سونوس کارکرد دستیار صوتی گوگل روی بلندگوهای خود را به‌ نمایش گذاشت

پنج‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
مطالعه 5 دقیقه
کاربران از مدت‌ها پیش، در انتظار آمدن دستیار صوتی گوگل به بلندگوهای سونوس هستند؛ حال به‌نظر می‌رسد این مسئله به‌زودی به حقیقت بدل می‌شود.
تبلیغات

روز سه‌شنبه گوگل اعلام کرد که سونوس نیز یکی از تولید‌کنندگانی است که در وسائل خانگی هوشمند خود از دستیار صوتی گوگل یا همان Google Assistant استفاده خواهد کرد. توضیحات گوگل در این رابطه چندان واضح نبودند و تنها به این مسئله اشاره شده‌ بود که در آینده شاهد همراه شدن دو بلندگوی هوشمند One و Beam از شرکت سونوس به دستیار صوتی گوگل  خواهیم بود. از سوی دیگر، پس از اعلام جدول زمانی ورود Google Assistant به محصولات سونوس در نوامبر سال گذشته، خبر دیگری در این زمینه منتشر نشده است.

سونوس اعلام‌کرده‌ بود که در اوائل ۲۰۱۹ طی یک به‌روزرسانی امکان استفاده از دستیار گوگل در محصولات این شرکت فراهم خواهد شد. حال این تولید‌کننده پیشرفت خود در این زمینه را در نمایشگاه CES به‌ نمایش گذاشته است. سونوس در این نمایشگاه پیش‌نمایشی از کارکرد دستیار گوگل را در بلندگوی Sonos Beam به‌ نمایش گذاشت. در عین‌حال، لیدین جونز، معاون بخش نرم‌افزار این شرکت نیز توضیحات بیشتری در رابطه با استفاده از دستیار گوگل در بلندگوهای این شرکت ارائه داد.

این پیش‌نمایش هرچند فوق‌العاده جذاب نبود؛ اما نمی‌توان آن را بد قلمداد کرد. آنچه شاهدش بودیم، استفاده از فرمان‌های دستیار گوگل برای پخش موسیقی توسط بلندگوی Beam بود. این بلندگو به‌سرعت به فرامین صادرشده واکنش نشان می‌داد و موسیقی درخواست‌شده را از سرویس‌های موسیقی مشخص‌شده توسط کاربر پخش می‌کرد. بلندگوی Sonos همچنین می‌تواند اطلاعات آب‌وهوا را ارائه‌کند و قرارها را به تقویم گوگل بیفزاید. به‌لطف ارتباط HDMI-ARC، امکان روشن کردن تلویزیون هم توسط این بلندگو وجود دارد.

بلندگوی Sonos One

سونوس وقت زیادی صرف پرداختن به جزییات می‌کند و یکپارچه‌سازی دستیار گوگل با سیستم بلندگوهای چندگانه‌ی سونوس می‌تواند تاحدی چالش‌برانگیز باشد. جونز نیز از پاسخ در رابطه با جزییات اجتناب می‌کرد؛ به‌نظر می‌رسد این شرکت هنوز برای ارائه‌ی جزییات آماده نیست. به‌گفته‌ی جونز، گوگل و سونوس در بسیاری از موارد در حال رسیدگی دقیق به خورده‌کاری‌های مربوط‌به کارکرد این بلندگوها هستند.

یکی از پرسش‌ها این بود که آیا می‌توان گروهی از بلندگوهای سونوس را با دیگر بلندگوهای مجهز به دستیار گوگل، همچون Home و Home Max یکپارچه کرد یا نه. گوگل هم‌اکنون سیستم‌های صوتی چندگانه‌ی خود را برای دستیار گوگل و دستگاه‌های متصل به Chromecast ارائه می‌کند. سؤال این است که آیا بلندگوهای سونوس، مانند Beam را هم می‌توان به این دستگاه‌ها متصل کرد یا خیر. سؤال دیگر این است که آیا موزیک‌های پخش‌شده توسط برنامه‌ی پخش موسیقی سونوس را می‌توان توسط دستیار گوگل کنترل کرد یا خیر. برای مثال، می‌توان برای کارکردن با این برنامه فرامینی همچون افزایش صدا یا تغییر آهنگ را توسط دستیار گوگل ارسال کرد یا خیر.

هم‌اکنون، چنین کارکردهایی در بلندگوهای سونوس که از دستیار هوشمند آمازون، الکسا، استفاده می‌کنند امکان‌پذیر است. جونز در این رابطه می‌گوید:

ما از این به‌عنوان یکپارچگی کنترل‌ها یاد می‌کنیم… هر زمان که صدایی شنیده می‌شود، ما می‌خواهیم شما [کاربران] این توانایی را داشته باشید که فارغ از نوع کنترل، بتوانید از دستگاه خود استفاده کنید. پلتفرم کنترلی ما دارای برخی رابط‌های برنامه‌نویسی برای چنین مواردی است. تمام  شرکای ما می‌توانند فارغ از اینکه صدا از کجا شنیده می‌شود، آن را کنترل کنند.

در بیانیه‌ی مطبوعاتی گوگل در CES به این مسئله اشاره شده‌ بود که دستیار صوتی گوگل با بلندگوهای قدیمی‌تر سونوس هم سازگار خواهد بود؛ حتی بلندگوهایی که فاقد میکروفون هستند. جونز نیز ضمن تایید این مسئله، اعلام کرده است که بلندگوهای قدیمی سونوس می‌توانند به دستیار هوشمند گوگل وصل شوند.

این بلندگوها توسط ابزارهایی همچون بلندگوی هوشمند Google Home یا تلفن‌های همراه قابل کنترل خواهند‌بود. بنابر اظهارات جونز، عرضه‌ی دستگاه‌های جدید که به میکروفون مجهز هستند، درکنار آوردن ویژگی‌های جدید به دستگاه‌های قدیمی‌تر یکی از اولویت‌های این شرکت است. این کار به‌منظور ارائه‌ی تجربه‌ی یکپارچه‌تر و بی‌نقص‌تر برای کاربران انجام می‌شود. او در این رابطه می‌گوید:

این بخشی از پیچیدگی‌هایی است که با آن روبه‌رو هستیم؛ یعنی ساختن تجربه‌ی پلتفرمی واحد که در هر دو حالت به یک شکل کار کند. از نگاه ما، تجربه‌ی استفاده از دستگاه‌هایی که مستقیما به دستیار گوگل مجهز هستند، نباید متفاوت از تجربه‌ی دستگاه‌هایی باشد که به‌وسیله‌ی دستگاهی ثانویه (همچون گوگل هوم) کنترل می‌شوند. نزدیک شدن این دو نوع تجربه به یکدیگر یکی از وظائف ما و گوگل است.
بلندگوی Sonos Beam

جونز تأیید کرد که دستیار صوتی گوگل هم در بلندگوی One و هم در بلندگوی Beam قابل استفاده خواهد‌ بود. در عین‌حال، بلندگوهای فاقد میکروفون هم امکان استفاده از دستیار گوگل را پیدا خواهند کرد.

سونوس هنوز هم زمان دقیق ارائه‌ی دستیار گوگل برای بلندگوهای خود را مشخص نکرده است. هواداران محصولات این شرکت از مدت‌ها پیش منتظر بوده‌اند و تعجبی ندارد که ترجیح می‌دهند صبر کنند تا کار به اتمام برسد. اما نشانه‌های مثبتی وجود دارند که این محصولات به‌زودی می‌توانند از دستیار صوتی گوگل استفاده کنند.

آزمایش‌های محدود اولیه از مدتی پیش شروع شده است و به‌زودی هزاران کاربر می‌توانند در این برنامه‌ی آزمایشی شرکت کنند. به‌گفته‌ی جونز، هدف این مرحله از آزمایش‌ها، حصول اطمینان از عملکرد صحیح همه‌ی موارد در انواع مختلف شبکه‌های خانگی است. جونز می‌افزاید:

معمولا وقتی ما وارد مرحله‌ی آزمایشی می‌شویم، محصولاتمان تا حد زیادی آماده شده‌اند. حتی در گروه کاربران آزمایشی نیز می‌خواهیم که مشتریان بتوانند به موسیقی گوش دهند و از خدمات مورد نیازشان استفاده کنند. این تنها به ریزه‌کاری‌های تجربه‌ی کاربران مربوط می‌شود؛ نه توسعه‌ی این تجربه.

به‌نظر می‌رسد دستیار هوشمند گوگل آماده است تا در بلندگوهای سونوس مورد استفاده قرار گیرد و تنها برخی موارد جزئی باید بررسی شوند. پس با وجود محافظه‌کاری‌های سونوس، قرار نیست مدت زیادی منتظر بمانیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات