اپل تا سال ۲۰۲۱ اپلیکیشن‌های آیفون، آیپد و مک را یکپارچه می‌کند

پنج‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
مطالعه 4 دقیقه
اپل قصد دارد تا اپلیکیشن‌ گجت‌های مختلف خود از جمله آیفون، آیپد و کامپیوترهای مک را تا سال ۲۰۲۱ میلادی یکپارچه کند.
تبلیغات

اپل قصد دارد کار را برای نرم‌افزارنویسان و افرادی که به کدنویسی اپلیکیشن‌های اپل مشغول هستند، ساده‌تر کند تا بتوانند راحت‌تر از قبل طرح‌های توسعه‌ای خود را برای بازی‌ها، اپلیکیشن‌های مختلف کاربردی و برنامه‌ها و ابزارهای مختلف، دنبال کنند.

برنامه‌ی جدید کوپرتینونشین‌ها، باعث می‌شود توسعه‌دهندگان انگیزه‌ی بیشتری برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های خود داشته باشند، که درنهایت منجر به افزایش درآمد اپل نیز خواهد شد. 

app store

پروژه‌ی جدید کوپرتینونشین‌ها با کدنام Marzipan، تا سال ۲۰۲۱ میلادی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تنها با یک بار نوشتن اپلیکیشن، بتوانند برنامه‌ی خود را در سیستم‌های مختلف آیفون، آیپد و کامپیوترهای مک اجرا کنند. چنین رویکردی باعث تشویق توسعه‌دهندگان به توسعه‌ی برنامه‌های جدید خواهد شد. درنتیجه میزان استفاده از برنامه‌های مختلف نیز افزایش خواهد یافت که درنهایت به سود اپل نیز خواهد بود. 

هر اپلکیشن جدید، فرصت جدیدی برای درآمدزایی محسوب می‌شود. اپل با معرفی هر اپلیکیشن جدید، فرصت تازه‌ای برای گرفتن اشتراک و فروش دراختیار خواهد گذاشت. کوپرتینونشین‌ها، بخش خدمات و سرویس‌های خود را عاملی برای رشد شرکت در مقیاسی بزرگ می‌دانند. تیم کوک پیش‌تر اعلام کرده بود که اپل سال ۲۰۱۹ سرویس‌های جدیدی را معرفی خواهد کرد. کوپرتینونشین‌ها قصد دارند به‌زودی سرویس استریم ویدئویی خود را معرفی کنند. براساس آخرین اخبار، سرویس استریم ویدئویی اپل، در رویداد ۵ فروردین معرفی می‌شود. همچنین، سرویس خبری اپل ۵ فروردین رونمایی می‌شود

در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۱۸ خردادماه ۹۷، اپل اعلام کرد که اجرای اپلیکیشن‌های iOS روی macOS با UIKit ممکن می‌شود. در سال جاری میلادی، توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های اپل را با استفاده از کیت نرم‌افزاری روی کامپیوترهای مک اجرا کنند. توسعه‌دهندگان هنوز هم نیاز به نسخه‌های جداگانه‌ای از اپلیکیشن برای اپل استور iOS و مک دارند. کیت جدید به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا نیازی به دوبار کدنویسی نرم‌افزاری نداشته باشند. 

اپ استور اپل

اپل قصد دارد در سال ۲۰۲۰ میلادی کیت نرم‌افزاری خود را توسعه دهد تا اپلیکیشن‌های آیفون نیز روی اپلیکیشن‌های مک به‌همین روش کار کند. باتوجه به اینکه نمایشگرهای آیفون بسیار کوچک‌تر از نمایشگرهای کامپیوترهای مک هستند، مهندسان اپل متوجه شده‌اند که پیاده‌سازی چنین طرحی با چالش‌های بسیاری رو‌به‌رو است. 

تا سال ۲۰۲۱ میلادی، توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌‌های آیفون، اپل، و کامپیوتر مک را در یک اپلیکیش واحد که به‌عنوان Single Binary شناخته می‌شود، داشته باشند. این بدان معنی است که توسعه‌دهندگان مجبور نیستند اپلیکیشن‌های خود را به‌صورت جداگانه در فروشگاه‌های مختلف اپل استور ارائه بدهند. امکان دانلود اپلیکیشن‌های iOS به‌صورت مستقیم روی کامپیوترهای مک وجود خواهد داشت و به‌صورت موثری هر دو فروشگاه اپل، در یکدیگر ادغام می‌شوند.

البته برخی معتقدند که برنامه‌های اپل ممکن است تغییراتی هم داشته باشند. سخنگوی اپل در کالیفرنیا نسبت به این موضوع اظهارنظری نکرده است. یکی از مزایای پروژه‌ی Marzipan، ساده‌تر کردن کار میلیون‌ها توسعه‌دهنده‌‌ای است که برای دستگاه‌های مختلف اپل نرم‌افزارنویسی می‌کنند. به‌عنوان مثال، اواخر سال جاری میلادی، با تبدیل اپلیکیشن آیپد، نتفلیکس می‌تواند راحت‌تر اپلیکیشن مک را برای تماشای ویدئو ارائه بدهد. تا سال ۲۰۲۱ میلادی، توییتر که کاربران کامپیوترهای مک را رها کرده است، اپلیکیشن مجزایی برای تمام مشتریان اپل منتشر می‌کند.

سال گذشته‌ی میلادی و در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان، اپل طرح پیشنهادی خود را معرفی کرد؛ هرچند به جزییات و نقشه‌ی دقیق راه اشاره‌ای نداشت. پیش‌تر نیز در سال ۲۰۱۷ میلادی اخبار مختلفی در مورد این موضوع منتشر شده بود. 

برنامه‌ی اپل برای یکپارچه‌سازی اپلیکیشن‌ در دستگاه‌های مختلف با تغییرات سخت‌افزاری این شرکت همزمان شده است. در حال حاضر، گوشی‌های آیفون و آیپدهای اپل از پردازنده‌ی اختصاصی اپل به بازار عرضه می‌شوند. این در حالی است که کامپیوترهای مک از تراشه‌ی اینتل استفاده می‌کنند. سال گذشته‌ی میلادی بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که اپل قصد دارد تا اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی کامپیوترهای مک را با تراشه‌های اختصاصی اپل به بازار عرضه کند.

با وجودی که کوپرتینونشین‌ها برنامه‌های مختلفی برای یکپارچه‌سازی اپلیکیشن‌های خود دارند، اما اپل اعلام کرده که قصد یکپارچه‌سازی سیستم‌عامل  iOS و macOS را در یک سیستم‌عامل واحد ندارد. اپل اولین شرکتی نیست که اکوسیستم اپلیکیشن‌های خود را ساده‌سازی می‌‌کند. پیش از آنکه مایکروسافت عرضه‌ی سیستم‌عامل ویندوز را برای گوشی‌های هوشمند متوقف کند، توسعه‌ی فناوری به‌نام Universal Windows Platform را در دست گرفت که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌داد اپلیکیشن‌های کاربردی و مستقلی منتشر کنند که روی همه‌ی دستگاه‌ها اجرا می‌شود. به‌همین شکل گوگل نیز اپلیکیشن‌های موبایل اندرویدی خود را برای استفاده در برخی لپ‌تاپ‌هایی که سیستم‌عامل کروم OS را اجرا می‌کردند، عرضه کرد. 

انتظار می‌رود کنفرانس سالیانه‌ی توسعه‌دهندگان اپل از تاریخ ۳ تا ۷ ژوئن برابر با ۱۳ تا ۱۷ خردادماه، در سن‌خوزه‌ی کالیفرنیا برگزار شود. در این رویداد، اپل قصد دارد ویژگی‌های نرم‌افزار جدید دستگاه‌های خود، از جمله حالت تاریک برای مشاهده‌‌ی راحت‌تر در شب و ابزارهای کاربردی دیگری را برای آیپد به‌نمایش بگذارد. همچنین کوپرتینونشین‌ها، به‌صورت داخلی نسخه‌ی جدید مک‌بوک‌پرو بالارده‌ی خود را پیش‌نمایش کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات