مایکروسافت تیمز برای کاربران عادی نیز در دسترس قرار می‌گیرد

چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت تیمز اپلیکیشنی سازمانی به‌شمار می‌آید که قابلیت‌های متنوعی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. ردموندی‌ها قصد دارند امسال نسخه‌ای از تیمز را برای کاربران عادی نیز در دسترس قرار دهند.
تبلیغات

مایکروسافت روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای جدید اعلام کرد که طی سال جاری میلادی قصد دارد نسخه‌ای از اپلیکیشن تیمز (Microsoft Teams) را برای کاربران معمولی منتشر کند. مایکروسافت تیمز اپلیکیشنی چت‌محور با امکان ارسال و دریافت فایل‌ است و می‌توان از طریق آن به‌شکل متنی، صوتی و ویدئویی به مکالمه با بقیه پرداخت. تیمز از این حیث به اپلیکیشن محبوب اسلک (Slack) شباهت دارد. مایکروسافت از نسخه‌ی موردبحث تیمز به‌عنوان «تیمز برای زندگی شخصی شما» یاد می‌کند.

نسخه‌ی ویژه‌ی تیمز برای کاربران عادی شامل چندین ابزار خاص خواهد بود تا خانواده‌ها و گروه‌های کوچک چند نفره بتوانند به‌راحتی با بهره‌گیری از این ابزارها، کارهایی را که می‌خواهند انجام دهند، سازمان‌دهی کنند. این افراد همچنین می‌توانند از طریق تیمز رویدادهای مختلفی را برنامه‌ریزی کنند، اطلاعات موردنظرشان را با یک‌دیگر به‌اشتراک بگذارند و جلسات ویدئویی برگزار کنند. 

تلاش‌های گوگل در سال‌های اخیر یکی از نمونه‌هایی است که ثابت می‌کند هیچ‌گاه قرار نیست تولد اپلیکیشن‌های پیام‌رسان جدید، متوقف شود. مایکروسافت همواره از اسکایپ به‌عنوان اپلیکیشنی پیام‌رسان به‌منظور انجام کارهای شخصی و برقراری تماس‌های صوتی و تصویری شخصی یاد کرده و در تلاش بوده است تا تیمز را به‌صورت ویژه برای سازمان‌ها توسعه دهد. بنابراین دیدن تغییر رویکرد مایکروسافت برای اپلیکیشن تیمز، جالب به‌نظر می‌رسد. آن‌طور که یوسف مهدی، قائم‌مقام واحد «Modern Life, Search and Devices» در مایکروسافت می‌گوید، رفتن تیمز به‌سمت تبدیل‌شدن به اپلیکیشنی برای انجام کارهای شخصی، به‌معنی پایان کار اسکایپ نیست. او می‌گوید امروزه بیش از نیم میلیارد نفر در سراسر دنیا از ابزارهایی نظیر اسکایپ برای ارتباط با یک‌دیگر استفاده می‌کنند.

یوسف مهدی در لابه‌لای مصاحبه‌ی جدید خود در پاسخ به سؤالی در رابطه با آینده‌ی اسکایپ، تأکید می‌کند که «اسکایپ به کار خود ادامه خواهد داد». او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد:

ما همچنان به اسکایپ متعهد باقی خواهیم ماند. اسکایپ اکنون به‌صورت ماهانه توسط ۱۰۰ میلیون نفر استفاده می‌شود. نظری که من درمورد اسکایپ دارم این است که این اپلیکیشن در دنیای امروز، ابزاری عالی برای انجام کارهای شخصی به‌شمار می‌آید. علاوه‌بر کاربران معمولی، بسیاری از شرکت‌های حوزه‌ی برادکَست نیز از اسکایپ بهره می‌گیرند. تیمز واقعا گزینه‌ای قدرتمندتر [برای سازمان‌ها] است؛ در مایکروسافت تیمز افزون‌بر فراهم‌سازی امکان تماس ویدئویی و چت در قالب متن، امکان برقراری ارتباط با یک‌دیگر به‌صورت غنی‌تر و در اَشکال بیشتر، فراهم می‌شود.

در تیمز شاهد قابلیت‌هایی نظیر داشبورد هستیم. تیمز همچنین به‌طور کلی مجموعه‌ی غنی‌تری از ابزارها را در اختیار شما قرار می‌دهد. تا زمان آغازبه‌کار نسخه‌ی شخصی مایکروسافت تیمز در ماه‌های آینده‌ی سال جاری میلادی، اسکایپ قرار است به‌عنوان اپلیکیشن پیام‌رسان اصلی مایکروسافت برای کاربران عادی فعالیت کند. آمار نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۴۰ میلیون نفر به‌صورت روزانه برای انجام کارهایشان به اسکایپ مراجعه می‌کنند، موضوعی که تا حد زیادی به همه‌گیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) ربط دارد. همه‌گیری کرونا باعث شده است بسیاری از شرکت‌ها تعطیل شوند و کارمندان به دورکاری در خانه روی بیاورند؛ این افراد برای ارتباط با یک‌دیگر مجبور می‌شوند از پلتفرمی نظیر اسکایپ استفاده کنند. مایکروسافت می‌گوید مدت‌زمان تماس‌های برقرارشده از اسکایپ به اسکایپ، به‌میزان ۲۲۰ درصد رشد داشته است.

مایکروسافت تیمز / Microsoft Teams

قابلیت جدید Family Safety مایکروسافت (سمت چپ) و نسخه‌ی خانوادگی تیمز (سمت راست)

مایکروسافت تیمز در مقایسه با اسکایپ، به قابلیت‌های بسیار متنوع‌تری مجهز شده است. چت‌های گروهی، تقویم، یکپارچه‌سازی با وان‌درایو، شیرپوینت و آفیس و همچنین شماری از سرویس‌های متفرقه همگی باعث شده‌اند مایکروسافت تیمز مجموعه‌ای غنی از قابلیت‌های مختلف را داشته باشد و از این حیث مزیت‌های متعددی را در اختیار سازمان‌ها قرار دهد.

گرچه اسکایپ اخیرا توسط شرکت‌هایی نظیر Zoom، واتساپ و حتی گوگل (با اپلیکیشن Hangouts) به‌چالش کشیده شده است، اما هنوز هم محبوبیت زیادی دارد. امروزه بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی برای برقراری ارتباط تصویری و حتی صوتی با بینندگان و کارشناسان، به استفاده از اسکایپ روی می‌آورند. بنابراین اسکایپ در بین اهالی رسانه نیز اپلیکیشنی شناخته‌شده و محبوب است. با در نظر گرفتن این دلایل، منطقی است که مایکروسافت قصد داشته باشد همچنان از اسکایپ پشتیبانی کاملی به‌عمل بیاورد. 

مایکروسافت می‌گوید در ابتدا قصد داشته نسخه‌ی شخصی تیمز را در قالب اپلیکیشنی مجزا با برندی دیگر در دسترس قرار دهد، اما در نهایت از کارش منصرف شد. در واقع مایکروسافت متوجه شد که تیمز امروزه اپلیکیشنی نام‌آشنا به‌شمار می‌آید. علاوه‌بر این موضوع، رویکرد جدید مایکروسافت نشان می‌دهد این شرکت قصد دارد بیشتر از قبل فاصله‌ی بین زندگی کاری و زندگی شخصی افراد را از طریق تیمز کم کند تا کاربران برای انجام تمامی امور خود به این اپلیکیشن روی بیاورند. بنابراین منطقی است اگر ردموندی‌ها بخواهند قابلیت‌های کاری و شخصی را در قالب یک اپلیکیشن به کاربران ارائه دهند.

نسخه‌ی مخصوص کاربران عادی از اپلیکیشن مایکروسافت تیمز قرار است شبیه‌به همان نسخه‌ای باشد که امروزه سازمان‌ها از آن استفاده می‌کنند. اما نسخه‌ی شخصی، این امکان را به کاربر خواهد داد تا به مجموعه‌ای از ابزار پیام‌رسان‌های معمولی دسترسی پیدا کند. کسانی که امروزه از نسخه‌ی سازمانی تیمز استفاده می‌کنند خواهند توانست به‌راحتی از طریق یک کلیک اپلیکیشن خودشان را به نسخه‌ی «خانوادگی» تغییر دهند. درضمن کسانی که از نسخه‌ی سازمانی استفاده نمی‌کنند، خواهند توانست نسخه‌ی شخصی تیمز را از طریق Microsoft 365 با تمامی قابلیت‌های جدیدش، دریافت کنند. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد تصمیم اخیر مایکروسافت در قبال تیمز دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات