گوگل همه اپلیکیشن‌های پیام‌رسان خود را در یک تیم واحد جمع می‌کند

یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
گوگل بالاخره تصمیمی صحیح برای مدیریت اپلیکیشن‌های متعدد خود در حوزه‌ی پیام‌رسانی گرفت و قصد متحد کردن آن‌ها را تحت یک تیم مدیریتی دارد.
تبلیغات

گوگل در ماه اکتبر سال گذشته، خاویر سولترو را به سمت معاونت ارشد شرکت و مدیریت کل بخش G Suite استخدام کرد. بخش مذکور، مجموعه‌ی اپلیکیشن‌های اداری و دو سرویس پیام‌رسان Google Meet و Google Chat را شامل می‌شود. اکنون اهالی مانتین ویو تصمیم گرفته‌اند تا سولترو را به‌عنوان مدیر اپلیکیشن‌های دیگر نیز به کار بگیرند او از این به بعد مدیریت Messages, Duo و اپلیکیشن Phone اندروید را نیز برعهده خواهد گرفت.

حرکت جدید گوگل، تمامی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های ارتباطی شرکت را تحت یک چتر مدیریتی واحد قرار می‌دهد. تیمی که سولترو آن را مدیریت می‌کند، نظارت بر توسعه و به‌روزرسانی همه‌ی اپلیکیشن‌ها را برعهده خواهد داشت. البته سولترو می‌گوید این تصمیم‌ها ارتباطی به ادغام اپلیکیشن‌های پیام‌رسان گوگل ندارد و فعلا هریک از آن‌ها به همان روال مستقل به کار خود ادامه خواهند داد. او درباره‌ی اپلیکیشن‌‌ها می‌گوید: «ما اعتقاد داریم مردم محصولات نرم‌افزاری را طبق نیازهای اصلی خود انتخاب و استفاده می‌کنند».

باوجود تفاوت و استقلال اپلیکیشن‌های ارتباطی گوگل، آن‌ها هنوز به سیستم توسعه‌ای منسجم نیاز دارند. احتمالا سولترو بهترین فردی خواهد بود که توانایی ایجاد سیستم منسجم را در اپلیکیشن‌ها دارد. او پیش از پیوستن به گوگل، سابقه‌ای درخشان در توسعه‌ی اپلیکیشن‌های کاربردی داشت و اپلیکیشن ایمیل Acompli را ساخته بود. اپلیکیشن مذکور توسط مایکروسافت خریداری و درنهایت دو ماه پس از عقد قرارداد در سرویس اصلی اوتلوک ادغام شد.

سرویس گوگل میت / Google Meet

سولترو در دوران مدیریت خود در گوگل تصمیم‌گیری‌ها و اقدام‌های سریعی انجام داد. او وضعیت نابسامان برندینگ Hangouts را منظم و Hangouts Video را به Google Meet و Hangouts Chat را به Google Chat تغییر داد. تغییرات مذکور فعلا حداقل در بخش تجاری اپلیکیشن‌ها اجرا شده‌اند. به گفته‌ی سولترو، تغییر برندسازی‌ها در بخش مصرف‌کننده پیچیدگی‌های بیشتری دارد، اما درنهایت آن‌ها به‌سمت مدرن‌سازی و تبدیل برند به‌نام‌های جدید پیش می‌روند. از فعالیت‌های دیگر تیم در دوران سولترو می‌توان به عرضه‌ی رایگان Google Meet پیش از موعد اصلی اشاره کرد که به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا انجام شد.

سولترو به گفته‌ی خودش تصمیم دارد تا نوآوری و شفاف‌سازی بیشتری را در اپلیکیشن‌های ارتباطی گوگل پیاده کند تا هریک از آن‌ها برای مأموریت‌های خاص خود آماده‌سازی شوند. چنین رویکردی نشان می‌دهد که او تصمیم ندارد اپلیکیشن‌های پیام‌رسان گوگل را با هم ادغام کند. حرکتی که احتمالا فیسبوک برای سرویس‌های مسنجر، اینستاگرام و واتساپ در نظر دارد. سولترو می‌گوید افراد زیادی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان گوگل استفاده می‌کنند و آن سرویس‌ها نقش مهمی در زندگی‌شان دارند. از نگاه او تغییر سریع در رویکرد اپلیکیشن‌ها حرکتی غیر مسئولانه محسوب می‌شود.

به‌نظر نمی‌رسد گوگل تصمیم به ادغام همه‌ی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان داشته باشد

تغییرات مدیریتی جدید در گوگل، سولترو را هنوز در بخش کلاد نگه می‌دارد، اما او به تیم رهبری هیروشی لاکهایمر هم اضافه می‌شود. خود لاکهایمر تاکنون مدیریت چند پلتفرم و سرویس متنوع از گوگل را برعهده گرفته است. به‌عنوان مثال او اکنون مدیر هر دو بخش اندروید و سیستم‌عامل کروم محسوب می‌شود.

لاکهایمر اعتقاد دارد فرصت‌های زیادی برای ادغام بهتر اپلیکیشن‌های گوگل در پلتفرم‌ها وجود دارد. به‌عنوان مثال، سیستم‌عامل کروم قابلیت بهتری برای هماهنگی با اپلیکیشن‌های G Suite دارد. ازطرفی در اندروید شاهد آن هستیم که Google Duo به‌مرور به اپلیکیشن چت ویدیوی پیش‌فرض برای اکثر گوشی‌ها تبدیل می‌شود. درنهایت لاکهامیر می‌گوید همیشه به‌دنبال باز نگه داشتن پلتفرم‌ها خواهد بود و آن‌ها را محدود به اپلیکیشن‌های خود گوگل نمی‌کند.

مدیر اندروید و کروم هم اعتقاد دارد ادغام سریع یا اجبار به همکاری زودهنگام اپلیکیشن‌های متنوع با یکدیگر، حرکتی صحیح نیست. او درباره‌ی تعدد اپلیکیشن‌های پیام‌رسان گوگل می‌گوید: «اگر اپلیکیشن‌ها برای اهداف و مصارف گوناگون طراحی شده باشند، لزوما داشتن چند اپلیکیشن متعدد بد نخواهد بود. بخشی از سردرگمی که به‌خاطر تعدد اپلیکیشن‌ها برای کاربران ایجاد می‌شود، به خاطر رویکردهای قبلی و گذشته‌ی ما بوده است. به‌هرحال ما اکنون به آینده نگاه می‌کنیم و تصمیم داریم چشم‌اندازی منسجم‌تر برای سرویس‌ها پیاده کنیم».

گوگل / Google

گوگل در بیانیه‌ای پیرامون تغییرات جدید در ساختار مدیریتی نوشت:

ما تمامی محصولات ارتباطی گوگل را در غالب یک تیم واحد تحت رهبری خاویر سولترو، معاون ارشد و مدیر کل G Suite مدیریت می‌کنیم. خاویر به مسئولیت خود در بخش کلاد ادامه می‌دهد و البته عضو تیم رهبری تحت هدایت هیروشی لاکهایمر، معاون ارشد بخش پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌ها هم می‌شود. به‌جز این موارد، تغییری در پرسنل نخواهیم داشت و هیروشی همچنان به نقش مهم خود در برنامه‌های شراکتی ما ادامه می‌دهد.

سولترو در جریان مصاحبه‌‌های اخیر پیرامون تغییرات جدید چند بار به این نکته اشاره می‌کند که او هنوز سابقه‌ی زیادی در گوگل دارد. به بیان دیگر ساختارهای تحت مدیریت او هنوز بخش‌های زیادی را از سیستم مدیریت قبلی به ارث می‌برند، اما به‌هرحال سولترو می‌تواند نگاهی جدید را در آن‌ها پیاده‌سازی کند. درنهایت امروز دیگر اهمیتی ندارد که گوگل پلاس باعث پیدایش هنگ‌آوتس شد که خود باعث ایجاد Allo و درنهایت تولد RCS در Androdi Messages شد. روندی که هنوز هم برای بسیاری مضحک و خنده‌دار به‌نظر می‌رسد. به‌هرحال گوگل باید به‌مرور خود را از آن تاریخچه دور کند و به‌سمت تولید اپلیکیشن‌های ارتباطی منسجم‌تر پیش برود.

مدیر جدید اپلیکیشن‌های ارتباطی گوگل اعتقاد دارد مشکل اصلی کاربران این است که نیازهای خود را در همه‌ی اپلیکیشن‌های متعدد پیام‌رسان می‌بینند. او می‌گوید کاربران برای پیام‌رسانی در اکوسیستم گوگل به‌نوعی از همه‌ی اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند و شاید به‌دنبال هماهنگی بیشتر و منظم‌تر باشند. سولترو اعتقاد دارد همین هماهنگی و انسجام در چشم‌اندازهای آتی قطعا اجرا می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات