همه‌چیز درباره برنامه‌نویس‌شدن: ماجراجویی در دنیای کدها

شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 24 دقیقه
تمام آنچه ازطریق کامپیوترتان می‌بینید، از سیستم‌عامل گرفته تا بازی‌های کامپیوتری؛ از جمله محصولاتی هستند که برنامه‌نویسان نقش عمده‌ای در تولیدشان دارند.
تبلیغات

به‌طور خلاصه، یک برنامه‌نویس عهده‌دار فرایند کدنویسی، اشکال‌زدایی و تطبیق با نتایج مورد انتظار، و نگه‌داری از کد منبع است. جایگاه امروز برنامه‌نویسی حاصل گام‌های متعددی در طول تاریخ است. گرچه به‌ظاهر برنامه‌نویسی ابداعی جدید به‌شمار می‌رود، اما رویدادهای بسیاری از گوشه‌های مختلف دنیا روند توسعه‌ی کامپیوتر و برنامه‌نویسی را پیش برده‌اند.

 قدیمی‌ترین نمونه‌ی عملی از برنامه‌نویسی به سال ۱۸۰۱ در کشور فرانسه برمی‌گردد. در این سال، شخصی به‌نام ژاکارد یک دستگاه بافندگی طراحی کرده بود که قادر بود تعدادی از فرآیندهای بافندگی را ازطریق کارت‌های پانچ شده به‌صورت خودکار و به ترتیب انجام دهد. فناوری جدید علاوه‌بر کمک به تولید پارچه‌های باکیفیت‌تر و پیچیده‌تر موجب شد که به‌جای تعداد زیادی کارگر، کل فرایند تنها توسط یک اپراتور مدیریت شود. این روند در خلال انقلاب صنعتی و در دیگر کشورهای اروپایی ادامه یافت که به‌دنبال آن و در نتیجه‌ی کاهش نیاز به نیروی انسانی جنبش‌های ضدفناوری نظیر لودیت‌ها شکل گرفتند که برای حفظ جایگاه شغلی‌شان مبارزه می‌کردند.

ژاکارد

یکی دیگر از ابتدایی‌ترین ایده‌های طراحی یک ماشین قابل برنامه‌ریزی که توانایی انجام یک سری دستورها خاص را داشت، به بیش از یک قرن پیش برمی‌گردد. چارلز بابج در سال ۱۸۳۴ پیشنهاد ساخت ماشین بخاری را داد که قادر بود برخلاف سیستم‌های تک‌کاره‌ی هم‌عصر خود مجموعه‌ای از کارها را به‌صورت مکانیکی انجام دهد. دستگاه محاسباتی آقای بابج که تحت عنوان موتور تحلیل‌گر شناخته می‌شد، توانایی انجام چندین کار هم‌زمان را داشت. طی این دوره ماشین‌های جدید دیگری نیز ساخته شدند که ساختار تازه‌تری نسبت به قبل داشتند. در سال ۱۸۴۷ جرج بول، ریاضی‌دان انگلیسی، ارتباط میان علم ریاضیات و منطق را با ارائه‌ی جبر منطقی اثبات کرد.

اولین کامپیوتر الکترونیکی به نام ENIAC در دهه‌ی ۱۹۴۰ توسط ارتش ایالات متحده ساخته شد

یافته‌های او پس از حدود یک قرن در محاسبات کامپیوتری به کار گرفته شد و به این ترتیب، اولین کامپیوتر الکترونیکی به نام ENIAC در دهه‌ی ۱۹۴۰ توسط ارتش ایالات متحده ساخته شد. این کامپیوترهای جدید بسیار حجیم و دارای حافظه بسیار ناچیزی بودند و دستور دادن به آن‌ها مستلزم جابجایی و تنظیم هزاران کابل و کلید توسط برنامه‌نویسانی بود که در آن سال‌ها عمدتا از میان زنان بودند. آن‌ها ازطریق این جابجایی‌ها به کامپیوتر می‌گفتند چه کاری را (What)، به چه صورت (How) و در چه زمانی (When) انجام دهد. برنامه‌نویسی به شکل امروزی آن، حاصل تفکر و اقدامات این اشخاص است. 

برنامه نویسی

چطور یک برنامه‌نویس شوم: راهنمای گام‎‌به‌گام

برنامه‌نویسی را نه با نگاه درآمدزایی بلکه باید با دل وجان و از سر علاقه شروع کنید. در این مسیر، با سوالات بسیاری روبه‌رو خواهید شد؛ از جمله آنکه بهترین زبان برنامه‌نویسی چیست؟ چقدر طول می‌کشد تا یه برنامه‌نویس خوب بشویم؟ و چقدر از این حرفه درآمد خواهیم داشت؟

یادگیری برنامه‌نویسی کار چندان آسانی نیست؛ این اولین حقیقتی است که باید با آن رو‌به‌رو شوید. بااین‌حال، هنگامی که برنامه‌نویسی را با دیگر مهارت‌ها و مسیرهای شغلی مقایسه می‌کنید، این حرفه به‌دلیل مزایای فراوان خود می‌تواند انتخاب مناسبی برای‌تان باشد:

  • برنامه‌نویس‌ها در حوزه‌ای بسیار هیجان‌انگیز کار می‌کنند که هر روزه چالش‌های تازه و دانش جدید را به ارمغان می‌آورد.
  • برنامه‌نویس‌ها فرصت دارند تا در هر ساعت از شبانه‌روز و در هر کجا که مایلند کار کنند.
  • آموختن برنامه‌نویسی در مقایسه با دیگر مهارت‌هایی که ممکن است یادگیری‌شان در دانشگاه سه یا چند سال به طول بینجامد، آسان‌تر است. مطمئنا، می‌توانید چند سالی از زندگی‌تان را وقف یادگیری برنامه‌نویسی در دانشگاه کنید، اما وقتی که امکان یادگیری این حرفه به‌صورت آنلاین و آن هم ظرف چند ماه وجود داشته باشد، چنین کاری منطقی به‌نظر نمی‌رسد. آموزش برنامه‌نویسی بسته به نوع زبان و استعداد شما می‌تواند بین ۳ تا ۶ ماه به طول بینجامد، هرچند که مسیر یادگیری در برنامه‌نویسی هرگز متوقف نمی‌شود و یک برنامه‌نویس موفق همواره در حال یادگیری و مطالعه‌ی مباحث جدید است.
برنامه نویسی

برنامه‌نویسی رشته‌ای خوش‌آتیه است. براساس آمار سرویس ایران سلری، متخصصان گروه «تحقیق و توسعه محصول»، «برنامه‌ریزی استراتژیک» و «توسعه نرم‌افزار و وب» به ترتیب بیشترین دریافتی را در رده سازمانی «کارشناس» در سال ۹۷ داشته‌اند. تقاضا، معیاری برای تشخیص رشته‌های خوش‌آتیه است. به نظر می‌رسد رشته «مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار و طراحی وب» یکی از معدود نقاط اشتراک فهرست مشاغل پرتقاضا و مشاغل پردرآمد باشد که این امر، تابع روندی جهانی است.

مهندسی نرم‌افزار دومین شغل پرتقاضا و نیز در رده سوم پردرآمدترین گروه‌های شغلی قرار دارد

مهندسی نرم‌افزار دومین شغل پرتقاضا در ۵ سال گذشته بوده و نیز در رده‌ی سوم پردرآمدترین گروه‌های شغلی سال ۹۷ قرار دارد و به نظر می‌رسد با توسعه زیرساخت‌های اینترنتی، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای دیجیتال، گروه شغلی برنامه‌نویس تقاضای بالایی پیدا کرده است. در ایران نیز طی سال‌های گذشته، میزان استخدام برنامه‌نویسان کامپیوتر، مخصوصا آن گروهی که به زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب تسلط بیشتری داشته‌اند، با نرخ قابل قبولی در حال افزایش بوده است و به‌دلیل توسعه‌ی صنعت نرم‌افزار در داخل کشور پیش‌بینی می‌شود این روند همچنان ادامه یابد.

حقوق برنامه نویس

همان‌طور که می‌بینید، دلایل زیادی برای یادگیری برنامه‌نویسی وجود دارد. در این مقاله  به شما نشان می‌دهیم که چطور می‌توانید این حرفه را در هفت مرحله‌ی به‌نسبت ساده بیاموزید.  

گام ۱: به این فکر کنید که چرا می‌خواهید وارد این حرفه شوید

اولین و قطعا یکی از مهم‌ترین مراحل برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس ماهر، شناسایی دلایلی است که قصد دارید وارد این حرفه شوید. کمی با خود خلوت کنید و در مورد سوالات زیر حسابی فکر کنید، چرا که پاسخ اصولی به این پرسش‌ها به شما کمک خواهد کرد که انتخاب درستی داشته باشید:

چرا می‌خواهید برنامه‌نویسی یاد بگیرید؟

پیش از هر اقدامی باید این سؤال را از خودتان بپرسید که آیا هدف‌تان از یادگیری برنامه‌نویسی این است که صرفا از جانبش پول درآورید؟ آیا ایده یا مفهومی در گوشه‌ی ذهن‌تان دارید که قصد دارید خودتان آن را به واقعیت تبدیل کنید؟ یا شاید هم فقط می‌خواهید در این زمینه مطالبی یاد بگیرید، زیرا به نظر می‌رسد رشته‌ای است که این روزها روی بورس است؟ صادقانه به این سوالات پاسخ دهید، زیرا آینده‌ی شغلی‌تان به پاسخ شما به این سؤال‌ها بستگی دارد.

وب

می‌خواهید که با دانش جدید خود چه کارهایی انجام دهید؟

باید دقیقا بدانید که می‌خواهید با آموخته‌های تازه‌ی خود در زمینه‌ی برنامه‌نویسی به کجا برسید و چه اقداماتی صورت دهید. به‌عنوان مثال، دوره‌های آموزشی و زبان‌های برنامه‌نویسی مورد نیاز برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار یا مهندسان سیستم کاملا متفاوت از مهارت‌های یک مهندس شبکه است.

آیا در مورد یادگیری برنامه‌نویسی جدی هستید؟

پاسخ به این سؤال نیز اهمیت زیادی دارد. آیا واقعا دل‌تان می‌خواهد که برنامه‌نویس قابلی شوید و در این رشته کار کنید؟ اگر در تصمیم‌تان جدی هستید، همین حالا دست به کار شوید و یادگیری برنامه‌نویسی را آغاز کنید.

برنامه نویسی

گام ۲: در مورد تخصص خود تصمیم‌گیری کنید

برنامه‌نویسی شامل تخصص‌ها و انواع مختلفی است. پس از آنکه در مورد یادگیری برنامه‌نویسی مصمم شدید، باید به دقت درباره‌ی تخصص مورد نظرتان در زمینه‌ی برنامه‌نویسی تصمیم‌گیری کنید. برخی از محبوب‌ترین تخصص‌های برنامه‌نویسی عبارت‌اند از:

توسعه‌دهندگان وب

در دنیای طراحی وب،‌ واژه‌هایی مثل Front End یا Back End ممکن است زیاد به گوش شما بخورد. توسعه‌دهندگان وب را می‌توان در این دو دسته‌بندی آورد. برنامه‌نویسان فرانت مسئول نوشتن کدهایی هستند که شکل و شمایل یک وب‌سایت و شیوه‌ی نمایش محتوای آن را مشخص می‌کند. بک‌اندها نیز عهده‌دار ایجاد اسکلت و زیربنای یک وب‌سایت و طراحی هسته‌ی دیتا و منطق سرور هستند. درواقع فرانت‌کارها در حکم بازیگران صحنه نمایش بوده و بک‌اندها نیز شبیه به عوامل پشت صحنه‌ای هستند که به‌صورت مستقیم روی صحنه نمی‌آیند، ولی تاثیر کارشان در اجرای نمایش مؤثر است.

فرانت‌کارها در حکم بازیگران صحنه نمایش و بک‌اندها نیز شبیه به عوامل پشت صحنه‌ هستند

توسعه وب

برنامه‌نویسان نرم‌افزار

برنامه‌نویسان نرم‌افزار (همان‌طور که احتمالا می‌توانید خودتان حدس بزنید) مسئول ایجاد و توسعه‌ی نرم‌افزار هستند. آن‌ها معمولا طرح یا مفهومی را که ایده‌ی آن توسط خود یا شخص دیگری ارائه شده است، در قالب کد درمی‌آورند و آن را به محصولی عملیاتی تبدیل می‌کنند.

دانشمندان داده

دانشمندان داده عموما نقش‌های متفاوتی ایفا می‌کنند. دانشمندان داده علاقه زیادی به حل مسئله با رویکرد داده‌محور داشته و وظیفه‌ی پیش‌بینی فرآیندها، متن‌کاوی، تحلیل سری زمانی، و تحلیل شبکه‌های اجتماعی را برعهده‌ دارند. آن‌ها مهارت خود در تحلیل آماری و مدل‌سازی یادگیری ماشینی را در جهت پیش‌بینی و پاسخ به سوالات مهم بنگاه‌های اقتصادی به‌کار می‌برند. دانشمندان می‌توانند در مراکز تحقیقاتی یا دانشگاه‌ها کار کنند. آن‌ها در زمینه‌ی تحقیقات مهارت دارند و برای ساده‌سازی کارشان از کدنویسی بهره می‌گیرند.

دانشمند داده

مدیر پایگاه داده

مدیران پایگاه داده نیز وظایف متفاوتی را بر دوش دارند. آن‌ها عمدتا مسئول گردآوری مقادیر زیادی اطلاعات و تأمین، سازماندهی و تحلیل آن هستند. اگر به آمار و تجزیه و تحلیل داده علاقمند هستید، می‌توانید در این شغل خوش بدرخشید. یک متخصص دیتابیس وظایف دیگری نیز بر عهده دارد؛ از جمله سازماندهی و نگه‌داری داده‌هایی مثل اطلاعات مالی، اطلاعات مشتریان، اطلاعات انبار و کلیه‌ی اطلاعاتی که ارزش حفظ و طبقه‌بندی را دارند. این متخصصان دارای تخصص و دانش بالایی در کار با نرم‌افزارهای ساخت و توسعه‌ی بانک‌های اطلاعاتی مثل اوراکل، SQL و اکسس هستند.

توسعه‌دهنده‌ی برنامه‌های موبایل

با افزایش روزافزون کاربران گوشی‌های هوشمند، تقاضا برای برنامه‌های جدید و هیجان‌انگیز موبایل نیز بالا رفته است. توسعه‌ی برنامه‌های موبایل به‌سرعت تبدیل به یکی از پرطرفدارترین زمینه‌های برنامه‌نویسی می‌شود. برنامه‌نویسان تلفن همراه فرصت‌های بسیار زیادی نیز در زمینه فریلنسینگ دارند.

موبایل اپ

سایر تخصص‌ها

آنچه در بالا خواندید، تنها اشاره‌ای گذرا به برخی از رایج‌ترین مشاغل برنامه‌نویسی بود. اگر هیچ‌کدام از این حوزه‌ها مورد اقبال‌تان نبود، تحقیقات بیشتری انجام دهید و تخصص‌های دیگر در زمینه‌ی برنامه‌نویسی را نیز بررسی کنید. پیشرفت فزاینده‌ی فناوری موجب شده تا هر روزه عناوین و نقش‌های جدید شغلی به‌وجود بیایند، بنابراین لازم است که آخرین اخبار و روندهای صنعت را دنبال کنید و با شبکه‌ای از برنامه‌نویسان همکاری کنید تا از فرصت‌های تازه غافل نشوید.

گام ۳: حداقل در یک زبان برنامه‌نویسی متخصص شوید و قبل از آن، زبان انگلیسی‌تان را تقویت کنید

هنگامی که زمینه‌ی تخصصی خود در برنامه‌نویسی را انتخاب کردید، باید به زبان‌هایی که مربوط‌به آن زمینه هستند تسلط پیدا کنید. به‌عنوان مثال، یک مدیر پایگاه داده باید به SQL اشراف داشته باشد، فرانت‌کارها نیز باید در زمینه‌ی CSS و جاوا اسکریپت متخصص باشند و اگر قصد دارید که برای گوشی‌های هوشمند برنامه بسازید، باید به زبان Java یا Swift مسلط باشید.

روی‌هم‌رفته، باتوجه به عدم تشابه مبانی زبان‌های برنامه‌نویسی، بهتر است که یک زبان را یاد بگیرید و وقتی که به جایگاه درستی در آن رسیدید، وارد برنامه‌نویسی به زبان دیگری شوید. یادگیری زبان برنامه‌نویسی پیش‌نیازهایی هم دارد و موفقیت در آن در گرو آشنایی با ساختمان داده‌ها، الگوریتم‌ها، زبان انگلیسی، و کار کردن با نرم‌افزارهای مرتبط است.

برنامه‌نویسی

در ادامه، برخی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی و کاربردهای آن‌ها را مشاهده می‌کنید. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کسانی که قصد ورود به حوزه‌ی برنامه‌نویسی را دارند، این است که بدانند بهترین زبان برای یادگیری کدام است. اما پاسخ به این سؤال وابسته به عوامل بسیاری بوده و به این سادگی‌ها نیست. نکته‌ی قابل‌توجه این است که باتوجه‌به سرعت چشمگیر پیشرفت فناوری و ظهور و تکامل انواع زبان‌های برنامه‌نویسی، پیشرفت در این حوزه در گرو روزآمدی و یادگیری مستمر مباحث تازه است. بنابراین انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب وابسته به بررسی اطلاعات به‌روز و بررسی قابلیت‌ها، کاربردها و محدودیت‌های هر زبان است. پس از شناخت کاربرد هر زبان، می‌توانید خود را آماده‌ی یک ماجراجویی مهیج در دنیای پرهیجان برنامه‌نویسی کنید. نکته‌ی دیگری که باید مدنظر داشته باشید، این است که پردرآمدترین زبان برنامه‌نویسی در ایران، زبانی است که برنامه‌نویس به آن کاملا مسلط بوده و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

پردرآمدترین زبان برنامه‌نویسی در ایران، زبانی است که برنامه‌نویس به آن کاملا مسلط باشد

پایتون

پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی متنوع و گسترده در دنیای هیجان‌انگیز برنامه‌نویسی است. پایتون یک انتخاب عالی برای افرادی است که مایل به کار در علوم داده، توسعه نرم‌افزار یا تقریبا هر زمینه‌ی دیگر از برنامه‌نویسی هستند. پایتون در تعدادی از فناوری‌های نوظهور مانند یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی نیز کاربرد دارد. پایتون بستری بسیار امن بوده و به همین سبب مورد استفاده‌ی سایت‌ها و سرویس‌هایی نظیر یوتیوب و دراپ‌باکس قرار گرفته است. سادگی و آسانی یادگیری این زبان و ارزش بالای آموز آن، پایتون را به یک زبان برنامه‌نویسی محبوب تبدیل کرده است.

پایتون

 CSS / HTML

اگر قصد دارید که به‌عنوان یک فرانت‌اند کار کنید، در این‌صورت یادگیری HTML و CSS ضروری خواهد بود. اگرچه آن‌ها دو زبان مجزا هستند، اما عموما برای ایجاد صفحات وب جذاب و هوشمندانه از هر دوی این زبان‌ها درکنار یک‌دیگر استفاده می‌شود. در یک جمله‌ی ساده می‌توانیم بگوییم که CSS آمده تا دنیای وب و صفحات وب را برای ما زیباتر کند. و این کار را با کمک و یاری HTML انجام می‌دهد.

JavaScript

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره است که کاربردهای متعددی دارد. جاوااسکریپت زبانی قانونمند و با ساختاری استاندارد است که به‌لحاظ کارایی و استفاده از پرامتیازترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سراسر دنیا است. این زبان ارزش یادگیری بسیار بالایی داشته و نقطه‌ی شروع خوبی برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی است. این زبان در طراحی وب‌سایت‌های تعاملی، طراحی فرانت، طراحی اپلیکیشن‌های موبایل، توسعه‌ی بازی و حتی در علم رباتیک استفاده می‌شود!

جاوااسکریپت

جاوا

جاوا به‌عنوان یکی از متنوع‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان شناخته می‌شود. جاوا ارزش یادگیری بسیار بالایی دارد، هرچند که یادگیری آن دشوارهای خود را دارد. بهره‌مندی این زبان از ماشین مجازی موجب می‌شود تا جاوا با هر پلتفرمی سازگار باشد و انتخابی مطمئن برای توسعه‌دهنده‌های بک‌اند، برنامه‌نویسان اپلکیشن‌های اندرویدی و مدیران داده باشد.

PHP

پی‌اچ‌پی یکی از زبان‌های محبوب برنامه‌نویسی است که با هدف طراحی صفحات پویای وب توسعه داده شده است. متن باز و رایگان بودن این زبان، پشتیبانی خوب و فریمورک‌های قدرتمندی مثل لاراول، موجب محبوبیت فراوان این زبان شده است. عمده سایت‌های ایرانی محبوب از زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی استفاده می‌کنند و لذا یادگیری و تسلط بر این زبان می‌تواند آینده‌ی شغلی خوبی را برای‌تان رقم بزند.

PHP

Swift

سوئیفت یکی دیگر از  زبان‌های برنامه‌نویسی است که توسط اپل و به منظور توسعه‌ی برنامه‌های متکی بر سیستم‌عامل انحصاری شرکت اپل نظیر IOS و MacOS ارائه شده است. این زبان با هدف تسهیل برنامه‌نویسی و افزایش سطح امنیت آن و جلوگیری از خطاهای برنامه‌نویسی، توسط اپل توسعه داده شده است و اجازه می‌دهد تا مبتدیان هم بتوانند با استفاده از آن اقدام به طراحی اپلیکیشن‌های iOS کنند.

solidity

سالیدیتی احتمالا ناشناخته‌ترین زبان برنامه‌نویسی در این فهرست است. سالیدیتی یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا است که برای کار با فناوری جدید بلاک‌ و توسعه‌ی قراردادهای هوشمند روی بلاک‌چین اتریوم طراحی شده است. ظهور ارزهای رمزنگاری‌شده و فناوری بلاک‌چین باعث افزایش تقاضا برای جذب توسعه‌دهندگان سالیدیتی شده است.

روبی

آخرین زبان در فهرست ما، روبی است. اولین‌بار مهندسان ژاپنی این زبان را برای ساخت بازی‌ها توسعه دادند. این زبان که از جمله کارآمدترین زبان‌ها برای توسعه‌ی وب‌اپلیکیشن‌ها و وب‌سرویس‌ها و بازی‌ها شناخته می‌شود، به آسانی قابل یادگیری است؛ هرچند که در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی در حوزه‌ی توسعه‌ی وب چندان وسیع نیست و فرصت‌های شغلی کمتری هم دارد. ماهیت روبی شبیه پایتون است و برای طراحی شبکه‌های اجتماعی و بسترهای تجارت الکترونیک نیز کارایی دارد.

روبی

گام ۴: تمرین، تمرین و باز تمرین

حالا که قصد دارید به یک برنامه‌نویس تبدیل شوید، کافی است این راز را به ذهن‌تان بسپارید:

شما باید تمرین کنید! شما باید زیاد تمرین کنید‍!

تمرین و ممارست کلید موفقیت در حرفه‌ی برنامه‌نویسی است. دست به کار شوید، کد بنویسید و به کمک یک ویرایشگر در مرورگرتان به اصلاح اشتباهات خود بپردازید. آن‌ها را به اشتراک بگذارید و نقد و نظر دیگران را جویا شوید. هر روز موضوع جدیدی یاد بگیرید و تا زمان اشراف بر جنه‌های مختلف آن به تمرین ادامه دهید. می‌توانید تمرین‌ خود را در سایت‌هایی نظیر codingame.com انجام دهید که شامل مسائل و سوالات دسته‌بندی‌شده‌ای است که می‌توانید باتوجه‌به سطح مهارت خود درجه‌ی سختی آن را پیدا کنید.  

کدنویسی

گام ۵: نمونه کار داشته باشید

امروزه بسیاری از شرکت‌ها بدون توجه به مدرک تحصیلی‌تان، نمونه کارهایی از شما مطالبه می‌کنند تا میزان مهارت‌تان را مشخص کنند. هر چند داشتن مدرک تا حدودی موجب اعتبار بیشتر برای‌تان می‌شود، اما در دست داشتن نمونه کارهای عالی و قابل قبول کلید استخدام شما توسط کارفرمایان خواهد بود. در حال حاضر وب‌سایت‌های آموزشی متعددی در زمینه‌ی برنامه‌نویسی وجود دارد که w3schools.com و bloc.ioc ساده‌ترین و کامل‌ترین آن است. به‌علاوه کتاب‌های خودآموز متعددی هم وجود دارد که در صورت به‌روز بودن و آموزش کارگاهی می‌تواند کمک فراوانی به پیشرفت‌تان کند. اما شاید یکی از بهترین روش‌های یادگیری اصولی برنامه‌نویسی، کارآموزی در شرکت‌ها و یادگیری مبانی برنامه‌نویسی از زبان حرفه‌ای‌های این رشته است.

کارآموزی درکنار مزایای بسیار می‌تواند به تقویت پورتفولیوی کاری‌تان نیز کمک کند. به‌علاوه می‌توانید در برنامه‌های توسعه‌داده‌شده توسط دیگران نیز مشارکت کنید. به‌طور مثال، «گیت‌هاب» یکی از وب‌سایت‌های بسیار معروف در این زمینه است که برنامه‌نویسان حرفه‌ای در آن به انتشار کدهای خود می‌پردازند و شما می‌توانید با جست‌وجو در آن به پروژه‌های انجام شده توسط سایر برنامه‌نویسان دسترسی پیدا کنید. ضمن آنکه می‌توانید مشکلات خود در مسیر یادگیری را در انجمن‌های آنلاین برنامه‌نویسی مطرح کنید و نظر سایرین را در خصوص آن بدانید.

گیت هاب

گام ۶: وارد بازار کار شوید

حالا شما شناخت مناسبی از رشته‌ی خود دارید. تخصص‌تان در زمینه‌ی برنامه‌نویسی را انتخاب کرده‌اید، مهارت‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی مرتبط با آن حوزه را کسب کرده‌اید و شروع به تمرین کدنویسی کرده اید. حالا کافی است مجموعه‌ای از نمونه کارهایتان را برای کارفرمایان ارسال کنید و منتظر پاسخ‌شان بمانید. البته یکی از مزایای بزرگ برنامه‌نویسی این است که اگر حتی به استخدام جایی هم درنیایید، می‌توانید شخصا از آن پول در بیاورید و به‌صورت فریلنسری کار کنید.

گام ۷: هیچ‌گاه دست از یادگیری نکشید!

روشن است که برنامه‌نویسی زمینه‌ای به سرعت در حال توسعه است. شاید امروز مهارت‌های زیادی در این حرفه داشته باشید، اما مهارت‌های امروزتان پاسخگوی نیازهای فردا نخواهد بود. بنابراین باید مهارت‌ها و زبان‌های جدید را یاد بگیرید. اولین برنامه‌ای که بیشتر برنامه‌نویسان به نوشتن‌‌اش پرداختند، برنامه‌ی «سلام جهان» (Hello world) بوده است که تنها یک پیغام کوتاه روی نمایشگر نمایش می‌دهد. آن‌ها با تمرین و یادگیری مستمر توانسته‌اند پایه‌گذار برنامه‌های پیچیده و پرکاربرد کنونی شوند.

برنامه‌نویسی

تیپ شخصیتی خود را بشناسید

به کمک آزمون تیپ‌نمای شخصیت مایرزـ بریگز (MBTI)، می‌توان نوع و فراوانی تیپ شخصیتی خبرنگاران را مورد کنکاش قرار داد. تیپ های شخصیتی MBTI توسط ایزابل مایرز و کاترین بریگز برای دسته‌بندی افراد براساس نحوه‌ی رفتار و فکر کردن آن‌ها ساخته شد، که به ۱۶ دسته تقسیم می‌شوند. هر تیپ شخصیتی توسط ۴ حرف (مانند INTJ و ESTJ ) کدگذاری می‌شود که هر حرف نشان‌دهنده‌ی بُعدی خاص از شخصیت است.

مایرزبریگز

براساس تحقیقات جهانی از برنامه‌نویسان، در بررسی ویژگی‌های شخصیتی کدنویس‌ها براساس تیپ‌نمای مایرز ـ بریگز، ۴ محور ویژگی شخصیتی برون‌گرایی- درون‌گرایی، حسی- شهودی، تفکری- احساسی و ادراک‌کننده- قضاوت‌کننده سنجیده می‌شود.

در آیتم برون‌گرایی- درون‌گرایی (اینکه افراد انرژی‌شان را از کجا می‌گیرند و آن را به کجا هدایت می‌کنند؛ دنیای بیرونی یا درونی؟)، برنامه‌نویسان عمدتا و درمجموع، درون‌گرا هستند. در آیتم حسی- شهودی (به‌این معنا که ما معمولا چه نوع اطّلاعاتی را متوجه می‌‏شویم) نیز برنامه‌نویسان بیشتر شهودی هستند و کسب اطلاعات آنان ازطریق شم ‌آنان و نه حواس پنجگانه صورت می‌گیرد. در بعد تفکری- احساسی، برنامه‌نویس‌ها بیشتر تفکری هستند؛ یعنی براساس تفکر تصمیم می‌گیرند. به‌علاوه بیشتر برنامه‌نویس‌ها قضاوت‌کننده هستند؛ یعنی معمولا سازماندهی‌شده، ساختارمند و منظم هستند.

برنامه‌نویس‌ها چقدر درآمد دارند؟

میزان درآمد برنامه‌نویس‌ها به عوامل متعددی از جمله سابقه‌ی کار، تجربه، پست سازمانی پیشین، میزان تخصص و تسلط بر زبان برنامه‌نویسی و نیز محل کار برنامه‌نویس بستگی دارد. روی‌هم‌رفته توسعه‌دهندگان وب و برنامه‌نویسان کامیپوتر در میان پردرآمدترین مشاغل جهان به‌شمار می‌روند. متوسط درآمد سالانه‌ی برنامه‌نویسان در سال ۲۰۱۸ و مطابق داده‌های سامانه حقوق و دستمزد PAyScale معادل ۶۱.۸۳۳ دلار است:

درامد برنامه‌نویسان

متوسطی پرداخت سالانه‌ی شرکت‌های مشهور به برنامه‌نویسان نیز به قرار زیر است:

درآمد برنامه‌نویسان

بازار کار برنامه‌نویسی این روزها در ایران نیز حسابی داغ است و سازمان‌های داخلی تلاش می‌کنند تا برنامه‌نویس‌های برتر را به خود جذب کنند. در این بین تعداد زیادی از برنامه‌نویسانی که قصد تغییر شغل دارند، تخمین درستی از حقوق منصفانه خود در این بازار ندارند و نمی‌دانند باید چه عددی را به‌عنوان حقوق درخواستی خود ذکر کنند. بر همین اساس جاب ویژن تصمیم گرفت تا یک نظرسنجی سراسری و بزرگ را برای محاسبه‌ی میانگین دستمزدها در این حوزه برگزار کند و براساس داده‌های واقعی، گزارش تحلیلی و جامعی از سطح حقوق و مزایای برنامه‌نویسان منتشر کند.

در این نظر سنجی، ۱۳۰۷ نفر شرکت داشته‌اند که نتایج آن در زیر قابل مشاهده است.

دستمزد برنامه نویس
برنامه‌نویسی
درآمد برنامه‌نویسی
میانگین درآمد برنامه‌نویسان

آیا برنامه‌نویسی نیاز به مدرک تحصیلی دارد؟

آموزش برنامه‌نویسی در سطوح مختلفی از کلاسهای آموزشی آنلاین گرفته تا تحصیلات دانشگاهی انجام می‌شود. با این وجود، کارفرمایان بیشتر به میزان دانش و تجربه‌ی فرد در زبان‌های برنامه‌نویسی توجه دارند تا مدارک تحصیلی. هرچند که قدیمی‌ترها همواره مدرک دانشگاهی را به‌عنوان بهترین مسیر دستیابی به شغلی پردرآمد و آینده‌دار در نظر می‌گرفتند. اما بسیاری از توسعه‌دهندگان نام‌آور هرگز مدرکی از دانشگاه نگرفته‌اند یا حتی در مقطعی ترک تحصیل کرده‌اند. طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است، بیش از نیمی از برنامه‌نویسان فعال مدرکی در حوزه‌ی علوم رایانه‌ای ندارند. کسانی که به برنامه‌نویسی به‌عنوان حرفه‌ی آینده‌ی خود نگاه می‌کنند، می‌کوشند تا به‌صورت خودآموز به یادگیری تازه‌ترین مباحث روز دنیای برنامه‌نویسی بپردازند. بااین‌حال، مبحث برنامه‌نویسی در سطوح مختلفی در مراکز آموزشی دولتی، خصوصی و مجازی ارائه می‌شود. در مجموع فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار، مهندسی فناوری اطلاعات یا کارشناسی ارشد در یکی از گرایش‌های ارشد مهندسی کامپیوتر و گرایش‌های ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، به ظاهر آمادگی بیشتری برای ورود به این شغل دارند.

برنامه نویسی

بااین‌حال، طبق آمار نظرسنجی مراکزی چون StackOverflow (معتبرترین وب‌سایت پرسش و پاسخ برنامه‌نویسان) نیز بیشترین درصد برنامه‌نویسان دارای مدرک لیسانس بودند و ۱۲ درصد هم محصل یا دانشجو بودند. جالب است بدانید که نیمی از برنامه‌نویسان شرکت‌کننده در  این نظرسنجی، مدرک دانشگاهی مرتبط با رشته کامپیوتر نداشتند.

مقطع هنرستان

در سال‌های گذشته علاقمندان به تحصیل در زمینه علوم کامپیوتر در رشته‌ای با عنوان کامپیوتر در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل می‌شدند که با تغییر نظام آموزشی از سال ۹۵، این رشته با عنوان جدید شبکه و نرم‌افزار رایانه به هنرجویان ارائه شد. به‌طور کلی رشته‌های هنرستان در ایران در چهار زمینه‌ی اصلی صنعت، کشاورزی، هنر وخدمات ارائه می‌شود که رشته‌ی شبکه و نرم‌افزار رایانه در دسته‌ی صنعت قرار می‌گیرد. مهم‌ترین درس برای این رشته در سه ساله اول متوسطه، درس کار و فناوری است. هنرجویان طی این دوره مباحث متعددی از جمله ریاضیات، زبان انگلیسی، نصب و راه‌اندازی سیستم‌های رایانه‌ای، تولید محتوای الکترونیک، دانش فنی پایه، توسعه برنامه‌سازی و پایگاه داده، پیاده‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی و طراحی وب، تجارت الکترونیک و امنیت شبکه را فرا می‌گیرند.

برنامه‌نویسی

کاردانی کامپیوتر

دانش‌آموختگان هنرستان، کاردانش و فنی حرفه‌ای که پیش‌دانشگاهی را نگذرانده‌اند، برای ورود به دانشگاه ابتدا وارد مقطع کاردانی می‌شوند و سپس در صورت تمایل تحصیلات‌شان را در مقاطع بالاتر ادامه می‌دهند. بااین‌وجود دانش‌آموزانی که مقطع پیش‌دانشگاهی را گذرانده باشند نیز می‌توانند کاردانی کامپیوتر را انتخاب کنند. هدف این دوره، تربیت برنامه نویسانی است که در زمینه‌های مختلف برنامه‌نویسی جهت راه‌اندازی و استفاده سیستم‌های سخت‌افزاری جدید یا موجود فعالیت کنند. دانش‌آموختگان این دوره می‌توانند به‌صورت فردی یا در قالب گروهی نسبت به برنامه‌نویسی و تولید نرم‌افزارهای مختلف برای شرکت‌های خصوصی، سازمان‌های دولتی و سایر کارفرمایان اقدام کنند. کاردانی کامپیوتر در تمام دانشگاه‌های شبانه و روزانه، آزاد، غیرانتفاعی، علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای پذیرش دانشجو دارد. درصورتی‌که شما نیز داوطلب کاردانی کامپیوتر هستید، می‌توانید در زمان ثبت‌نام دانشگاه دفترچه راهنما را از سایت سازمان سنجش یا سایت دانشگاه آزاد (برای ثبت‌نام بدون کنکور آزاد) دریافت و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنید. مدت مجاز تحصیل در مقطع کاردانی تا دو سال‌ونیم است، اما معمولاً دانشجویان می‌توانند طی دو سال آن را به پایان برسانند.

دانشجویان کاردانی کامپیوتر باید بین ۶۸ تا ۷۳ واحد درسی را بگذرانند.

مبانی رایانه

مهارت‌هایی که در قالب این دوره‌ی آموزشی کسب می‌کنید

هنرجویان در این مبحث آموزشی به‌صورت اجمالی با سیستم‌های مختلف رایانه از نرم‌افزار و

سخت‌افزار

تا سیستم‌های عامل آشنا می‌شوند.

شناخت پیشینه‌ی روش‌های محاسباتی و رایانش

استفاده از نرم‌افزار برای امور متنی و دیتابیس

توانایی به‌کارگیری رایانه در محیط‌های آموزشی و تجاری

مبانی برنامه‌نویسی

مهارت‌هایی که در قالب این دوره‌ی آموزشی کسب می‌کنید

هنرجویان در قالب این دوره‌ی آموزشی به یادگیری منطق برنامه‌نویسی می‌پردازند که پایه‌ای برای

یادگیری عمیق

زبان‌های برنامه‌نویسی در آینده خواهد بود.

استفاده از دستورها به منظور مدیریت فایل‌های سیستم‌عاملی

طراحی و اجرای الگوریتم‌های پایه با استفاده از زبان برنامه‌نویسی

جاوا/ساختاربندی دیتا

مهارت‌هایی که در قالب این دوره‌ی آموزشی کسب می‌کنید

در این مبحث آموزشی با زبان برنامه‌نویسی شی‌گرای جاوا به‌عنوان یکی از روش‌های پرکاربرد و گسترده‌ی ساختاربندی نرم‌افزار آشنا می‌شوید.

ساخت برنامه‌های مبتنی بر جاوا

تست و دیباگ برنامه‌های مبتنی بر جاوا به منظور اطمینان از صحت عملکرد

زبان برنامه‌نویسی c++

مهارت‌هایی که در قالب این دوره‌ی آموزشی کسب می‌کنید

هنرجویان طی این دوره با مفاهیم زبان برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس آشنا می‌شوند.

مبانی طراحی برنامه با استفاده از C++

 مقطع کارشناسی

گرایش‌های رشته‌ی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش سخت‌افزار و نرم‌افزار است که دانشجو می‌تواند باتوجه‌به علاقه نسبت به انتخاب هر کدام اقدام کند. دانشجو در طول مدت تحصیل رشته کارشناسی نرم‌افزار با انواع برنامه‌ها و نحوه‌ی کار کردن با آن‌ها آشنا می‌شود و علاوه‌بر آن اصول برنامه‌نویسی که یکی از مهم‌ترین مباحث رشته‌ی کامپیوتر محسوب می‌شود را آموزش می‌بینید.

الگوریتم‌ها

مهارت‌هایی که در قالب این دوره‌ی آموزشی کسب می‌کنید

هنرجویان طی این مبحث با چگونگی طراحی و تحلیل بهینه‌ی الگوریتم‌ها آشنا می‌شوند

مبانی طراحی الگوریتم‌های جست‌و‌جوگر در پایگاه داده براساس پارامترهای خاص

استفاده از الگوریتم‌ها در جهت واشکافی مسائل

ایجاد گراف ازطریق الگوریتم

ساختاردهی کارآمد داده

ریاضیات گسسته

مهارت‌هایی که در قالب این دوره‌ی آموزشی کسب می‌کنید

مفاهیم و نشانه‌های ریاضیات گسسته برای مطالعه‌ی «الگوریتم‌های رایانه» و «زبان‌های برنامه‌نویسی» مورد استفاده قرار می‌گیرد

به‌کارگیری ریاضیات و استدلال استقرایی در جهت حل مسائل

تعیین مقیاس مفاهیم و اشیاء پیچیده ازطریق محاسبات پیشرفته ریاضیاتی

استفاده از الگوریتم‌ها در حل مسائل

معماری

رایانه

مهارت‌هایی که در قالب این دوره‌ی آموزشی کسب می‌کنید

کسب دانش طراحی و شناخت اجزای کامپیوتر و نحوه‌ی تعامل آن‌ها و چگونگی عملکرد سخت‌افزار و نرم‌افزار کامپیوتر در ارتباط با یکدیگر

یادگیری منطق دیجیتال

شناخت ساختار درونی و ساز‌و‌کار عملکرد کامپیوتر

شبکه‌های کامپیوتری

مهارت‌هایی که در قالب این دوره‌ی آموزشی کسب می‌کنید

هنرجویان طی این دوره با مباحث ارتباطات

اینترنت

 آشنا می‌شوند و شیوه‌ی حل مسایل مرتبط با شبکه و ایمنی و دسترسی به آن را فرامی‌گیرند.

مبانی طراحی پروتکل‌های شبکه

طراحی و تأمین امنیت ارتباطات شبکه

مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

گرایش‌های رشته کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد دارای چهار گرایش نرم‌افزار، معماری کامپیوتر، هوش مصنوعی و الگوریتم و محاسبات است.

دوره‌های آنلاین یادگیری برنامه‌نویسی

در دنیای مجازی، وب‌سایت‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند از صفر بتوانید برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. استفاده‌ی صحیح از این وب‌سایت‌ها مستلزم تسلط نسبی به زبان انگلیسی (برای سایت‌های خارجی)، حوصله و علاقه فراوان، اختصاص زمان کافی و برنامه‌ریزی دقیق است. 

در ادامه، تعدادی از منابع فارسی و انگلیسی آنلاین برای یادگیری برنامه‌نویسی را  مشاهده می‌کنید:

  • وب‌سایت انگلیسی coursera
  •  w3schools.com (بهترین و کامل‌ترین و ساده‌ترین سایت آموزش برنامه‌نویسی با امکان تمرین و تست)
  • bloc.io (وب‌سایتی برای آموزش آنلاین برنامه‌نویسی)
  • continuinged.uml.edu (وب‌سایتی برای آموزش آنلاین برنامه‌نویسی با ارائه مدرک)
  • codeavengers.com (بستر آنلاین و رایگان برای شروع آموزش برنامه‌نویسی)
  • html.ir (وب‌سایتی برای اموزش ساده و قدم به قدم html از صفر)
  • lynda.com  
  • وب‌سایت انگلیسی Code Academy
  • وب‌سایت انگلیسی udemy
  • وب‌سایت انگلیسی tutorialspoint
  • وب‌سایت w3schools
  • وب‌سایت انگلیسی udacity

و وب‌سایت‌های فارسی:

  •  زومیت
  •  فرانش
  • فرادرس
  • مکتب خونه
  • کد فرند
  • سکان آکادم
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات