معرفی استارتاپ‌های یونیکورن صنعت بازی

یک‌شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
استارتاپ‌های بزرگ صنعت بازی ازجمله شرکت اپیک گیمز با ارزش بیش از یک میلیارد دلار یونیکورن شده‌اند و تحول بزرگی در این صنعت ایجاد کرده‌اند.
تبلیغات

صنعت بازی یکی از صنایع بزرگ و روبه رشدی است که روزبه‌روز به تعداد طرفداران آن افزوده می‌شود. صنعت بازی از گذشته تاکنون، تغییرات زیادی کرده و حال با پیدایش و فعالیت استارتاپ‌ها در این صنعت، نوآوری‌ها و خلاقیت‌های این صنعت را بیش از هر زمانی شاهد هستیم. ورود تکنولوژی‌هایی مانند واقعیت افزوده و هوش مصنوعی به صنعت بازی به شرکت‌های بازی‌سازی کمک می‌کند بازی‌های خود را براساس روحیات کاربران تغییر دهند و بازی‌ها را شخصی‌سازی کنند.

امروزه، بازی‌های ویدئویی برای علاقه‌مندان آن فراتر از سرگرمی است و بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای ازاین‌طریق کسب درآمد می‌کنند و هرساله، رویدادها و مسابقه‌های بزرگی برای آن‌ها برگزار می‌شود.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری چندین‌میلیون دلار روی استارتاپ‌های صنعت بازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مطمئنا در آینده رشد و پیشرفت بیشتر این صنعت را شاهد خواهیم بود. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت، ۱۰ استارتاپ بزرگ صنعت بازی را معرفی می‌کنیم که با جذب سرمایه‌ی زیاد، به ارزشی بیش از یک میلیارد دلار رسیده و یونیکورن شده‌اند.

۱. استارتاپ Epic Game با ارزش ۱۵ میلیارد دلار

Epic Game

اپیک گیمز یکی از شرکت‌های نرم‌افزاری توسعه‌دهنده‌ی بازی‌های ویدئویی است که تیم سویینی آن را در کارولینای‌شمالی آمریکا بنیان‌گذاری کرده است. سویینی زمانی‌که دانشجوی مهندسی مکانیک در دانشگاه مریلند بود، شرکت خود را با نام سیستم‌های کامپوتری پوتوماک در منزل پدرومادرش واقع در پوتوماک مریلند راه‌اندازی کرد. او با اینکه در خوابگاه زندگی می‌کرد؛ به‌طور مرتب به منزل والدینش، یعنی جایی‌که کامپیوتر شخصی‌اش بود، برای کار و سرگرمی سر می‌زد. او شرکت سیستم‌های کامپوتری پوتوماک را به‌عنوان شرکتی مشاوره‌ای کامپیوتری راه‌اندازی کرد؛ اما بعدها متوجه شد این کار بسیار زمان‌بر است و آن را کنار گذاشت.

سویینی بعد از ساخت بازی ZZT در سال ۱۹۹۱، از نام شرکت قبلی خود، یعنی سیستم‌های کامپوتری پوتوماک، برای انتشار عمومی بازی استفاده کرد. او برای ساخت بازی از زبان برنامه‌نویسی ZZT-OOP استفاده کرد که خودش نوشته بود. موفقیت غیرمنتظره‌ی آن بازی باعث شد سویینی شرکت خود را به شرکت بازی‌های ویدئویی تغییر دهد. هزاران نسخه از این بازی در سراسر جهان فروش رفت و پاول سویینی، پدر تیم، آن‌ها را برای مشتریان ارسال می‌کرد.

این شرکت بیشتر به‌دلیل تکنولوژی موتور بازی‌سازی آنریل (Unreal Engine) شهرت دارد. موتور بازی‌سازی آنریل، نوعی موتور ساخت بازی است که اولین‌بار اپیک گیمز آن را طراحی و توسعه داده است. این موتور نخستین بار در سال ۱۹۹۸، برای ساخت بازی تیراندازی اول شخص آنریل به‌کار گرفته شد. موفقیت‌های فنی این بازی به‌دلیل استفاده از این موتور، موتور آنریل را به موتوری کارآمد برای ساخت بازی‌هایی در سبک‌های دیگری چون مخفی‌کاری و نقش‌آفرینی نیز تبدیل کرد. اپیک گیم با به‌کارگیری تکنولوژی موتور بازی‌سازی آنریل موفق شد بازی‌های محبوبی مانند آنریل (Unreal)، فورتنایت (Fortnite)، چرخ‌دنده‌های جنگ (Gears of War) و تیغه‌ی بی‌نهایت (Infinity Blade) را خلق کند. در سال ۲۰۱۴، جینیس ورلد ریکورد موتور بازی‌سازی آنریل را به‌عنوان موفق‌ترین موتور بازی ویدئویی انتخاب کرد.

fortnite

اپیک گیم شرکت توسعه‌دهنده‌ی بازی‌های ویدئویی Chair Entertainment و شرکت توسعه‌ی نرم‌افزار مبتنی بر ابر Cloudgine را خریده است و در شهرهایی مانند سیاتل برلین، یوکوهاما، سئول و کشور انگلستان شعبه دارد. تیم سویینی، مدیراجرایی و استیو پولج، برنامه‌نویس ارشد و کریس پرنا، کارگردان هنری، از ارکان اساسی اپیک گیم هستند.

شرکت چینی تنسنت (Tencent) در سال ۲۰۱۲، ۴۰ درصد سهام اپیک گیم را با قیمت ۳۳۰ میلیون دلار خرید. از دیگر سرمایه‌گذاران بزرگ اپیک گیم عبارت‌اند از: Disney Accelerator ،Kleiner Perkins Caufield & Byers ،Lightspeed Venture Partners ،Vulcan Capital و ICONIQ Capital. در‌حال‌حاضر، اپیک گیم ۱۵ میلیارد دلار ارزش دارد و هیچ نشانه‌ای از کم‌شدن سرعت پیشرفت آن نیست.

۲. استارتاپ Machine Zone با ارزش ۵ میلیارد دلار

Game of War

استارتاپ Machine Zone یکی از شرکت‌های تکنولوژی خصوصی است که در سال ۲۰۰۸، گابریل لودون و هالبرت ناکاگاوا و مایک شریل آن را در پالو آلتوی کالیفرنیا بنیان‌گذاری کردند. این شرکت با ارائه‌ی بازی‌های موبایل فریمیوم رایگان مانند Game of War: Fire Age و Mobile Strike معروف شد و هر دو بازی آن در فهرست ۱۰ بازی برتر و پرطرفدار قرار گرفته‌اند. فریمیوم مدل کسب‌وکاری است که شرکت نرم‌افزار یا سایر خدمات خود را به‌‌رایگان عرضه می‌کند؛ اما دسترسی به برخی امکانات ویژه‌ی آن پولی است.

Machine Zone به‌عنوان یکی از استارتاپ‌های منتخب در برنامه‌ی شتاب‌دهنده‌ی وای کامبیناتور (Y Combinator) پذیرفته شده بود و بعد از یک دوره جذب سرمایه، نام خود را از Addmired به Machine Zone تغییر داد. این شرکت بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، حدود ۱۳ بازی جدید ازجمله Original Gangstaz ،iMob ،iMob 2 و Global War Riot را برای موبایل‌های iOS ارائه داد.

استارتاپ Machine Zone در سال ۲۰۱۶، بعد از یک دور جذب سرمایه‌ی دیگر، به ارزش ۵ میلیارد دلار رسید و نام خود را به MZ تغییر داد. این شرکت برای بازاریابی بازی Game of War: Fire Age حدود ۴۰ میلیون دلار هزینه کرد و تبلیغ آن در رویدادهای ورزشی مهمی ازجمله بازی لیگ ملی فوتبال آمریکا و سوپربول پخش شد.

۳. استارتاپ Unity Technologies با ارزش ۳ میلیارد دلار

Unity

Unity Technologies یکی دیگر از شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی بازی‌های کامپیوتری است که با موتور بازی‌سازی یونیتی (Unity) به‌شهرت رسید. در سال ۲۰۰۴، دیوید هلگاسون، مدیرعامل و نیکولاس فرانسیس، مدیر، این استارتاپ را در کپنهاگ دانمارک بنیان‌ نهادند. اولین بازی این شرکت به نام GooBall موفقیت‌آمیز نبود و اعضای تیم تصمیم گرفتند موتور بازی و ابزاری طراحی کنند که همه بتوانند در خانه و با قیمت مناسب از آن استفاده کنند و بازی‌های دلخواه خود را بسازند.

موتور بازی یونیتی در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل در سال ۲۰۰۵ برای Mac OS X  معرفی شد و اکنون از بیش از ۲۷ پلتفرم ازجمله Oculus Rift ،XBOX One ،PlayStation 4 و لینوکس پشتیبانی می‌کند. کاربران با استفاده از یونیتی می‌توانند بازی‌های دوبعدی و سه‌بعدی بسازند. یونیتی همچنین از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند سی‌شارپ و جاوااسکریپت و زبان برنامه‌نویسی بو (یکی از زبان‌های خانواده‌ی پایتون) پشتیبانی می‌کند. البته، امکان استفاده از زبان بو از نسخه‌ی پنجم به‌بعد از یونیتی حذف شد.

۴. استارتاپ Roblox با ارزش یک میلیارد دلار

Roblox

استارتاپ Roblox پلتفرم بازی‌سازی آنلاین است که در سال ۲۰۰۶ عرضه شد و به کاربران اجازه می‌دهد بازی‌های دلخواه خود را بسازند یا با بازی‌های ساخته‌شده‌ی سایر کاربران را بازی کنند. این پلتفرم شبکه‌ای اجتماعی از بازی‌ها را میزبانی می‌کند که شخصیت‌های آن شبیه به شخصیت‌های اسباب‌بازی لگو هستند.

در سال ۲۰۱۸، Roblox بیش از ۷۰ میلیون کاربر فعال ماهانه داشت. بازی‌ها با استفاده از موتور Roblox Studio و با یک زبان برنامه‌نویسی شی‌ءگرا به‌نام لوآ (Lua) برای دست‌کاری محیط بازی کدگذاری می‌شوند. این شرکت واحد پول مجازی به‌نام Roblox دارد که به کاربران اجازه‌ی خریدوفروش می‌دهد. کاربران می‌توانند اجزای مجازی بسازند و آن‌ها را در محیط بازی با استفاده از واحد پول مجازی یا واقعی خریدوفروش کنند. همه‌ی کاربران می‌توانند این اجزا را بخرند؛ اما فقط کاربران عضو ویژه می‌توانند اجزایی مانند لباس و زیورآلات را بفروشند.

۵. استارتاپ Discord

Discord

در سال ۲۰۱۲، جیسون سیترون استارتاپ Discord را تأسیس کرد. Discord اپلیکیشنی رایگان و امن مخصوص گیمرها است که امکان چت صوتی و ویدئویی و متنی را برای گیمرها فراهم می‌کند و روی دسکتاپ و موبایل اجراشدنی است.

در‌حال‌حاضر، Discord درمجموع بیش از ۸۷ میلیون کاربر و ۱۴ میلیون کاربر فعال روزانه دارد. خدمات این استارتاپ در ۱۳۰ کشور دردسترس است و هر هفته ۱.۵ میلیون کاربر جدید به آن اضافه می‌شوند. Discord پلتفرمی شبکه‌سازی است که بازی‌های موبایل را با امکان شبکه‌سازی و فعالیت‌های اجتماعی ترکیب می‌کند. این استارتاپ بیش از ۲۷۹ میلیون دلار سرمایه از سرمایه‌گذاران معروفی مانند Greylock ،Benchmark ،Acce و Tencent جذب کرده و یکی از یونیکورن‌های صنعت بازی است.

۶. استارتاپ DraftKings

DraftKings

استارتاپ DraftKings را جیسون رابینز و مت کالیش و پاول لیبرمن در سال ۲۰۱۱ در بوستون آمریکا بنیان‌گذاری کردند. این استارتاپ مسابقات آنلاین روزانه و هفتگی فوتبال، بیسبال، بسکتبال، هاکی، گلف، فوتبال و بسکتبال دانشگاهی را برگزار می‌کند. شرکت‌کنندگان می‌توانند به‌صورت فردی یا گروهی در مسابقات شرکت کنند و جایزه‌ی نقدی برنده شوند.

در سال ۲۰۱۶، اکثر ایالات آمریکا ورزش‌های فانتزی را به‌عنوان مهارت و نه قماربازی پذیرفته بودند؛ اما برخی ایالات این موضوع را قبول نداشتند و قوانین مخصوص برای شرکت در آن گذاشته بودند یا انجام آن را غیرقانونی اعلام کردند. در همان سال، دو شرکت FanDueland و DraftKings، دو شرکت بزرگ درزمینه‌ی بازی‌های فانتزی، با یکدیگر ترکیب شدند؛ ولی کمیسیون تجارت فدرال ادغام آن‌ها را ممنوع کرد؛ زیرا سهم ۹۰ درصد بازار را دراختیار گرفته بودند.

۷. استارتاپ Niantic

Niantic

استارتاپ نیانتیک یکی از شرکت‌های نرم‌افزاری آمریکایی است که با عرضه‌ی بازی‌های واقعیت افزوده مانند Pokémon Go و Ingress و بازی جدید هری پاتر که به‌زودی ارائه می‌شود، یعنی «هری پاتر: اتحاد جادوگران»، معروف شده است. در سال ۲۰۱۰، جان هنکس این استارتاپ را راه‌اندازی کرد. در همان سال، نیانتیک کار خود را با نام Niantic Labs به‌عنوان استارتاپ داخلی در گوگل آغاز کرد و در سال ۲۰۱۵ مستقل شد.

مقاله‌های مرتبط:

    این استارتاپ بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای می‌سازد که مردم را به مکان‌های جدید می‌برد تا با دنیای اطرافشان بیشتر آشنا شوند و دوستان جدید پیدا کنند. بازی Ingress بیش از ۲۰ میلیون بار دانلود و در ۲۰۰ کشور مختلف در سراسر جهان بازی شد. بازی Pokémon GO از آن هم موفقیت‌آمیزتر بود و در سال اول ارائه‌، بیش از ۷۵۰ میلیون بار دانلود شد.

    بسیاری از گیمرها مشتاقانه منتظرند تا بازی جدید این شرکت، یعنی «هری پاتر: اتحاد جادوگران»، به بازار عرضه شود؛ چون در آن مانند بازی پوکمون گو، از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده شده است. این بازی که در ساخت آن از دنیای جادوگری جی‌. کی. رولینگ، نویسنده‌ی مجموعه کتاب‌های هری پاتر، الهام گرفته شده، به بازیکنان اجازه می‌دهد در محله‌ها و شهرهای مختلف جست‌وجو و اشیای رمزآلود بازی را پیدا کنند و وردهای جادوگری را یاد بگیرند و در مسیر خود با جانوران افسانه‌ای و شخصیت‌های نمادین مبارزه کنند.

    ۸. استارتاپ Douyu TV

    Douyu TV

    استارتاپ Douyu TV با جذب ۱.۱ میلیارد دلار سرمایه یکی دیگر از استارتاپ‌های یونیکورن بازی آنلاین است. در سال ۲۰۱۳، ژنگ ونمینگ آن را در چین بنیان‌گذاری کرده است. پلتفرم پخش زنده‌ی این استارتاپ بازی، مسابقات و سایر محتوای پخش زنده را پوشش می‌دهد و کاربران می‌توانند علاوه‌بر مشاهده‌ی آن‌ها زیرنویس تفسیری نیز به ویدئو اضافه کنند. Douyu TV معمولا پخش زنده‌ی بازی‌ها را پوشش می‌دهد؛ اما سایر محتوا مانند ورزش و نمایش‌های سرگرم‌کننده را نیز نشان می‌دهد.

    ۹. استارتاپ Zwift

    Zwift

    استارتاپ Zwift درزمینه‌ی دوچرخه‌سواری آنلاین و بازی‌های ویدئوی و برنامه‌ی ورزشی فیزیکی فعالیت می‌کند و کاربران می‌توانند در دنیای مجازی با یکدیگر مسابقه دهند. پلتفرم این استارتاپ ورزش‌های دوچرخه‌سواری و دویدن که با دستگاه‌های ورزشی و به‌تنهایی و در محیط بسته انجام می‌شوند، به ماجراجویی‌های اجتماعی و سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند.

    جان هنک و فیل کسلین Zwift را در سال ۲۰۱۰ در سان‌فرانسیسکو آمریکا تأسیس کردند. این استارتاپ به کاربران اجازه می‌دهد با دوچرخه‌ی ثابت در منزل خود در پنج دنیای مجازی دوچرخه‌سواری کنند یا با یکدیگر مسابقه دهند. Zwift با استفاده از تکنولوژی +ANT یا بلوتوث کم‌مصرف داده‌هایی مانند وزن ورزش‌کار و تجهیزات منتخب او را به سرعت و انرژی او در دنیای مجازی تبدیل می‌کند.

    Zwift در ابتدا فقط برای کاربرانی عرضه شده بود که کامپیوتر شخصی داشتند؛ اما مدتی بعد، روی سیستم‌عامل iOS و سپس، تلویزیون‌های اپل نیز ارائه شد. کاربران همچنین می‌توانند ازطریق اپلیکیشن این استارتاپ با یکدیگر تعامل داشته باشند. هدف Zwift این است که تعامل کاربران را هنگام انجام ورزش‌های محیط بسته افزایش دهد. این استارتاپ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و این احتمال وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک، به استارتاپی یونیکورن تبدیل شود.

    ۱۰. استارتاپ Jam City

    Jam City panda pop

    استارتاپ Jam City شرکت توسعه‌دهنده‌ی بازی‌های کامپیوتری است که در سال ۲۰۱۰، بنیان‌گذاران MySpace، یعنی کریس دوولف، کالین دیجیارو، آبر ویتکام و جاش یوآدو آن را در لس‌آنجلس آمریکا راه‌اندازی کردند. این استارتاپ بیش از ۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و هفت بازی این شرکت در فهرست ۱۰۰ بازی با بیشترین نرخ رشد در اپ‌استور قرار دارند.

    Jam City یکی از رهبران صنعت سرگرمی موبایل است که بازی‌های سرگرم‌کننده و جذابی برای مخاطبانش در سراسر جهان عرضه می‌کند. به‌عنوان مثال، بازی‌های پرطرفدار Cookie Jam، برنده‌ی مسابقه‌ی سال فیسبوک و Panda Pop متعلق به این استارتاپ است. بازی‌های Jam City معمولا رایگان هستند و کاربران می‌توانند با پول دنیای واقعی، جون یا سایر امکانات بازی را بخرند.

    مقاله‌های مرتبط:

      Jam City در سال ۲۰۱۸، بازی «هری پاتر: راز هاگوارتز» را به بازار عرضه کرد. این بازی موبایل از دنیای جادوگری جی‌. کی‌. رولینگ الهام گرفته و اولین بازی موبایلی است که کاربران می‌توانند شخصیت‌های دلخواهشان را بسازند و به‌عنوان دانش‌آموز در هاگوارت زندگی کنند. بازیکنان در این بازی، آواتار شخصی خود را دارند و می‌توانند در کلاس‌های جادوگری شرکت کنند و وردهای جادوگری یاد بگیرند و با دشمنان بجنگند. گفتنی است برخی از هنرپیشه‌های اصلی مجموعه فیلم‌های هری پاتر در این بازی صداگذاری کرده‌اند. این بازی پیش از عرضه‌ی عمومی، ۳ میلیون پیش ثبت‌نام داشت و در ۲۴ ساعت ابتدایی بعد از انتشار، به بازی شماره‌‌یک اپ‌استور تبدیل شد.

      در سال ۲۰۱۵، این استارتاپ سرمایه‌ی ۱۳۰ میلیون دلاری جذب کرده و رقم آخرین سرمایه‌گذاری خود را فاش نکرده است؛ اما احتمال می‌رود به‌زودی یونیکورن شود.

      تبلیغات
      داغ‌ترین مطالب روز

      نظرات

      تبلیغات