سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری جنرال موتورز و آمازون در برند ریوین

شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
جنرال موتورز و آمازون برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ تولید خودروِ برقی ریوین با این شرکت در‌حال‌مذاکره هستند.
تبلیغات

جنرال موتورز و آمازون مشغول مذاکره برای سرمایه‌گذاری در ریوین اتوموتیو (Rivian Automotive)، استارتاپ سازنده‌ی خودروِ الکتریکی هستند. این دو شرکت مشهور قصد دارند مبلغی بین ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تا ۲،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار برای سرمایه‌گذاری روی این شرکت هزینه کنند. ریوین که مقرش در پلیموث میشیگان قرار دارد، مشغول کار روی وانت پیک‌آپ و شاسی‌بلند برقی است که نسخه‌ی مفهومی آن‌ها در نمایشگاه خودروِ لس آنجلس رونمایی شد. درصورتی‌که گفت‌وگوها برای سرمایه‌گذاری جنرال موتورز و آمازون به پیشرفت چشمگیری برسد، این معامله به‌زودی اعلام می‌شود. با تمام این‌ها، جزئیات بیشتری از این مذاکرات به رسانه‌ها درز نکرده است. 

amazon

وانت و خودروهای شاسی‌بلند منبعی مطمئن برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد در دیترویت به‌شمار می‌روند. سرمایه‌گذاری در ریوین می‌تواند به جنرال موتورز کمک کند پیک‌آپ برقی به بازار بفرستد و از رقابت با تسلا درزمینه‌ی تولید خودروِ الکتریکی عقب نماند. برای آمازون سرمایه‌گذاری در ریوین نشان‌دهنده‌ی جاه‌طلبی برای تغییر بخشی از ناوگان بزرگ خودرویی است که بسته‌های این شرکت را با وسایل نقلیه‌ی بدون آلایندگی عرضه می‌کنند. 

تسلا / tesla

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، چند ماه پیش به سرمایه‌گذاران این شرکت گفت به وانت الکتریکی علاقه دارد و محصول بعدی این شرکت احتمالا پیک‌آپ برقی خواهد بود. ماسک درباره‌ی تولید بالقوه وانت برقی سخن گفته؛ اما این اتفاق پس از معرفی تسلا مدل Y بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود. تسلا مدل Y تا سال ۲۰۲۰ راهی بازار خواهد شد. 

Tesla Model Y / تسلا

جف شوستر، از مؤسسه پژوهشی LMC اتوموتیو گفت:

به‌همان ترتیب که تسلا در آغاز راه توانست پیشرفت کند، ریوین نیز دارد با همان سرعت و شتاب به پیش می‌تازد و ظرفیت زیادی برای تبدیل به تسلای دیگری دارد. این استارتاپ در قلب صنعت خودرو فعالیت می‌کند و این برای جنرال موتورز جذاب است. فناوری خودروِ الکتریکی و پلتفرم ریوین یکی از عوامل اصلی جذابیت این شرکت به‌شمار می‌رود.
General Motors Mary Barra / مری بارا جنرال موتورز

جنرال موتورز مدتی قبل اعلام کرد برنامه‌هایی برای تولید وانت پیک‌آپ پلاگین هیبریدی دارد و احتمال تولید آن زیاد است. این خودروساز ماه گذشته اعلام کرد استراتژی جدیدی برای تولید خودروِ برقی با برند کادیلاک دارد و این خودروِ الکتریکی از پلتفرم BEV3 این شرکت بهره می‌برد. به‌گفته‌ی افراد مطلع نزدیک به جنرال موتورز، اولین مدل‌های کاملا برقی کادیلاک با استفاده از پلتفرم جدید تا سال ۲۰۲۲ وارد بازار می‌شوند. ماه گذشته، وقتی خبرنگاران از مری بارا درباره‌ی تولید وانت سؤال کردند، او گفت:

فعلا باید منتظر بمانید. 
Cadillac Logo

پت موریسی، سخن‌گوی جنرال موتورز، طی بیانیه‌ای اعلام کرد:

مشارکت و سهم ریوین را در آینده‌ی بدون آلایندگی و خودروهای تمام‌برقی تحسین می‌کنیم. 

مانند تسلا، ریوین نیز فرایند مشابهی برای تأسیس کارخانه تولید خودروِ برقی دنبال کرد. این شرکت اوایل سال ۲۰۱۷ کارخانه‌ی میتسوبیشی موتورز در ایالت ایلینویز را با قیمت ۱۶،۰۰۰،۰۰۰ دلار خرید. تسلا نیز در ابتدای راه، محصولات خود را در کارخانه‌ی تویوتا تولید کرد. 

Rivian R1T electric pickup / وانت پیکاپ برقی ریوین

در سال ۲۰۰۹، آرجی اسکارینگه ریوین را بنیان گذاشت. از آن زمان، ریوین حدود ۷۰۰ نفر کارمند در مرکز میشیگان و مرکز فناوری و مهندسی کالیفرنیا و کارخانه میتسوبیشی دارد. سال گذشته، ریوین ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار از Standard Chartered وام گرفت و مبلغی حدود ۴۵۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار نیز از سرمایه‌گذارانی مانند شرکت عبداللطیف جمیل سعودی و سامیتومو آمریکا جذب کرد. میشل کربی، تحلیلگر اتوتریدر، دراین‌زمینه گفت:

واضح است که ریوین به سرمایه نیاز دارد؛ زیرا راه‌اندازی چنین کسب‌وکار بزرگی به سرمایه‌گذاری هنگفتی نیز نیاز خواهد داشت. 
Amazon

ریوین علاوه‌بر دریافت ۴،۰۰۰،۰۰۰ دلار سرمایه‌ی مشوق‌های ایالتی، قصد دارد ۴۹،۲۰۰،۰۰۰ دلار تخفیف مالیاتی از دولت فدرال به‌مدت ۱۵ سال دریافت کند. البته، این تخفیف مالیاتی درصورتی به ریوین تعلق می‌گیرد که در تولید شغل و افزایش استخدام نیروی کار شرکت کند. به‌عنوان مثال، یکی از شرایط دریافت این اعتبارات شامل ایجاد ۱،۰۰۰ موقعیت شغلی جدید تا سال ۲۰۲۴ می‌شود. 

تحویل بسته و کالا می‌تواند یکی از استفاده‌های ایده‌آل برای خودروِ الکتریکی باشد؛ به‌همین‌دلیل آمازون نیز توانایی خود را برای تحویل کالا ازطریق شبکه‌ی پیمان‌کاران مستقل گسترش می‌دهد. برخی از پیمان‌کاران وسایل نقلیه‌ی اختصاصی دارند که برنامه‌ی کاربردی آمازون آن را روی گوشی هوشمند هدایت می‌کند؛ درحالی‌که برخی دیگر ون و مجموعه‌ای از رانندگان برای تحویل کالا استخدام می‌کنند.

امازون
سرمایه‌گذاری روی ریوین به آمازون کمک می‌کند وارد دنیای خودرو شود. آن‌ها احتمالا درباره‌ی برنامه‌هایی برای تحویل کالا فکر می‌کنند و سرمایه‌گذاری روی ریوین به آن‌ها کمک می‌کند تا به‌راحتی به هدفشان برسند. 

سال گذشته، آمازون برنامه‌ای شغلی ارائه داد که کارآفرینان را در سرتاسر این کشور تشویق می‌کرد کارهای خود را با استخدام رانندگان و اجاره‌ی وانت برای تحویل کالا آغاز کنند. این شرکت با حمایت از تخفیف اجاره‌ی ون و بیمه و سایر هزینه‌ها و ارائه‌ی جریان مداوم کسب‌وکار، به کارآفرینان کمک کرد کالاهای آمازون را تحویل دهند. طی چند ماه، آمازون بیش از ۱۰۰ کسب‌وکار جدید در حوزه‌ی تحویل کالا به این روش راه‌اندازی کرد که باعث بهبود کیفیت خدمات این شرکت شد. 

خودروی خودران آرورا

رشد سریع تجارت الکترونیک آمازون برای گسترش ظرفیت‌های این شرکت و کاهش وابستگی، به شرکای تحویل آن، ازجمله فدکس (FedEx) و یونایتد پارسل سرویس (United Parcel Service) و شرکت پست ایالات متحده‌ی آمریکا، فشار زیادی وارد آورد. سرمایه‌گذاری در استارتاپ ریوین دومین سرمایه‌گذاری آمازون در حوزه‌ی خودرو و حمل‌ونقل طی مدتی کوتاه خواهد بود. آمازون یکی از شرکت‌هایی بود که ماه گذشته، مبلغی درحدود ۵۳۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار روی استارتاپ آرورا اینوویشن (Aurora Innovation)، استارتاپ فعال در حوزه‌ی خودرو خودران، سرمایه‌گذاری کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات