هرآنچه درباره هدست هولولنز 2 مایکروسافت باید بدانید

دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
براساس گزارشی جدید، مایکروسافت قصد دارد نسخه‌ی جدید هدست واقعیت افزوده‌ی هولولنز ۲ را تا کمتر از یک ماه دیگر به بازار عرضه‌ کند.
تبلیغات

نسل دوم هدست واقعیت افزوده‌ی هولولنز (Hololense) مایکروسافت اوایل سال جاری میلادی معرفی شد و همه را با تجربه‌ی جدید و متفاوت‌دیدن متعجب کرد. هولولنز ۲ مایکروسافت با اسم رمز سیدنی (Sydney) قدرت پردازشی بیشتری در خود جای داده است و میدان دید بهتری دارد. هدست واقعیت افزوده‌ی ردموندی‌ها روشی کاملا جدید برای تعامل با هولوگرام دارد و بهتر از قبل می‌تواند اشیای فیزیکی واقعی موجود در محیط را تشخیص دهد.

هولولنز ۲ هنوز برای فروش دردسترس همگان نیست و به‌جز کارمندان خود مایکروسافت، تابه‌حال افراد بسیار کمی تجربه‌ی استفاده از این هدست واقعیت افزوده را داشته‌اند. بنابراین، طبیعی است که هنوز همه‌چیز را درباره‌ی هولولنز ۲ ندانیم. باوجوداین، از مدت رونمایی این هدست تا‌به‌امروز، اطلاعات زیادی نیز در اختیار داریم.

اطلاعات سخت‌افزاری هولولنز ۲

هولولنز ۲ در مقایسه با نسل قبلی‌اش، بسیار قدرتمندتر شده است. نسخه‌ی جدید هدست واقعیت افزوده‌ی مایکروسافت از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۰ بهره خواهد گرفت و از این منظر، یکی از اولین دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ و مبتنی‌بر معماری ARM64 است. پردازنده‌ی جدید آرم قدرت پردازش بیشتری از نسل قبل دراختیار هدست مایکروسافت می‌گذارد و همچنین، ازلحاظ مصرف انرژی نیز کارآمدتر است. درست مانند دیگر دستگاه‌های آرم، هولولنز ۲ نیز در به‌خواب‌رفتن و بیدارشدن عملکرد بسیار سریعی خواهد داشت.

هدست واقعیت افزوده هولولنز 2 / hololens 2

هولولنز ۲ به‌دلیل داشتن قدرت اضافی، میدان دید بسیار بهتری دارد. ویژگی بعدی هولولنز ۲، استفاده از تکنیک Anti-Aliasing است که باعث می‌شود هولوگرام‌ها هنگام قرارگرفتن در محیط مجازی بهتر دیده شوند. آنتی‌آلیاسینگ روشی برای گول‌زدن چشم است که معمولا از آن در بازی‌های ویدئویی استفاده می‌شود تا لبه‌های دندانه‌دار شیئی به‌صورت صاف و نرم نشان داده شود. همچنین، حسگرهای جدیدی در ساخت هولولنز ۲ به‌کار رفته است که می‌تواند عنبیه را برای سرویس تشخیص هویت ویندوز هلو (Windows Hello) اسکن کند. سیستم ردیابی دست دیگر امکان نسل دوم هدست واقعیت افزوده‌ی هولولنز است که به کاربران اجازه‌ی ارتباط مستقیم با هولوگرام به‌وسیله‌ی دستان خود را می‌دهد.

از دیگر قابلیت‌های جدید سخت‌افزاری هولولنز ۲ می‌توان به واحد پردازشی هولوگرافیک سفارشی‌شده (HPU) جدید اشاره کرد که کمک‌پردازنده‌ی هوش مصنوعی را به‌صورت بومی و انعطاف‌پذیر برای شبکه‌های عصبی عمیق (Deep Neural Networks) پیاده‌سازی می‌کند. داشتن این ویژگی در هولولنز ۲ به این معنا است که می‌توان اطلاعات دیداری را به‌صورت محلی، بدون نیاز به ارسال هرگونه داده‌های ابری تجزیه‌و‌تحلیل کرد. همچنین، این ویژگی باعث تشخیص و شناسایی سریع‌تر اشیاء و محیط می‌شود.

اطلاعات نرم‌افزاری هولولنز ۲  

software hololens2

هولولنز ۲ اولین محصول مایکروسافت از سیستم‌عامل ویندوز کور او اس (Core OS) است که با نام رسمی ویندوز هولوگرافیک شناخته می‌شود. درواقع، مدل جدید ویندوز کور او اس بسیار شبیه به مدل سیستم‌عامل هولولنز ۱ است. ازنظر قابلیت استفاده، هولولنز ۲ به‌لطف قابلیت لمس و تعامل با هولوگرام‌ها به‌طورمستقیم، جهشی درخورتوجه در مقایسه با هولولنز ۱ دارد. قابلیت مذکور این امکان را فراهم می‌کند تا هنگام راه‌رفتن، بتوان هولوگرام‌ها را با دست تنظیم کرد. استفاده از هولولنز ۲ و آگاهی از نحوه‌ی تعامل با دستگاه احتیاج به هیچ آموزشی ندارد؛ یعنی کاربر می‌تواند به‌صورت «غریضی» با محیط خود و هولوگرام‌ها ارتباط برقرار کند.

برای دسترسی به منو استارت، کافی است دکمه‌ی استارت را که روی مچ دست قرار دارد، نگه دارید تا کمی بعد لوگو مایکروسافت ظاهر شود. از این قسمت، می‌توان با لمس هریک از بخش‌های دلخواه در منو استارت به قابلیت‌های مختلف هولولنز دست پیدا کرد. اسکرول‌کردن، تجربه‌ی منحصربه‌فردی است که دو راه برای انجام آن وجود دارد: ۱. همان‌طور که انتظار می‌رود، اسکرول‌کردن ازطریق «لمس» با انگشت (مانند فرایند اسکرول‌کردن در موبایل و تبلت) است؛ ۲. اسکرول‌کردن با استفاده از سیستم ردیاب چشمی است که روی هولولنز ۲ قرار دارد. اگر هنگام چشم‌دوختن به پنجره‌ای به انتهای آن برسید و محتویات بیشتری برای اسکرول‌کردن وجود داشته باشد، پنجره به‌طور خودکار شروع به اسکرول‌کردن می‌کند؛ قابلیتی که در نگاه اول واقعا جادویی به‌نظر می‌رسد.

منوی استارت هولولنز2 روی مچ دست

یکی از قابلیت‌هایی که هنگام استفاده از هولولنز ۲ برای اولین‌بار در فوریه نمی‌شد از آن استفاده کرد، صفحه‌کلید هولوگرافیک جدید بود. ازآنجاکه کاربران هم‌اکنون می‌توانند به هولوگرام‌ها دسترسی داشته باشند و آن‌ها را لمس کنند، مایکروسافت مجبور شد صفحه‌کلید هولوگرافیک را در هولولنز ۲ دوباره تغییر دهد. بدین‌ترتیب، صفحه‌کلید جدید کمی بزرگ‌تر است و کلیدها گرد هستند؛ درست مانند اینکه در حال تایپ روی تبلت هستید. با قرارگرفتن در محدوده‌ای که کلید هولوگرافیک نشان داده می‌شود، می‌توان به آن متصل شد. اگر به‌دنبال تایپ سریع جملات در صفحه‌کلید هولوگرافیک جدید هستید، بهتر است بدانید این قابلیت هنوز دقت لازم را ندارد؛ اما می‌توانید تعداد جملات کمی را به سرعت تایپ یا کپی کنید.

اپلیکیشن‌های هولوگرافیک می‌توانند به‌لطف قابلیت‌های جدید دستی و ردیاب چشمی، بسیار پیشرفته‌‌تر شوند. در یکی از دموهای معروف هولولنز ۲، پرنده‌ای مجازی در اطراف اتاق پرواز می‌کند و اگر دست خود را نگه دارید، پرنده همراه شما به هر طرف که در اتاق بروید، به پرواز در‌می‌آید.

مایکروسافت هنوز به این پرسش که آیا هولولنز جدید قابلیت اجرای برنامه‌های Win32 را دارد، پاسخ صریحی نداده است؛ اما آن‌طورکه از منابع خبر می‌رسد، مایکروسافت در حال کار روی این ویژگی است. این حدس و گمان‌ها از آنجایی نشئت گرفته است که مرورگر مایکروسافت اج که در هولولنز ۲ اجرا می‌شود، ظاهرا همان اج قدیمی است، نه نسخه‌ی جدید اج برمبنای کرومیوم (Chromium Edge). هولولنز ۲ به‌احتمال زیاد هنگام عرضه قابلیت اجرای برنامه‌های Win32 را نخواهد داشت؛ اما احتمال می‌رود این قابلیت به‌صورت به‌روزرسانی در سال ۲۰۲۰ دردسترس باشد.

در‌حال‌حاضر، هدست واقعیت افزوده‌ی مایکروسافت از نسخه‌ی RTM به‌روزرسانی بزرگ ویندوز ۱۰ با اسم رمز 19H1 استفاده می‌کند. ازآنجاکه هولولنز ۲ به سیستم‌عامل ویندوز کور او اس مجهز است، به‌راحتی از به‌روزرسانی و بهبودهای آینده‌ی ویندوز بهره‌مند خواهد شد.

زمان توزیع هولولنز ۲

هولولنز2

مایکروسافت اوایل سال جاری میلادی در مراسمی در کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۹ (MWC) هولولنز ۲ را رونمایی کرد. انتظار می‌رود پاییز سال جاری کمتر از یک ماه دیگر ارسال و توزیع هولولنز ۲ آغاز شود. برخلاف نسل قبل، هدست جدید ردموندی‌ها برای توسعه‌دهندگان و کسب‌و‌کارها قیمتی یکسان و برابر با ۳,۵۰۰ دلار خواهد داشت. این در حالی‌ است که قیمت نسل اول هولولنز برای توسعه‌دهندگان ۳,۰۰۰ دلار و برای کسب‌وکارها ۴,۰۰۰ دلار بود.

دیدگاه شما درباره‌ی هدست‌های واقعیت افزوده (به‌صورت عام) و هولولنز مایکروسافت (به‌صورت خاص) چیست؟ آیا همان‌طورکه مایکروسافت ادعا می‌کند، آینده‌ی پردازشی را در دستگاه‌های پوشیدنی مبتنی‌بر واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی (Mixed Reality) می‌دانید یا به‌نظرتان کامپیوترها و تلفن‌های هوشمند همچنان بخش اعظم وظایف پردازشی‌مان را به‌دوش خواهند کشید. دیدگاه‌های خود را با ما و کاربران عزیز زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات