هواوی به‌زودی سرویس موبایل اختصاصی خود را راه‌اندازی می‌کند

چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
هواوی آرام آرام قدم‌هایش را به سمت یک سرویس موبایلی ویژه‌ی هواوی برمی‌دارد تا دیگر متکی بر خدمات موبایلی گوگل نباشد.
تبلیغات

هواوی در تلاش است تا خلأ ناشی از فقدان Google Mobile Service یا به عبارتی GMS را در گوشی‌های هوشمند این شرکت پر کند. اخیرا و در روز توسعه‌دهندگان هواوی (Huawei Developer Day)، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد برای حل این مشکل از برنامه‌نویسان هندی بهره‌مند شود. در این مراسم چارلز پنگ (Charles Peng)، رئیس مرکز هواوی در هند توضیحاتی در مورد چگونگی حل‌و‌فصل مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا برای هواوی ارائه داد. آقای پنگ گفته است که هواوی با همکاری توسعه‌دهندگان هندی تلاش می‌کند اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی را برای کاربران هواوی فراهم کند که جایگزین GMS در گوشی‌های هوشمند این شرکت باشند.

ما سرویس موبایلی هواوی HMS را داریم و تلاش می‌کنیم یک اکوسیستم موبایلی بسازیم. اکثر اپلیکیشن‌های اصلی مانند مسیریابی، پرداخت آنلاین، بازی و پیامک تا پایان دسامبر تکمیل خواهند شد.
charles peng

از ماه مه سال ۲۰۱۹ که آمریکا به شرکت‌های آمریکایی دستور داد هواوی را تحریم کنند، این شرکت نتوانسته‌است از GMS روی گوشی‌های هوشمند جدیدش استفاده کند. حالا به‌نظر می‌رسد در مرحله‌ای قرار دارد که می‌تواند به امکان جایگزینی سرویس‌های اصلی GMS مانند پیامک، مسیریابی، جیمیل، یوتیوب و دیگر ابزارهای ضروری خوش‌بین باشد.

این اپلیکیشن‌ها و APIها بخش‌هایی از GMS هستند و هواوی قصد دارد با راه‌اندازی HMS آن‌ها را کنار بگذارد. حتی پلی‌استور هم بخشی از GMS است؛ درواقع الزام کاربران جدید هواوی به استفاده از Huawei AppGallery به‌جای گوگل پلی، نکته‌ای است که کاربران را بسیار ناراحت می‌کند.

از سرویس موبایلی هواوی چه انتظاراتی می‌توان داشت؟

آقای پنگ گفته‌است که کاربران تفاوت چندان بین GMS و HMS نخواهند دید. او خاطر نشان کرد:

ما تمرکز کرده‌ایم تا با همکاری توسعه‌دهندگان شرایطی را ایجاد کنیم که مشتریان تجربه‌ی خوبی از کار کردن با HMS داشته‌باشند. درواقع این چالشی است که سعی می‌کنیم از عهده‌ی آن برآییم.

خالی از لطف نیست اگر به این نکته هم دقت شود که هواوی برای ساخت اکوسیستم اختصاصی خودش تنها از توسعه‌دهندگان هندی استقبال نکرده، بلکه به‌طور کلی برای برنامه‌ی جامع توسعه‌دهندگان HMS مبلغی معادل یک میلیارد دلار در سراسر جهان هزینه کرده است. این شرکت اخیرا یک برنامه‌ی مشابه توسعه‌دهندگان هندی را برای توسعه‌دهندگان در آفریقای جنوبی هم برگزار کرده‌است.

این‌ها سرآغازی است برای جذب توسعه‌دهندگان از اقصی نقاط جهان که اگر اپلیکیشن‌های طراحی شده توسط آن‌ها در گالری اپلیکیشن هواوی موفق باشد، چندهزار دلار سودرسانی خواهد کرد. آقای پنگ در این مورد می‌گوید:

ما تلاش می‌کنیم در همه‌ی کشورها ۱۰۰-۱۵۰ اپلیکیشن محبوب در جامعه را در HMS قرار دهیم.

او در ادامه گفته‌است اپلیکیشن‌های طراحی شده توسط توسعه‌دهندگان هندی در اروپا و در دیگر بازارهای بزرگ محصولات هواوی هم در دسترس خواهند بود.

2

Economic Times گزارش داده‌است که همین امروز هم هواوی یک میلیون توسعه‌دهنده‌ در سراسر جهان دارد. آقای پنگ در این مورد چنین بیان کرد:

ما با توسعه‌دهندگان، تولید‌کنندگان محتوا و خدمات، یک تجارت سر به سر را اجرا خواهیم کرد. ما برای تلاش آن‌ها ارزش قائل خواهیم بود.

به‌نظر می‌رسد تلاش هواوی برای ساخت هسته‌ی سرویس موبایلی اختصاصی این شرکت کاملا جدی و صادقانه است. این تلاش می‌تواند حاصل خوشایندی برای کاربران گوشی‌های هوشمند هواوی داشته‌باشد و باعث شود کاربران به اپلیکیشن‌های رقابتی بیشتری دسترسی داشته‌باشند؛ اپلیکیشن‌هایی که ممکن است در مقایسه با اپلیکیشن‌های متداول گوگل، عملکرد بهتری روی انواع گوشی‌ هواوی داشته باشند و تجربه‌ی بهتری برای کاربر ایجاد کنند. درضمن این امیدواری وجود دارد که اپلیکیشن‌هایی مانند واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک هم نسخه‌های سازگار خود را در گالری اپلیکیشن هواوی قرار دهند، چون در غیر این‌صورت کاربران گوشی‌های سری Mate 30 نبود آن‌ها را حس خواهند کرد.

هرچند حتی با وجود میلیون‌ها توسعه‌دهنده در سراسر جهان سرویس موبایلی هواوی احتمالاً مانند یوتیوب و جیمیل نخواهد شد و از طرفی ساختن جایگزین‌هایی برای این برنامه‌ها بسیار چالش برانگیز خواهد بود. مثلاً هواوی برای ساخت یک یوتیوب دیگر، محتوا را از کجا تأمین خواهد کرد؟ یا اینکه آیا تلاش می‌کند به حالتی شبیه Vimeo برسد؟ چطور کاربران را راضی می‌کند از جیمیل استفاده نکنند؟ دراین‌زمینه سوالات بسیار زیاد است که خود می‌تواند جای بحث باشد.

cover

آنچه در حال حاضر به‌نظر می‌رسد این است که گویا جنگ بین هواوی و آمریکا فعلاً تمام نخواهد شد. بنابراین هواوی باید تلاش کند تا در راه‌اندازی HMS موفق باشد و جایگاه خودش را به‌عنوان یک از سه سردمدار فروش گوشی هوشمند جهان حفظ کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات