گوگل شکایت متقابلی با اتهام نقض پتنت علیه Sonos به جریان انداخت

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل و سونوس مدتی است که بر سر اتهام‌های نقض حقوق پتنت با هم اختلاف پیدا کرده‌اند و اکنون شکایت متقابل گوگل از سونوس مطرح شده است.
تبلیغات

شرکت سونوس (Sonos) در ماه ژانویه شکایتی علیه گوگل مطرح و اهالی مانتین ویو را به نقض حقوق پتنت متهم کرده بود. اکنون گوگل شکایت متقابلی را به دادگاه فرستاده است و ادعای دفاع از حقوق معنوی خود را دارد. شکایت جدید ادعا می‌کند که سونوس پنج پتنت گوگل را زیر پا گذاشته است که در متن شکایت، با این عناوین مطرح شده‌اند: mesh networking, echo cancellation, DRM, content notifications و personalized search.

شکایت گوگل از سونوس از چند جنبه اهمیت پیدا می‌کند. یکی از آن‌ها به‌صورت واضح و حتمی، واکنش به شکایت پتنتی سونوس است. دیگری، در نشان دادن ناراحتی و حتی عصبانیت گوگل از رفتار سونوس دیده می‌شود. اهالی مانتین ویو اعتقاد دارند که پشتیبانی مناسبی برای توسعه‌ی محصولات سونوس ارائه کرده‌اند و از شکایت مطرح شده، ناراحت شدند.

گوگل در بخشی از متن شکایت ادعا می‌کند که به‌ندرت از دیگر شرکت‌ها برای نقض قوانین کپی رایت شکایت کرده است، اما تصمیم دارد تا با جدیت از حقوق مالکیت معنوی خود دفاع کند. آن‌ها ارائه‌ی خدماتی همچون سرویس‌های موسیقی و دستیار صوتی اسیستنت را در محصولات سونوس، یک پشتیبانی عالی در مسیر طراحی، پیاده‌سازی و آزمایش محصولات آن شرکت تلقی می‌کنند.

گوگل چند سال با سونوس همکاری نزدیک داشت و از شکایت آن شرکت، احساس تعجب و ناامیدی می‌کند

سونوس در شکایتی که در ماه ژانویه مطرح کرده بود، ادعا می‌کرد که گوگل، پنج پتنت شامل نصب، کنترل و هماهنگ‌سازی سیستم‌های اسپیکر شبکه‌ای چنداتاقی را نقض کرده است. سونوس ادعا می‌کند که گوگل، پس از همکاری با آن‌ها در یکپارچه‌سازی گوگل پلی موزیک، به‌نوعی فناوری‌ها را به سرقت برد. آن‌ها در ادامه به شرایط نابرابر و تندی اشاره می‌کنند که گوگل در مسیر پیاده‌سازی اسیستنت در دستگاه‌ها، اعمال کرد. از شرایط مذکور می‌توان به الزام سونوس در اشتراک‌گذاری نقشه‌ی راه محصولات تا ۶ ماه آینده اشاره کرد که باتوجه‌به توسعه‌ی محصول مشابه در گوگل، از نظر آن شرکت ناعادلانه محسوب می‌شود. مدیرعامل سونوس، پاتریک اسپنس در ابتدای سال جاری در کمیته‌ی ضد انحصار کنگره‌ی ایالات متحده علیه گوگل شهادت داده بود. او می‌گفت غول موتور جست‌وجو اجازه‌ی استفاده‌ی هم‌زمان از اسیستنت و الکسا را در محصولات، نمی‌دهد.

اسپنس در شهادت خود علیه گوگل گفته بود که استفاده‌ی هم‌زمان از اسیستنت و الکسا را به هر دو شرکت آمازون و گوگل نشان داده‌اند، اما با وجود تأیید آمازون، گوگل تهدید کرده است که دستیار صوتی خود را از محصول نهایی حذف می‌کند. مدیرعامل سونوس همچنین در حضور نماینده‌های کنگره ادعا کرد که گوگل، عمدا از فناوری‌های تحت پتنت استفاده می‌کند و حتی نقض حقوق پتنت، برای آن‌ها بازدهی مالی دارد. طبق ادعای سونوس، هزینه‌هایی که برای دادگاه‌های پتنتی توسط گوگل پرداخت می‌شود، بعدا با مزایای سلطه بر بازار، جبران خواهند شد. آن‌ها همچنین با کاهش قیمت محصولات، رقبا را یکی پس از دیگری از رقابت خارج می‌کنند چون مدل نهایی کسب‌وکاری اهالی مانتین ویو مبتنی بر جمع‌آوری داده‌ی مشتریان و تبلیغات است.

گوگل اسیستنت / Google Assistant

سونوس در شکایت ماه ژانویه گفته بود: «گوگل در ادامه‌ی استراتژی، نه‌تنها از فناوری تحت پتنت سونوس استفاده کرده، بلکه قیمت محصولات مجهز به پتنت نقض شده را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد آن‌ها را در حجم عظیم به بازار عرضه می‌کند». گوگل در واکنش به شکایت می‌گوید سونوس به کمک آن‌ها احتیاج داشته است و آن‌ها نیز با رضایت، در فرایندها کمک کرده‌اند. اهالی مانتین ویو در سال ۲۰۱۳ با سونوس همکاری کردند تا پلی موزیک را در دستگاه‌های خود استفاده کند. در سال ۲۰۱۶ نیز همکاری مشابهی با هدف استفاده از گوگل اسیستنت صورت گرفت. در بخشی از شکایت گفته می‌شود که همکاری‌ها شامل اشتراک‌گذاری منابع مهندسی و ماه‌ها کار نیروی انسانی بوده‌اند. درنهایت اگرچه ادعاهای پتنتی، تهاجمی هستند، گوگل تلاش می‌کند تا سونوس را مانند یک شریک در نظر بگیرد.

در بخشی از شکایت جدید گوگل می‌خوانیم:

گوگل از پنج سال همکاری با سونوس احساس افتخار می‌کند و در یک همکاری ساختارمند، ادغام فناوری‌های دو شرکت را مدیریت کرد تا محصولات، به خوبی با هم هماهنگ شوند. به‌عنوان مثال، وقتی گوگل امکان انتخاب اسپیکر سونوس به‌عنوان گزینه‌ی پیش‌فرض گوگل اسیستنت را ارائه کرد، اولین‌باری بود که چنین اقدامی برای یک شرکت همکار انجام می‌شد.

یکی از سخنگوهای گوگل می‌گوید آن‌ها از ادعاهای غلط سونوس درباره‌ی همکاری دو شرکت و فناوری‌های مشترک، ناامید شده‌اند. او نیز تأکید می‌کند که گوگل تنها قصد تأکید بر دارایی‌های مالکیت معنوی و دفاع از آن‌ها را دارد. درنهایت گفته می‌شود که اگرچه گوگل تصمیم دارد تا از حقوق خود دفاع کند، اما به‌دنبال آن است که تا پایان یافتن پرونده، مشتریان مشترک، اشکالی در تجربه‌ی کاربری پیدا نکنند.

اسپنس اعتقاد دارد گوگل به‌جای پاسخ مناسب به اتهام‌های مطرح‌شده، تلاش می‌کند تا با استفاده از ابعاد و منابع عظیم خود، روی حوزه‌ی تقویتش متمرکز شود. به‌هرحال سونوس هنوز تلاش می‌کند تا پرونده‌ی اولیه‌ی خود را به پیش ببرد و دربرابر اتهام‌های جدید نیز دفاعیه‌ی مناسبی داشته باشد. اسپنس در پایان به رسانه‌ها می‌گوید: «همان‌طور که در پرونده‌ی Eero و اخیرا در پرونده‌ی Zoom دیدیم، گوگل هیچ ابایی از کپی کردن نوآوری شرکت‌های آمریکایی کوچک‌تر ندارد. آن‌ها فقط تلاش می‌کنند تا انحصارگرایی خود را در صنایع تبلیغات و جست‌وجو، به حوزه‌ها و دسته‌های جدید گسترش دهند. ما واقعا ناراحت هستیم که شرکتی که زمانی با نوآوری شروع به کار کرد و شعار Do No Evil داشت، امروز به‌جای واکنش به اتهام‌های مطرح‌شده از قدرت خود مانند سلطه‌گرهای سنتی سوءاستفاده می‌کند».

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات