D-Wave رایانه‌های کوانتومی خود را به رایگان در اختیار محققان قرار می‌دهد

پنج‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی D-Wave در نظر دارد رایانه‌های کوانتومی خود را برای تحقیق در مورد ویروس کرونا به رایگان در اختیار گروه‌های تحقیقاتی قرار دهد.
تبلیغات

چندی پیش شاهد ورود قوی‌ترین ابررایانه‌های جهان به میدان برای مقابله با ویروس کرونا بودیم. هم‌اکنون شرکت‌های مطرح دنیای فناوری نظیر IBM، آمازون، مایکروسافت و گوگل منابع پردازش ابری خود را برای اموری نظیر شبیه‌سازی شیوع بیماری کووید ۱۹ و مدل‌سازی درمان‌های احتمالی در اختیار محققان قرار داده‌اند. همچنین طبق اعلام وزارت انرژی ایالات‌متحده،‌ ابررایانه‌ی سامیت که در حال حاضر قدرتمندترین ابررایانه‌ی جهان محسوب می‌شود برای یافتن درمان بیماری کووید ۱۹ به‌کارگیری شده است.

حال خبر رسیده است که شرکت D-Wave که در زمینه‌ی تولید رایانه‌های کوانتومی فعالیت دارد نیز به تلاش‌ها در جهت مقابله این بیماری پیوسته است. این شرکت کانادایی روز گذشته اعلام کرد که رایانه‌های کوانتومی خود را برای تحقیق در مورد ویروس کرونا به رایگان در اختیار محققان قرار می‌دهد. به‌گفته‌ی این شرکت، محققان می‌توانند از طریق سرویس ابری کوانتومی این شرکت موسوم به Leap 2 به رایانه‌های کوانتومی این شرکت دسترسی پیدا کنند و از توان پردازشی این رایانه‌ها برای تحقیقات خود بهره بگیرند.

برخی شرکا و مشتریان D-Wave نظیر فولکس‌واگن، NEC و Kyocera نیز برای یاری رساندن به محققان اعلام آمادگی کرده‌اند. این شرکت‌ها وعده‌ داده‌اند که امکان برقراری ارتباط با تیم متخصصان خود را برای محققان فراهم کنند و دانش فنی برای استفاده از کامپیوترهای کوانتومی، فرموله کردن مسائل و توسعه راهکارها را در اختیار آنان قرار دهند.

دسترسی آزاد و بدون محدودیت به سرویس ابری این شرکت برای محققان در ۳۵ کشور اروپا، آمریکای شمالی و آسیا فراهم شده است. تمامی محققانی که برای یافتن درمان بیماری کووید ۱۹ تلاش می‌کنند می‌توانند از این طریق به رایانه‌های کوانتومی این شرکت دسترسی پیدا کنند.

پردازنده کوانتومی شرکت D-Wave

پردازنده‌ی کوانتومی شرکت D-Wave

الن باراتز، مدیرعامل شرکت D-Wave درباره‌ی اقدام اخیر این شرکت این‌طور گفته است:

سرویس ابری Leap 2 به یک حلگر هیبریدی مجهز شده است که منابع سنتی و کوانتومی را با هم ترکیب کرده و امکان حل مسائل بسیار پیچیده با ۱۰ هزار متغیر کاملا پیوسته را فراهم می‌کند. نشان دادن عکس‌العمل مناسب به همه‌گیری فعلی مستلزم به‌کارگیری خلاقیت و یافتن راهکارهای جدید برای حل مسائل است. معتقدیم که با ترکیب تخصص شرکا و مشتریانمان با پردازش کوانتومی هیبریدی می‌توانیم منبع قدرتمندی برای افراد، سازمان‌ها و دولت‌هایی که در سرتاسر جهان به‌سرعت و به شکل مشارکتی برای ایجاد راهکارها تلاش می‌کنند فراهم آوریم.

به‌گفته‌ی باراتز، این پروژه از حدود یک هفته و نیم پیش شروع به شکل گرفتن کرده است. او همچنین تأکید کرده است که گروه‌های تحقیقاتی استفاده کننده از سرویس ابری کوانتومی این شرکت به رایگان یک مجوز تجاری دریافت خواهند کرد و از سطح دسترسی ویژه‌ای برخوردار خواهند بود.

این مقام شرکت D-Wave به احتمال به نتیجه نرسیدن تلاش محققان استفاده کننده از سامانه‌های کوانتومی این شرکت اذعان کرده است؛ اما همچنین گفته است که در دسترس قرار ندادن ابزارهای این شرکت برای محققان نیز امر نسنجیده‌ای خواهد بود. درهرحال امید است رایانه‌های کوانتومی این شرکت بتوانند برای درک بهتر بیماری کووید ۱۹ و حتی یافتن درمان محققان را به‌طور مؤثری یاری کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات