اپل تا سال ۲۰۲۲ هدست واقعیت افزوده‌ی خود را وارد بازار می‌کند

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل تا سال ۲۰۲۲، هدست واقعیت افزوده و تا سال ۲۰۲۳، عینک واقعیت افزوده‌ی خود را وارد بازار می‌کند.
تبلیغات

براساس گزارشی از The Information شرکت اپل قصد دارد اولین هدست واقعیت افزوده خود رادر سال ۲۰۲۲ و اولین عینک واقعیت افزوده خود را در سال ۲۰۲۳ وارد بازار کند.

مدت‌ها بود که شایعه‌ی ورود اپل به دنیای واقعیت افزوده مطرح شده‌بود، از طرفی بسیاری از افراد معتقدند پس از موبایل، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بزرگ‌ترین پلتفرم‌ها در دنیای فناوری خواهند بود. بااین‌حال مشخص نبود اپل چه زمانی اولین محصول خود را در زمینه ی واقعیت افزوده به بازار عرضه خواهد کرد. گزارش‌های اولیه نشان می‌داد اپل اولین هدست واقعیت افزوده‌ی خود را تا سال آینده وارد بازار خواهد کرد. اولین‌بار مین چی کو (Mon Chi-Kuo) که تحلیلگر اپل است در ماه مارس امسال زمان احتمالی برای معرفی این هدست را اوایل سال ۲۰۲۰ تخمین زده‌بود. اما براساس مطالبی که در نشست بخش مرکزی اپل ارائه شده‌است این تاریخ تا سال ۲۰۲۲ به عقب برده‌شد و دلیل آن احتمالاً مشکلاتی است که در بخش توسعه‌ی فناوری‌های مربوطه وجود دارد.

به‌گفته‌ی منابع آگاه به این موضوع، اپل در سخنرانی داخلی که برای کارکنان خود در ساختمان کالیفرنیا برگزار کرده‌است جزئیات بیشتری را از برنامه‌ی زمانی تولید هدست واقعیت افزوده بیان کرده‌است. مایک راک‌ول (Mike Rockwell) معاون مدیر اپل که در حال حاضر سرپرست تیم واقعیت افزوده و مجازی اپل است، هدایت این جلسه را به عهده داشته و در آن اطلاعاتی در مورد زمان ارائه‌ی این محصولات به بازار ارائه کرده‌است. در این جلسه تعداد شکت‌کنندگان آنقدر زیاد بود که بتواند تمام ۱۰۰۰ صندلی سالن آمفی تئاتر استیو جابز در ساختمان اصلی اپل را تکمیل کند و این نکته نشان می‌دهد تیم اپل برای فعالیت بر واقعیت افزوده، تیم بزرگی است.

گزارشی که در این مورد منتشر شده‌است علاوه‌بر تغییر زمان ورود اولین محصول واقعیت افزوده اپل یه بازار، جزئیات بیشتری هم در مورد هدست واقعیت افزوده‌ی اپل با نام N301 بیان می‌کند. این هدست احتمالاً یک نسخه‌ی ظریف‌تر از هدست واقعیت مجازی Oculus Quest  است که در ماه مه عرضه شد. این هدست هر دو امکان واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را دارد و از دوربین‌های خارجی برای ترسیم محیط اطراف کاربر استفاده می‌کند (که شامل محدوده ی افراد، لوازم خانگی و اتاق‌ها می‌شود) و یک نمایشگر با رزولوشن بالا دارد که اطلاعات را نمایش می‌دهد و اشیای مجازی را با دنیای واقعی مخلوط می‌کند.

به کارکنان اپل گفته‌شده‌است که این شرکت قصد دارد از توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری بخواهد نرم‌افزارهای لازم برای این هدست را تا سال ۲۰۲۱ آماده کنند.این شرکت قصد دارد پس از عرضه‌ی هدست واقعیت افزوده، یک عینک کوچکتر با همین ویژگی تولید کند. برخلاف هدست، این عینک به گونه‌ای طراحی شده که بتوان مدت زمان طولانی‌ آنرا روی چشم نگه‌داشت.

AR glass

گفته می‌شود، نمونه‌ی اولیه‌ای که از عینک واقعیت افزوده‌ی اپل آماده شده‌است، عینکی با فریم ضخیم است که به‌نظر می‌رسد قیمت بالایی داشته‌باشد. تراشه‌های مربوط به این عینک در فریم آن جاگذاری شده‌اند. همچنین گزارش شده‌است که اپل لنزهایی را در این عینک به کار برده‌است که وقتی عینک در حال فعالیت باشد، نمای بیرونی آن تیره می‌شود تا به اطرافیان اطلاع دهد که کاربر این عینک مشغول یک فعالیت دیگر است.

پیش از این تیم کوک (Tim Cook)، مدیر شرکت اپل گفته‌بود که واقعیت مجازی را به‌عنوان «یک ایده‌ی بزرگ می‌بیند»، چیزی شبیه گوشی‌های هوشمند. او در سال ۲۰۱۷ به مجله‌ی ایندیپندنت گفت:«همه از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، کسی تصور نمی‌کند آیفون مخصوص قشر خاص یا بازار مخصوصی باشد، گوشی هوشمند برای همه ی مردم دنیاست. من فکر می‌کنم واقعیت افزوده هم به همین اندازه بزرگ است».

حالا به‌نظر می‌رسد عینک واقعیت افزوده ی اپل برای همین هدف طراحی شده چون گزارشی از The Information نشان می‌دهد مدیر ارشد اپل گفته اعتقاد دارند که این وسیله می‌تواند در طی یک دهه جایگزین آیفون شود.

حالا که به مرور زمان بازار گوشی‌های هوشمند به دوران بلوغ خود نزدیک می‌شود، اپل و بسیاری دیگر از شرکت‌های بزرگ فناوری واقعیت افزوده و مجازی را به‌عنوان یک پلتفرم بزرگ آینده می‌نگرند. سال‌ها است که سازنده‌ی آیفون منابعی را دراین‌زمینه گردآوری کرده‌است، تکنولوژی‌های لازم را از شرکت‌های کوچک‌تر خریداری کرده و کارکنان بیشتری را در این بخش مشغول فعالیت کرده‌است. از طرف دیگر رقبای بزرگ اپل مانند فیسبوک، مایکرسافت و گوگل هم سرمایه‌گذاری‌های بزرگی دراین‌زمینه انجام داده‌اند که نمونه‌های آن‌ها HololLens و Oculus است.

با این حال مشخص شده که واقعیت افزوده و مجازی در حال حاضر نمی‌توانند سرعت توسعه‌ی بالایی داشته‌باشند چون سخت‌افزار حجیمی دارند و کاربران تجربه‌های موفقی از آن نداشته‌اند. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد هوشمندانه‌است که اپل به‌جای تلاش ورورد سریع‌تر به بازار، با تأمل بیشتری محصول نهایی خود را تولید و عرضه کند.

باتوجه به امکانات iOS13 به‌نظر می‌رسد این سیستم‌عامل چارچوب‌های لازم برای واقعیت افزوده‌ی استریو را دارد و این نشان می‌دهد پشتیبانی نرم‌افزاری برای واقعیت افزوده آماده است و تنها بخش سخت‌افزاری باقی‌مانده‌است. در حال حاضر اطلاعات اندکی در مورد سخت‌افزار آن در دسترس است اما آقای کو گفته‌است که اپل در این مورد با شرکت‌های دیگری همکاری خواهد کرد و گزارشی نشان می‌دهد یکی از شرکت‌هایی که ممکن است اپل دراین‌زمینه با آن‌ها همکاری کند Valve خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات