انویدیا در کنفرانس GTC پیشرفت‌های خود در زمینه هوش مصنوعی را به نمایش گذاشت

شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
انویدیا با معرفی پلتفرم Nvidia Drive و ایجاد نرم‌افزار استنباط TensorRT، توسعه‌ی هوش مصنوعی برای شرکت‌های این حوزه را آسان‌تر کرد.
تبلیغات

انویدیا با بهبود فناوری‌های خود از جمله سیستم تشخیص تصویر، تشخیص زبان، پلتفرم‌های تصمیم‌گیری و ساخت تراشه برای وسایل نقلیه‌ی خودران، به‌دنبال توسعه‌ی رهبری خود به‌عنوان شرکتی پیشرو در زمینه‌ی هوش مصنوعی است.

کنفرانس سالانه‌ی فناوری کارت‌های گرافیکی (The GPU Technology Conference) یا به اختصار GTC، یکی از بزرگ‌ترین رویدادها در زمینه‌ی هوش مصنوعی است. در کنفرانس GTC 2019 چین، انویدیا نکته‌ای کلیدی در دست دارد و آن تغییر پلتفرم‌ها برای هوش مصنوعی از پردازنده به پردازنده‌ی گرافیکی است.

رویدادهای هوش مصنوعی در کنفرانس GTC

دومین برگ برنده‌ی انویدیا، تمرکز روی گام‌‌هایی است که برای وسایل نقلیه‌ی خودران در نظر گرفته‌شده‌اند. بایدو (Baidu) که بزرگ‌ترین شرکت چین در زمینه‌ی هوش مصنوعی بوده و برای ساخت محصول خود با نام AI Box (جعبه‌ی هوش مصنوعی) با انویدیا همکاری کرده، در حال توسعه‌ی تراشه‌های گرافیکی V100 انویدیا به‌گونه‌ای است که بازدهی‌شان را تا ۱۰ برابر سریع‌تر کند.

به‌همین ترتیب شرکت علی‌بابا که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجارت الکترونیک در جهان است، اخیرا برای پلتفرم‌های پیشنهاددهنده خود، کارت‌های گرافیک T4 انویدیا را به‌کار گرفته است. با استفاده از تراشه‌های جدید انویدیا تنها در روز یازدهم نوامبر که در چین معروف به روز مجردها (Single’s Day) است، میزان کلیلک (CTR) روی لینک‌های علی‌بابا بیشتر شده و نتایج با سرعت بیشتری پردازش شدند. یک پلتفرم پیشنهاددهنده زیرمجموعه‌ای از سیستم فیلترکننده‌ی اطلاعات است که به‌دنبال پیش‌بینی امتیازات یا ارجحیت‌هایی است که یک کاربر به مورد خاص مانند کالا یا خدمات می‌دهد.

در اصل این سیستم با تحلیل رفتار کاربر، مناسب‌ترین موارد را پیشنهاد می‌دهد. پلتفرم‌‌های پیشنهاد دهنده به‌صورت ویژه‌ای پیچیده هستند، زیرا باید تمامی پارامترهای مربوط به کاربر را بررسی کرده و نتایج را به‌صورت بی‌درنگی نمایش دهند. برای مثال برای روز مجردها در سال ۲۰۱۹ میلادی، علی‌بابا بیش از ۲ میلیارد محصول را برای فروش گذاشته بود که باید برای ۵۰۰ میلیون کاربر بالقوه نشان داده می‌شدند.

nvidia gtc

انویدیا برای اینکه شرکای خود را قادر به کسب بیشترین بهره‌وری از تغییر تراشه‌های مورد استفاده برای هوش مصنوعی و بهره‌گیری از پردازنده‌های گرافیکی کند، نرم‌افزار استنباط TensorRT را در دسترس این دسته از شرکت‌ها قرار داده‌است. نرم‌افزار یادشده از مدل‌های آموزش‌یافته‌ی موجود استفاده کرده و آن‌ها را برای پردازنده‌ی گرافیکی به نحوی بهینه می‌کند که عملکرد بهتری حاصل شود. با استفاده از برنامه‌ی TensorRT 7، پشتیبانی از مدل‌های بیشتر هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی (neural networks) اضافه شده و نسل‌های جدیدتری از کرنل پشتیبانی می‌شود. 

TensorRT 7 همچنین با فعال‌کردن هوش مصنوعیِ بلادرنگ مبتنی‌بر مکالمات، پاسخ‌های دقیقی را در کمتر از ۳۰۰ میلی‌ثانیه مهیا می‌کند. این فرایند با دریافت ورودی در قالب امواج (صدا) و تبدیل آن‌ها به متن برای ترکیب گفتارها، خروجی را در قالب مورد نظر ایجاد می‌کند. همکاران انویدیا در زمینه‌ی کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر استنباط، شامل سرویس بینگ مایکروسافت، اکسپدیا (Expedia)، والمارت، تنسنت (Tencent)، توییتر، پِی‌پال، شیائومی، Snap Inc و مواردی از این دست است.

Nvidia Drive و محصولات مبتنی‌بر اتومبیل‌های خودران

در بخش خودرو، انویدیا پلتفرمی نرم‌افزاری بر اتومبیل‌های خودران را در دسترس قرار داده است. مدل‌هایی که از پیش آموزش دیده‌اند، اکنون به‌صورت آشکاری در سرویس ابری انویدیا (Nvidia Cloud) در دسترس قرار داشته و داده‌ها و آموزش‌های ده‌ساله‌ی ضبط‌شده از رانندگی وسایل نقلیه به واسطه‌ی انسان‌ها با چندین حسگر را ارائه می‌دهند.

آموزش‌های مربوط به حمل‌ونقل نیز بخشی از پلتفرم Drive انویدیا است که داده‌ها را بیشتر قابل استفاده می‌کند. پلتفرم Drive انویدیا شامل سیستم محاسبه‌ای درون وسیله‌ی نقلیه (Drive AGX)، معماری کامل مرجع، شبیه‌سازی‌های مرکز داده، شبکه‌ی عصبی عمیق (DNN)، سیستم‌های آموزشی و همچنین کیت‌های توسعه‌ی نرم‌افزاری است. پلتفرم مذکور همچنین آموزش‌های فدرالی (Federated Learning) را ارائه می‌دهد که به شرکت‌های خودرو‌سازی کمک می‌کند تا مدل‌های یادگیری خود را بدون هیچ‌کدام از پیچیدگی‌های مربوط به محلی‌سازی، تنها از یک کشور به کشورهای زیادی توسعه دهند. درواقع ویژگی مذکور، خودروسازها را از تغییر نرم‌افزار خودروها هنگام جابه‌جایی آن‌ها از کشوری به کشور دیگر مبرا می‌کند.

nvidia drive

در بخش مربوط به سخت‌افزار همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، پردازنده‌ی به کار رفته در سیستم محاسبه‌گر Drive AGX با نام Orin، بهبودهای عملکردی ۷ برابری را نسبت به نسل پیشین با نام Xavier تجربه کرده و با پلتفرم‌های پیشین نیز سازگاری دارد. در کشور چین شرکت‌های Didi و SAIC هم‌اکنون نیز برای پلتفرم‌های هوش مصنوعی مورد استفاده در اتومبیل‌های خودران، با انویدیا همکاری می‌کنند. در این کنفرانس چند طرح مفهومی مربوط به ماشین‌های خودران با محوریت هوش مصنوعی نیز به نمایش گذاشته شد.

هنگامی که در مورد زمان‌بندی خاص پیرامون دسترسی عمومی به اتومبیل‌های خودران سؤال شد، مدیران انویدیا توضیح دادند که پیچیدگی فنی عظیمی همراه‌با موانع قانونی بر سر راه این فناوری وجود دارد که در حال بررسی و حل‌شدن هستند. مدل‌های مربوط به ماشین‌های خودران باید پیش از آن‎‌چیزی که قبل‌تر تصور می‌شد آموزش ببینند تا امنیت اتومبیل و سرنشین‌ها بیشتر از موارد رانندگی انسان‌ها باشد. مدیران انویدیا خاطرنشان کردند که بیش از ۵۰ شرکت دراین‌زمینه مشغول به کار هستند و حتی مراحل کوچک اتخاذ شده سودمند خواهند بود. آن‌ها خاطرنشان کردند که اگر روزی کشورها استفاده از حسگرهای LIDAR در خودروها را اجباری کنند، نه‌تنها جاده‌ها بسیار ایمن‎‌تر خواهند بود، بلکه داده‌های با کیفیت بالایی نیز ایجاد خواهد شد. لیدار یکی از فناوری‌های سنجش از راه دور است که با تاباندن لیزر به هدف و تجزیه‎‌وتحلیل موج بازتاب‌شده، فاصله را اندازه می‌گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات