مایکروسافت: درباره دنیای متن باز و لینوکس اشتباه می‌کردیم

دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت که امروزه به‌شکلی گسترده از مقوله‌ی متن‌باز حمایت می‌کند، سال‌ها پیش پلتفرم لینوکس را «سرطان» خطاب کرده بود. ردموندی‌ها اخیرا به‌اشتباه خود در آن دوران اعتراف کرده‌اند.
تبلیغات

مایکروسافت به‌تازگی غلط‌بودن دیدگاه‌های اولیه‌اش درباره‌ی دنیای متن‌باز (Open Source) را پذیرفته است. این شرکت سال‌های متمادی و در دورانی که بر بازار رایانه‌های دسکتاپ به‌شدت تسلط داشت، در حال مبارزه‌ی جدی با دنیای متن‌باز و البته پلتفرم لینوکس بود. استیو بالمر، مدیرعامل پیشین مایکروسافت، در سال ۲۰۰۱ لینوکس را به سرطان تشبیه کرده بود. بالمر در نقل‌قولی معروف اعلام کرد: «لینوکس سرطانی است که خودش را به هرچه لمس کند می‌چسباند؛ به‌گونه‌ای که انگار مالکیت معنوی آن را دراختیار دارد». 

برد اسمیت، مدیر و نماینده‌ی قانونی مایکروسافت، به‌تازگی گفته است این شرکت سال‌ها قبل دیدگاهی اشتباه درباره‌ی دنیای متن‌باز داشته است. ناگفته نماند اسمیت حدودا ۲۵ سال است که در شرکت مایکروسافت ‌فعالیت می‌کند و از او به‌عنوان یکی از مدیران ارشدی یاد می‌شود که از مبارزه‌ی مایکروسافت با دنیای متن‌باز حمایت می‌کرد. اسمیت حین برگزاری یکی از رویدادهای وابسته ‌به دانشگاه MIT گفته است:

وقتی مقوله‌ی متن‌باز در اوایل قرن بیست‌و‌یکم متولد شد، مایکروسافت دیدگاهی منسوخ و ناپسند درباره‌ی آن داشت. می‌توانم این قضیه را درباره‌ی شخص خودم بیان کنم [درواقع در آن دوران، دیدگاه‌های خود من درباره‌ی مقوله‌ی متن‌باز اشتباه بود]. خبر خوشحال‌کننده این است که اگر زندگی‌تان به‌اندازه‌ی کافی طولانی باشد، یاد می‌گیرید باید تغییر کنید. 

نگاهی کلی به سیاست‌های مایکروسافت نشان می‌دهد این شرکت ردموندی برخی از دیدگاه‌های قدیمی‌اش را تغییر داده است. درواقع، آنان از روزهایی که لینوکس را «سرطان» خطاب می‌کردند، تغییرات زیادی به‌خود دیده‌اند. امروزه از مایکروسافت به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت مشارکت‌کننده در پروژه‌های مربوط به دنیای متن‌باز یاد می‌شود. این یعنی مایکروسافت در این زمینه عملکردی بسیار بهتری از شرکت‌های نام‌آشنایی نظیر فیسبوک، گوگل، داکر، آپاچی و... دارد. 

مایکروسافت امروزه بزرگ‌ترین مشارکت‌کننده در پروژه‌های دنیای متن‌باز به‌حساب می‌آید

مایکروسافت در سال‌های اخیر تلاش کرده است رفته‌رفته بیش‌ازپیش پلتفرم‌های متن‌باز را در آغوش بکشد. از مهم‌ترین اقدامات این شرکت می‌توانیم به متن‌بازکردن پاورشل و ویژوال استودیو کد و حتی موتور جاوااسکریپت نسخه‌ی پیشین مرورگر اج اشاره کنیم. مایکروسافت همچنین با شرکت کنانیکل (ناشر اوبونتو) همکاری کرده است تا این توزیع لینوکس را به ویندوز ۱۰ بیاورد. ردموندی‌ها همچنین مدتی پیش، از خرید شرکتی با نام زامارین خبر دادند؛ شرکتی فعال در حوزه‌ی ساخت اپلیکیشن برای پلتفرم‌های مختلف. مایکروسافت قصد دارد از دانش متخصصان زامارین برای بهبود ‌بیشتر اپلیکیشن‌های موبایلی خود بهره بگیرد. مایکروسافت همچنین امروزه به‌عنوان مالک گیت‌هاب شناخته می‌شود.

مایکروسافت که مدتی پیش ماژول امنیتی Integrity Policy Enforcement (موسوم‌ به IPE) را برای لینوکس کرنل معرفی کرده بود، رسما اعلام کرده است قصد دارد کرنل کامل لینوکس را برای ویندوز ۱۰ دردسترس قرار دهد. اضافه‌شدن کرنل کامل لینوکس به ویندوز ۱۰ ازطریق به‌روزرسانی جدیدی رخ خواهد داد که انتشار آن برای اواخر ماه جاری میلادی تعیین شده است. از دیگر اقدامات مایکروسافت درزمینه‌ی بهره‌گیری بیشتر از دنیای متن‌باز می‌توانیم به استفاده‌ی این شرکت از موتور کرومیوم برای ساخت نسخه‌ی جدید مرورگر اج اشاره کنیم. 

ردموندی‌ها افزون‌بر‌این از همکاری با جوامع متن‌باز به‌منظور ساخت پاورتویز (PowerToys) برای ویندوز ۱۰ خبر داده‌اند. نسخه‌ی اولیه‌ی پاورتویز مایکروسافت برای ویندوز ۱۰ از سپتامبر سال گذشته دردسترس قرار گرفته است. مدیران مایکروسافت در چند وقت اخیر نشان داده‌اند علاقه‌ای روزافزون به دنیای متن‌باز دارند. این موضوع احتمالا به این معنی است که در آینده شاهد سرویس‌های متن‌باز بیشتر مایکروسافت، به‌ویژه برای سیستم‌عامل ویندوز خواهیم بود.

دیدگاه شما کاربران زومیت در‌این‌زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات