معرفی کتاب بیوگرافی استیو جابز نوشته‌ی والتر ایزاکسون

پنج‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
بیوگرافی افراد موفق و تأثیرگذار در هر حوزه‌ای همواره می‌تواند چراغ راه افرادی باشد که می‌خواهند مسیر پرفراز و نشیب موفقیت و پیشرفت را طی کنند. استیو جابز یکی از این افراد است.
تبلیغات

نویسنده‌ی پرقدرت بیوگرافی بزرگانی چون بنجامین فرانکلین و آلبرت انیشتن این‌بار سراغ تاثیرگذارترین چهره‌ی شناخته‌شده در دنیای تکنولوژی رفته است؛ «استیو جابز» بنیان‌گذار شرکت بزرگ اپل در طول زندگی سراسر تجربه‌ی خود درس‌های فراوانی از موفقیت و پیشرفت برای آیندگان خود به یادگار گذاشته است. «والتر ایزاکسون» بیوگرافی استیو جابز را با قلم شیوا و اثرگذارش مانند کتاب‌های قبلی به‌گونه‌ای جذاب و خواندنی به رشته‌ی تحریر درآورده است.

کتاب حاضر بر مبنای مصاحبه‌هایی که با اطرافیان جابز (مصاحبه‌هایی با بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای خانواده، دوستان و رقبا) به‌صورت هدفمند انجام شده، شکل گرفته است. این کتاب در نیویورک تایمز جزو پرفروش‌ترین بیوگرافی‌ها معرفی شده است.

والتر ایزاکسون داستانی مهیج و خیره‌کننده از زندگی پرفراز و نشیب و شخصیت مشتاق یک کارآفرین خلاق نوشته است؛ شخصیتی که شور و شوق او به کامل بودن، انقلاب طوفانی در صنایعی چون کامپیوترهای شخصی، فیلم، موزیک، تلفن، تبلت و هرگونه انتشار دیجیتال به‌پا کرد.

استیو جابز/steve jobs

بیوگرافی استیو جابز

زمانی‌که آمریکا به‌دنبال راه‌هایی برای حفظ مرزهای خلاقیت بود، و جوامع سراسر جهان برای ایجاد عصر اقتصاد دیجیتال تلاش می‌کردند، استیو جابز در مقام نمادی از ابتکار و خلاقیت درخشید. او متوجه شده بود که بهترین راه برای ایجاد ارزش در قرن ۲۱ پیوند میان خلاقیت و تکنولوژی است. استیو جابز در این راه کوشید و شرکتی را خلق کرد که در آن تصورات و خلاقیتش با دستاوردهای برجسته‌ی مهندسی ترکیب شد و نتایج شگفت‌انگیزی به‌بار آورد.

شخصیت استیو جابز با محصولاتش مرتبط است؛ همان‌گونه که سخت‌افزار و نرم‌افزار اپل بخشی از سیستم یکپارچه‌ای را تشکیل می‌دهند. داستان زندگی او آموزنده و تأثیرگذار و سرشار از درس خلاقیت و رهبری و خلق ارزش است.

اگرچه استیو جابز برای نوشتن این کتاب با نویسنده‌اش همکاری می‌کرد، اما هیچ‌گاه تلاش نمی‌کرد کنترلی بر آنچه نوشته می‌شد، داشته باشد. او حتی خواستار خواندن کتاب پیش از چاپ و انتشار آن نبود. او هیچ محدودیتی قائل نمی‌شد و مردم را نیز همواره تشویق می‌کرد که صادقانه و بی‌پرده صحبت کنند و گاهی اوقات درباره‌ی رقیبان و همکاران خودش با صراحت و کمی هم خشونت سخن می‌گفت.

استیو جابز/steve jobs

دوستان و دشمنان و همکارانش تصویری بی‌پیرایه از احساسات و کمال‌گرایی و وسواس و هنروری همراه‌با انگیزه‌ای نیرومند از او در ذهن دارند. شخصیتی که با مجموع این ویژگی‌ها مسیر خود را شکل داده است.

استیو جابز فردی دوست داشتنی بود که شخصیت قدرتمند و زندگی منحصربفردش خواننده را برای خواندن سرگذشت او مجاب می‌کند. او در صنایع فنی تفریحی با ترکیب موفق فناوری و هنرهای پیشرفته تحول بزرگی ایجاد کرد. با کمک این دگرگونی، استیو جابز محصولاتی به مشتریانش عرضه کرد که پیش از این حتی احساس نیاز به آن‌ها نمی‌کردند. او توانست با امتناع از پذیرش واقعیت موجود با آن مبارزه کند. نتیجه این شد که غیرممکن را ممکن کرد.

یکی از مهم‌ترین نقل قول‌هایی که از استیو جابز در این کتاب آمده، این است:

یادآوری فرارسیدن زمان مرگ، زودتر از آنچه فکر می‌کنم، مهم‌ترین ابزاری است که برای گرفتن تصمیم‌های مهم و بزرگ زندگی تابه‌حال با آن روبه‌رو شده‌ام.

مرور و بررسی کتاب

خوانندگان گودریدز با حدود ۷۰۰ هزار رای ۴.۱۲ ستاره از ۵ ستاره را به این کتاب داده و در حدود ۱۶ هزار دیدگاه برای آن نوشته‌اند. در آمازون هم بالای ۴ ستاره و حدود ۷ هزار دیدگاه دریافت کرده است. در بخشی از مروری که آمازون بر این کتاب نوشته است، می‌خوانیم:

باز کردن این کتاب و شروع خواندن آن بدون احساس افسردگی و غم فقدان مردی چون استیو جابز سخت به‌نظر می‌رسد. بعد از آن می‌توان درباره‌ی جوانی و وعده‌ها و قول‌هایش و مسیر بی‌رحمانه‌ای که برای رسیدن به موفقیت سپری کرد، مطالب جالبی خواند. تا جایی که غم اولیه‌ی حاصل از آغاز خواندن کتاب به فراموشی سپرده و با اشتیاق به خواندن درباره‌ی تمرکز و دیدگاه استیو جابز بر محصولات تولیدی‌اش جایگزین می‌شود.

علاوه‌بر آن می‌توانید ویدیوهای جالبی از بررسی این کتاب که از منابع مختلف جمع‌آوری شده، در آمازون تماشا کنید.

استیو جابز/steve jobs

در نیویورک تایمز بررسی مفصلی راجع به این کتاب نوشته شده است. در بخشی از این بررسی آمده است:

استیو جابز، مخترع برجسته‌ای که اختراعات او فناوری را به‌شدت دگرگون کرده، آموزه‌های دوران کودکی‌اش را به نظریه‌ای همه منظوره از طراحی هوشمندانه تبدیل کرده است. او برای والتر ایزاکسون فرصتی برای ایفای نقشی مشابه ایجاد کرد. داستان زندگی او کتابی را به‌وجود آورده که صریح، ظریف و موجز است. به‌اندازه‌ای که به‌عنوان یک کتاب بیوگرافی باکیفیت مطرح می‌شود. کتاب «استیو جابز» والتر ایزاکسون برای رسیدن به این هدف چیزی کم ندارد.

درباره‌ی کتاب

آنچه بیوگرافی را خواندنی و جذاب می‌کند، داشتن موضوع گیرا و روایتی سرگرم‌کننده و صحت و درستی مطالب آن است. والتر ایزاکسون تمام این موارد را در نوشتن این کتاب و سایر بیوگرافی‌های خود رعایت کرده است. همین باعث می‌شود خواننده هنگام خواندن کتاب حس کند بیشتر با داستانی جالب روبه‌رو است تا شرح زندگی و بیوگرافی قهرمان داستان.

کتاب استیو جابز اولین‌بار در نوامبر ۲۰۱۱ و حدود چند هفته بعد از مرگ استیو جابز منتشر شد. این کتاب در ویرایش‌های مختلف حدود ۶۰۰ صفحه دارد. استیو جابز در پایان ماه اگوست بازنشسته شد و درست ۶ هفته بعد از آن زندگی‌اش به پایان رسید.

استیو جابز/steve jobs

ترجمه‌های کتاب

کتاب حاضر را ناشران و مترجمان مختلف زیادی ترجمه و منتشر کرده‌اند که اولین نسخه‌های ترجمه متعلق به سال ۱۳۹۰ است. اصل این کتاب نیز به زبان انگلیسی همراه‌با ۱ لوح فشرده از سال ۱۳۹۰ در کتابخانه‌ی ملی در چند نسخه موجود است. اینجا به برخی از ترجمه‌های این کتاب اشاره می‌کنم.

  • اولین‌بار نشر پیکان با ترجمه منیژه شیخ‌جوادی و ارمغان جزایری در سال ۱۳۹۰ فیپای این کتاب را گرفته، اما در سال ۱۳۹۲ منتشر کرده است.
  • انتشارات دوراندیشان با ترجمه‌ی محسن نوبخت و حبیب‌الله حبیبی، سال ۱۳۹۰
  •  نشر ستایش، ترجمه‌ی مهدی پاک‌نهاد، سال ۱۳۹۰ 
  • انتشارات جویا، ترجمه‌ی پرناز صدیق‌راد، سال ۱۳۹۰
  • نشر آوای راد، مترجم زهره فیضی، سال ۱۳۹۰
  • انتشارات نیکان کتاب، ترجمه رضا زمانی، محمد زینالی، زهرا لطیفیان‌منفرد، سال ۱۳۹۰
  • انتشارات صانعی، مهدی ابراهیمی، ویراستار علی رمضانی، سال ۱۳۹۰ منتشر شده و در سال‌های بعد به چاپ هفتم رسیده است. لوح فشرده همراه کتاب کاغذی به‌فروش می‌رسد. این ترجمه از کتاب روی سایت آدینه بوک برای فروش قرار دارد.
  • انتشارات دنیای اقتصاد، مترجم علیرضا کیوانی‌نژاد، سال ۱۳۹۱. این نسخه روی سایت کتابراه موجود است. 
  • نشر مولفان فرهیخته، ترجمه‌ی الهام منظری و سولماز پورعباس، سال ۱۳۹۱
  • نشر چکاوک، ترجمه مجید نوریان، مترجمین همکار آزاده حیدریان، علیرضا انصاری، سال ۱۳۹۱. این نسخه از کتاب روی سایت دیجی‌کالا به‌فروش می‌رسد.
  • انتشارات سخن‌گستر مشهد، مترجمان ریحانه خراسانی، لیلا صداقتیان،‌ شادی فلاح، سال ۱۳۹۱
  • کتاب صوتی زندگی‌نامه‌ی استیوجابز با ترجمه‌ی گروه مترجمان را ناشر صوتی نوین کتاب گویا تهیه کرده که روی سایت نوار در دسترس است.
  • ترجمه‌ای از ناصر دادگستر نیز به‌صورت رایگان روی سایت طاقچه برای دانلود قرار گرفته است.
والتر ایزاکسون/walter isaacson

درباره‌ی نویسنده

والتر ایزاکسون (به انگلیسی Walter Isaacsom) زندگی‌نامه نویس آمریکایی، استاد دانشگاه تولین امریکا در رشته‌ی تاریخ و متولد سال ۱۹۵۲ است. او توانست با کتاب استیو جابز در سال ۲۰۱۱ رکورد فروش تمام کتاب‌ها با موضوع زندگی‌نامه را بشکند. وی تاکنون مدیریت مؤسسه‌ی اسپن، ریاست CNN و ویراستاری مجله‌ی تایمز را بر عهده داشته است. ایزاکسون نویسنده‌ی کتاب‌هایی چون لئوناردو داوینچی، مخترعان: استیو جابز، انیشتین: زندگی او و جهان، بنجامین فرانکلین: یک زندگی امریکایی است. همچنین در نوشتن کتاب مردان باهوش: ۶ رفیق و دنیایی که ساختند، مشارکت داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات