آمازون و گوگل دعوا بر سر یوتیوب را خاتمه دادند

جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
مطالعه 3 دقیقه
آمازون و گوگل چند سالی را مشغول درگیری پیرامون سرویس‌های استریم و دستگاه‌های مربوطه بودند که بالاخره به آن پایان دادند.
تبلیغات

گوگل و آمازون در بیانیه‌ای اعلام کردند که درگیری بر سر فناوری استریم ویدئو و امکانات مرتبط با آن را پایان داده‌اند. در پی توافق انجام شده، گوگل به آمازون امکان می‌دهد تا در پلتفرم Fire TV اپلیکیشن یوتیوب داشته باشد و آمازون نیز سرویس Prime Video را توسعه می‌دهد تا از دستگاه‌های کروم‌کست و Android TV پشتیبانی کند. بالاخره پس از چند سال درگیری شرکت‌ها به پایانی خوش رسیدند، اما دراین‌میان مشتری‌ها مدتی قربانی دعوای آن‌ها شدند.

اختلاف گوگل و آمازون از ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۵ و زمانی شروع شد که آمازون فروش دستگاه‌های کروم‌کست را متوقف کرد. دقیقا در همان زمان، غول خرده‌فروشی اینترنتی ابزار مشابه خود را به‌نام Fire TV Sticks معرفی کرده بود که رقیبی جدی برای کروم‌کست محسوب می‌شد. حرکت بعدی از سوی گوگل انجام شد و دستگاه‌های Echo Show از شرکت آمازون از دسترسی به محتوای یوتیوب محروم شدند. گوگل ادعا می‌کرد که اپلیکیشن آمازون، قوانین استفاده از سرویس را نقض کرده و تبلیغات را نیز دور زده است. چند ماه بعد، دسترسی دستگاه‌های Fire TV نیز بسته شد که ضربه‌ی بزرگی به آمازون بود.

در درگیری‌های گذشته، آمازون دشمنی خاصی با پلتفرم کروم‌کست گوگل نشان داد. آن‌ها با وجود ارائه‌ی اپلیکیشنی برای استریم سرویس پرایم، دسترسی کروم‌کست را مسدود کردند. آمازون صراحتا قصد داشت کاربران را به خرید Fire TV ارزان‌تر تشویق کند تا برای دسترسی به محتوا در صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، از آن استفاده کنند.

دانگل Fire TV Stick 4K آمازون

اولین نشانه‌ها از کاهش یافتن درگیری‌ها زمانی دیده شد که آمازون فروش کروم‌کست را از سر گرفت. به‌هرحال توافق جدید، یوتیوب را بار دیگر به Fire TV اضافه می‌کند که حفره‌ی موجود در گزینه‌های استریم آمازون را پر خواهد کرد.

تاریخ دقیقی برای ارائه‌ی اپلیکیشن جدید اعلام نشد، اما حدودا ماه‌های آتی در سال جاری میلادی برای آن تخمین زده می‌شود. اپلیکیشن جدید، قابلیت‌هایی مشابه با پلتفرم‌های دیگر خواهد داشت و همچنین کنترل ازطریق الکسا هم در آن تعبیه می‌شود. پس از اپلیکیشن یوتیوب، سرویس پخش تلویزیون گوگل در یوتیوب نیز به آمازون عرضه خواهد شد.

آمازون در نتیجه‌ی توافق انجام شده، پشتیبانی از کروم‌کست را به اپلیکیشن پرایم خود اضافه می‌کند. این عمل به زمان کمتری نسبت به ارائه‌ی اپلیکیشن جدید در Fire TV نیاز خواهد داشت، اما به‌هرحال زمان دقیق هنوز مشخص نیست. اپلیکیشن اندرویدی پرایم ویدئو نیز برای تمامی تلویزیون‌های اندرویدی عرضه خواهد.

به‌هرحال توافق انجام شده هنوز بسیاری از مشکلات آمازون را حل نشده باقی خواهد گذاشت. به‌عنوان مثال می‌توان به مشکل نبود یوتیوب در Echo Show اشاره کرد. به‌علاوه، آمازون هنوز تصمیمی برای فروش اسپیکرهای هوشمند Google Home نیز نگرفته است. درنهایت چنین توافقی را می‌توان قدمی رو به جلو و امیدی جدید برای طرفداران هر دو شرکت نامید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات