کانن از توسعه‌ دوربین EOS R5 با توانایی فیلمبرداری 8K خبر داد

پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
کانن ساعاتی پیش وعده‌ی عرضه‌ی دوربین بدون آینه و فول‌فریم EOS R5 را با قابلیت فیلمبرداری 8K و عکاسی پیاپی با نرخ ۲۰ فریم‌بر‌ثانیه را در سال جاری میلادی داد.
تبلیغات

خانواده‌ی دوربین‌های بدون آینه‌ی کانن در آینده‌ی نزدیک عضو جدیدی را در خود خواهد دید. ساعاتی پیش غول دنیای دوربین‌های عکاسی، به‌صورت رسمی از توسعه‌ی دوربین EOS R5 خبر داد که همانند سایر برادران فول‌فریم خود از مانت RF‌ بهره می‌برد. اما مهم‌ترین مشخصه‌ی این دوربین، قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن 8K آن خواهد بود که برای اولین بار در دنیای دوربین‌های هیبریدی عکاسی/فیلمبرداری شاهد این قابلیت باشیم. کانن همچنین در ادامه به توانایی بالای این دوربین در ثبت تصاویر پیاپی اشاره کرد؛ جایی که EOS R5 امکان عکاسی با نرخ ۲۰ فریم‌بر‌ثانیه را فراهم خواهد کرد.

مشخصات فنی تاییدشده EOS R5 از سوی کانن

  • سنسور CMOS جدید (احتمالا ۴۰ مگاپیکسل)
  • لرزشگیر داخلی
  • عکاسی پیاپی با نرخ ۲۰ فریم بر ثانیه (شاتر الکترونیکی)
  • عکاسی پیاپی با نرخ ۱۲ فریم بر ثانیه (شاتر مکانیکی)
  • فیلمبرداری 8K
  • دو درگاه کارت حافظه
  • طی ماه‌های گذشته شاهد انتشار شایعات زیادی در خصوص توسعه‌ی دوربین جدیدی از خانواده‌ی بدون‌آینه و فول‌فریم‌‌های بودیم. البته پیش‌تر کانن توسعه‌ی سیستم لرزشگیر داخلی را برای دوربین‌های آتی خود تایید کرده بود؛ اما قابلیت فیلمبرداری 8K مشخصه‌ای دور از ذهن بود. حال به‌نظر می‌رسد دوربین بعدی کانن محصولی بسیار توانمند در بخش فیلمبرداری باشد.

    کانن canon eos r5

    بیانیه‌ی مطبوعاتی منتشر شده‌ی کانن جزئیات زیادی از EOS R5 ارایه نمی‌دهد. کانن تنها به ارایه‌ی اطلاعاتی اعم از «امکان خروجی تصاویر بسیار باکیفیت از کلیپ‌های 8K یا تبدیل آن‌ها به انواع 4K برای رسیدن به کیفیتی بالاتر» بسنده کرده است. اما نکته‌ی قابل توجه در این خصوص، وجود چالش‌های بسیار زیاد در برابر مهندسان کانن جهت افزودن قابلیت فیلمبرداری 8K‌ است؛ جدا از معضل حرارت تولیدی بسیار بالا، تجهیز دوربینی فول‌فریم به قابلیت ضبط این دسته از کلیپ‌ها نیاز به استفاده از فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای دارد که تاکنون در هیچ دوربینی (انواع هیبریدی عکاسی/فیلمبرداری) شاهد آن نبودیم.

    برای فیلمبرداری 8K‌ نیاز به سنسوری با تعداد پیکسل موثر حداقل ۷۶۸۰ در ۵۱۲۰ است. به‌همین دلیل می‌توان رزولوشن سنسور را به‌صورت تقریبی حدود ۴۰ مگاپیکسل عنوان کرد. در خصوص طراحی بدنه‌ی دوربین نیز با توجه به تصویر منتشر شده، به‌نظر می‌رسد کانن تغییرات گسترده‌ای در مقایسه با EOS R و در راستای بهبود ارگونومی دوربین اعمال کرده باشد. 

    در کنار خبر از توسعه و عرضه‌ی EOS R5 در آینده‌ی نزدیک، کانن همچنین وعده‌ی عرضه‌ی ۷ لنز جدید و دو کانورتر برای خانواده‌ی RF را داد تا کمبود لنز دوربین‌های بدون‌آینه‌ی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن رفع کند. لنز ۵۰۰-۱۰۰ میلی‌متری F4.5-7.1 IS USM RF در کنار دو مبدل ۱.۴ و ۲ برابری، بخشی از محصولاتی است که کانن در طول سال ۲۰۲۰ به معرفی رسمی و عرضه‌ی آن‌ها خواهد پرداخت.

    لنز ۵۰۰-۱۰۰ میلی متری کانن
    کانورتر ۱.۴ برابری کانن
    کانورتر ۲ برابر کانن

    نظر شما در رابطه با دوربین جدید فول فریم و بدون آینه کانن EOS R5 و توانایی فیلمبرداری 8K آن چیست؟

    قیمت دوربین، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین‌های DSLR، بدون آینه و دیگر محصولات کانن نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات