کارگران آمازون از شرایط نامناسب کار در انبارهای این شرکت در دوران شیوع کرونا می‌گویند

سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 16 دقیقه
کارگران انبار آمازون در دوران شیوع کرونا بیشترین فشارها را درکنار خطر ابتلا به بیماری تحمل می‌کنند. در این مطلب، داستان ۹ نفر از آن‌ها را می‌خوانیم.
تبلیغات

شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان، انواع پیامدهای اقتصادی و اجتماعی را درپی داشت. علاوه بر شیوه‌ی زندگی و کار اکثر مردم جهان که اکنون تحت تأثیر ویروس جدید قرار دارد، گروهی از کارگران و کارمندان به صدر اخبار جهان راه یافته‌اند. گروهی که شاید قبلا کمتر خبری پیرامون آن‌ها می‌شنیدیم، امروز سهم عمده‌ای از داستان‌های جالب‌توجه و حتی نگران‌کننده‌ی خبری را به خود اختصاص داده‌اند. افرادی که عموما حقوق مناسبی هم دریافت نمی‌کنند و در انواع شغل‌ها از صندوق‌داری و شغل‌های نظافتی تا هرگونه شغل مرتبط با خدمات را انجام می‌دهند. آن‌ها توانایی و شرایط ماندن و کار کردن در خانه را ندارند.

ایالات متحده امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه‌ی شیوع ویروس کرونا در جهان شناخته می‌شود. صدها هزار نفر در این کشور در شغل‌هایی موسوم به شغل‌های ضروری مشغول به کار هستند. بخش عمده‌ای از کارگران ضروری، در استخدام غول تجارت الکترونیک جهان یعنی آمازون فعالیت می‌کنند. امروز فعالیت توزیع و تحویل کالا توسط آن‌ها در دسته‌بندی ضروری قرار می‌گیرد و میلیون‌ها آمریکایی و حتی شهروندان در نقاط دیگر جهان، نیازمند فعالیت این افراد هستند.

وایرد در مصاحبه‌ای با ۹ کارگر آمازون، شرایط کاری آن‌ها را در دوران شیوع ویروس کرونا مورد بررسی قرار داد. آن‌ها در مراکز تأمین و توزیع شرکت و همچنین انبارها مشغول فعالیت هستند و تعدادی نیز شاغلان کافه‌تریاهای داخلی شرکت محسوب می‌شوند. تعدادی از افراد مورد مصاحبه، به‌صورت مستقیم توسط آمازون استخدام شده‌اند و برخی دیگر به‌صورت پیمانکاری فعالیت می‌کنند. به‌هرحال همه‌ی آن‌ها از شرایط موجود ناراضی هستند و سلامت خود و خانواده را در معرض خطر می‌بینند. از نگاه کارگران، آمازون اقدام‌های لازم و کافی را برای حفاظت از آن‌ها انجام نمی‌دهد. اگرچه آمازون کارگران خط مقدم توزیع و تحویل کالا را قهرمان می‌نامد، هیچ‌یک از کارگران خود را برای چنین سطحی از فشار و تهدید سلامت، آماده نمی‌دانند.

Amazon Tempo/آمازون تمپو

آخرین گزارش‌ها از نیویورک تایمز ادعا می‌کند که حداقل ۵۰ مرکز تأمین و توزیع آمازون از مجموع بیش از ۵۰۰ مرکز در ایالات متحده، گزارش مورد مثبت ابتلا به کووید ۱۹ داشته‌اند. همه‌گیری ویروس کرونا باعث اعتراض‌های شدید ازسوی کارگران انبار در مناطقی همچون دیترویت، نیویورک سیتی و شیکاگو شد که اعتقاد دارند شرکت اقدام‌های مناسبی در جهت اطلاع‌رسانی پیرامون شیوع ویروس در مرکز انجام نمی‌دهد و فعالیت‌های پاک‌سازی نیز با دقت و شدت کافی انجام نمی‌شوند.

آمازون صاحب یک کسب‌وکار زنجیره‌ی بزرگ به‌نام هول فودز نیز هست. کارمندان آن شرکت نیز در اعتراض به اقدام‌های نامناسب مدیران در سرتاسر ایالات متحده دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. آن‌ها خواستار اقدام‌های جدی‌تر شرکت برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا هستند و تسهیلاتی همچون آزمایش رایگان کووید ۱۹ را برای همه‌ی کارگران تقاضا می‌کنند. بیش از پنج هزار کارگر و کارمند آمازون بیانیه‌ای را امضا کرده‌اند و از شرکت، تقاضای تسهیلات اضافه در شرایط کنونی دارند. ازمیان تسهیلات موردنظر آن‌ها می‌توان به پرداخت اضافه‌حقوق کار در شرایط خطرناک و تعطیلی هر مرکزی اشاره کرد که نمونه‌ی مثبت کرونا در آن پیدا می‌شود.

فعالیت‌های آمازون در دوران شیوع ویروس کرونا در حفاظت از ایمنی کارمندان و کارگران، واکنش سیاست‌مداران آمریکایی را هم در پی داشته است. تعدادی از سناتورهای کنگره، ماه گذشته نامه‌ای به جف بزوس، مدیرعامل آمازون، نوشتند و از او توضیح بیشتر پیرامون اقدام‌های سلامتی را درخواست کردند. آن‌ها در نامه‌ی خود تأکید کردند که عدم توانایی آمازون در حفظ سلامت کارمندان خود، سلامت کل جامعه را به‌خطر می‌اندازد. درحال‌حاضر تعدادی از سازمان‌های سلامت آمریکا نیز درحال تحقیق و بررسی فعالیت کارگران در انبارهای آمازون در پنسیلوانیا و کالیفرنیا هستند. بررسی‌ها پس از وصول گزارش و شکایت ازسوی کارگران در آن انبارها شروع شد.

آمازون در پاسخ به اتهام‌های پیش‌آمده ساکت نیست و بیانیه‌هایی برای شرح اقدام‌های خود منتشر کرده است. در بخشی از یک بیانیه می‌خوانیم:

 کارمندان ما قهرمانانی هستند که برای جوامع خود می‌جنگند تا مردم در دوران بحران، کالاها و مایحتاج ضروری خود را تأمین کنند. ما نیز مانند تمامی کسب‌وکارهای درگیر با ویروس کرونا، بهترین تلاش خود را انجام می‌دهیم تا اقدام‌هایی کافی برای حفاظت از ایمنی کارمندان در کنار خدمت‌رسانی عالی به جامعه داشته باشیم.ما اقدام‌هایی جدی انجام داده‌ایم تا ایمنی مردم را حفظ کنیم. پاک‌سازی عمیق مراکز و کالاها، تأمین مواد اولیه و ابزارهای الزامی ایمنی و تغییر روندها برای حفظ فاصله بین افراد فعال در انبارها و مراکز توزیع، بخشی از اقدام‌های اساسی هستند.

آمازون ادعا می‌کند که حفظ ایمنی کارگرانش در اولویت اصلی قرار دارد

آمازون ادعا می‌کند که برای بهبود شرایط کاری در انبارها و مراکز توزیع، بیش از ۱۵۰ استراتژی جدید اجرایی را به‌کار گرفته است. ازمیان استراتژی‌های جدید می‌توان به توزیع ماسک تنفسی بین همه‌‌ی کارگران، پیاده‌سازی سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی، تغییر زمان شیفت‌ها برای کاهش ارتباط کارگران بین شیفت‌ها و افزایش فاصله بین مراکز کاری افراد، از اقدام‌های مهم آمازون هستند. به‌علاوه، دمای بدن همه‌ی کارگران در زمان شروع شیفت کاری بررسی می‌شود، که البته معیار کاملی برای شناسایی افراد مبتلای بدون علائم نیست.

شرایط نامناسب کارگران انبار آمازون

از اقدام‌های مثبت دیگر آمازون برای کارگران در دوران شیوع ویروس کرونا می‌توان به افزایش حقوق ساعتی کارگران اشاره کرد. به‌علاوه، آن‌ها امکان درخواست مرخصی بدون حقوق نامحدود را برای کارگران فراهم کرده‌اند تا افراد نگران از حضور در انبار، بتوانند در خانه بمانند. البته پس از فشار قانون‌گذاران، اکنون آمازون به هر فرد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا یا مجبور به قرنطینه‌ی خانگی، مرخصی با حقوق دوهفته‌ای می‌دهد. پیش از آن، کارگران برای اثبات نیاز به مرخصی استعلاجی باید آزمایش رسمی ویروس کرونا انجام می‌دادند که کمبود تجهیزات آزمایشی در ایالات متحده، منجر به تغییر سیاست‌های شرکت شد.

داستان‌هایی که در ادامه می‌خوانید، تجربه‌های ۹ کارگر مراکز تأمین و توزیع و انبار آمازون در دوران شیوع ویروس کرونا است. داستان‌هایی که نشان از نگرانی افراد از سلامت خود در شرایط کنونی دارند (تصاویر مقاله ارتباطی به افراد مورد مصاحبه ندارد).

کارگر انبار، حدودا ۴۰ ساله، تگزاس

من و همسرم چند سال سابقه‌ی کار در آمازون داریم. من از شغل خودم راضی هستم و آن را بسیار دوست دارم. ازطرفی نحوه‌ی برخورد شرکت با کارگران که آن‌‌ها را به چشم کالاهای مصرفی می‌بیند، من را آزار می‌دهد.

از زمانی‌که ویروس شیوع پیدا کرد، ما در هفته‌های گذشته از مرخصی بدون حقوق استفاده کردیم. شاید چک حقوقی بعد من تنها شامل ۶ ساعت کار باشد. من به‌خاطر سلامت مادرم در خانه مانده‌ام. او مدتی پیش عمل جراحی برای نصب ضربان‌ساز قلب انجام داد و شرایط سلامتی دشواری دارد. ما نمی‌خواهیم در شرایط کنونی بی‌پول بمانیم. احتمالا حقوق بعدی من تنها ۲۰۰ دلار خواهد بود که تا ماه آینده هم پرداخت نمی‌شود.

شرایط نامناسب کارگران انبار آمازون

آمازون در اطلاع‌رسانی، خبرنامه‌‌های داخلی محدودی بین ما توزیع می‌کند. در یکی از آن‌ها از ما خواسته شده بود تا اسکنرهای خود را مرتب تمیز کنیم. درواقع خود کارگران که وظیفه‌ی جابه‌جایی تعداد مشخصی کالا را در یک شیفت کاری دارند، باید دستگاه‌های خود را نیز تمیز می‌کردند. یک اتفاق دیگر نیز برای من بسیار ناگوار است. ما در زمان کار باید از درهایی با نرده‌های گردان عبور کنیم. همه با این نرده‌ها تماس دارند و من حتی یک بار ندید‌ه‌ام که کسی آن‌ها را تمیز کند. در مرکزی که من کار می‌کنم، ۹۰۰ نفر شاغل هستند و با چنین وضعیتی، تنها یک نفر بیمار برای به خطر انداختن دیگران، کافی خواهد بود.

ما در مرکز انبار خود افرادی را داریم که با حقوق ساعتی ۱۵ دلار کار می‌کنند. افزایش حقوق تا ۱۷ دلار برای آن‌ها که زندگی خود و خانواده‌شان را در معرض تهدید قرار می‌دهند، مضحک به‌نظر می‌رسد. اگر اعتقاد دارید که شغل ما حیاتی است و در دورانی که همه در خانه هستند، باید مانند سربازها در میدان نبرد حاضر شویم، چرا از ما محافطت نمی‌کنید؟

در همان روزی که مصاحبه‌ی بالا انجام شد، آمازون به کارگر مذکور اطلاع‌رسانی کرد که یک مورد ابتلا به کووید ۱۹ در محل کار او شناسایی شده است.

توزیع‌کننده‌ی غذا، حدودا ۳۰ ساله، اوهایو

من کمتر از یک سال در این شغل فعالیت کرده‌ام. ما سوپرمارکت‌هایی را در داخل انبارهای آمازون مدیریت می‌کنیم که کارگران می‌توانند تنقلات یا غذای موردنیاز خود را از آنجا تأمین کنند. برخی اوقات فشار کاری زیاد می‌شود و باید ۱۱ تا ۱۲ ساعت در سوپرمارکت فعال باشیم. شرایط کنونی هم فشار زیادی دارد، چون آمازون روز‌به‌روز نیروهای انباردار خود را افزایش می‌دهد. آن‌ها همین امروز ۱۰۰ نفر نیروی جدید به انبار اضافه کردند.

شرایط نامناسب کارگران انبار آمازون

کارفرمای من هیچ اطلاع‌رسانی یا آموزش قابل‌توجهی درباره‌ی موضوعاتی همچون فاصله‌گذاری اجتماعی ارائه نمی‌کند. در شغل ما فاصله‌گذاری اجتماعی آن‌چنان معنایی ندارد، چون انبار غذای ما آن‌چنان بزرگ نیست. ما تقریبا ۷۰ درصد از مایکروویوها را از فضای استراحت و نهار خارج کردیم تا فضای بیشتری داشته باشیم، اما اکنون افراد بیشتری برای استفاده از مایکروویوهای کمتر، صف می‌کشند. درنهایت فضای کافی برای قرار گرفتن کارگرها در فاصله‌ی ایمن وجود ندارد. تعداد صندلی‌های نهارخوری هم کافی نیست و حتی برخی‌ها روی زمین یا در راهرو می‌نشینند.

«فضای نهارخوری و استراحت به‌اندازه‌ای نیست که فاصله‌گذاری اجتماعی را راعایت کنیم»

من در شرایط بسیار مبهمی قرار دارم. پسرم که با من زندگی می‌کند، به دیابت نوع یک مبتلا است. او خطر ابتلای بیشتری دارد و من همیشه نگران هستم که بیماری را به خانه بیاورم. من حتی نمی‌توانم اجازه‌ی بازی با دوستانش را به او بدهم. به پسرم می‌گویم که اکنون من در شرایط با ریسک بالا قرار دارم، چون یک کارگر آمازون هستم. چنین شرایطی قطعا برای همه دشوار خواهد بود.

من احساس می‌کنم که شغل مهم و ضروری انجام می‌دهم. اگرچه در بخش توزیع کالاها برای مردم فعال نیستم، اما به‌هرحال برای کارگران خط مقدم توزیع، غذا تأمین می‌کنم. حتی پیش از اینکه اصطلاح شغل‌های ضروری مطرح شود، من حس ضروری بودن شغلم را داشتم. زمانی‌که همه به‌خاطر سیاست تعطیلی و قرنطینه‌ی خانگی به خانه‌های خود می‌رفتند، از خودم پرسیدم که چرا من نباید در خانه بمانم؟ به‌هرحال امروز می‌دانم که نقش مهمی در حفظ زنجیره‌ی توزیع کالاها ایفا می‌کنم و نگاه متفاوتی به کارم دارم.

پس از مصاحبه‌ی بالا، چند مورد ابتلا به کووید ۱۹ در انبار محل فعالیت کارگر مذکور گزارش شد. او اکنون در مرخصی بدون حقوق به‌سر می‌برد.

درباره‌ی واکنش آمازون به ادعاهای این فرد هم باید بدانید که طبق ادعای سخنگوها، شرکت به افرادی که سیاست‌های فاصله‌گذاری را در مواردی مانند استراحت و زمان غذا رعایت نکنند، هشدار می‌دهد و حتی آن‌ها را تا مرز اخراج پیش می‌برد.

کارگران انبار آمازون

کارگر انبار، حدودا ۴۰ ساله، ایلینوی

من در سال ۲۰۱۸ در آمازون استخدام شدم. آن‌ها چند هفته پیش اقدام‌هایی سطحی در مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام دادند. به‌عنوان مثال برچسب‌هایی برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نصب شد و زمان‌بندی شیفت‌ها نیز تغییر کرد. البته بعدا افراد بیشتری استخدام شدند که وضعیت شلوغی انبار را در برخی مناطق بدتر از قبل کرد.

اکنون دمای بدن همه‌ی کارگرها به‌محض ورود به انبار چک می‌شود. اگر تب داشته باشید، باید به خانه بروید. البته اگر دیر به محل کار برسید، کسی برای بررسی تب شما در ورودی نیست. به‌علاوه، بسیاری از مدیران، مهارت کافی را در کار کردن با دستگاه‌های تب‌سنج ندارند. دستگاه‌ها عملکرد ساده‌ای دارند، اما در بسیاری مواقع دیده‌ام که مسئولان با بی‌دقتی از آن‌ها استفاده می‌کنند (آمازون در بیانیه‌ای اعلام کرد که بررسی دمای بدن کارگران الزامی است و هرکس از آن سرپیچی کند، با اقدام‌های انضباطی روبه‌رو می‌شود).

من تصور می‌کنم که اقدام‌های شرکت برای کنترل شیوع ویروس کرونا کافی نیست. آن‌ها همیشه می‌گویند که پاک‌سازی دقیق و عمیق انجام می‌دهند، درحالیکه ظاهرا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. پارچه پاک‌کننده و اسپری ضدعفونی‌کننده به‌اندازه‌ی کافی در دسترس نیست. به‌عنوان مثال یک پارچه برای پاک کردن محل کار چهار نفر استفاده می‌شود. من مشکل را به مدیرم اعلام کردم و او تنها گفت که بالاخره این اقدام بهتر از انجام ندادن هیچ کاری است.

شرایط نامناسب کارگران انبار آمازون

ما روز گذشته پیام‌هایی ازطرف شرکت دریافت کردیم که ابتلای کارگران جدید را در انبار تأیید می‌کرد. از نظر من باید انبار تعطیل شود تا پاک‌سازی کاملی در تمامی بخش‌ها صورت بگیرد. وقتی یک نفر در انبار بیمار باشد، قطعا با اجسام زیادی تماس دارد و دیگران هم در معرض آلودگی هستند. هیچ‌کس آزمایش دقیق ابتلا انجام نمی‌دهد و درنتیجه نمی‌دانیم چند نفر مبتلا هستند. یک روز تعطیل کردن برای پاک‌سازی کامل، آن‌چنان زیاد نیست. می‌توان انبار را یک روز در هر دو هفته تعطیل و پاک‌سازی کرد (آمازون درباره‌ی این مشکل هم در بیانیه‌ی خود می‌گوید که نیازی به تعطیلی همه‌ی مراکز نیست. اگر فرد مبتلا حضور بلندمدتی در انبار نداشته باشد یا محل کار او مرتبا تمیز شده باشد، نیازی به تعطیلی کل مرکز نخواهد بود).

راننده‌ی تحویل کالا، حدودا ۵۰ ساله، کارولینای جنوبی

من عاشق کارم هستم. من برای یک شرکت تحویل کالا کار می‌کنم که با آمازون قرارداد دارد. حقوق آن‌چنان زیادی نداریم و به‌نوعی در کار خود بدون حمایت ویژه‌ای مشغول هستیم. ازطرفی وقتی مثلا یک کالا را در خانه به یک کودک تحویل می‌دهیم و لبخند او را می‌بینیم، ارزش زیادی برای کار خود قائل می‌شویم.

من پنج دقیقه پیش متوجه شدم که نتیجه‌ی آزمایش یک نفر در ساختمان محل کارم، مثبت اعلام شد. مدیران هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهند و دفتر هم تعطیل نمی‌شود. من قبلا اطلاعات زیادی درباره‌ی ویروس دریافت نمی‌کردم، چون مدیرم اطلاعات زیادی نداشت و آمازون هم اطلاع‌رسانی کافی برای او انجام نمی‌داد. من تنها با گشت‌وگذار در اینترنت، اطلاعات را دریافت می‌کردم. تنها امروز و پس از اعلام نتیجه‌ی مثبت یکی از همکاران، تجهیزات ضدعفونی و پاک‌سازی را می‌بینم.

من تمام تلاش خود را می‌کنم تا فاصله را با خریداران حفظ کنم؛ اما بعضی از آن‌ها اصرار به دریافت بسته به‌‌صورت دستی دارند. به‌هرحال من خانواده دارم و نگران همسر و فرزندان و نوه‌هایم هستم. شرایط بسیار ترسناکی است. شاید در سنی نباشم که تهدید زیادی احساس کنم، اما به‌هرحال احتمال بیمار شدنم وجود دارم. امیدوارم آمازون وارد میدان شود و از ما محافظت کند.

راننده تحویل هول‌فودز، حدودا ۶۰ ساله، نیویورک سیتی

من نویسنده هستم و در موضوعات صنعت خودرو نویسندگی می‌کنم. چند سال پیش به موضوع تحویل محلی برای کاهش اثرات آلوده‌کننده‌ی حمل‌ونقل علاقه‌مند شدم و برای درک بهتر ساختار کسب‌وکار، برای هول‌فودز کار می‌کنم. به‌هرحال از سال ۲۰۱۸ وارد این صنعت شدم و اکنون رانندگی برای هول‌فودز، پرداخت هزینه‌های زندگی من را تأمین می‌کند.

احساسی که در تأمین نیازهای مردم تجربه می‌کنیم، بسیار ارزش دارد. شاید برخی اینگونه شغل‌ها را نپسندند و شاید خانواده هم دید خوبی نسبت به تحویل کالا نداشته باشد. به‌هرحال اقتصاد گیگ بالا و پایین دارد و باید راهی برای تأمین هزینه‌های زندگی پیدا کنیم.

هول فودز

اکنون که شیوع ویروس کرونا رخ داده است، فشار بیشتری احساس می‌کنیم. من هر روز نگران هستم که به منطقه‌ای آلوده می‌روم و شاید بیمار شوم. من از ماسک شخصی و ضدعفونی کننده استفاده می‌کنم. به‌علاوه، همیشه تمام اجزای ماشین مانند فرمان و دسته‌ی دنده و بخش‌های دیگر را پاک‌سازی می‌کنم.

راننده‌ی مذکور پس از این مصاحبه گفت که هول فودز سیاست‌های پیشگیرانه‌ی خود را بهبود داده است و امکانات مناسب‌تری همچون آزمایش منظم دمای بدن و تهیه‌ی ماسک را برای راننده‌ها فراهم می‌کند.

کارگر انبار، حدودا ۶۰ ساله، کالیفرنیا

من ۱۱ ماه پیش در آمازون شروع به کار کردم. این شغل را به‌عنوان یک موقعیت موقتی انتخاب کردم تا بعدا گزینه‌ی بهتری پیدا کنم. شرایط کاری پاره‌وقت به من امکان می‌داد که برای کارهای دیگر هم جست‌وجو کنم و درکل، راضی بودم. در دوران ابتدایی شیوع همه‌گیری در شرکت کار می‌کردم، اما به‌خاطر مشکلات کنونی، ماندن در خانه را بررسی می‌کنم.

«همه‌ی کارگران لزوما قوانین فاصله‌گذاری را رعایت نمی‌کنند»

آمازون، حداقل در محل کار من اقدام‌های لازم را برای پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری انجام نداد. یکی از مشکلات، در زمان کار کردن ما در انبار رخ می‌دهد که سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی با دقت پیاده‌سازی و کنترل نمی‌شوند. کارگرها قوانین را رعایت نمی‌کنند و درخواست مستقیم شخصی هم فایده‌ای ندارد. هرگاه که به مدیریت گزارش می‌دهد آن‌ها می‌گویند که کار زیادی از دست‌شان بر نمی‌آید. آن‌ها می‌گویند درنهایت اگر مشکلی با شرایط کار داریم، باید در خانه بمانیم. من تصور می‌کنم که آن‌ها قصد انجام کار صحیح را داشته، اما توانایی اجرایی مناسب را ندارند. ما تجهیزات کافی همچون مواد ضدعفونی و ماسک و پارچه تنظیف کافی نداریم.

انبار آمازون هول فودز

نگرانی اصلی من والدینم هستند که ۸۲ و ۸۸ سال سن دارند. من هر روز با آن‌ها تماس می‌گیرم، اما نگران دیدار حضوری و انتقال احتمالی بیماری هستم. خصوصا پدرم وضعیت مناسبی ندارد. او ۸۸ ساله و نابینا و ضعیف است. من نمی‌خواهم او را بیمار کنم. تا وقتی این مشکل وجود داشته باشد، نمی‌توانم آن‌ها را از نزدیک ببینم.

کارگر انبار، حدودا ۳۰ ساله، فلوریدا

من قبلا در کار برگزاری همایش و رویداد بودم. با شیوع ویروس، ساعت کاری من بسیار کم شد و برای استخدام در آمازون اقدام کردم. در مدت نزدیک به یک ماهی که در اینجا کار می‌کنم، متوجه شدم که پارچه‌های تنظیف، ضدعفونی نمی‌شوند (آمازون این ادعا را هم در بیانیه‌ی خود رد می‌کند. سخنگوی شرکت می‌گوید که مواد و تجهیزات ضدعفونی به‌میزان کافی وجود دارد و مواد و ابزارهای جدید نیز با دقت به مراکز توزیع و تأمین ارسال می‌شوند).

آمازون تلاش می‌کند تا با برچسب زدن روی زمین، سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی را اجرا کند، اما همه‌ی کارگرها از قوانین پیروی نمی‌کنند. اگر نظارت کافی در انبار وجود نداشته باشد، سیاست‌ها فایده‌ای ندارند. من بارها مجبور شده‌ام تا به دیگر کارگرها تذکر بدهم.

من از شرایط کنونی می‌ترسم. مادر ۷۲ ساله‌ام که بیماری ریه دارد، با من زندگی می‌کند و درآمدی هم ندارد. من فاصله‌ی خودم را با او حفظ می‌کنم. از زمانی‌که در آمازون مشغول به کار شدم، از پسرم هم دوری می‌کنم. شرایط بسیار سختی است. او شرایط را درک نمی‌کند و همیشه از دست من عصبانی می‌شود.

شغل ما ضروری محسوب می‌شود چون کالاهای موردنیاز مردم را توزیع می‌کنم. این شغل برای خود من هم ضروری است، چون هزینه‌های زندگی را با آن تأمین می‌کنم. به‌هرحال منبع درآمد دیگری ندارم، اما شاید ترک کردن کار را در نظر بگیرم. نمی‌خواهم آسیبی به خانواده‌ی خود وارد کنم. من تنها کسی نیستم که این تصمیم را در نظر دارم. آمازون باید از نیروهای خود حمایت کند، اما ظاهرا چنین تصمیمی ندارد.

شرایط نامناسب کارگران انبار آمازون

کارگر انبار، حدودا ۳۰ ساله، واشینگتن

اولین مورد مثبت ابتلا به کووید ۱۹ در سیاتل گزارش شد و من بسیار از شنیدن خبر ناراحت و نگران شدم. از همان روزهای ابتدایی خود را برای قرنطینه آماده می‌کردم. همیشه نگران بودم که آمازون چه واکنشی خواهد داشت. من از دو سال پیش در این شرکت کار می‌کنم و شغلم را دوست دارم. درآمدم مناسب است و دوستان زیادی در آمازون پیدا کرده‌ام. البته در شرایط کنونی تصور می‌کنم که شرکت، اقدام‌های مناسبی برای کارگران انجام نمی‌دهد و سود خود را در اولویت بالاتر می‌داند.

من در جریان گفت‌وگویی که با مدیر خود داشتم، از ابتلای یکی از همکاران در انبار، مطلع شدم. آن‌ها باید قبلا به همه‌ی ما اطلاع‌رسانی می‌کردند. تصور می‌کنم تنها کارمندان فرد بیمار در بخش او باخبر شده بودند. پس از چند روز، اخبار بررسی روزانه‌ی دمای تب را دریافت کردم. تنها تأیید رسمی آمازون را در اخبار خواندم و هیچ اعلان یا ایمیلی برای ما ارسال نشد (البته آمازون در بیانیه‌ی خود می‌گوید که ابتلای کارگران را به همه‌ی همکاران فرد اطلاع می‌دهد).

تصمیم داشتم تا چند روزی به محل کار نروم، اما آمازون در دسته‌ی کسب‌وکارهای ضروری قرار دارد. حتی اگر به خانه بروم، فشار مالی زیادی به من وارد می‌شود. به‌هرحال کار کردن روزانه در این شرایط، استرس زیادی به من وارد می‌کند.

من در انبار خواروبار آمازون کار می‌کنم و شغل پاره‌وقت و انعطاف‌پذیری دارم. از شرایط کاری راضی هستم و فشار زیاد را در روزهای عادی تحمل نمی‌کنم. البته به‌خاطر شیوع ویروس کرونا به محل کار نمی‌روم. درواقع ریسک ابتلا به حقوق دریافتی نمی‌ارزد. روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در انبار ما رفت‌و‌آمد دارند و نمی‌توان همه‌ی سطوح را در همه‌ی ساعت‌ها ضدعفونی کرد.

من آخرین بار چند هفته پیش به محل کارم رفتم. جلسه‌ای با مدیران داشتیم که بیانیه‌ای را در ارتباط با همه‌گیری ویروس کرونا برای‌مان خواندند. آن‌ها مراکزی برای ضدعفونی دست تعبیه کردند. به‌علاوه، توصیه‌های فاصله‌گذاری اجتماعی هم ابلاغ شد. حفظ فاصله در محیط‌های انبار آن‌چنان آسان نیست. خصوصا انبارهای خواروبار فضای کافی برای حفظ فاصله بین افراد ندارند. لباس‌های ما هم برای شرایط کنونی مناسب نبودند و برای کار در محیط فریزر، از لباس‌های مشترک استفاده می‌کردیم.

داستان‌های بالا نشان می‌دهد آمازون در روزهای جاری باوجود افزایش ترافیک و فروش و سودآوری بیشتر، دوران دشواری را سپری می‌کند. کارگران زیادی از شرایط کنونی ناراضی هستند، اما پیاده‌سازی سیاست‌های پیشگیرانه هم به زمان نیاز دارد. درنهایت شاید بتوان حق را به منتقدان داد. آمازون کسب‌وکار ثروتمندی است و باید در شرایط کنونی، حداکثر استفاده را از دارایی‌های خود با هدف حفظ ایمنی مردم و کارمندان، انجام دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات