هدست هولولنز 2 مایکروسافت از 5G پشتیبانی خواهد کرد

پنج‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
مطالعه 5 دقیقه
مایکروسافت هولولنز ۲ را به 5G مجهز و خرید این محصول را نیز آسان کرده است.
تبلیغات

از معرفی هدست HoloLens 2 مایکروسافت بیشتر از یک سال می‌گذرد و این گجت پوشیدنی همچنان درحال تکامل و بهبود یافتن است؛ اما هنوز برنامه‌ای برای ارائه به مصرف‌کنندگان وجود ندارد.

در شرایط کنونی که ملاقات حضوری افراد تقریبا غیرممکن شده است و به‌سادگی گذشته نیست، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ناگهان بیش‌از پیش مورد توجه قرار گرفته است؛ بنابراین دستگاه‌هایی مثل مایکروسافت هولولنز ۲ می‌توانند در این شرایط خودی نشان دهند و نقش کلیدی در برقراری ارتباطات ایفا کنند. اخبار واقعیت ترکیبی (منظور ترکیب واقعیت‌های مجازی و افزوده با دنیای واقعی است) مایکروسافت در کنفرانس مجازی بیلد ۲۰۲۰ نیز به نقش‌های کلیدی هولولنز تمرکز خاصی داشته است. شرکت مایکروسافت همان‌طور‌ که درحال توسعه‌ی ابزار وسیع ابری واقعیت افزوده‌ی خود است، ازسویی دیگر امکانات موجود در هدست هولولنز ۲ را نیز توسعه می‌دهد و این‌بار با طراحی یک دانگل مجزا پشتیبانی از 5G را به این گجت اضافه کرده است: بنابراین دانگل USB پشتیبانی از شبکه‌های LTE و 5G را برای گجت فراهم می‌کند و بسیار کارآمدتر خواهد شد، زیرا پیش‌از این هولولنز ۲ روی شبکه‌ی Wi-Fi کارایی داشت.

گرِگ سالیوان، مدیر مسئول واقعیت ترکیبی مایکروسافت، تغییراتی که شاهد آن خواهیم بود را مرور کرد. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که اعمال می‌شود این است که خرید هولولنز ۲ گران‌قیمت در کشورهای مختلف ممکن خواهد شد. شرکت مایکروسافت از زمان عرضه‌ی این دستگاه در آبان ماه سال گذشته هنوز اطلاعات دقیقی از میزان فروش آن به‌اشتراک نگذاشته است؛ اما قصد دارد به‌زودی هولولنز ۲ را در بازار کشورهای اروپایی و تایوان، سنگاپور، کره‌ی جنوبی و هنگ‌کنگ نیز عرضه کند. علاوه‌براین، فروش این ابزار واقعیت ترکیبی تا تابستان در فروشگاه آنلاین مایکروسافت نیز آغاز خواهد شد. ناگفته نماند که به‌گفته‌ی مایکروسافت این وسیله تنها مصرف تجاری دارد و مناسب کسب و کارها طراحی شده است و به‌هیچ عنوان با مصرف عمومی تناسب ندارد.

 علاوه‌بر قیمت زیاد این محصول، کاربری آن نیز برای شرکت‌هایی مناسب است که به‌دنبال راه‌حل‌های نوآورانه برای حل مشکلاتشان می‌گردند. به‌ادعای مایکروسافت، شرکت‌هایی که از این ابزار بهره‌مند شده‌اند در هزینه‌های زیادی صرفه‌جویی کرده‌اند. برای مثال، شرکت لاکهید مارتین که درزمینه‌ی هوافضا فعالیت می‌کند توانسه است با کمک هدست واقعیت ترکیبی هولولنز ۲ در یک سال مبلغی بالغ‌بر ۷۰ میلیون دلار صرفه‌جویی کند. همچنین مایکروسافت معتقد است شرکت‌ها با استفاده از هولولنز ۲ و خدمات ابری آژور مدت زمان آموزش کارمندان خود را افزایش داده‌اند و ازسویی دیگر سرعت انجام کارها و خطاهای احتمالی و اتلاف وقت نیز کاهش چشم‌گیری داشته‌ است.

بنابه گفته‌ی سالیوان، قابلیت آموزش از راه دور هولولنز ۲ با عنوان Dynamics 365 Guides که محبوب‌ترین اپلیکیشن هدست واقعیت ترکیبی مایکروسافت است، او را در تعمیر یک ATV به‌خوبی راهنمایی کرده است؛ اما به‌روزرسانی نرم‌افزاری جدید مایکروسافت برای هولولنز ۲، کنترل راه‌اندازی و ارائه‌ی خدمات از راه دور را آسان‌تر خواهد کرد. از بخش‌های مهم دیگری که بهبود خواهند داشت می‌توان به ابزار کنترل صدا و قابلیت تعقیب دست اشاره داشت.

بخش مهم‌تر هولولنز ۲ خارج از گجت قرار دارد و آن خدمات ابری واقعیت افزوده‌ی مایکروسافت است که رفته‌رفته توسعه یافته است و با نام خدمات ابری Azure Spatial Anchors شناخته می‌شود که به توسعه‌دهندگان ساکن در مکان‌های مختلف اجازه می‌دهد با نقشه‌برداری و حفظ ثبات وضعیت دنیای واقعی، محتوای سه‌بُعدی را در مقیاس واقعی به‌اشتراک بگذارند. این فناوری چندپلتفرمی به توسعه‌دهندگان امکان توسعه‌ی اپلیکیشن‌های مختلف واقعیت ترکیبی در اندروید، آی‌او‌اس و ویندوز و سایر پلتفرم‌های وابسته به نقشه‌برداری از جهان واقعی را می‌دهد تا برنامه‌ای یکپارچه بسازند.

علاوه‌بر این، ابزار ابری رندرگیری مایکروسافت با نام Azure Remote Rendering از این پس مدل‌های واقعیت افزوده‌ی باکیفیت‌تر و با جزئیات بیشتری را در هدست‌های هولولنز ۲ و با کمک اتصال از راه دور به سرورهای قدرتمند آژور ارائه خواهد کرد. درحالی‌که این خدمات ابری پیش‌از این دراختیار کسب و کارها بوده است، مایکروسافت اعلام کرد از امروز پیش‌نمایشی از کاربردهای آن به‌صورت عمومی منتشر خواهد شد.

سرویس رندرینگ از راه دور آژور به توسعه‌دهندگان در صنایع مختلف از تولیدکنندگان گرفته تا مهندسان و معماران اجازه می‌دهد تجربه‌ی تعاملی در محیط رندرشده‌ی سه‌بعدی ابزار واقعیت ترکیبی مثل هولولنز ۲ داشته باشند. این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد با کمک قدرت فوق‌العاده‌ی کامپیوترهای آژور مدل‌های پیچیده را رندرگیری کنند و درلحظه آن را در دستگاه شما نشان دهد تا بتوانید در محیط سه‌بعدی با جزئیات فوق‌العاده تعامل کنید.

از مثال‌های کاربرد هولولنز ۲ در شرایط موجود همه‌گیری کووید ۱۹ می‌توان به مواردی اشاره کرد که به‌خوبی آموزش از راه دور را هدایت کرده است. برای مثال سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS) با کمک کارگرهای چندین شرکت که برای اولین‌بار قصد تولید دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) را داشتند، توانست با کمک آموزش از راه دور ازطریق Dynamics 365 Remote Assist کارگران را درحین مونتاژ قطعات همراهی کند و به آن‌ها آموزش لازم را ارائه کند.

در بیمارستان ابن‌سینا (Avicenne Hospital) در فرانسه نیز با استفاده از هولولنز ۲ و اپلیکیشن Dynamics 365 Remote Assist، پزشکان و کادر درمانی توانستند از راه دور مشاوره و معاینه‌ی بیماران را بدون حضور فیزیکی و با کاهش خطر ابتلا انجام دهند. پزشکان با کمک واقعیت ترکیبی کپی‌هایی از سوابق بیماران به‌صورت سه‌بعدی ایجاد کردند و بدین ترتیب میزان استفاده از ابزار فیزیکی و لمس تجهیزات توسط کادر درمان را به‌طرز چشم‌گیری کاهش دادند.

هدست هولولنز ۲ مایکروسافت حتی برای تعلیم و آموزش پزشکان نیز کاربر داشته است. برای مثال، در دانشگاه کیس وسترن رزرو، ۱۸۵ دانشجوی پزشکی سال اولی با کمک گجت پوشیدنی واقعیت ترکیبی هولولنز ۲ مایکروسافت و نرم‌افزار واقعیت ترکیبی HoloAnatomy، از راه دور تحت آموزش قرار گرفتند.

سایر به‌روزرسانی‌های که مایکروسافت برای هلولولنز ۲ رارائه کرده است شامل پشتیبانی از Windows Autopilot، قابلیت دارک مود می‌شود.

برخی کارشناسان نیز پیش‌بینی می‌کنند باتوجه‌به ارائه‌ی خدمات ابری برای رندرگیری‌های مجازی، شاید دور از ذهن نباشد که خدمات ابری آژور مایکروسافت در سایر هدست‌های واقعیت ترکیبی ارزان‌قیمت دردسترس قرار گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات