تاریخچه خودروهای گرن توریزمو یا GT

دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 18 دقیقه
در خودروسازی، کد GT تاریخچه‌ی جالب و معنای مهمی دارد. خودروهای این کلاس ویژگی‌های متفاوتی دارند که آن‌ها را از دیگر کلاس‌ها متمایز می‌کند.
تبلیغات

از دیدگاه شما، ویژگی مشترک آلفارومئو ایتالیا و جی‌ام‌سی آمریکا چیست؟ این پرسش شاید در نگاه اول عجیب باشد؛ اما پاسخش جالب است. این دو شرکت خودروساز متفاوت، هر دو از کد GT در محصولات خود استفاده کرده‌اند. البته خودروهای GT برخی برندها با دیگر شرکت‌ها مقایسه‌شدنی نیست؛ ولی تقریبا تمام خودروسازان بزرگ جهان حداقل یک مدل در این کلاس از خودروها یا مشابه آن تولید کرده‌اند.

در این مقاله با نگاهی عمیق به صنعت خودروسازی جهان، تاریخچه‌ی مدل‌های GT را بررسی می‌کنیم. کد GT از کجا شروع شد؟ خودروهای این کلاس چه ویژگی‌هایی دارند؟ کدام خودروساز بهترین سابقه در تولید خودروهای GT را دارد؟ در این مقاله، سعی کرده‌ایم به تمام این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

کد GT چه معنایی دارد؟

Mercedes-Benz Vision Gran Turismo Concept

تقریبا تمام کارشناس‌های دنیای خودرو معتقدند که کد GT از عبارت ایتالیایی گرن توریزمو (Gran Turismo) به‌معنی «سواری راحت در مسافت طولانی» یا به‌انگلیسی گرندتورینگ (Grand Touring) گرفته شده است. همان‌طورکه از معنی گرن توریزمو مشخص است، خودروهایی با ویژگی‌های برجسته، مثل قدرت فراوان پیشرانه و کابین و صندوق بار جادار درکنار سواری راحت برای رانندگی در مسافت‌های طولانی در کلاس GT قرار می‌گیرند. اولین خودروهای گرن توریزمو تاریخ خودروسازی اصلا به نمونه‌های مدرن سبک‌وزن و پرفرمنس شباهت نداشتند. بااین‌حال، گرن توریزمو را می‌توان به موتوراسپرت هم ربط داد. درواقع، چند دهه پیش با گسترش مسابقات اتومبیل‌رانی و ظهور کلاس اختصاصی رقابت‌های GT، پیوند بین خودروهای گرن توریزمو با مدل‌های ریسینگ برقرار شد. بنابراین، برخی خودروسازان از کد GT در مدل‌های با عملکرد بالا و سبک‌وزن استفاده کرده‌اند. با تمام این تفاسیر، خودروهای GT همه‌ی شرکت‌های خودروسازی براساس این دو مفهوم اصلی تولید نشده‌اند. بسیاری از خودروها که کد GT روی بدنه آن‌ها حک شده است، در کلاس دیگری قرار می‌گیرند و مدل‌هایی هم وجود دارند که بدون داشتن نام GT، گرن توریزمو کلاسیک در پوشش مدرن هستند.

سال ۱۹۵۱؛ اولین خودروِ GT تولید شد

Lancia Aurelia B20 GT

اولین خودروِ گرن توریزمو تاریخ که با کد GT همراه شد، مدل Aurelia B20 GT محصول شرکت ایتالیایی لانچیا بود. مدل کوپه‌ی GT آئورِلیا و مجهز به کابین با طراحی اسپرت براساس نمونه‌ی استاندارد و چهاردر آئورلیا B10 تولید شد. همچنین، این مدل اولین خودرو با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر Vشکل است. B20 GT که از استودیو طراحی پینین‌فارینا به خط‌تولید لانچیا رسید، از پیشرانه‌ی ۱۹۹۱ سی‌سی ۷۵ اسب‌بخار قدرت می‌گرفت. پس از تولید این مدل، لانچیا بارها از کد GT در محصولات مختلف خود نظیر مدل‌های پرقدرت و جاودانه‌ی Fulvia Berlina و Delta استفاده کرد.

سال ۱۹۵۴؛ اسب سرکش ایتالیا با نشان GT

Ferrari 250 GT Coupé

فراری با همکاری شرکت‌های طراحی و کوچ‌بیلدینگ (Coach Building)، مثل پینین‌فارینا، بیش از ۱۲ نسخه‌ی مختلف از مدل 250 تولید کرده است. فراری 250GT که در نمایشگاه خودرو پاریس ۱۹۵۴ رونمایی شد، اولین مدل گرن توریزمو کد GT این شرکت اصیل ایتالیایی است. 250GT با ویژگی‌های اصلی گرن توریزمو، یعنی خودرویی راحت و پرقدرت برای سواری در مسافت‌های طولانی طراحی شده بود. بسیاری از محصولات پرفروش و ماندگار فراری با کد G و T همراه بوده‌اند. 250GTO و دینو 260GT و 365 GTB/4 برخی از این مدل‌ها هستند. گرن توریزموهای امروز فراری که کد GT را به‌همراه دارند، در دو مدل GTC4 Lusso و 488 GTB خلاصه می‌شوند.

سال ۱۹۵۷؛ تولید یکی از خودروهای برتر GT تاریخ

Maserati 3500 GT

مازراتی پس از عرضه‌ی مدل A6، در نام‌گذاری محصولاتش تجدیدنظر کرد. مدل زیبای 3500GT که در سال ۱۹۵۷ با پیشرانه‌ی ۳۵۰۰ سی‌سی ۶ سیلندر خطی عرضه شد، اولین محصول مازراتی با کد گرن توریزمو است. تنها رقیب مازراتی 3500GT در آن دوران، ساب GT750 بود که در سال ۱۹۵۸ رونمایی شد؛ اما هیچ بختی دربرابر این خودرو ایتالیایی زیبا نداشت. بااین‌حال، ساب (SAAB) از اولین خودروسازان خارج از ایتالیا بود که از کد GT استفاده کرد. مدل 5000GT محصول سال ۱۹۵۹ ادامه‌دهنده‌ی راه یکی از خودروهای برتر GT تاریخ بود. پس از سال‌ها غیبت کد GT از سبد محصولات مازراتی، مدل 3200GT که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ تولید شد، روح و کالبد گرن توریزموِ واقعی را احیا کرد. در‌حال‌حاضر، مازراتی با کوپه‌ی گرن توریزمو و تیپ‌های GTS در مدل‌های مختلف مثل لوانته و کواتروپورته، همچنان کد GT را زنده نگه داشته است.

۱۹۵۹؛ ورود محافظه‌کارانه‌ی انگلیسی‌ها به قلمرو ایتالیایی‌ها

Aston Martin DB4 GT

در نمایشگاه خودروِ لندن ۱۹۵۹، استون مارتین نسخه‌ی مسابقه‌ای GT کوپه‌ی DB4 را رونمایی کرد. این مدل یکی از اولین نمونه‌های تاریخ با کد GT است که به مفهوم اصلی گرن توریزمو اشاره نمی‌کند. DB4 GT با وزن سبک‌تر و ارتقای پیشرانه و ترمزها، نمونه‌ی مسابقه‌ای DB4 بود که تعریف جدیدی از کد GT به‌همراه داشت. DB4 GT پیش از رونمایی رسمی، در پیست مسابقه عملکرد خود را به‌نمایش گذاشته بود. استرلینگ ماس فقید پشت فرمان مدل پروتوتایپ استون مارتین DB4 GT مسابقه‌ی کلاس GT را پیروز شده بود. همچنین، این مدل اساس DB4 GT Zagato، یکی از محصولات ارزشمند و کمیاب‌ استون مارتین را هم تشکیل داده است. استون مارتین همیشه به مفهوم اصلی گرن توریزمو پایبند مانده؛ اما از DB4 GT تاکنون، محصولات کمی با کد GT عرضه کرده است. درحقیقت، بیشتر خودروهای استون مارتین گرن توریزمو هستند؛ ولی کد GT روی بدنه‌شان دیده نمی‌شود.

سال ۱۹۶۲؛ گرن توریزموِ آمریکایی تولید شد

Studebaker Gran Turismo Hawk

استودبیکر (Studebaker) اولین خودروساز آمریکایی بود که از کد GT استفاده کرد. مدل گرن توریزمو هاوک (Hawk) براساس مدل استاندارد هاوک تولید شد و طراحی جلوپنجره‌ی آن مشابه محصولات مرسدس بنز بود. استودبیکر گرن توریزمو هاوک ابتدا با دو پیشرانه‌ی ۸ سیلندر Vشکل تنفس طبیعی عرضه شد و سپس، نمونه‌ی سوپرشارژ V8 با قدرت ۲۸۹ اسب‌بخار هم از راه رسید. این مدل آخرین تلاش‌های مقام‌های خودروساز آمریکایی برای ادامه‌ی تولید بود؛ اما گرن توریزمو هاوک نتوانست از تعطیلی کامل استودبیکر در سال ۱۹۶۷ جلوگیری کند.

در سال ۱۹۶۲، شرکت آمریکایی دیگری هم خودروِ GT عرضه کرد. دوج مدل سقف سخت Lancer را با نام GT 2-Door و تمرکز بر پیشرانه‌ی قدرتمند تولید کرد. لنسر جی‌تی از پیشرانه ۶ سیلندر کرایسلر با قدرت ۱۴۵ اسب‌بخار استفاده می‌کرد. مدل بعدی گرن توریزمو دوج نسل سوم Dart و جایگزین لنسر بود و نسل چهارم این مدل هم با کد GTS تولید شد.

سال ۱۹۶۳؛ آلفارومئو کد GT را بازتعریف کرد

Alfa Romeo Sprint GT

اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰، خودروسازان جنبه‌های جدیدی از کد GT را در بازاریابی کشف کردند. آلفارومئو با عرضه‌ی مدل بسیار زیبا و ماندگار جولیا اسپرینتر جی‌تی، کلاس گرن توریزمو را زیرورو کرد. Giulia Sprint GT که سپس مدل‌های GTV ،GTC ،GT Junior ،GTA و GTAm آن هم عرضه شد، محصول استودیوِ طراحی برتونه (Bertone) است. مسئولان آلفارومئو پس از توقف تولید جولیا، کد GT را زنده نگه داشتند. Alfetta GT و GTV6 از نمونه‌های موفق گرن توریزمو آلفارومئو هستند.

سال ۱۹۶۳؛ ظهور اولین گاو خشمگین ایتالیا

Lamborghini 350 GT

فروچو لامبورگینی برای رقابت با فراری، تراکتورسازی را کنار گذاشت و اولین خودروِ برند گاو ایتالیایی خشمگین را در کلاس GT رونمایی کرد. 350GTV دو مفهوم مهم داشت: اشاره به پیشرانه ۱۲ سیلندر Vشکل ۳۵۰۰ سی‌سی و رقابت با گرن توریزموهای برتر آن دوران، یعنی محصولات فراری و مازراتی. مدل پروتوتایپ لامبورگینی 350GTV در نمایشگاه خودروِ تورین ۱۹۶۳ به‌نمایش گذاشته شد؛ اما به‌دلیل بازخوردهای منفی به‌ تولید نرسید. تیم مهندسی لامبورگینی در مرحله‌ی بعد، مدل 350GT را با پیشرانه‌ی اصلاح‌شده‌ی 350GTV عرضه کرد. 350GT اولین خودروِ تولیدی لامبورگینی است که سال ۱۹۶۶، مدل 400GT به پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر Vشکل ۴۰۰۰ سی‌سی جایگزینش مجهز شد. لامبورگینی همیشه به‌دنبال تولید خودروهای GT بوده و کد GT و GTS در بسیاری از محصولات این شرکت ایتالیایی استفاده شده است. دیابلو GT یکی از خودروهای شناخته‌شده‌‌ی لامبورگینی با کد گرن توریزمو محسوب می‌شود.

سال ۱۹۶۴؛ رستگاری فورد با GT40 و GTO آمریکایی

Ford GT40

فورد GT40 فقط با یک هدف تولید شد: شکست و تحقیر فراری. اولین مدل GT40 تاریخ در مسابقات ۱،۰۰۰ کیلومتری نوربرگ‌رینگ شرکت داده شد. پس از این مسابقه که فورد GT40 نتوانست تمام ۱،۰۰۰ کیلومتر جهنم سبز را طی کند، سه دستگاه از گرن توریزموِ آمریکایی‌ها به مسابقات ۲۴ ساعته لمانز ۱۹۶۴ وارد شدند. ناکامی‌های GT40 در سال ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵ ادامه یافت؛ اما سرانجام از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹، فراری شکست دربرابر فورد را پذیرفت. پس از موفقیت GT40، تیم تبلیغاتی فورد از کد GT برای فروش بیشتر موستانگ مدل ۱۹۶۵ و سپس، کاپری استفاده کرد. کد GT هنوزهم در مدل V8 فورد موستانگ و نسل جدید GT40 وجود دارد.

Pontiac GTO

یکی از مدل‌های ماندگار GT و اولین خودروِ عضلانی آمریکایی، در سال ۱۹۶۴ متولد شد. پونتیاک GTO در سال ۱۹۶۴، بیش از ۳۲،۰۰۰ مشتری پیدا کرد. مهندس ارشد تولید پونتیاک GTO جان دلورین معروف بود. بسیاری از کارشناسان معتقدند پونتیاک GTO با الهام از فراری 250GTO نام‌گذاری شده؛ اما دلورین اعلام کرد کد GTO براساس عبارت Grand Tempest Option شکل گرفته است. پونتیاک GTO در اصل نسخه‌ی قدرتمند مدل Tempest بود. کد GTO پس‌ازاین، در مدل مفهومی و هولدن مونارو (Holden Monaro) ساخت استرالیا در سال ۲۰۰۴ استفاده شد. برند پونتیاک که در سال ۲۰۱۰ منحل شد، دو نسل اول هاچ‌بک Vibe را هم با کد GT عرضه کرد.

سال ۱۹۶۴؛ اولین خودروِ گرن توریزمو از آسیا

Prince Skyline 2000GT

نیسان GT-R امروز، اصالت و سابقه‌ی خود را مدیون شرکت خودروسازی پرینس (Prince Motor Company) است. قبل از ادغام با برند نیسان، پرینس نسخه‌ی مسابقه‌ای اسکای‌لاین مجهز به پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی را براساس مدل گلوریا (Gloria) تولید کرد. این مدل به‌قدری موفق بود که نمونه‌ی جاده‌ای آن با کد اسکای‌لاین 2000GT عرضه شد. نیسان در سال ۱۹۶۶ پس از دراختیارگرفتن برند پرینس، مدل‌های گلوریا و اسکای‌لاین را هم درکنار پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۱۹۹۸ سی‌سی به‌دست آورد. سال ۱۹۶۹، اولین نسل از نیسان GT-R متولد شد. پس از گذشت ۴۰ سال، کد GT-R، پرچم‌دار نیسان در کلاس خودروهای اسپرت و گرن توریزمو، هنوزهم زنده مانده است.

سال ۱۹۶۴؛ اولین خودروِ GT اشتوتگارت استارت خورد

Porsche 904 GTS

پورشه اولین خودروِ تولیدی اشتوتگارت با کد GT را برای شرکت در مسابقات تارگا فلوریو ایتالیا (Targa Florio) تولید کرد. مدل 904GTS در این مسابقات به مقام اول رسید تا بنیان‌گذار انواع محصولات پورشه با کد گرن توریزمو اسپرت شامل 928، 911، کیمن، پانامرا و حتی کاین باشد. یکی از خودروهای برتر پورشه با کد GT، مدل کاررا جی‌تی با پیشرانه‌ی V10 تنفس طبیعی محصول سال ۲۰۰۳ است. پورشه در جایگزین کاررا جی‌تی، یعنی 918 اسپایدر، از کد GT استفاده نکرد؛ اما مفهوم گرن توریزمو مسابقه‌ای هنوزهم در دیگر محصولات خودروساز محبوب اشتوتگارت مثل GT2 و GT3 وجود دارد.

سال ۱۹۶۵؛ تویوتا و جیمزباند

Toyota 2000GT

تویوتا 2000GT که بیشترِ مهندسی و طراحی و ساختش حاصل تلاش یاماها است، یکی از جاودانه‌های دنیای خودرو محسوب می‌شود. 2000GT می‌توانست با نشان نیسان تولید شود؛ اما مقام‌های این برند با پروژه GT جدید موافقت نکردند. بنابراین، بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن در اقدامی غیرمنتظره رقیبی درخوراحترام برای جگوار E-Type عرضه کرد. تویوتا 2000GT از هر نگاهی، گرن توریزمویی واقعی و اصیل است که به‌دنیای سری فیلم‌های جیمزباند (فیلم «فقط دوبار زندگی می‌کنید» (You Only Live Twice) محصول سال ۱۹۶۷) هم رسید. پس از تولید این مدل، تویوتا از کد GT در تیپ‌های مختلف سلیکا (Celica) و نمونه‌ی مسابقه‌ای GT-Four استفاده کرد. آخرین محصول تویوتا با کد GT، کوپه‌ی خوش‌فرمان 86 است (محصول مشترک با سوبارو) که در کشورهای اروپایی به‌نام GT86 عرضه می‌شود.

سال ۱۹۶۷؛ خودروِ GT در خط‌تولید ولوو

Volvo 123GT

خودروساز سوئدی ولوو در سال ۱۹۶۷ با هدف شناخته‌ترشدن در سطح جهانی، اولین خودروِ خود با کد GT را تولید کرد. 123GT نسخه‌ی دودر و قدرتمند سدان آمازون (Amazon) بود که براساس تجربه‌ی کسب‌شده‌ی تیم مهندسی ولوو در مسابقات مختلف موتوراسپرت دهه‌ی ۱۹۶۰ طراحی شد. تغییرات 123GT دربرابر آمازون عبارت است از: سیستم تعیلق سخت‌تر، ترمزهای دیسکی در جلو، چراغ‌های مه‌شکن، دورموتور بالاتر پیشرانه و صندلی‌های ریکارو. آمازون و 123GT هر دو از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱۷۷۸ سی‌سی مدل P1800 با قدرت ۱۱۵ اسب‌بخار درکنار جعبه‌دنده‌ی ۴ سرعته و انتقال قدرت محورعقب استفاده می‌کنند. دومین محصول ولوو با کد GT مدل 242 محصول سال ۱۹۷۴ بود. درحال‌حاضر، این برند سوئدی خودروِ گرن توریزمو با کد GT عرضه نمی‌کند.

سال ۱۹۶۹؛ کوچک‌ترین GT تولید شد

Mini 1275GT

در سال ۱۹۶۹، مینی 1275GT به‌عنوان جایگزین مینی‌کوپر استاندارد رونمایی شد. کد 1275GT در این مدل به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱۲۷۵ سی‌سی با قدرت ۵۹ اسب‌بخار اشاره می‌کرد و تفاوت آن با دیگر نسخه‌های مینی در طراحی جلوپنجره و فروش کمتر آن خلاصه می‌شود. پس‌از‌این، محصولات مینی بدون کد GT عرضه شدند تا سرانجام، مدل 1499GT در سال ۲۰۱۷ برای گرامی‌داشت 1275GT کلاسیک عرضه شد. 1499GT از پیشرانه‌ی ۳ سیلندر با قدرت ۱۰۱ اسب‌بخار استفاده می‌کند.

سال ۱۹۷۰؛ سومین GTO این‌بار از ژاپن

Mitsubishi Galant GTO

کد GTO به‌‌ویژه در دهه‌ی ۱۹۶۰، طرفداران زیادی پیدا کرد. پس از معرفی GTO به‌وسیله‌ی فراری و سپس استفاده‌ی پونتیاک از آن، سومین GTO معروف از ژاپن ظهور کرد. میتسوبیشی در سال ۱۹۷۰، مدل گالانت GTO را رونمایی کرد که شباهت زیادی به موستانگ داشت. این مدل براساس Colt Galant میتسوبیشی ساخته شده بود و تولیدش در سال ۱۹۷۷، به‌پایان رسید. دومین و آخرین محصول میتسوبیشی با کد GTO در سال ۱۹۹۰ رونمایی شد. میتسوبیشی GTO که در آمریکا با کد 3000GT عرضه شد، آخرین گرن توریزموِ این شرکت ژاپنی تا امروز است.

سال ۱۹۷۵؛ هاچ‌بک با چاشنی گرن توریزمو

Volkswagen Golf GTI

در سال ۱۹۷۵، فولکس واگن محصولی عرضه کرد که به‌یکی از زیرمجموعه‌های کد GT تبدیل شد. گلف GTI تعریف جدید و ناآشنایی از گرن توریزمو بود. GTI که از سرواژه‌های Gran Turismo Iniezione تشکیل شده و به سیستم تزریق مستقیم پاشش سوخت اشاره می‌کند، گرن توریزمو را در خودروِ شهری کوچک خلاصه کرد. درحقیقت، فولکس واگن ایده‌ی مینی 1275GT را به‌صورت کامل‌تر ارائه داد. البته، گلف GTI اولین هاچ‌بک جذاب تاریخ نیست و این افتخار به اتوبیانچی A112 Abarth می‌رسد؛ اما محصول آلمانی‌ها، دلیل اصلی افزایش محبوبیت خودروهای هاچ‌بک است. پس از عرضه‌ی گلف GTI، فولکس واگن کد GT را با دیگر محصولاتش هم ترکیب کرد. GTD و GTE به قوای فنی توربودیزل و پلاگین هیبرید فولکس واگن اشاره می‌کنند.

سال ۱۹۷۷؛ گرن توریزموِ فرانسوی با نشان سیتروئن

Citroën CX GTi

در دهه‌ی ۱۹۶۰، هیچ‌کس نمی‌توانست سیتروئن را با کد GT تصور کند. واقعا تولید سیتروئن 2CV GT امکان‌پذیر نبود؛ اما پس از اینکه سیتروئن، مازراتی را دراختیار گرفت، همه‌چیز امکان‌پذیر شد. در ابتدا، به‌نظر می‌رسید سیتروئن SM محصول سال ۱۹۷۰ شایسته‌ترین محصول فرانسوی‌ها برای دریافت کد GT باشد؛ اما اولین محصول سیتروئن با کد GT سال ۱۹۷۷ عرضه شد. 2400 GTi نسخه‌ی انژکتور از سیتروئن CX بود که از پیشرانه‌ی ۱۲۸ اسب‌بخار استفاده می‌کرد. کدهای GT و GTi در مدل‌های Visa و BX و AX هم استفاده شدند. درحال‌حاضر، سیتروئن بیشتر بر راحتی سواری تمرکز کرده تا پرفرمنس. باتوجه‌به حضور این شرکت فرانسوی در مسابقات رالی قهرمانی جهان، امکان تولید مدلی جدید با کد GT، مثلا C3 GT وجود دارد؛؛ اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

سال ۱۹۸۰؛ خودروِ GT از آئودی

Audi Coupé GT

آئودی پس از افزایش ظرفیت تولید و ورود به کلاس خودروهای لوکس، اولین نمونه‌ی GT خود را عرضه کرد. Coupe GT براساس مدل 100 و با قطعات مدل 80 ساخته شده بود؛ اما در بخش طراحی تفاوت داشت. این مدل به‌دلیل موفقیت‌های آئودی کواترو، هیچ‌وقت پرطرفدار نبود. خط‌تولید امروز آئودی تقریبا زیرنظر مهندسان کواترو اداره می‌شود؛ ولی حتی یک مدل با کد GT در محصولات بزرگ‌ترین خودروساز اینگولشتات آلمان وجود ندارد. شاید در آینده‌ی نزدیک، مدلی جدید با کد GT براساس مدل مفهومی E-Tron GT تولید شود.

سال ۱۹۹۳؛ شاسی‌بلند آمریکایی با نشان GT

GMC Yukon GT

همان‌طورکه درک‌کردنی است، تعداد شاسی‌بلندهای مختلف با نشان GT زیاد نیست و ارتفاع زیاد این مدل‌ها با تعریف خودروهای گرن توریزمو کاملا در تضاد است. باوجوداین، خودروساز آمریکایی جی‌ام‌سی برای تولید و فروش نسخه‌ی دودر شاسی‌بلند یوکان (Yucon) از کد GT استفاده کرد. نسخه GT با گِل‌گیرهای برجسته و رینگ‌های آلومینیومی و پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵۷۰۰‌ سی‌سی با قدرت ۲۰۰ اسب‌بخار از نسخه‌ی استاندارد یوکان متمایز می‌شود.

سال ۲۰۰۳؛ تولید گرن توریزموِ مدرن

Bentley Continental GT

تقریبا تمام خودروهای بنتلی با مفهوم گرن توریزمو گره خورده‌اند. درواقع، برند بنتلی در تولید خودروهای جادار، لوکس، راحت، قدرتمند و سریع تعریف می‌شود. نسل اول بنتلی Continental GT نمونه‌ی کاملی از خودروِ گرن توریزموِ مدرن است: بزرگ، جادار، لوکس، راحت و پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر Wشکل با قدرت ۵۵۲ اسب‌بخار. درکنار محصول جذاب بنتلی، کرایسلر هم مدل PT Cruiser GT را معرفی کرد که از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، یکی از خودروهای عجیب‌ و زشت‌ تاریخ با کد GT ماندگار شده است.

سال ۲۰۰۹؛ داستان بی‌ام‌و و کد GT

BMW 5 Series GT

سال‌ها بود که خودروساز باواریا از کد GT استفاده نمی‌کرد و فقط مدل 1600GT بود که آن‌هم براساس Glas GT ساخته شد. نام‌گذاری محصولات بی‌ام‌و ساده بود و به‌دلیل شهرت و اعتبار برند، این شرکت نیازی نداشت برای معرفی خودروهای پرفرمنس و عملکرد بالای خود از کد GT استفاده کند. تمام این موارد، با رونمایی مدل جنجال‌برانگیز GT سری 5 در نمایشگاه خودرو‌ی فرانکفورت ۲۰۰۹ تغییر کرد. کد GT در این مدل به فضای بیشتر کابین و در صندوق‌ عقب دوگانه اشاره می‌کرد. فرمول متفاوت کد GT در محصولات بی‌ام‌و با سری 3 جی‌تی در سال ۲۰۱۳ و سری 6 جی‌تی ۲۰۱۸ ادامه یافت.

سال ۲۰۱۳؛ خودروِ کره‌ای با کد GT

Hyundai Elantra GT

در چند سال گذشته، شرکت‌های خودروسازی کره‌جنوبی پیشرفت فراوانی کردند. این امر باعث شد تازه‌واردهای خودروسازی از کد مقدس GT هم در محصولاتشان استفاده کنند. هیوندای ابتدا در تریم‌های مختلف نام GT را به‌کار برد؛ اما سرانجام در سال ۲۰۱۳، مدل النترا GT را معرفی کرد. این هاچ‌بک فقط در بازار آمریکا با نام النترا GT عرضه می‌شد و در کشورهای دیگر، هیوندای i30 بود. همان‌طورکه پیش‌بینی‌پذیر بود، هیوندای النترا GT نه خودروِ گرن توریزمو و نه هاچ‌بک موفق مثل فولکس واگن GTI شد.

سال ۲۰۱۴؛ مرسدس بنز و AMG به‌اضافه‌ی GT

Mercedes-AMG GT

مرسدس بنز معمولا از کد GT فقط در خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌کرد؛ اما این سنّت در سال ۲۰۱۴ شکسته شد. محصول دپارتمان جدید Mercedes-AMG برای رقابت با پورشه 911 بدون شلوغ‌کاری فقط GT نام گرفت. مدل‌های دیگر مرسدس AMG GT شامل GT S و GT C و GT R درکنار کوپه‌ی چهاردر E کلاس (GT 4-door) تولید شدند.

سال ۲۰۱۷؛ بازگشت متفاوت کره‌ای‌ها

KIA stinger

پس از تلاش ناموفق هیوندای، کیا با معرفی مدل مفهومی GT در نمایشگاه خودروِ فرانکفورت ۲۰۱۱ توجه علاقه‌مندان را جلب کرد. وقتی مدل مفهومی کیا رونمایی شد، بسیاری از کارشناس‌ها آن را فقط نمایشی از توانایی‌های تیم طراحی این برند توصیف کردند؛ اما به‌قدری واکنش‌ها به GT Concept کیا مثبت بود که سرانجام به خط‌تولید رسید. استینگر GT محصول سال ۲۰۱۷ اولین خودروِ گرن توریزموِ واقعی کیا است که دیدگاه‌ها به خودروسازی کره‌جنوبی را کاملا تغییر داد.

خودروهای گرن توریزموِ امروز و آینده

Bugatti Gran Tursimo Vision

امروزه، تقریبا تمام خودروسازان بزرگ جهان، به‌جز کادیلاک، جیپ، لندرور، لکسوس و لینکلن، حداقل یک خودرو با نشان GT فارغ از گرن توریزمو بودن یا نبودن عرضه کرده‌اند. در خودروهای مختلف، از آلفارومئو مخصوص مسابقه گرفته تا پورشه کاین، کد GT در ترکیب با مفاهیم مختلف مثل GTA ،GTB ،GTC ،GTD ،GTE ،GTI ،GTL ،GTO ،GTS ،GTV و GTX استفاده شده است. گاهی اوقات، مدلی با کد GT خودروِ گرن توریزموِ واقعی است؛ در مواقع دیگر، این کد نشان‌دهنده‌ی کلاس مسابقه‌ای مثل پورشه 911GT2 RS است. گاهی هم این کد فقطا برای بازاریابی به‌کار می‌رود. 

از دیدگاه شما، خودروهای برتر گرن توریزمو محصول کدام برندها هستند؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات