اولین خودرو تولیدی برندهای مختلف جهان

دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 30 دقیقه
برای آشنایی با اولین خودروِ تولیدشده‌ی برندهای مختلف و بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، بی‌ام‌و، فورد، فولکس واگن، هوندا، نیسان و تویوتا همراه زومیت باشید.
تبلیغات

از تولید اولین خودروِ جهان و آغاز صنعت خودروسازی با نمونه‌های تولید انبوه، بیش از ۱۰۰ سال می‌گذرد. در این سال‌ها، صنعت خودروسازی رویدادهایی فراموش‌نشدنی مثل جنگ‌های جهانی اول و دوم و بحران‌های مالی و رسوایی افراد و شرکت‌های مخلتف را تجربه کرده است.

در سال ۲۰۱۹ هستیم؛ سالی که خودروسازان بزرگ به‌دنبال پیشرفت فناوری خودران و برقی و خودروسازی کشورهای درحال‌توسعه، میزبان محصولات دیگر برندها هستند. علاقه‌مندان دنیای خودرو با انواع برندهای مطرح این صنعت در کشورهای مختلف آشنا هستند. بااین‌حال، شاید بسیاری از افراد با اولین خودروهای تولیدی شرکت‌های مشهور آشنا نباشند. این مقاله دقیقا با همین هدف نوشته شده است. در سال‌های گذشته، برندهای مختلفی در خودروسازی ظهور و سقوط کرده‌اند. در این مقاله، شرکت‌های مهم صنعت خودروسازی و اولین خودروِ تولیدی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مرسدس بنز

Mercedes Benz

پتنت موتورواگن محصول سال ۱۸۸۶

همه‌چیز از سال ۱۸۸۶ آغاز شد و کارل بنز اولین خودروِ خود را در سال ۱۸۸۵ تولید کرد؛ اما در سال ۱۸۸۶، این خودرو رونمایی و ثبت رسمی شد. البته، نام مرسدس بنز به‌عنوان شرکتی خودروساز، در سال ۱۹۰۱ وارد صنعت شد. اولین خودروِ مرسدس بنز به ۳ چرخ و پیشرانه‌ی ۹۵۴ سی‌سی با قدرت ۰.۷۵ اسب‌بخار مجهز بود. سال ۱۸۹۳، بنز اولین خودروِ چهارچرخ موسوم به ویکتوریا (Viktoria) را طراحی کرد. ویکتوریا از پیشرانه‌ی ۱۷۴۵ سی‌سی با قدرت ۳ اسب‌بخار استفاده می‌کرد.

مرسدس بنز در یک قرن گذشته، تغییرات زیادی کرده و هم‌اکنون، در جایگاه زیرمجموعه‌ی گروه خودروسازی دایملر (Daimler)، بیش از ۲،۳۱۰،۰۰۰ دستگاه خودرو در جهان عرضه می‌کند.

پژو

Peugeot

اولین خودرو محصول سال ۱۸۹۱

برند پژو سال ۱۸۴۲ بنیان گذاشته شد و پیش از تولید دوچرخه در ۴۰ سال بعد، عرضه‌کننده‌ی انواع آسیاب‌های کوچک نمک و فلفل بود. این برند فرانسوی در سال ۱۸۹۱، اولین خودروِ خود را با ۴ چرخ، پیشرانه‌ی ۲ سیلندر Vشکل، انتقال قدرت زنجیری و محور عقب محرک تولید کرد. تولید این مدل در سال اول عرضه فقط به ۵ دستگاه محدود بود؛ اما تیراژ آن در سال ۱۸۹۲، به ۲۹ دستگاه افزایش یافت. در سال ۱۹۰۰، پژو هر سال ۵۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌کرد.

پس از این، پژو به صنایع دیگر روی آورد و دوباره به خودروسازی بازگشت. پژوِ امروز درکنار برندهای سیتروئن و اوپل (Opel) و واکسال (Vauxhall) زیرمجموعه‌ی گروه خودروسازی PSA فرانسه است.

فورد

Ford

چهارچرخه‌ی محصول سال ۱۸۹۶

هنری فورد اولین خودروِ آزمایشی خود موسوم به چهارچرخه (Quadricycle) را در سال ۱۸۹۶ طراحی کرد. پس از تولید این مدل آزمایشی تک‌نمونه، در سال ۱۸۹۹ شرکت خودروسازی دیترویت (Detroit Automobile Company) بنیان نهاده شد که سپس در سال ۱۹۰۱، به شرکت هنری فورد (Henry Ford Company) تغییر نام داد. یک‌ سال پس از تغییر نام شرکت، فورد قرارداد خود با سهام‌داران را فسخ کرد تا اتحاد جدید شرکت خودروسازی فورد (Ford Motor Company) را تشکیل دهد. اولین محصول این شرکت مدل A با تولید ۷۶۰ دستگاه در سال ۱۹۰۳ بود. مدل A از پیشرانه‌ی ۲ سیلندر تخت ۱۶۴۵ سی‌سی و جعبه‌دنده‌ی ۲ سرعته استفاده می‌کرد.

درحال‌حاضر، فورد یکی از برندهای خودروسازی مهم‌ و بزرگ‌ است. در سال ۲۰۱۷، این شرکت با فروش ۶،۲۵۰،۰۰۰ دستگاه خودرو در جهان، به ششمین شرکت خودروساز بزرگ جهان تبدیل شد.

رنو

Renault

تایپ A محصول سال ۱۸۹۸

پس از تولید مدل آزمایشی تایپ A، سال ۱۸۹۹ برادران رنو، یعنی لوئیس و مارسل و فرناند، شرکت سوسیته رنو فره (Société Renault Freres) را تأسیس کردند. اولین خودروِ رنو که حالا با نام 1CV همراه بود، سرعتش به ۳۲ کیلومتربرساعت هم می‌رسید و هرسال فیس‌لیفت می‌شد. آخرین نمونه‌های رنو 1CV محصول سال ۱۹۰۳ با قدرت ۵ اسب‌بخار همراه بودند. مدل ۱۸۹۹ فقط یک اسب‌بخار قدرت داشت. رنو در سال‌های گذشته، همواره از شرکت‌های مطرح تولیدکننده‌ی خودروهای اقتصادی و شهری و خانوادگی بوده است. این برند فرانسوی امروز در قالب اتحادی بزرگ، با شرکت‌های نیسان و میتسوبیشی همکاری مستقیم و نزدیک دارد.

فیات

Fiat

4HP محصول سال ۱۸۹۹

شرکت خودروساز ایتالیایی فیات (Fabbrica Italiana di Automobili Torino) سال ۱۸۹۹ با اولین خودروِ خود شکل گرفت و یک سال بعد، کارخانه‌‌اش را با ۳۶ کارمند و کارگر بازگشایی کرد. 4HP اولین خودروِ فیات بود که در یک سال، ۲۴ دستگاه از آن تولید شد. این مدل کلاسیک ابتدا به پیشرانه‌ی ۲ سیلندر تخت ۶۷۹ سی‌سی مجهز بود که در نمونه‌های بعدی، حجم موتور ۸۳۷‌ سی‌سی شد. در سال ۱۹۰۸، فیات ۲۷۰۰ نیرو درخدمت داشت و هر سال ۵۰۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌کرد. درحال‌حاضر، فیات عضو گروه خودروسازی فیات‌کرایسلر (FCA) است.

بیوک

Buick

مدل B محصول سال ۱۸۹۹

یکی از برندهای قدیمی‌ خودروسازی آمریکا بیوک است که سال ۱۸۹۹، یک دستگاه مدل B تولید کرد. در سال ۱۹۰۰، بیوک بازهم تنها یک دستگاه تولید کرد و سومین تیراژ مدل B هم در سال ۱۹۰۳ عرضه شد. تولید انبوه بیوک که ابتدا Buick Auto-Vim and Power Company نام داشت، از سال ۱۹۰۴ آغاز شد. پس از تغییر نام به شرکت خودروسازی بیوک (Buick Motor Company) در سال ۱۹۰۴، مهندسان آمریکایی ۳۷ دستگاه مدل ‌B با پیشرانه‌ی ۲ سیلندر تخت ۲۶۰۵ سی‌سی و قدرت ۱۶ اسب‌بخار تولید کردند. در سال ۱۹۰۸، تولید سالانه‌ی بیوک به ۸۸۰۰ دستگاه رسید. در طول سال‌ها، بیوک به یکی از شرکت‌های بزرگ‌ خودروسازی ایالات متحده‌ی آمریکا تبدیل شد و زیرمجموعه‌ی جنرال موتورز قرار گرفت. چینی‌ها علاقه‌ی زیادی به محصولات بیوک دارند.

کادیلاک

Cadillac

مدل A محصول سال ۱۹۰۲

هنری لیلند برند کادیلاک را با هدف عرضه‌ی خودروهای اقتصادی برای مردم آمریکا شکل داد. مدل A خودروِ شهری کادیلاک بود که از پیشرانه‌ی تک‌سیلندر ۱۶۰۹ سی‌سی، ۱۰ اسب‌بخار قدرت می‌گرفت. سال ۱۹۰۴، فیس‌لیفت این خودرو با نام مدل B عرضه شد. برند کادیلاک سال ۱۹۰۹، دراختیار جنرال موتورز قرار گرفت. درحال‌حاضر، کادیلاک با فروش سالانه‌ی بیش از ۱۵۰،۰۰۰ دستگاه در آمریکا، هنوزهم زیرمجموعه‌ی جنرال موتورز است.

رولز رویس

Rolls Royce

اولین خودرو محصول سال ۱۹۰۴

سال ۱۹۰۴، هنری رویس پیش از آشنایی با چارلز رولز اولین خودروِ خود را تولید کرد. رولز اشراف‌زاده‌ی ثروتمندی بود که پس از دیدن توانایی‌های رویس، به او پیشنهاد خرید داد. درحقیقت، رولز پیشنهاد کرد تا زمانی‌که نام او هم روی خودرو درکنار رویس وجود داشته باشد، تمام محصولات را خرید. طولی نکشید اولین خودرو با نشان رولز رویس مجهز به پیشرانه‌ی ۲ سیلندر ۱۸۰۹ سی‌سی در سال ۱۹۰۴ تولید شد. پیشرفت رولز رویس به‌قدری سریع بود که اولین خودروِ خود با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر را در سال ۱۹۰۶ تولید کرد. رولز رویس سال ۱۹۹۸ دراختیار بی‌ام‌و قرار گرفت. سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها در این برند بریتانیایی باعث شد تا نام رولز رویس همواره یادآور برندی با خودروهای باکیفیت‌ و لوکس‌ و گران‌قیمت‌ در دنیا باشد.

آئودی

Audi

تایپ A محصول سال ۱۹۱۰

بنیان‌گذار برند آئودی ابتدا با شرکت Horch در سال ۱۹۰۴ وارد صنعت خودروسازی شد. آگوست هاف پس از مشاجره با اعضای هیئت‌مدیره، Horch را ترک کرد تا شرکتی جدید تأسیس کند. او در سال ۱۹۱۰، آئودی را با مدل A بنیان نهاد. مدل A آئودی که ۱۴۰ دستگاه از آن تولید شد، به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲۶۱۲ سی‌سی مجهز بود. دومین خودروِ آئودی مدل B بود که سال ۱۹۱۱ عرضه شد. امروزه، برند آئودی دراختیار غول خودروسازی آلمان، یعنی گروه فولکس واگن قرار دارد. آئودی با تولید ۱،۹۰۰،۰۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۷، یکی از تولیدکنندگان بزرگ جهان در کلاس خودروهای لوکس است.

آلفارومئو

Alfa Romeo

24HP محصول سال ۱۹۱۰

شرکت آلفارومئو با نام Anonima Lombarda Fabbrica Automobili در سال ۱۹۱۰ شکل گرفت و سپس، به ALFA تغییر نام داد. پس از آنکه نیکولا رومئو بر صندلی ریاست این شرکت ایتالیایی نشست، نام شرکت آلفارومئو انتخاب شد. اولین خودروِ آلفارومئو، تورپیدو 20-30 بود؛ اما پیش‌ازاین، وقتی این شرکت با نام ALFA فعالیت می‌کرد، مدل 24HP با پیشرانه‌ی ۴.۱ لیتری از سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۴ عرضه شده بود. آلفارومئو یکی از برندهای مشهور و پرطرفدار خودروسازی ایتالیا است که با نگاهی به محصولات کلاسیک آن، موفقیت‌های این شرکت در مسابقات اتومبیل‌رانی سال‌های گذشته یادآور می‌شود. در سال ۱۹۸۶، فیات این برند را دراختیار گرفت و هم‌اکنون، آلفارومئو زیرمجموعه‌ی گروه فیات‌کرایسلر است.

مورگان

Morgan

اولین خودرو محصول سال ۱۹۱۰

یکی از برندهای خودروسازی متفاوت‌ تاریخ، شرکت خصوصی و خانوادگی مورگان (Morgan) است. داستان مورگان از سال ۱۹۰۹ و پس از بازگشایی مرکز فروش و تعمیرگاه خودرو هنری مورگان آغاز شد. هنری مورگان با هدف استفاده‌ی شخصی، خودرویی سه‌چرخه و تک‌سرنشین تولید کرد. در سال ۱۹۱۱، مدل‌های دو و چهار سرنشین اولین سه‌چرخه‌ی مورگان با پیشرانه‌ی ۲ سیلندر Vشکل ۹۶۱ سی‌سی تولید شدند.

شورولت

Chevrolet

تایپ C محصول سال ۱۹۱۳

در سال ۱۹۱۱، شرکت شورولت به‌همت لوئیس شورولت سوئدی و ویلیام سی. دورانت آمریکایی شکل گرفت؛ اما اولین خودروِ آن، سال ۱۹۱۳ تولید شد. تایپ C یا Classic Six اولین خودروِ شورولت، مجهز به پیشرانه‌ی ۶ سیلندر و جعبه‌دنده‌ی ۳ سرعته در نمایشگاه خودروِ نیویورک رونمایی شد. وجود پیشرانه‌ی ۶ سیلندر بیشتر از اینکه برگ برنده‌ی شورولت باشد، به‌دلیل هزینه‌ی گران تولید، مانع پیشرفت بود. به‌همین‌دلیل، نمونه‌های ۴ سیلندر تایپ C رونمایی شدند. سال ۱۹۱۷، شورولت به گروه خودروسازی جنرال متورز پیوست. شورولت هم‌اکنون با تولید سالانه بیش از ۴،۰۰۰،۰۰۰ دستگاه خودرو، بزرگ‌ترین برند زیرمجموعه‌ی جنرال موتورز است.

داج

Dodge

اولین خودرو محصول سال ۱۹۱۴

جان و هورس داج سال ۱۹۰۱ کارگاه تولید قطعات دوچرخه را راه‌‌اندازی کردند و سپس در سال ۱۹۰۳، به قطعه‌سازی خودرو روی آوردند. موفقیت روزافزون فورد باعث شد برادران داج اهداف بزرگ‌تری انتخاب و خودروِ خود را در سال ۱۹۱۴ تولید کنند. اولین خودروِ این برند، تورر ۵ سرنشینه با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۳۴۸۰ سی‌سی و ۳۵ اسب‌بخار قدرت و جعبه‌دنده‌ی ۳ سرعته بود. سال ۱۹۱۶، داج با تولید ۷۰،۰۰۰ دستگاه خودرو، چهارمین شرکت خودروسازی پرفروش آمریکا بود. در سال ۱۹۲۸، داج به کرایسلر فروخته شد و هم‌اکنون، زیرمجموعه‌ی گروه فیات‌کرایسلر است.

استون مارتین

Aston Martin

کول اسکاتل محصول سال ۱۹۱۵

اولین خودروِ تولیدی برند بریتانیایی استون مارتین، کول اسکاتل (Coal Scuttle) نام داشت که در زبان انگلیسی به‌معنی ظرف زغال‌سنگ است. نام‌گذاری متفاوت خودروهای استون مارتین با گریت‌وار (Great War) به‌معنی جَنگ بزرگ و بانی (Bunny) به‌معنی خرگوش ادامه یافت. البته هیچ‌کدام از این نام‌ها یادآور خودروهای موفق استون مارتین نیستند؛ چراکه تمامشان مدل پروتوتایپ بودند. سال ۱۹۲۱، استون مارتین با اولین خودروِ تولید انبوهش مجهز به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱۴۹۶ سی‌سی به صنعت خودروسازی وارد شد. پیش از اولین بحران مالی استون مارتین، ۶۹ دستگاه از این مدل تولید شد.

از سال ۱۹۱۵ تاکنون، استون مارتین چند مالک مختلف داشته است. از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۷، فورد این برند انگلیسی را دراختیار گرفت و با عرضه‌ی محصولات ماندگار مثل DB7 و DB9، ظرفیت تولید استون مارتین را افزایش داد. پس‌ازاین، سهام‌داران مختلف مالک این برند شدند. استون مارتین اواخر سال ۲۰۱۸ سهامش را در بورس لندن عرضه کرد و مستقل شد.

میتسوبیشی

Mitsubishi

مدل A محصول سال ۱۹۱۷

برند میتسوبیشی سال ۱۸۷۰ در قالب شرکت تولیدکننده‌ی کشتی و قایق تشکیل شد. سال ۱۹۱۷، با تولید ۲۲ دستگاه مدل A مجهز به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲۷۶۵ سی‌سی، ۳۵ اسب‌بخار قدرت، سیستم انتقال قدرت محور عقب و نهایت سرعت نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر‌برساعت این شرکت ژاپنی ورود رسمی خود به صنعت خودروسازی را جشن گرفت. مدل A خودرویی سدان با ظرفیت ۷ سرنشین بود که دراصل، براساس فیات تیپو 3 ساخته شده بود. میتسوبیشی هم‌اکنون ششمین شرکت خودروساز بزرگ ژاپن است و در اتحاد با رنو و نیسان فعالیت می‌کند.

بنتلی

Bentley

3-Litre محصول سال ۱۹۱۹

برادران بنتلی، یعنی والتر اووِن و هورِس، پیش از جنگ جهانی دوم، فروشنده‌ی خودرو بودند؛ اما در سال ۱۹۱۹، این دو برادر انگلیسی شرکت خودروسازی بنتلی (Bentley Motors) را با هدف فروش خودروهای اسپرت به ثروتمندان تشکیل دادند. پس از تولید اولین خودرو، بنتلی به مسابقات اتومبیل‌رانی وارد شد و تا سال ۱۹۳۰، ۵ مقام قهرمانی رقابت‌های ۲۴ ساعته‌ی لمانز را به خانه برد. 3-Litre با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲۹۹۶ سی‌سی و طرح ۴ سوپاپ برای هر سیلندر، اولین خودروِ این برند انگلیسی بود که از سال ۱۹۲۱ تا سال ۱۹۲۹، تولید آن به ۱۶۲۲ دستگاه رسید. سال ۱۹۳۱، رولز رویس برند بنتلی را دراختیار گرفت و به‌مدت چند دهه، مدل‌های متنوع و اسپرت تولید کرد. سال ۱۹۹۸، پیوند این دو برند بریتانیایی شکسته شد و فولکس‌ واگن، بنتلی و خط تولید اصلی آن در کروِ انگلستان را خرید. با مدیریت آلمانی‌ها، بنتلی پیشرفت فراوانی کرد و مدل‌های جدیدی مثل کنتیننتال GT را به بازار فرستاد. تولید بنتلی در سال ۲۰۱۷ به ۱۰،۵۶۶ دستگاه رسید.

سیتروئن

Citroen

تایپ A محصول سال ۱۹۱۹

آندره سیتروئن در دوران جنگ جهانی اول، کارخانه‌ی تولید ادوات جنگی راه‌اندازی کرده بود. در سال ۱۹۱۶، سیتروئن به صنعت خودرو وارد شد؛ اما اولین محصول این برند فرانسوی، سال ۱۹۱۹ ساخته شد. تنها ۴ ماه پس از پایان جنگ جهانی اول، سیتروئن تایپ A را با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱۳۲۷ سی‌سی و نهایت سرعت ۶۵ کیلومتر‌برساعت عرضه تولید کرد. تا سال ۱۹۲۱ و پایان عمر تایپ A، سیتروئن ۲۴ هزار دستگاه از این مدل عرضه کرد. سیتروئن در سال ۱۹۳۴ ورشکسته شد تا دراختیار میشلن، بزرگ‌ترین بستانکار خود قرار بگیرد. یک سال بعد، بنیان‌گذار این برند، یعنی آندره سیتروئن درگذشت. سرانجام در سال ۱۹۷۶، پژو برند سیتروئن را خرید که حاصل آن، شکل‌گیری اتحاد خودروسازان فرانسوی در قالب گروه خودروسازی PSA شد.

جگوار

Jaguar

اولین خودرو محصول سال ۱۹۲۲

شرکت بریتانیایی که امروزه آن را با نام جگوار می‌شناسیم، تولد متفاوتی داشت. قبل از شکل‌گیری جگوار، این شرکت با نام Swallow Sidecars یا به‌اختصار SS در حوزه‌ی طراحی و تولید بدنه‌های سفارشی یا اصطلاحا کوچ‌بیلدینگ (Couachbuilding) برای خودروهای برندهای دیگر نظیر آستین (Austin) و استینگر (Stinger) و ولزرلی (Wolseley) فعال بود. پس از جنگ جهانی دوم، مقام‌های این شرکت به‌دنبال تولید خودرو بودند؛ اما باتوجه‌به اتفاقات جنگ و  کد SS باید نام برند تغییر می‌کرد. SS یکی از سازمان‌های شبه‌نظامی حزب نازی محسوب می‌شد که زیرنظر آدولف هیتلر بود. اولین خودروِ SS سال ۱۹۲۲ عرضه شد؛ اما اولین محصول با نام جگوار، محصول سال ۱۹۳۵ است. البته پس از شکل‌گیری جگوار امروزی در سال ۱۹۴۵، اولین خودروِ آن SS 2.5 قدیمی بود که تا سال ۱۹۴۸ و عرضه‌ی مارک فایو (MkV) تولید شد. اولین خودروی جگوار که کاملا مستقل و بدون  ارتباط و پیشینه‌ی SS تولید شد، مارک فایو بود. سدان و کروک مارک فایو از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر با حجم‌های ۲۶۶۴ و ۳۴۸۵ سی‌سی استفاده می‌کردند.

فورد در سال ۱۹۹۰، برند جگوار را خرید و به‌تدریج درکنار لندروور قرار داد. هر دو شرکت بریتانیایی باسابقه سال ۲۰۰۸ به تاتاموتورز هند (Tata Motors) فروخته شدند.

ام جی

MG

اولین خودرو محصول سال ۱۹۲۳

ویلیام نوریس که بعدها به‌ لرد نافیلد ملقب شد، در سال ۱۹۱۳، شرکت خودروسازی موریس (Morris Motors) را تأسیس کرد. ۱۰ سال بعد، برند Morris Garages یا به‌اختصار MG متولد شد. درباره‌ی اولین خودروِ تولیدی ام جی هنوز هم بین کارشناسان توافق کامل وجود ندارد؛ ولی بیشتر افراد مدل اسپرت ۲ سرنشینه‌ موسوم به Chummy را آغاز تاریخ این برند می‌دانند.

ترایمف

Triumph

اولین خودرو محصول سال ۱۹۲۳

برند خوش‌نام ترایمف (Triumph) سال ۱۸۸۵ به دوچرخه‌سازی و سال ۱۹۰۲ به موتورسیکلت‌سازی و سال ۱۹۲۳ به خودروسازی وارد شد. پس از دراختیارگرفتن شرکت داوسون (Dawson)، ترایمف اولین خودروِ خود را با پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری تولید کرد. تا سال ۱۹۲۶ از این مدل ۲ سرنشینه ۲۵۰۰ دستگاه تولید و عرضه شد. با تولید سدان‌های اسپرت پرطرفدار، ترایمف پس از جنگ جهانی دوم به شهرت جهانی رسید؛ اما سرانجام، قربانی بحران اقتصادی بریتانیا شد. آخرین خودروِ ترایمف مدل ۱۹۸۴ است. درحال‌حاضر، خودروسازی ترایمف دراختیار بی‌ام‌و قرار دارد؛ ولی هیچ محصولی با این برند تولید نمی‌شود. برندهای خودروسازی و موتورسیکلت‌سازی ترایمف در دهه‌ی ۱۹۳۰ مستقل شدند.

کرایسلر

Chrysler

کرایسلر 70 محصول سال ۱۹۲۴

والتر کرایسلر یک سال پس از شکست تجاری شرکت خودروسازی مکسوِل‌چالمرز (Maxwell-Chalmers) که در سال ۱۹۰۴ تأسیس کرده بود، در سال ۱۹۲۴، برندی جدید با نام خود بنیان نهاد. مدل 70 اولین خودروِ کرایسلر بود که از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳۳۰۱ سی‌سی با پیستون‌های آلومینیومی استفاده می‌کرد. در سال اول تولید، از کرایسلر 70 حدود ۳۲ هزار دستگاه عرضه شد. کرایسلر پس از تولید اولین خودرو خود، همچنان به نوآوری در خودروسازی ادامه داد تا دربرابر دو رقیب بزرگ دیترویتی، حرفی برای گفتن داشته باشد. این برند آمریکایی هم‌اکنون عضوی از گروه بزرگ خودروسازی فیات‌کرایسلر است.

پونتیاک

Pontiac

اولین خودرو محصول سال ۱۹۲۶

در دهه‌ی ۱۹۲۰ و بین برندهای زیرمجموعه‌ی جنرال موتورز، شورولت در جایگاه آخر و کادیلاک در صدر قرار داشتند. البته جایگاه اولدزموبیل (Oldsmobile) هم نزدیک کادیلاک بود. با این وضعیت، وجود برند جدیدی احساس می‌شد که خودروهای باکیفیت، اما خوش‌قیمت را عرضه کند. پاسخ مقام‌های جنرال موتورز به این نیاز، ایجاد برند پونتیاک در سال ۱۹۲۶ بود. اولین خودرویی که با نشان پونتیاک تولید شد، کوپه‌ی ۸۲۵ دلاری با پیشرانه‌ی ۳.۱ لیتری بود. در سال ۱۹۲۶، از این مدل نزدیک به ۷۷،۰۰۰ دستگاه فروخته شد. پس از بحران مالی شدید جنرال موتورز در سال ۲۰۰۸، برند پونتیاک در سال ۲۰۱۰ برای همیشه کنار گذاشته شد.

بی‌ام‌و

BMW

Dixi 3/15 محصول سال ۱۹۲۷

خودروساز مشهور باواریا سال ۱۹۱۶ با تولید موتورهای هواپیما فعالیت رسمی‌اش را با نام ‌BMW آغاز کرد. همچنین در سال ۱۹۲۳، اولین موتورسیکلت و در سال ۱۹۲۷، اولین خودروِ تاریخ بی‌ام‌و تولید شد. Dixi 3/15 در اصل آستین 7 محصول بریتانیا بود که با تغییرات اندک در آلمان با نشان BMW همراه شد. درواقع بزرگ‌ترین تغییر، مکان فرمان و صندلی راننده از راست به چپ اتاق خودرو بود. بی‌ام‌و پس از پشت‌سرگذاشتن رویدادهای تاریخی، امروز یکی از پرچم‌داران دنیای خودروهای اسپرت و لوکس با فروش نزدیک به ۲،۵۰۰،۰۰۰ دستگاه است. جالب این است که بی‌ام‌و از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰، برند روور بریتانیا (Rover) را دراختیار داشت که جایگزین آستین محسوب می‌شود.

ولوو

Volvo

OV4 محصول سال ۱۹۲۷

پس از شکل‌گیری برند ولوو با تلاش‌های اسار گابریلسون و گوستاو لارشون، اولین محصول این شرکت سوئدی در سال ۱۹۲۷ تولید شد. OV4 کروک تورر بود که از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱۹۴۰ سی‌سی در ۲۸۰۰ دوربردقیقه تا ۲۸ اسب‌بخار قدرت می‌گرفت. ولوو یکی از اولین شرکت‌هایی بود که از تجهیزات ایمنی به‌عنوان ویژگی برتر خودروها استفاده می‌کرد. این رویکرد باعث شد ولوو در زمینه‌ی ایمنی خودرو چند نوآوری مثل کمربند ایمنی ۳ نقطه‌ای (سال ۱۹۵۹) را ثبت کند. پس از جدایی خودروسازی ولوو از بخش تولید کامیون و اتوبوس در سال ۱۹۹۹، این برند دراختیار فورد قرار گرفت. در سال ۲۰۱۰، آمریکایی‌ها ولوو را به جیلی چین فروختند. هم‌اکنون، ولوو با سرمایه‌گذاری چینی‌ها و تولید مدل‌های مختلف سدان، کراس‌اور، شاسی‌بلند و استیشن وضعیت خوبی دارد.

نیسان

Nissan

تایپ 10 محصول سال ۱۹۳۱

شرکت خودروسازی کایشینشه (Kaishinsha Motorcar Works) در سال ۱۹۱۱ تأسیس شد. در سال ۱۹۲۵، این شرکت به خودروسازی DAT و سپس در سال ۱۹۳۴، به نیسان تغییرنام داد. بسیاری از محصولات این برند ژاپنی تا سال ۱۹۸۶ و پیش از جهانی‌شدن برند نیسان، با نام داتسون (Datsuns) عرضه می‌شدند. از سال ۱۹۱۴، محصولات نیسان به‌صورت تولید محدود عرضه می‌شدند؛ اما اولین داتسون سال ۱۹۳۱ از راه رسید. تایپ 10 درست مانند بی‌ام‌و Dixi 3/15، نسخه‌ی تغییریافته از آستین 7 بود که ابتدا با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۴۹۵ سی‌سی و سپس ۷۴۷ سی‌سی عرضه شد. امروزه، نیسان عضوی از اتحاد فرانسوی‌ها و ژاپنی‌ها است.

تویوتا

Toyota

AA محصول سال ۱۹۳۶

اولین خودروِ تاریخ تویوتا با تولید ۱۴۰۴ دستگاه، مدل AA با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۴ لیتری محصول سال ۱۹۳۶ بود. AA که در مدل کروک AB هم طراحی شد، اولین خودروِ کاملا داخلی ژاپن برای جلب‌نظر دولت این کشور بود. درحال‌حاضر، تویوتا یکی از غول‌های صنعت خودروسازی است.

جیپ

Jeep

اولین خودرو محصول سال ۱۹۴۱

اولین محصول جیپ در سال ۱۹۴۱ با همکاری شرکت‌های Willys و فورد و سپس، Hotchkiss و Delahaye تولید شد. شاسی‌بلند سرسخت جیپ از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری و سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک و جعبه‌دنده‌ی ۳ سرعته استفاده می‌کرد. جیپ به یکی از محصولات محبوب Willys-Overland تبدیل و مدل‌های استیشن و وانت و جیپستر آن نیز تولید شد. در سال ۱۹۸۷، برند جیپ به کرایسلر فروخته شد و امروزه، زیرمجموعه‌ی گروه فیات‌کرایسلر است.

فولکس واگن

Volkswagen

تایپ یک (بیتل)

اولین محصول سازمان کرف دوش فرویده هیتلر (KdF) سال ۱۹۳۶ تولید شد؛ اما اولین خودروِ تولید انبوه تا سال ۱۹۴۵ رونمایی نشد. پس از اینکه نیروهای ارتش بریتانیا کارخانه‌ی فولکس واگن در ولفسبورگ را اشغال کردند، طرح به غنیمت‌گرفتن خودروِ تایپ 1 برای خودروسازان انگلیس مطرح شد؛ اما دولت بریتانیا معتقد بود تایپ 1 خودرو موفقی نخواهد شد. تایپ 1 که به بیتل هم شهرت دارد، در خانه ماند تا با تولید بیش از ۲۱،۰۰۰،۰۰۰ دستگاه تا سال ۲۰۰۳، موفق‌ترین خودروِ تاریخ شود.

فولکس واگن پس از جنگ جهانی دوم، دوباره به خودروسازی برگشت. بعد از دهه‌ها تلاش و سودآوری، غول خودروسازی آلمان با تولید میلیون‌ها خودرو در سال و دراختیارداشتن برندهای بزرگی مثل آئودی، لامبورگینی، دوکاتی، بوگاتی، اشکودا، پورشه و بنتلی همچنان در حال رشد و توسعه است.

فراری

Ferrari

Tipo 125 محصول سال ۱۹۴۷

پس از اینکه انزو فراری به همکاری با آلفارومئو خاتمه داد (انزو فراری مدیر تیم مسابقه‌ای آلفارومئو بود)، تا ۷ سال اجازه نداشت با نام فراری خودرو تولید کند. اولین خودروهای فراری با نام Auto Avio در سال ۱۹۴۰ تولید شدند. پس از تولید تنها دو دستگاه، تمرکز کارخانه به تولید ابزار و تجهیزات لازم برای جنگ جهانی معطوف شد. اولین فراری تاریخ، مدل تیپو 125 نام داشت که در سال ۱۹۴۷ با پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل ۱۴۹۸ سی‌سی و قدرت ۱۱۸ اسب‌بخار تولید شد. سال ۱۹۴۸، فراری با مدل سوپرشارژ این خودرو در اولین گرن‌پری شرکت کرد.

تاریخ فراری طولانی و جذاب و پیچیده است؛ بنابراین در این مقاله، نمی‌توان کاملا به آن پرداخت. برند اسب سرکش ایتالیا و پرافتخارترین تیم تاریخ مسابقات فرمول یک که امروزه طرفداران بی‌شماری در جهان دارد، سال ۱۹۸۸ به فیات فروخته شد. پس از چند سال زیرمجموعه‌بودن، فراری سال ۲۰۱۵ به‌طور رسمی مستقل شد.

مازراتی

Maserati

Tipo A6 محصول سال ۱۹۴۷

از بین برادران مازراتی، پنج نفر آن‌ها، یعنی کارلو، بیندو، الفیری، اتوره و ارنستو، زندگی خود را صرف دنیای خودرو کردند. برند مازراتی سال ۱۹۲۶ ایجاد شد؛ اما هدف این پنج برادر، فقط تولید خودروهای مسابقه‌ای بود. سال ۱۹۴۷ با رونمایی تیپو A6، مازراتی به دنیای خودروسازی وارد شد. این مدل که نسخه‌ای ۲ لیتری آن هم عرضه شد، در ابتدا با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۱۴۸۸ سی‌سی همراه بود. مازراتی به تولید خودروهای اسپرت و لوکس ادامه داد تا به سیتروئن و د توماسو (De Tomaso) فروخته شود. سال ۱۹۹۳، مسئولان فیات این برند ایتالیایی اصیل را نجات دادند. تا چند سال، مثلث ایتالیایی فیات و فراری ومازراتی وجود داشت تا درنهایت، این برند دراختیار گروه خودروسازی فیات‌کرایسلر قرار بگیرد.

لندرور

Land Rover

سری 1 محصول سال ۱۹۴۸

لندرور ابتدا در قالب برند جانبی شرکت خودروسازی روور بریتانیا، به‌منظور تولید محصولات شاسی‌بلند با توانایی‌های آف‌رود شکل گرفت. سری 1 مجهز به پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری، اولین خودروی تولیدی لندرور بود. تنها در سه ماه اول تولید، لندرور در ۶۸ کشور جهان نمایندگی رسمی داشت. با رونمایی رنجرور در سال ۱۹۷۰، لندرور کلاس شاسی‌بلند لوکس را به‌وجود آورد. این برند بریتانیایی سال ۲۰۰۰ و پس از ماجراهای مالکیت بی‌ام‌و و روور، به فورد فروخته شد. همان‌طورکه پیش‌ازاین گفته شد، جگوار و لندرور سال ۲۰۰۸ به تاتاموتورز هند رسیدند.

لوتوس

Lotus

مارک وان محصول سال ۱۹۴۸

کالین چپمن سال ۱۹۴۸ با تولید تک‌نمونه‌ی مارک وان (Mk1)، آغازکننده‌ی تاریخ خواندنی لوتوس بود. مارک وان که براساس آستین 7 ساخته شده بود، سال ۱۹۵۰ با قیمت ۱۳۵ پوند حراج شد. جالب این است مقام‌های لوتوس هنوزهم به‌دنبال پیداکردن مارک وان هستند. البته، هنوز مشخص نیست این مدل در کدام گاراژ به‌حال خود رها شده باشد. پس از مارک وان، چند نمونه‌ی تولید محدود دیگر عرضه شد تا سرانجام از سال ۱۹۵۳، تولید انبوه محصولات لوتوس آغاز شود. در سال‌های گذشته و فروش این برند بریتانیایی به فورد و جنرال موتورز و حتی پروتون، لوتوس امروز دراختیار جیلی چین قرار دارد.

پورشه

Porsche

356 محصول سال ۱۹۴۸

فردیناند پورشه سال ۱۹۳۱ به دنیای طراحی و مهندسی خودرو وارد شد؛ اما تولید اولین خودروِ او از سال ۱۹۴۸ پس از طراحی فولکس واگن بیتل، محصول قبل از جنگ جهانی دوم، آغاز شد. 356 دراصل همان فولکس واگن بیتل با طراحی جدید بدنه و پیشرانه‌ی ۱۱۳۱ سی‌سی بود که فردیناند پدر و پسر تولید کردند. پورشه امروز پس از ۷۰ سال تولید خودروهای اسپرت، به میراث و آینده‌ی خود افتخار می‌کند. مدل 911 که از آن به‌عنوان بنچمارک خودروهای اسپرت دنیا یاد می‌شود، از سال ۱۹۶۳ با طراحی ماندگار و محل نصب خاص پیشرانه در عقب،‌ نقش مهمی در موفقیت و محبوبیت جهانی پورشه داشته است. این برند آلمانی هم‌اکنون زیرمجموعه‌ی فولکس واگن است؛ ارتباط نزدیک پورشه و فولس واگن پس از سال‌ها، همچنان ادامه دارد.

ساب

SAAB

ساب 92 محصول سال ۱۹۴۹

شرکت سوئدی ساب (SAAB) فعالیتش را از سال ۱۹۳۷ با تولید هواپیما شروع کرد و سپس به خودروسازی روی آورد. ساب 92 به پیشرانه‌ی ۲ سیلندر دوزمانه‌ی ۷۶۴ سی‌سی و سیستم انتقال قدرت محورجلو مجهز بود و به‌دلیل طراحی آیرودینامیک با ضریب درَگ پایین، نهایت سرعت آن به ۱۰۵ کیلومتر‌برساعت می‌رسید. دومین خودروِ ساب مدل 93 بود که سال ۱۹۵۶ عرضه شد. در سال ۱۹۸۹، خودروسازی ساب از بخش هواپیماسازی جدا شد. جنرال موتورز در سال ۲۰۰۰ این برند را خرید؛ اما به‌دلیل بحران مالی شدید، در سال ۲۰۰۹ ساب را به اسپایکر (Spyker) فروخت. پس از ورشکستی، تمام دارایی‌های ساب به هلدینگ سوئدی NEVS رسید که بر تولید خودروهای برقی تمرکز دارد. NEVS که هم‌اکنون با شرکت چینی Panda New Energy همکاری می‌کند، در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد از برند ساب استفاده نمی‌کند.

سوزوکی

Suzuki

SF محصول سال ۱۹۵۵

بخش خودروسازی سوزوکی‌ سال‌ها پس از تأسیس رسمی آن و حتی موتورسیکلت‌سازی، در سال ۱۹۵۵ و با هدف تولید مدل‌های سواری و کامیون‌های کوچک آغاز به‌کار کرد. SF اولین خودروِ سوزوکی و کِی‌کار (خودروهای کوچک مخصوص ژاپن) تاریخ بود که در مدل‌های سدان دودر و ون و وانت با پیشرانه‌ی ۲ سیلندر دوزمانه‌ی ۳۶۰ سی‌سی و انتقال قدرت محورجلو عرضه شد. سوزوکی امروز درست مانند ۱۰۰ سال پیش، همچنان برندی مستقل است.

سوبارو

Subaru 360 / سوبارو

سوبارو 360 محصول سال ۱۹۵۸

طرفداران خودروهای ژاپنی، سوبارو را با خودروهای توربوشارژ و هیولاهای رالی و سدان‌های جان‌سخت و خوش‌قیمت می‌شناسند، اما اولین خودروِ این برند ژاپنی بسیار متفاوت بود. سوبارو 360 در مدل‌های سدان دودر و استیشن و کروک با پیشرانه‌ی ۲ سیلندر ۳۵۶ سی‌سی و سیستم انتقال قدرت محورجلو و جعبه‌دنده‌ی ۳ سرعته تولید شد. سوبارو همچنان یکی از برندهای ژاپنی پرطرفدار خودرو در جهان است. در سال ۲۰۱۷، فروش محصولات سوبارو در آمریکا بیشتر از فولکس واگن و مزدا بود.

مزدا

Mazda

R360 محصول سال ۱۹۶۰

مزدا در سال ۱۹۲۰ با نام Toyo Kogyo و با هدف تولید ابزارهای ماشین‌سازی شکل گرفت. چهار دهه بعد و با تولید R360 و هدف رقابت مستقیم با سوزوکی و سوبارو، این برند ژاپنی به بازار خودروسازی وارد شد. R360 از پیشرانه‌ی ۲ سیلندر Vشکل ۳۵۶ سی‌سی با قدرت ۱۶ اسب‌بخار و نهایت سرعت ۸۴ کیلومتر‌برساعت استفاده می‌کرد و در دو مدل کوپه و کروک عرضه شد. از سال ۱۹۷۹ تا سال ۲۰۱۵، همکاری نزدیک و مستقیمی بین مزدا و فورد وجود داشت؛ به‌طوری‌که آمریکایی‌ها در سال ۱۹۹۵، ۳۳.۴ درصد از سهام این برند ژاپنی را دراختیار گرفتند. با تغییر مدیریت فورد، همکاری با مزدا به‌حداقل رسید و سرانجام، ژاپنی‌ها در سال ۲۰۱۵ کاملا مستقل شدند.

هوندا

Honda

اولین خودرو محصول سال ۱۹۶۳

سویچیرو هوندا سال ۱۹۳۷ مکانیکی را آغاز و سپس، پله‌های ترقی را طی کرد. سال ۱۹۵۹، هوندا بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی موتورسیکلت جهان بود. اولین خودرویِ هوندا وانت T360 بود که پس از دو ماه فروش، دومین مدل با کد S500 عرضه شد. هوندا S500 که ۱۳۶۱ دستگاه از آن تولید شد، کروک ۲ سرنشینه با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۵۳۱ سی‌سی بود. درحال‌حاضر، هوندا با تولید سالانه بیش از ۵،۰۰۰،۰۰۰ دستگاه خودرو، از برترین‌های صنعت خودروسازی شمرده می‌شود.

لامبورگینی

Lamborghini

اولین خودرو محصول سال ۱۹۶۳

لامبورگینی‌ برای رقابت با فراری به‌قدری عجله داشت که اولین خودرو محصول موفقی نبود. 350GTV در سال ۱۹۶۳ معرفی شد. این مدل که مدلی اولیه بود، از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر Vشکل ۳.۵ لیتری با قدرت ۳۶۰ اسب‌بخار استفاده می‌کرد. پس از شکست 350GTV، لامبورگینی پیشرانه‌ی V12 را در مدل گرندتورر جدید نصب کرد. 350GT محصول سال ۱۹۶۴، تنها در ۱۲۰ دستگاه تولید شد. پیشرانه‌ی این مدل همان نمونه‌ی موجود در اولین سوپراسپرت تاریخ، یعنی لامبورگینی میورا (Miura) است. این پیشرانه در 350GT با حجم ۳.۵ لیتر و در میورا با ۴ لیتر تولید شد.

پس از تجربه‌ی مدیریت کرایسلر بر لامبورگینی، برند گاو ایتالیایی خشمگین در سال ۱۹۹۸ به فولکس واگن فروخته شد. به‌لطف آلمانی‌ها در هدف‌گذاری و مهندسی ساخت درکنار طراحی و ذوق خاص ایتالیایی‌ها، لامبورگینی مجموعه‌ای از بهترین سوپراسپرت‌ها را تولید کرد تا امروزه، یکی از رقبای سرسخت‌ فراری باشد.

کیا

Kia

Brisa محصول سال ۱۹۷۴

وقتی موفقیت‌های کیا را درنظر می‌گیریم، باورکردن سابقه‌ی کم این شرکت کره‌ای دربرابر دیگر خودروسازان مشکل است. شرکت کیا سال ۱۹۴۴ تأسیس شد و در سال ۱۹۵۷، موتورسیکلت‌های هوندا و در سال ۱۹۶۲، کامیون‌های مزدا را تولید می‌کرد. پس از چند سال کسب تجربه در مونتاژ، اولین خودروِ کیا که دراصل محصول مزدا بود، با نام بریسا و مجهز به پیشرانه‌ی یک لیتری تولید شد.

هیوندای

Hyundai Pony

Pony محصول سال ۱۹۷۵

هیوندای دیگر خودروساز کره‌جنوبی است که سال ۱۹۴۷، در قالب شرکت ساخت‌وساز شکل گرفت. ۲۰ سال بعد، هیوندای تولید کامیون‌های لایسنس فورد را آغاز کرد. با استخدام مهندس سابق شرکت Leyland بریتانیا، هیوندای اولین خودروِ خود را با نام پونی عرضه کرد. پونی سدانی محورعقب با طراحی مشابه هاچ‌بک اثر جورجتو جوجارو بود که از پیشرانه و قطعات ساخت میتسوبیشی استفاده می‌کرد. اولین محصول هیوندای ساده و ارزان‌قیمت و دقیقا همان چیزی بود که بازار نیاز داشت. دو خودروساز بزرگ کره‌ای کیا و هیوندای در اتحاد هستند و با بزرگ‌ترین‌های دنیای خودرو رقابت می‌کنند.

آکورا

Acura

Legend محصول سال ۱۹۸۶

هوندا در سال ۱۹۸۶، برند لوکس آکورا (Acura) را در پاسخ به محدودیت‌های آمریکا به واردات خودرو تولید کرد. محدودیت تعداد واردات باعث شد هوندا خودروهای گران‌قیمت خود را با نشان آکورا در آمریکا عرضه کند. اولین خودروهای آکورا، سدان لجند و کوپه‌ی افسانه‌ای اینتگرا بودند. درحال‌حاضر، آکورا با فروش بیش از ۱۵۰،۰۰۰ دستگاه در آمریکا، درکنار اینفینیتی، برند لوکس نیسان قرار دارد. البته هر دوِ این برندها همچنان عقب‌تر از لکسوس تویوتا هستند. آکورا در ژاپن هیچ فعالیتی ندارد.

اینفینیتی

Infiniti Q45

Q45 محصول سال ۱۹۸۹

درست مانند هوندا، نیسان هم با هدف عرضه‌ی محصولات گران‌قیمت و خاص، برند اینفینیتی را ایجاد کرد. اولین مدل اینفینیتی، سدان Q45 مجهز به پیشرانه‌ی ۸ سیلندر Vشکل ۵ لیتری با قدرت ۲۸۴ اسب‌بخار بود که از نیسان پرزیدنت قرض گرفته بود.

لکسوس

Lexus

LS400 محصول سال ۱۹۸۹

تویوتا هنوز شهرت خود را در تولید خودروهای اقتصادی و میان‌رده با استهلاک پایین، دوام بالا، کیفیت ساخت مثال‌زدنی و تجهیزات رفاهی زیاد حفظ کرده است. به‌همین‌دلیل، برای عرضه‌ی محصولات لوکس‌ و گران‌قیمت مانند رقبای ژاپنی‌اش برندی جدید مطرح کرد. اولین محصول لکسوس سدانی بزرگ، جادار، مجهز و فوق‌العاده راحت بود؛ اما سواری با آن هیجان چندانی نداشت. LS400 جایگزینی مناسب برای سدان‌های کادیلاک و مرسدس بنز و جگوار بدون توجه به رانندگی تهاجمی شمرده می‌شد. با اینکه این شرکت پس از اینفینیتی و آکورا ایجاد شد، فروش برند لوکس و زیرمجموعه‌ی تویوتا بیشتر است.

مک‌لارن

Mclaren F1

F1 محصول سال ۱۹۹۲

اولین محصولات برند بریتانیایی مک‌لارن خودروهای مسابقه‌ای M6 بودند که با نام شرکت تروجان (Trojan) در دهه‌ی ۱۹۶۰ تولید شدند. دو مدل از این خودروها به نمونه‌ی جاده‌ای تبدیل شدند؛ اما مک‌لارنی که امروز می‌شناسیم، از سال ۱۹۸۵ فعالیتش را آغاز کرد. اولین خودروِ مک‌لارن یکی از جاودانه‌های صنعت خودروسازی است. F1 سوپراسپرت رکورددار نهایت سرعت جهان بود که مهندسی ساخت آن، در دهه‌ی ۱۹۹۰ عصر جدیدی در خودروسازی شروع کرد. مک‌لارن پس از همکاری با مرسدس بنز که حاصل آن مدل دوست‌داشتنی SLR بود، دوباره از سال ۲۰۱۰ تولید خودروهای اسپرت را ازسر گرفت. در ۹ سال گذشته، مک‌لارن با تولید چند مدل اسپرت و سوپراسپرت و اخیرا رونمایی هایپرکار اسپیدتیل (Speedtail)، دوران موفقی پشت‌سر گذاشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات