شدید روی سرورها ازطریق منابع گوناگون، آن‌ها را تا مرز از کار افتادن پیش می‌برند.

اپراتور مخابراتی T-Mobile، منشأ اختلال‌های گسترده در ایالات متحده بود

سرویس شناسایی و نظارت بر قطعی Downdetector گزارش داد که کاربران بسیاری، قطعی سرویس را در اپراتورهای مخابراتی متعددی همچون T-Mobile, Metro, Verizon, AT&T, Sprint, Consumer Cellular و US Cellular ارسال کرده‌اند. همچنین سرویس‌دهنده‌های اینترنتی Spectrum, Comcast, CenturyLink و Cox، شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و اسنپ‌چت نیز گزارش‌های مشابهی را دریافت کرده بودند. از سرویس‌های دیگری که اختلال را تجربه کردند می‌توان به بازی‌ها و سرویس‌های بازی همچون Fortnite, Roblox, Call of Duty, Steam, Xbox Live و Playstation Network اشاره کرد. همچنین سرویس‌های استریم Netflix, Hulu, HBO Now و Twitch، بانک‌های Chase Bank و Bank of America، سرویس تحویل دوردشت و پلتفرم‌های بزرگی همچون گوگل و زوم هم در روزهای گذشته با اختلال در سرویس‌دهی در ایالات متحده روبه‌رو شده‌اند.

هنوز منبع حمله‌های احتمالی منجر به اختلال در سرویس‌های اینترنتی، مشخص نیست. یکی از حساب‌های کاربری معتبر گروه Anonymous در توییتر به‌نام YourAnonCentral ادعا می‌کند که شاید باتوجه‌به افزایش تنش‌ها بین کره‌ی شمالی و جنوبی، چین نقشی در حمله به زیرساخت‌های ایالات متحده داشته باشد. همین حساب کاربری، به Digital Attack Map ارجاع می‌دهد که حمله‌های DDoS را در سرتاسر جهان به‌صورت زنده رصد می‌کند و نمایی بصری از آن‌ها ارائه می‌دهد. البته برخی کارشناسان همچون متخصص امنیت سایبری، مارکوس هاچینز، می‌گوید نقشه‌ی مذکور به‌خوبی تدوین نشده است و حمله‌ای را علیه ایالات متحده نشان نمی‌دهد.

شبکه / Network

تقریبا تمامی اپراتورهای مخابراتی ایالات متحده در فهرست داون‌دیتکتور دیده می‌شوند، اما ورایزن ادعا می‌کند نام آن‌ها به اشتباه وارد فهرست شده و به‌خاطر اشکال در ارتباط از شبکه‌ی آن شرکت به T-Mobile بوده است. سخنگوی ورایزن درباره‌ی اشتباه در گزارش می‌گوید: «شبکه‌ی ورایزن به‌خوبی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. ما می‌دانیم که یکی از اپراتورهای دیگر، مشکل جدی شبکه دارد. برقراری تماس از یا به آن شبکه، احتمالا با پیام خطا روبه‌رو می‌شود. ما اعتقاد داریم داون‌دیتکتور به اشتباه مشکلات شبکه‌ای را در ورایزن گزارش داده است.

اپراتور T-Mobile ظاهرا بیش از همه‌ی سرویس‌ها با اختلال روبه‌رو شد و تا چند ساعت پس از انتشار اطلاع‌رسانی پیرامون کشف مشکل، مسئولان مشغول برطرف کردن آن بودند. دراین‌میان AT&T هم ادعا می‌کند که شبکه‌ی آن‌ها عملکرد بدون اشکالی دارد و احتمالا برخی از گزارش‌ها، به‌خاطر تلاش کاربران برای اتصال به شبکه‌ی اپراتورهای دیگر ارسال شده‌اند.

رسانه‌های فناوری پس از انتشار اخبار اولیه و مطرح کردن احتمال حمله‌ی سازمان‌دهی شده، یک به‌روزرسانی منتشر کردند که ریشه‌ی اصلی اختلال را شبکه‌ی T-Mobile اعلام می‌کند. درنتیجه، احتمال حمله به زیرساخت‌های ایالات متحده حداقل در رسانه‌ها کمرنگ شد. مدیرعامل T-Mobile هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که اختلال‌ها به‌خاطر مشکلی مرتبط با ترافیک IP شبکه ایجاد و به سرعت، برطرف شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات