با بهترین افزونه‌های کروم برای حفظ امنیت و حریم خصوصی آشنا شوید

شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
حفظ امنیتی و حریم خصوصی در دنیای آنلاین نگرانی بسیاری از کاربران اینترنت است که شاید با برخی ابزارها بتوان تاحدودی آن را برطرف کرد.
تبلیغات

اینترنت امروز دیگر تنها ابزاری برای سرگرمی و تفریح نیست. اتصال به اینترنت مانند بهره‌مندی از شبکه‌ی برق و لوله‌کشی آب‌وفاضلاب، به نیاز روزمره و حیاتی مردم تبدیل شده است. شاید برخی افراد توانایی زندگی بدون اینترنت را داشته باشند، اما قطعا اغلب مردم به‌دنبال قطع شدن از شبکه‌ی جهانی نیستند. دراین‌میان، شبکه‌ی اینترنت شبیه به منبعی عالی از اطلاعات و داده‌های شخصی نیز می‌ماند. وب‌سایت‌های و اسکریپت‌های متنوعی در همین شبکه در تلاش هستند تا حداکثر اطلاعات ممکن را از افراد استخراج کنند. شاید برای دوام آوردن در چنین شرایطی، کاربران محبوب‌ترین مرورگر جهان راهی بهتر از نصب افزونه کروم برای حفظ امنیت و حریم خصوصی خود نداشته باشند.

گوگل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در دنیای تبلیغات آنلاین، بیش از همه به داده‌های کاربران نیاز دارد تا تبلیغات مرتبط را برای آن‌ها نمایش دهد. ازطرفی کاربران به‌دنبال راه‌هایی برای مسدودسازی هرچه بیشتر سرویس‌های آنلاین به داده‌های خود هستند. دراین‌میان گوگل با سرویس‌هایی همچون مرورگر و سیستم‌عامل کروم، تلاش می‌کند تا بیشترین سطح امنیت و حریم خصوصی را به کاربران ارائه کند تا خود آن‌ها، دست به مسدودسازی تمامی اسکریپت‌ها و کدها نزنند. بااین‌حال باز هم اهالی مانتین ویو در پیاده‌سازی عالی امنیت و حریم خصوصی موفق نبوده‌اند و کاربران نیاز به ابزارهایی بیشتر دارند.

دنیای اینترنت گستره‌ی وسیعی دارد و هرروزه انواع کوکی‌های ردگیری کاربر و تبلیغات مزاحم در آن متولد می‌شوند. هرچقدر هم که شرکت‌هایی همچون گوگل، برای مسدودسازی فعالیت‌های مخرب تلاش کنند، باز هم احتمال رویارویی کاربران با مزاحمان اینترنتی وجود دارد. درنهایت کاربران می‌توانند با استفاده از ابزارهایی همچون افزونه کروم، امنیت خود را در دنیای اینترنت افزایش دهند. در ادامه‌ی این مطلب زومیت، تعدادی از برترین‌ افزونه‌های کروم را با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی و امنیت، معرفی می‌کنیم.

 افزونه کروم AdGuard AdBlocker

AdGuard AdBlocker

شاید افزونه‌ی مسدودسازی تبلیغات AdGuard بهترین گزینه‌ی موجود در مخزن افزونه‌های کروم نباشد. درواقع این سرویس هم مانند دیگر نمونه‌ها از قابلیت فهرست سیاه برای مسدودسازی استفاده می‌کند؛ اما به‌هرحال قدرت پردازشی و تحلیلی بیشتری نسبت به رقبا دارد. AdGuard را می‌توان بهترین ابزار جامع مسدودسازی برای افرادی دانست که قصد نصب و استفاده از افزونه‌های متعدد را ندارند.

یکی از قابلیت‌های مهم و کاربردی افزونه‌ی AdGuard، مسدودسازی معدن‌کاوی رمزارز است. برخی وب‌سایت‌های مخرب می‌توانند از قدرت پردازشی پردازنده‌ی شما برای معدن‌کاوی رمزارز سوءاستفاده کرده و در زمان مرور صفحه، فشار بالایی به پردازنده وارد کنند. برخی از وب‌سایت‌ها این اقدام خود را به‌عنوان روشی برای کسب درآمد به کاربر اعلام می‌کنند، اما اغلب آن‌ها، بدون اطلاع‌رسانی به کاربر، به‌نوعی قدرت پردازشی او را می‌دزدند. درنهایت، افزونه کروم AdGuard فعالیت معدن‌کاوها را متوقف می‌کند، مگر اینکه خود کاربر اجازه‌ی معدن‌کاوی را بدهد.

uBlock Origin

افزونه‌ی متن‌باز uBlock Origin یکی از بهترین نمونه‌ها با فشار کم روی پردازنده‌ و حافظه‌ی دستگاه است. اگر به‌دنبال ابزاری برای مسدودسازی معدن‌کاوی هستید، uBlock Origin انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. به‌علاوه، این افزونه به‌راحتی روشن و خاموش می‌شود و می‌توان اجازه‌ی نمایش تبلیغات در برخی وب‌سایت‌ها را به آن داد.

مسدودسازی معدن‌کاوهای رمزارز، یکی از کاربردهای اصلی افزونه‌های امنیتی است

Anti Miner

همان‌طور که از نام این افزونه کروم بر می‌آید، با ابزاری روبه‌رو هستیم که جلوی سرقت قدرت پردازشی و حافظه‌ی رم شما برای معدن‌کاوی رمزارز را می‌گیرد. افزونه‌های متعددی در مخزن افزونه‌های کروم وجود دارند که با هدف مسدودسازی معدن‌کاوها طراحی شده‌اند. ازمیان آن‌ها، Anti Miner کمترین تأثیر را روی پردازنده‌ی کامپیوتر شخصی دارد.

افزونه‌ی Anti Miner رابط کاربری ساده‌ای دارد. کاربر در بخشی از آن می‌تواند یک فهرست سفید از وب‌سایت‌ها ایجاد کند و اجازه‌ی معدن‌کاوی محدود را به آن‌ها بدهد.

Ghostery

Ghostery

افزونه‌ی Ghostery عملکردی عالی در مسدودسازی ردیاب‌های اینترنتی دارد که به‌دنبال شناسایی موقعیت مکانی کاربر و وب‌سایت‌های مرورشده‌ی قبلی و بعدی هستند. این ردیاب‌ها، فعالیت کاربر را رصد می‌کنند تا تبلیغات شخصی‌سازی شده‌ای برای او نمایش دهند. بسیاری از کاربران تمایلی به ارائه‌ی اطلاعات مذکور به وب‌سایت‌ها ندارند.

نصب و راه‌اندازی و تنظیمات Ghostery فرایند پیچیده‌ای ندارد و تنها با ایجاد یک حساب کاربری می‌توان آن را مدیریت کرد. متوقف کردن افزونه هم به‌راحتی انجام می‌شود. در برخی موارد مجبور به متوقف کردن افزونه می‌شوید چون برخی از المان‌های موجود در وب‌سایت‌ها به اشتباه به‌عنوان ردیاب شناسایی می‌شوند.

Flashcontrol

همه‌ی ما از خطرها و نقاط ضعف ادوبی فلش آگاه هستیم. تبلیغات و بخش‌هایی از وب‌سایت‌ها که از این فناوری برای نمایش محتوا استفاده می‌کنند، فشار زیادی به پردازنده‌ی مرکزی و حافظه وارد خواهند کرد. فلش همچنین به‌عنوان یکی از ناامن‌ترین فناوری‌های وب شناخته می‌شود و درنهایت، بسیاری از محتوای مبتنی بر آن،‌ آزاردهنده است.

محتوای فلش یکی از ناامین‌ترین و مزاحم‌ترین انواع محتوا در وب است

افزونه کروم Flashcontrol به شما امکان می‌دهد تا المان‌های فلش را در وب‌سایت‌ها مسدود کنید. با استفاده از افزونه‌ی مذکور، به‌جای محتوای فلش یک جعبه‌ی خاکستری می‌بینید. اگر تمایل به مشاهده‌ی محتوای فلش داشته باشید، امکان آن در افزونه وجود دارد.

Disconnect Facebook

فیسبوک همیشه به ردیابی بیش‌ازحد کاربران شناخته می‌شود. اگر وارد حساب کاربری خود در شبکه‌ی اجتماعی شوید و وب‌سایت‌‌های متعدد را مرور کنید، فیسبوک همیشه تلاش می‌کند تا رفتار شما را با هدف نمایش تبلیغات مرتبط، ردگیری کند. به‌خاطر همین سماجت در ردگیری کاربر، یک افزونه‌ی اختصاصی برای مقابله با فیسبوک وجود دارد. افزونه کروم Disconnect Facebook، ردیاب فیسبوک و ابزارهای موسوم به ردیاب پیکسلی را مسدود می‌کند تا فعالیت شما را در وب‌سایت‌ها، دنبال نکنند.

با استفاده از Disconnect Facebook خللی در استفاده از شبکه‌ی اجتماعی ایجاد نمی‌شود. منتهی دکمه‌های Like و Share که در برخی از وب‌سایت‌ها برای اشتراک‌گذاری مطلب در فیسبوک وجود دارند، با فعال‌سازی افزونه دیگر دیده نمی ‌شوند. درنهایت اگر می‌خواهید از شر ردگیری‌های غول شبکه‌های اجتماعی راحت شوید، حذف چند دکمه از تجربه‌ی کاربری، آن‌چنان هم بد نیست.

افزونه کروم DuckDuckGo Privacy Essentials

DuckDuckGo Privacy Essentials

این افزونه که یادآور موتور جست‌وجوی مدعی حریم خصوصی DuckDuckGo است، مانند یک چاقوی سوئیسی، تمامی نیازهای شما در حوزه‌ی حریم خصوصی را بدون فرایندهای خاص نصب و پیکره‌بندی، برطرف می‌کند. تنها باید افزونه را نصب کرده و مجوزهای لازم را در آن فعال کنید. از قابلیت‌های افزونه می‌توان به مسدودسازی ردیاب‌های تبلیغاتی، الزام به اتصال رمزنگاری‌شده با وب‌سایت هدف، استفاده از موتور DuckDuckGo برای جست‌وجوی محرمانه و اطلاع‌رسانی قابل فهم پیرامون قوانین و سیاست‌های حریم خصوصی وب‌سایت‌ها اشاره کرد.

NoScript

افزونه‌ی NoScript تمامی کدهای جاوااسکریپت و فلش و جاوا را در وب‌سایت‌ها مسدود می‌کند و بدون اجازه‌ی کاربر، اجرای آن‌ها ممکن نخواهد بود. پیاده‌سازی اولیه‌ی آن نیاز به کمی زمان دارد تا اسکریپت‌ها در وب‌سایت‌های مورد تأیید شما به‌راحتی اجرا شوند. استفاده از چنین افزونه‌هایی برای رسیدن به حداکثر امنیت دربرابر مجرمان سایبری پیشنهاد می‌شود. فراموش نکنید که بسیاری از فعالیت‌های دزدی اطلاعات مانند نمونه‌هایی همچون Spectre و Meltdown، از کدهای اجرایی در وب‌سایت‌ها سوءاستفاده می‌کردند. NoScript افزونه‌ای متن‌باز است و تمامی آموزش‌های موردنیاز برای راه‌اندازی و مدیریت آن در انجمن گفت‌وگو در دسترس قرار دارد.

Privacy Badger

افزونه کروم Privacy Badger توسط Electronic Frontier Foundation توسعه یافته است و محتوای وب‌سایت‌ها را بسته به فعالیتی که روی داده‌های شما انجام می‌دهند، مسدود می‌کند. افزونه‌ی مذکور، ابتدا سیگنال موسوم به Do Not Track یا DNT را به وب‌سایت مقصد ارسال می‌کند. از آنجایی که اکثر وب‌سایت‌ها به‌راحتی سیگنال را نادیده می‌گیرند، ردیاب آن‌ها توسط افزونه مسدود می‌شود. افزونه‌ی Privacy Badger همچنین ریکوئست‌های ردیابی موسوم به click را در وب‌سایت‌های فیسبوک و گوگل و توییتر مسدود می‌کند و به‌زودی وب‌سایت‌های دیگر هم به فهرست آن افزوده می‌شوند.

افزونه‌های بالا، نمونه‌هایی از برترین ابزارهای حفظ امنیت و حریم خصوصی در مرورگر کروم بودند. بسیاری از آن‌ها برای مرورگرهای دیگر، خصوصا فایرفاکس هم در دسترس هستند. به‌هرحال استفاده از چنین ابزارهایی در دنیای کنونی اینترنت که اکثر فعالان به‌دنبال جمع‌آوری داده‌ی کاربران هستند، تقریبا ضروری محسوب می‌شود.

آیا شما هم ابزارهایی برای افزایش امنیت و حریم خصوصی در اینترنت می‌شناسید؟ پیشنهادهای خود را در بخش نظرات با ما و مخاطبان دیگر در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات