کانن EOS R5 می‌تواند ویدئوهای 8K RAW و 4K را به‌ترتیب با نرخ‌های ۳۰ و ۱۲۰ فریم‌برثانیه ضبط کند

سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
کانن اخیرا جزئیات کلیدی جدیدی درمورد دوربین موردانتظار EOS R5 منتشر کرده است؛ بر این اساس EOS R5 قرار است در حوزه‌ی فیلم‌برداری حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
تبلیغات

کانن همان‌طور که پیش‌تر وعده داده بود، سرانجام شب گذشته مراسم آنلاین ویژه‌ای برگزار کرد تا در آن به رونمایی دوربین فیلم‌برداری EOS C300 Mark III بپردازد و اخباری جدید درمورد محصولات موردانتظارش منتشر کند. کانن در ابتدا قصد داشت اطلاعات موردبحث را از طریق برگزاری کنفرانسی اختصاصی در همایش NAB Show 2020 منتشر کند؛ اما شیوع ویروس کرونا باعث تعطیل شدن نمایشگاه NAB امسال شد. یکی از دوربین‌های پر سروصدای کانن که اخیرا اخبار زیادی درمورد آن شنیده‌ایم،‌ EOS R5 نام دارد که قرار است تبدیل به پرچم‌دار بعدی این شرکت شود. این دوربین رده‌بالای فول فریم بدون آینه ظاهرا قرار است توانایی زیادی در زمینه‌ی ضبط ویدئو داشته باشد.

کانن در مراسم شب گذشته، بیشتر روی قابلیت‌های فیلم‌برداری Canon EOS R5 مانور داد. نگاهی کلی به اطلاعات منتشرشده نشان می‌دهد که این دوربین قرار است هیولایی در حوزه‌ی فیلم‌برداری باشد. بنابراین اگر به‌صورت جدی به فیلم‌برداری می‌پردازید و نمی‌خواهید یکی از دوربین‌های سری Cinema EOS را تهیه کنید، احتمالا EOS R5 بهترین گزینه‌ی ممکن برای شما خواهد بود. 

دوربین کانن ای او اس آر 5 / Canon EOS R5

کانن در جریان برگزاری مراسم خود روی این موضوع تأکید کرد که مراحل توسعه‌ی دوربین EOS R5 همچنان ادامه دارد و تولید آن نهایی نشده است. فراموش نکنید که این دوربین نخستین بار در اواسط ماه فوریه‌ی گذشته به‌صورت اولیه معرفی شد، اما ظاهرا کانن قصد دارد همچنان قابلیت‌های آن را ارتقاء دهد تا محصولی بی‌نقص روانه‌ی بازار کند. ادامه داشتن روند توسعه باعث شده است هنوز مشخصات فنی کامل، قیمت و قابلیت‌های دوربین EOS R5 در دسترس قرار نگیرد.

بااین‌حال کانن سعی کرده است طی هفته‌های اخیر جزئیاتی بیشتر از EOS R5 منتشر کند تا ‌کم‌کم با جوانب مختلف این محصول رده‌بالا آشنا شویم. کانن همواره سعی کرده است به‌طور ویژه به قابلیت‌های فیلم‌برداری EOS R5 بپردازد؛ تمامی شواهد حاکی از آن هستند که EOS R5 قرار است به محصولی فوق‌العاده در حوزه‌ی فیلم‌برداری تبدیل شود. برخی کارشناسان می‌گویند EOS R5 انقلابی‌ترین دوربین کانن از زمان عرضه‌ی 5D Mark II به بازار خواهد بود.

براساس گفته‌های کانن، دوربین EOS R5 با وجود فرم فاکتور به‌نسبت جمع‌و‌جورش خواهد توانست ویدئوهای 8K RAW را با نرخ حداکثر ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه ضبط کند. این دوربین همچنین از پس ضبط ویدئوهای 4K با نرخ حداکثر ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه به‌صورت 4K 4:2:2 10-bit Log برمی‌آید.

در فیلم‌برداری 8K و 4K دوربین EOS R5 خبری از کراپ شدن نیست؛ به‌علاوه EOS R5 قرار است نخستین دوربین کانن با سیستم لرزش‌گیر IBIS باشد

در فیلم‌برداری با وضوح 8K و 4K خبری از کراپ شدن نیست و دوربین موردبحث کانن از فناوری فوکوس خودکار دوال پیکسل (Dual Pixel CMOS AF) در هر دو حالت فیلم‌برداری با وضوح 8K و 4K پشتیبانی می‌کند. دوربین R5 برخلاف EOS R و EOS RP از دو درگاه برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره‌مند خواهد بود که یکی از آن‌ها از نوع CFexpress و دیگری از نوع UHS-II SD هستند. 

بدون شک حسگر و پردازنده‌ی تصویر جدید EOS R5 باعث خواهند شد این دوربین بتواند به‌شکلی بسیار کارآمد به ثبت و پردازش تصاویر مختلف بپردازد. تا پیش از انتشار اطلاعات جدید، کاربران درمورد احتمال کراپ شدن ویدئوهای 4K و 8K یا نبود فناوری فوکوس خودکار دوال پیکسل در دوربین EOS R5 نگرانی داشتند. حال که این نگرانی‌ها برطرف شده است، کاربران از احتمال داغ شدن بیش از حد EOS R5 سخن به میان آورده‌اند.

آیا این دوربین با ضبط چند دقیقه ویدئو 8K RAW به‌سرعت داغ می‌شود؟ اگر خبری از داغ شدن نیست، آیا EOS R5 محدودیت خاصی برای مدت‌زمان ضبط ویدئو با وضوح بالا دارد؟ فعلا چیزی به‌صورت رسمی مشخص نیست؛ اما براساس شنیده‌ها، طراحی دستگاه به‌گونه‌ای است که گرمای ناشی از فعالیت قطعات مختلف به‌خوبی دفع شود. بدین ترتیب EOS R5 می‌تواند بدون اینکه دچار مشکل خاصی شود به فیلم‌برداری با وضوح و نرخ بیت بالا بپردازد. 

در جدول زیر می‌توانید شاهد مشخصات جدیدی از دوربین EOS R5 باشید که کانن شب گذشته اعلام کرد:

مشخصات جدید دوربین EOS R5 کانن

توانایی ضبط ویدئو 8K RAW با نرخ حداکثر ۲۹/۹۷ فریم‌بر‌ثانیه

توانایی ضبط ویدئو 8K با نرخ حداکثر ۲۹/۹۷ فریم‌بر‌ثانیه به‌صورت (8K 

4:2:2 10-bit Canon Log (H.265 یا (8K 4:2:2 10-bit HDR PQ (H.265

توانایی ضبط ویدئو 

4K با نرخ حداکثر ۱۱۹/۸۸ فریم‌بر‌ثانیه به‌صورت (4K 4:2:2 10-bit Canon Log (H.265 یا (4K 4:2:2 10-bit HDR PQ (H.265؛ این دوربین می‌تواند ویدئوهای 4K را با نرخ ۵۹/۹۴ فریم‌بر‌ثانیه نیز ضبط کند

در فیلم‌برداری 8K و 4K خبری از کراپ شدن نیست و از پهنای کامل حسگر بهره گرفته می‌شود (به‌هنگام استفاده از حالت‌های 8K RAW و 8K/4K DCI)

فناوری فوکوس خودکار دوال پیکسل (Dual Pixel CMOS AF) در تمامی حالت‌های فیلم‌برداری 8K و 4K در دسترس خواهد بود

قابلیت Canon Log در تمامی حالت‌های فیلم‌برداری 8K و 4K در دسترس خواهد بود

EOS R5 نخستین دوربین کانن است که از سیستم لرزش‌گیر تصویر ۵ محوره در داخل خود بدنه (IBIS) بهره خواهد گرفت؛ این سیستم همراه‌با سیستم لرزش‌گیر تصویر اپتیکال (Optical IS) که در بسیاری از لنزهای RF و EF دیده می‌شود، فعالیت خواهد کرد

دوربین EOS R5 درگاه کارت حافظه‌ی دوگانه شامل یک درگاه CFexpress و یک درگاه SD UHS-II خواهد داشت

مشخصات بالا شاید برای کاربران عادی چندان قابل‌درک نباشد؛ اما کسانی که به‌صورت حرفه‌ای در حوزه‌ی فیلم‌برداری فعالیت می‌کنند قطعا می‌دانند که چنین قابلیت‌هایی در قالب یک دوربین نظیر EOS R5، حیرت‌انگیز است. صرفا با اتکا بر مشخصات فنی روی کاغذ، EOS R5 می‌تواند حتی عملکردی بهتر نسبت‌به دوربین سینمایی رده‌بالا و ۳۹ هزار دلاری فول فریم Sony Venice از خود نشان دهد. در نظر داشته باشید که دوربین کانن ویدئوهای 8K و 4K را با مشخصات بالا به‌صورت داخلی ضبط می‌کند؛ اما دوربین Sony Venice توانایی ضبط ویدئوهای 6K 30p و 4K 60p را به‌صورت خارجی دارد.

افزون بر اطلاعات موردبحث که به‌صورت ویژه روی فیلم‌برداری متمرکز هستند، به‌لطف اطلاعات رسمی قبلی می‌دانیم که دوربین EOS R5 می‌تواند با بهره‌گیری از شاتر الکترونیکی خود، تصاویر ساکن را با نرخ ۲۰ فریم‌بر‌ثانیه ثبت کند.

درضمن EOS R5 به‌هنگام بهره‌گیری از شاتر مکانیکی، توانایی ثبت تصاویر ساکن را با نرخ ۱۲  فریم‌بر‌ثانیه پیدا خواهد کرد. به‌لطف این قابلیت مهم، دوربین جدید کانن بدون شک قرار است به رقابت جدی با بالارده‌ترین دوربین‌های بدون آینه‌ی بازار بپردازد. دوربین‌هایی که از بین آن‌ها می‌توانیم به مواردی مثل محصولات سری A9 سونی اشاره کنیم.

دوربین EOS R5 همچنین از لحاظ ثبت تصاویر ساکن پتانسیل رقابت با یکی دیگر از محصولات خود کانن یعنی 1D Mark III را نیز دارد؛ براساس اطلاعات رسمی، کانن 1D Mark III می‌تواند تصاویر پشت سر هم (Burst) را با نرخ ۱۶ فریم‌بر‌ثانیه (OVF) یا ۲۰ فریم‌بر‌ثانیه از طریق لایو ویو (Live View) ثبت کند. افزون بر این موارد، ظاهرا R5 قرار است دارای امکان اتصال بی‌سیم به دستگاه‌های دیگر باشد و خواهد توانست تصاویر را به‌صورت خودکار از طریق پلتفرم ابری جدید کانن با نام image.canon انتقال دهد. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد مشخصات دوربین EOS R5 کانن چیست؟

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین عکاسی نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق دوربین‌های کانن، نیکون‌، پاناسونیک، سونی و دیگر برند‌ها، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات