راهنمای جامع ویدئو مارکتینگ

سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 15 دقیقه
بازاریابی ویدئویی، یکی از محبوب‌ترین و پربازده‌ترین روندهای بازاریابی امروزی است که بیش از هر کمپین دیگری، نرخ تعاملات کاربران را افزایش می‌دهد.
تبلیغات

زمانی‌که می‌خواهید برای بودجه و تلاش‌های بازاریابی شرکت، برنامه‌ریزی کنید، با انتخاب‌های متعددی رو‌به‌رو می‌شوید. بسته به بودجه، اهداف، جدول زمانی و متغیرهای دیگر، احتمالاً روی استراتژی‌هایی مانند پرداخت بابت هر کلیک (PPC)، بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO)، رسانه‌های اجتماعی و شاید بازاریابی ایمیلی متمرکز می‌شوید. بااین‌حال اگر به‌دنبال راهی برای افزایش آگاهی از برند خود هستید، باید راه جذاب‌تری برای ارتباط با مشتریان پیدا کنید. شما باید داستانی را برای مخاطبان خود تعریف کنید که مأموریت و هدف برند را به‌طور دقیق به تصویر بکشد. بهترین راهکاری که در سال ۲۰۱۹ شما را به این مقصد می‌رساند، سرمایه‌گذاری روی بازاریابی ویدئویی یا Video Marketing است. اگر تابه‌حال در مورد بهره‌گیری از ویدئو به‌عنوان ابزاری که شما را به اهداف شرکت نزدیک‌تر می‌کند فکر نکرده‌اید، حالا زمان مناسبی است:

مردم به کمک ویدئو و ابزارهای بصری، ۶۵ درصد اطلاعات را به مدت سه روز یا بیشتر در ذهن نگه می‌دارند.

تمایل مصرف‌کنندگان به مشاهده‌ی ویدئوهای بازاریابی، ‌چهار برابر تمایل آن‌ها به مطالعه‌ی اطلاعات متنی است.

زمانی‌که پست‌های شبکه‌های اجتماعی حاوی ویدئو هستند، تعامل ارگانیک کاربران را به‌شدت افزایش می‌دهند.

بازدهی مالی محتوای ویدئویی، تقریباً ۱۲ برابر ترکیب متن و تصویر است.

در حال حاضر ۸۷ درصد از بازاریابان آنلاین، در استراتژی‌های خود از ویدئو مارکتینگ استفاده می‌کنند.

همچنین شرکت‌هایی که در بازاریابی خود ‌از محتوای ویدئویی استفاده می‌کنند ۲۷ درصد نرخ کلیک (CTR) و ۳۴ درصد نرخ تبدیل بیشتری دارند و درآمد سالانه‌ی آن‌ها نیز تا ۴۹ درصد رشد سریع‌تری را تجربه می‌کند.

Video Marketing

ویدئو مارکتینگ چیست؟

شاید در نگاه اول، ویدئو مارکتینگ فرایند‌ی مبهم، گران و پیچیده‌ای به نظر برسد، ولی واقعاً این‌طور نیست. ویدئو مارکتینگ می‌تواند به‌سادگی ِتصویربرداری ازطریق تلفن همراه و اضافه کردن موسیقی مناسب و لوگوی شرکت باشد. بهتر است در این زمینه از تعابیر غیرضروری اجتناب کنیم: بازاریابی ویدئویی یعنی ویدئو را به شیوه‌ای به استراتژی بازاریابی خود اضافه کنید که نرخ شناخت و آگاهی از برند شما افزایش پیدا کند. همه‌ی ویدئوهای دارای اسپانسر که در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت پاپ آپ (Pop Up) مشاهده می‌کنید، خبرنامه‌های ایمیلی که در آن‌ها فیلمی به نمایش درمی‌آید، ویدئوهایی که در صفحات اصلی وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها تعبیه می‌شود، انواعی از بازاریابی ایمیلی هستند.

Video Marketing

مزایای ویدئو مارکتینگ

۱- افزایش نرخ تبدیل

تاکنون تحقیقات متعددی به رابطه‌ی مثبت ویدئو و افزایش نرخ تبدیل اشاره‌ کرده‌اند. یک ویدیوی قانع‌کننده، کاملاً رفتار مشتریان بالقوه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حتی یک بازدیدکننده‌ی ساده را به یک لید (مخاطب بالقوه) تبدیل می‌کند. اگر تیم بازاریابی بتواند ازطریق یک فیلم تأثیرگذار، احساسات و هیجانات درستی را در بینندگان به وجود آورد، به ابزار بازاریابی قدرتمندی دست‌ یافته است. از طرف دیگر ویدئو می‌تواند نکات آموزشی محصول و گواهینامه‌های مرتبط را بهتر به تصویر بکشد، که به‌نوبه‌ی خود نرخ تبدیل را با شتاب فزاینده‌ای بالا می‌برد.

۲- ویدئو تأثیر فوق‌العاده‌ای روی کمپین‌های ایمیل مارکتینگ دارد

حجم بالای ایمیل‌های اسپم، بازاریابی ایمیلی را با چالشی جدی مواجه کرده است و برندها به‌سختی تلاش می‌کنند فهرست مخاطبان را به باز کردن ایمیل‌های خود تشویق کنند. طبق آمار، اگر از واژه‌ی «ویدئو» در عنوان ایمیل‌های شرکت استفاده کنید، احتمال باز شدن ایمیل‌های شما به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. شاید عجیب به نظر برسد ولی ایمیل‌هایی که حاوی ویدئو هستند، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد بیشتر از سایر ایمیل‌ها باز می‌شوند. در اغلب موارد، ‌نمی‌توانیم منکر شویم که تماشای یک ویدئو ساده‌تر از مطالعه‌ی محتوای متنی است؛ مخصوصاً اگر در ویدیوها، روش استفاده از محصول یا نکاتی را نمایش دهید که ازطریق توصیفات متنی، به‌سادگی قابل‌درک نیستند، بازدهی ویدئو را بیشتر می‌کنید.

ویدئوهایی که نحوه‌ی انجام کاری را توضیح می‌دهند، نام برند را در صنعت مربوطه ماندگار می‌کنند

۳- موتورهای جست‌وجو عاشق ویدئو هستند

موتورهای جست‌وجو به‌دنبال محتوایی هستند که تعامل بیشتری با مخاطبان برقرار می‌کند. هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی ویدئو، کاربران را به مدت بیشتری در صفحات وب‌سایت نگه نمی‌دارد. همچنین نباید یوتیوب را به‌عنوان دومین موتور جستجوی بزرگ بعد از گوگل، فراموش کنیم. اگر ویدیوهای بازاریابی را علاوه‌بر وب‌سایت، در یوتیوب نیز آپلود کنید، به‌احتمال بیشتری در نتایج موتورهای جست‌وجو دیده می‌شوید. به‌علاوه اگر ویدئو خود را در شبکه‌های اجتماعی نیز پروموت کنید، شانس دیده شدن شما از این سقف نیز بیشتر می‌شود.

۳- افزایش اعتمادسازی و اعتبار برند

ویدئو راهی عالی برای ساخت «شخصیت برند» است و به شما امکان می‌دهد با بینندگان ارتباط برقرار کرده و اعتماد آن‌ها را جلب کنید. ۹۰ درصد از کاربران معتقدند که ویدیوهای محصول، در فرایند‌ی تصمیم‌گیری آن‌ها مفید واقع می‌شوند. هرچه ویدیوهای بیشتری درزمینه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی به مشتریان تولید کنید، پایه‌های اعتماد به برند را تقویت می‌کنید. همان‌طور که می‌دانید، افزایش اعتماد مخاطبان در صنعت بازاریابی معادل است با افزایش فروش.

۴- ویدئو احتمال به اشتراک‌گذاری محتوا را بالا می‌برد

باید این واقعیت را بپذیریم که در عصر ویدیوهای ویروسی زندگی می‌کنیم (بازاریابی ویروسی). ۹۲ در صد از مصرف‌کنندگان ویدیوهای موبایل، فیلم‌هایی را که می‌بینند، با دیگران به اشتراک می‌گذارند. پس شما فرصت خوبی در اختیاردارید تا با ویدیوهای جالب و سرگرم‌کننده، همه‌چیز را در مورد شرکت خود نشان دهید.

۵- ویدئو از ROI بالایی برخوردار است

۸۳ درصد از کسب‌وکارها معتقدند که ویدئو، نرخ بازگشت سرمایه‌ی فوق‌العاده‌ای دارد. گرچه ویدئو ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه تولید محتوا نیست، ولی در طول زمان ارزش و بازدهی عالی خود را نشان می‌دهد. از طرف دیگر، ابزارهای آنلاین ویرایش ویدئو، دائماً در حال بهبود هستند و استفاده از آن‌ها هرروز مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌شود. شما در حال حاضر با گوشی هوشمند خود نیز می‌توانید ویدیوهای زیبایی بسازید.

نکته‌ی مهم: نیازی نیست که حتماً ویدیوی بی‌نقصی بسازید. محتوای سناریو بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد.

Video Marketing

ویدئو مارکتینگ برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

پاسخ این سؤال سخت نیست: همه‌ی کسب‌وکارها. صرف‌نظر از اینکه چه محصولی تولید می‌کنید و در چه صنعت یا بازاری در حال رقابت هستید، ویدیوها برای بازاریابی وب‌سایت یا وبلاگ شما ابزاری ضروری به شما می‌روند. اگر تاکنون نتیجه‌ی مثبتی از بازاریابی ویدیویی نگرفته‌اید، احتمالاً روی گزینه‌ی اشتباهی دست گذاشته‌اید. همان‌طور که در ادامه‌ی این مطلب خواهید دید، بازاریابی ویدیویی از جنبه‌های مختلف، به دسته‌های کاملاً متنوعی تقسیم می‌شود.

انواع بازاریابی ویدیویی

پیش از آنکه فیلم‌برداری را شروع کنید، باید نوع ویدیوی موردنظر خود را مشخص کنید. فهرست زیر در مرحله‌ی اول به شما کمک می‌کند تا انتخاب مناسبی داشته باشید:

۱- دمو

ویدیوهای دمو (Demo Videos) نشان می‌دهند که محصول شما چگونه کار می‌کند. در ویدئو دمو، شما بینندگان را در یک تور نرم‌افزاری همراهی می‌کنید و نحوه‌ی استفاده از محصول را توضیح می‌دهید. یا محصول فیزیکی را جعبه گشایی و آزمایش می‌کنید.

۲- ویدیوهای برند

ویدیوهای برند معمولاً به‌عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی بزرگ‌تر ساخته می‌شوند و دیدگاه، مأموریت یا محصولات و خدمات سطح بالای شرکت را نمایش می‌دهند. هدف از فیلم‌های برند، ایجاد آگاهی در مورد شرکت و جذب مخاطبان هدف است.

۳- فیلم رویدادها

اگر کسب‌وکار شما میزبان یک کنفرانس، میزگرد، حامی مالی یا هر نوع رویداد دیگری است، می‌توانید مصاحبه‌های جالبی ترتیب دهید و از آن‌ها، یا از سخنرانی‌های باکیفیت تصویربرداری کنید.

۴- مصاحبه با کارشناسان

مصاحبه با کارشناسان داخلی یا رهبران فکری صنعت، یک‌ راه عالی برای اعتمادسازی و نشان دادن اعتبار برند به مخاطبان هدف است. اینفلوئنسرهای صنعت خود را شناسایی کنید و صرف‌نظر از اینکه دیدگاه موردنظر شما را به اشتراک می‌گذارند یا خیر، نظرات و مباحثات آن‌ها را به مخاطبان نشان دهید.

Video Marketing

۵- فیلم‌های آموزشی

ویدیوهای آموزشی می‌توانند نکات جدیدی به مخاطبان شما یاد بدهند، یا برای ارائه‌ی اطلاعات بیشتر در مورد کسب‌وکار و راه‌حل‌های شما ساخته شوند. به‌علاوه تیم‌های فروش و خدمات نیز در زمان کار با مشتریان، از این فیلم‌ها استفاده می‌کنند. به یاد داشته باشید که ویدئوهایی که نحوه‌ی انجام کاری را توضیح می‌دهند، نام برند را در صنعت مربوطه ماندگار می‌کنند.

۶- ویدیوهای توضیحاتی

این ویدیوها باید به مخاطبان نشان دهند که چرا به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند. بسیاری از فیلم‌های توضیحی، روی یک سفر تخیلی پرسونای خریدار تمرکز می‌کنند که پی یافتن راه‌حلی برای یک مشکل است. این شخص با خرید محصولات یا خدمات شرکت، مسئله را برطرف می‌کند.

۷- فیلم مطالعات موردی و تصدیق مشتریان

مخاطبان بالقوه، می‌خواهند اطمینان پیدا کنند که محصول شما می‌تواند مشکل آن‌ها را حل کند. یکی از بهترین راه‌های اثبات این موضوع، ساخت ویدیوهای مطالعات موردی است که مشتریان وفادار و خشنود شما را به تصویر می‌کشد. این افراد بهترین پشتیبانان و مدافعان شما هستند. این مشتریان جلوی دوربین، چالش‌های خود را یادآوری می‌کنند و توضیح می‌دهند که شرکت شما چگونه به آن‌ها کمک کرده است.

۸- فیلم‌های زنده

ویدیوهای زنده یا لایو، پشت‌صحنه و چشم‌انداز خاص شرکت را به مخاطبان نشان می‌دهند. فیلم‌های زنده، نرخ و مدت تعاملات را به‌شدت افزایش می‌دهند. مدت‌زمانی‌که کاربران برای تماشای ویدیوهای زنده صرف می‌کنند، ۸.۱ برابر ویدیوهای عادی است. فیلم زنده‌ی مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و رویدادها، مخاطبان را تشویق می‌کند که نظرات خود را ارسال کنند و سؤالات بیشتری بپرسند.

۹- پیام‌های شخصی

ویدئو می‌تواند به راه بسیار خلاقانه‌ای برای ادامه‌ی مکالمه یا پاسخ دادن به افراد (ازطریق ایمیل یا سایر کانال‌ها) تبدیل شود. شما می‌توانید به کمک نرم‌افزارها یا ابزارهای آنلاین، توصیه‌های شخصی‌سازی‌شده را در قالب ویدئو آماده کنید. این فیلم‌ها تجربه‌ای دلپذیر و منحصربه‌فرد به مخاطبان شما ارائه می‌دهند و آن‌ها را به سمت سفر خریدار هدایت می‌کنند.

همه‌ی تصمیم‌هایی که در طول فرایند تولید ویدئو اتخاذ می‌شود، به هدف ویدئو بازمی‌گردد، یعنی اقداماتی که می‌خواهید بینندگان پس از تماشای ویدئو انجام دهند

The Video Creation Process

فرایند تولید ویدئو

قبل از برنامه‌ریزی، ضبط یا ویرایش، باید هدف تولید ویدئو را مشخص کنید. زیرا همه‌ی تصمیم‌هایی که در طول فرایند تولید ویدئو اتخاذ می‌شود، به هدف ویدئو و اقداماتی بازمی‌گردد که می‌خواهید بینندگان پس از تماشای ویدئو انجام دهند. اگر با تیم بازاریابی روی یک هدف واحد به توافق نرسید، در دام فیلم‌برداری و بازنویسی مجدد و ویرایش‌های متعدد گرفتار می‌شوید و زمان زیادی را از دست می‌دهید.

مخاطبان هدف چه کسانی هستند؟ پرسونای خریدار موردنظر شما چیست؟ شاید پاسخ این سؤال، پرسونای خریداران معمول شرکت شما باشد.

هدف پروژه چیست؟ آیا می‌خواهید میزان آگاهی از برند را افزایش دهید، یا برای یک رویداد بلیت بیشتری بفروشید، یا محصول جدیدی عرضه کنید؟ درنهایت از مخاطبانی که ویدئو را دیده‌اند، چه انتظاری دارید؟

ویدئو در کجا به نمایش درمی‌آید؟ در یک شبکه‌ی اجتماعی، یا پشت صفحه‌ی فرود؟ شما باید از آغاز کار، یک مکان هدف را برای این امر تعیین کنید. بعدها می‌توانید ویدئو را در کانال‌های دیگر نیز بازنشر دهید. مکان هدف، جایی است که به‌احتمال بیشتری مخاطبان ویدئو را کشف و مشاهده می‌کنند.

زمان مورد انتظار برای تکمیل پروژه: همیشه کار خود را با یک جدول زمانی شروع کنید. ویدیویی که آماده‌سازی آن چند ماه طول می‌کشد، به بودجه و محدوده‌ی خلاقیت متفاوتی نسبت به یک ویدیوی چندروزه نیاز دارد.

چقدر بودجه در اختیاردارید؟ تولید ویدئو می‌تواند بسیار پرهزینه باشد، ولی لزوماً این‌طور نیست. بودجه‌ی کار را تنظیم کنید، تحقیقات لازم را انجام دهید و پارامترهای واقع‌بینانه‌ای را مشخص کنید، مخصوصاً پیش از آنکه به سؤال بعدی پاسخ بدهید.

الزامات خلاقانه‌ی ویدیوی هدف چیست؟ باتوجه‌به بودجه، مهارت‌ها و منابعی که در اختیاردارید، در مورد موانع خلاقانه‌ی محتمل، فکر کنید. آیا برای گرافیک Lower Third  به یک طراح نیاز دارید؟ آیا قصد دارید یک ویدئو انیمیشن یا یک فیلم زنده بسازید؟

Scripting Your Video

مرحله ۱: اسکریپت یا متن فیلم‌نامه

نباید بیننده را منتظر نگه‌دارید تا در لحظات پایانی به‌منظور ویدئو پی ببرد

اکثر ویدیوهای تجاری به یک اسکریپت نیاز دارند. برای نوشتن فیلم‌نامه، کار را به همان شیوه‌ای آغاز کنید که گویی یک پست وبلاگ را می‌نویسید. به‌این‌ترتیب ابتدا طرح کلی داستان مشخص می‌کنید. سپس نکات کلیدی را فهرست کرده و به‌صورت منطقی مرتب کنید.

نکته ۱: نباید بیننده را منتظر نگه‌دارید تا در لحظات پایانی به‌منظور ویدئو پی ببرد.

نکته ۲: لحن ویدئو باید محاوره‌ای باشد. جملات پیچیده، اصطلاحات تخصصی و عبارات رسمی را به حداقل برسانید.

Understanding Your Camera

مرحله‌ی ۲: شناخت دوربین‌ها

بسیاری از کسب‌وکارها به‌علت عدم اطمینان از تجهیزات خود، تجربیات ویدیویی را کنار می‌گذارند. اما یادگیری فیلم‌برداری لزوماً خسته‌کننده نیست، مخصوصاً که شما به‌احتمال‌زیاد، یک دوربین مناسب به همراه دارید: دوربین موبایل.

پیش از اینکه فیلم‌برداری با دوربین موبایل را شروع کنید، اطمینان حاصل کنید که فضای ذخیره‌سازی کافی دراختیار دارید. در بخش تنظیمات، دریافت اعلان‌های مختلف در طول فیلم‌برداری را غیرفعال کنید. گوشی را به‌صورت افقی تنظیم کنید و به‌اندازه‌ی کافی به سوژه‌ی موردنظر نزدیک شوید. هدف این است که از ویژگی زوم استفاده نکنید، زیرا کیفیت ویدئو کاهش پیدا می‌کند. برای اینکه فیلم‌برداری بهتری داشته باشید، ابتدا انگشت خود را روی سوژه بگذارید تا کلمات AE/AF Lock را مشاهده کنید. در این حالت وقتی دوربین را به حالت تصویربرداری تغییر می‌دهید، دوربین به‌صورت خودکار روی صحنه تطبیق می‌یابد.

همچنین تا حد ممکن از فلش گوشی استفاده نکنید. سعی کنید نور محیط را به شیوه‌ای تنظیم کنید که همه‌چیز طبیعی به نظر برسد.اگر منابع روشنایی شما کم است، روی نورپردازی‌های ارزان‌قیمت سرمایه‌گذاری کنید.

Prosumer cameras

دوربین‌های Prosumer: این دوربین‌ها درواقع پل بین دوربین‌های کامپکت و دوربین‌های پیشرفته‌تر هستند. دوربین‌های Prosumer برای افرادی مناسب‌اند که ویدیوهای بیشتری بسازند، اما درعین‌حال گزینه‌ی ضبط فوری را هم ضروری می‌دانند. اغلب این دوربین‌ها لنز ثابتی دارند که کار با آن‌ها را ساده‌تر می‌کند.

دوربین‌های حرفه‌ای مانند DSLRها: این دوربین‌ها امکان تنظیمات شخصی در سطحی دقیق را فراهم می‌کنند. هنگامی‌که با دوربین حرفه‌ای کار می‌کنید، می‌توانید از لنز متناسب با فاصله‌ی کانونی مطلوب استفاده کنید. دوربین‌های DSLR در اصل برای عکاسی طراحی‌ شده‌اند، بسیار کوچک هستند و با طیف گسترده‌ای از لنزها سازگاری دارند. اگر درنهایت DSLR را انتخاب کنید، قبل از شروع فیلم‌برداری باید با برخی از تنظیمات نظیر نرخ فریم، سرعت شاتر، ISO، دیافراگم و تعادل رنگ آشنا شوید. زمانی‌که در مورد تنظیمات دوربین مطالعه می‌کنید، حتماً دوربین را نزدیک خود داشته باشید زیرا تنظیمات دستی بدون تست کردن، کاملاً انتزاعی است.

In-Office Studio

مرحله‌ی ۳: استودیو

زمانی‌که می‌خواهید استودیو داخلی شرکت را آماده کنید، هزینه‌ها به‌سرعت افزایش می‌یابند. شما خیلی زود متوجه می‌شوید که نه‌تنها به دوربین، بلکه به سه‌پایه یا تریپاد، نور، میکروفن و لوازم دیگری نیاز دارید. عجله نکنید. اگر دانش فنی بیشتری کسب کنید، متوجه می‌شوید که واقعاً نیازی به امکانات پرهزینه ندارید. گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه و همچنین ساخت شخصی لوازم جایگزین به شما کمک می‌کند فیلم‌های بسیار باکیفیتی تولید کنید.

تجهیزات پایه‌ای: صرف‌نظر از اینکه با دوربین موبایل فیلم‌برداری می‌کنید یا دوربین حرفه‌ای، همیشه از یک تریپاد استفاده کنید تا تصویربرداری یکنواخت و باثباتی داشته باشید. باتری‌ها و حافظه‌ی SD کارت دوربین را فراموش نکنید. زیرا ضبط تصویر، باعث می‌شود هر دو آیتم سریع‌تر از عکاسی به پایان برسند. هرگز به میکروفون داخلی دوربین اکتفا نکنید. میکروفون داخلی به‌اندازه کافی قدرتمند نیست که بتواند صدای مطلوبی ضبط کند. در عوض شما باید چندین قطعه تجهیزات صوتی باکیفیت را فراهم کنید. یکی دیگر از عناصر ضروری تصویربرداری، نور است. روش سنتی تنظیم نور که به‌ویژه برای مصاحبه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد، نورپردازی سه‌نقطه‌ای نام دارد. در این روش نور اصلی را در زاویه‌ی ۴۵ درجه نسبت به سوژه تنظیم می‌کنید و نور پرکننده یا Fill Light را نیز با زاویه‌ی ۴۵ درجه مخالف نور اصلی قرار می‌دهید تا از ایجاد سایه جلوگیری کند. نور سوم، نوری است که از بالا و پشت به سوژه می‌تابد و باعث می‌شود او از پس‌زمینه جدا به نظر برسد.

اطمینان حاصل کنید که اتاق فیلم‌برداری، زیاد خالی نیست. در صورت نیاز لوازم دیگری مانند مبل‌ها و صندلی‌های بیشتر و یک کتابخانه را به اتاق استودیو اضافه کنید تا اکو کاهش پیدا کند.

three-point lighting

مرحله‌ی ۴: آماده کردن سوژه

قرار گرفتن جلوی دوربین، همیشه به کمی آمادگی نیاز دارد. بهتر است سناریوی ویدئو را در همان آغاز کار به سوژه‌ی موردنظر تحویل دهید، اما به او بگویید که نیازی نیست همه‌چیز را حفظ کند. در عوض یک لپ‌تاپ را زیرخط چشم دوربین قرار دهید و متن را به پاراگراف‌های واضح تقسیم کنید. هر قسمت را در یک نوبت فیلم‌برداری کنید. در طول تصویربرداری، انتقادات سازنده‌ی خود را به سوژه ارائه دهید اما درعین‌حال هربار او را تشویق کنید و استرس یا فشاری به او وارد نکنید. بهتر است بازخورد را زمانی ارائه دهید که دوربین در حال فیلم‌برداری نیست.

مرحله‌ی ۵: ویرایش و موسیقی

این روزها بسته به سطح مهارت، ‌بودجه و سیستم‌عامل، نرم‌افزارهای مختلفی برای ویرایش ویدئو وجود دارد. این نرم‌افزارها به شما اجازه می‌دهند کلیپ‌های خود را برش بزنید، برای آن‌ها عناوین، موسیقی، جلوه‌های ویژه و فیلتر مناسبی انتخاب کنید و رنگ‌های پایه‌ای را تصحیح کنید. توصیه می‌کنیم خودتان را با ابزارهای پیشرفته سردرگم نکنید. نرم‌افزارهای در دسترس، همه‌ی نیاز شما را برای ویرایش یک ویدیوی بازاریابی برآورده می‌کنند. مرحله‌ی انتخاب موسیقی را نیز دست‌کم نگیرید، زیرا موسیقی مستقیماً احساس و اشتیاق بیننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تفاوت یک پروژه‌ی آماتور و یک کار حرفه‌ای را مشخص می‌کند.

Analyzing Results

 تجزیه‌وتحلیل نتایج

هنگامی‌که می‌خواهید ویدئو را در بهترین کانال‌ها منتشر کنید، باید عناوین، توصیفات و متاداده‌ی ویدئو را بهینه‌سازی کنید. به‌طورکلی، ویدئو نیز مانند هر محتوای دیگری، مستلزم رعایت کردن قوانین سئو است. به‌علاوه بسته به اینکه ویدئو را صرفاً برای صفحه‌نمایش موبایل آماده می‌کنید یا می‌خواهید آن را در صفحه‌ی فرود وب‌سایت منتشر کنید، به ویرایش و تنظیمات متفاوتی نیاز دارید.

همان‌طور که در توضیحات تجزیه‌وتحلیل کمپین‌های بازاریابی آنلاین گفتیم، در ویدئو مارکتینگ هم باید نتایج محتوای خود را اندازه‌گیری کنید. با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics متوجه می‌شوید که گوگل وب‌سایت شما را چگونه رتبه‌بندی می‌کند. همچنین می‌توانید تعداد بازدیدهای ویدیوی موردنظر را پیگیری کنید.

اگر یک صفحه فرود خاص برای محتوای ویدئوی ایجاد کرده باشید، به‌راحتی متوجه می‌شوید که این محتوا تا چه اندازه در فعالیت‌های سایت مؤثر است. باتوجه‌به اینکه صفحات فرود حاوی ویدئو، نرخ تعاملات را حدوداً چهار تا هفت برابر افزایش می‌دهند، باید بازدهی قابل‌توجهی را شاهد باشید.

در مرحله‌ی بعد حساب‌های رسانه‌های اجتماعی شرکت را بررسی کنید و ببینید کدام ویدئو، چندین بار به اشتراک گذاشته‌ شده، ریتوییت شده یا در یوتیوب دیده‌ شده است. روند نتایج را در یک ساعت خاص از روز و یک روز از هفته زیر نظر بگیرید. این داده‌ها به شما نشان می‌دهند که چگونه می‌توانید هنگام ارسال و به اشتراک‌گذاری ویدئو، بهتر عمل کنید.

سوابق و داده‌های همه‌ی ویدیوها را نگه‌داری کنید. در طول زمان با مقایسه‌ی این پرونده‌ها متوجه می‌شوید که کدام نوع ویدئو، بازخورد بهتری از مخاطبان هدف شما دریافت می‌کند و بازدهی بیشتری برای برند دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات