چه انتظاری از نمایشگاه ایفا 2018 داشته باشیم

دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
کمتر از یک هفته‌ی دیگر به برگزاری IFA 2018، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فناوری دنیا باقی مانده است. در این مقاله به بررسی انتظارات از این نمایشگاه می‌پردازیم.
تبلیغات

یک بار دیگر با فرارسیدن ماه شهریور، به برگزاری یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فناوری دنیا یعنی نمایشگاه ایفا نزدیک شده‌ایم. این رویداد یک هفته‌ای امسال به‌صورت رسمی از ۳۱ آگوست (۹ شهریور) در برلین، پایتخت آلمان آغاز به‌کار خواهد کرد و تا ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) به‌طول خواهد انجامید؛ اما کنفرانس‌های مطبوعاتی مهم قدری زودتر از این تاریخ برگزار خواهند شد. در این نمایشگاه که معمولاً همیشه نزدیک به یک هفته در جریان است، ده‌ها سازنده‌ی سخت‌افزار به‌منظور رونمایی از جدیدترین و آخرین ساخته‌های خود حضور پیدا می‌کنند.

هرساله در نمایشگاه ایفا که هم‌اکنون رقیب اصلی نمونه‌ی آمریکایی خود یعنی نمایشگاه CES در لاس وگاس محسوب می‌شود، جدیدترین گوشی‌های هوشمند، اسپیکرهای هوشمند، تلویزیون‌ها، هدفون‌ها، لپ‌تاپ‌ها، لوازم خانگی و بسیاری از وسایل فناورانه‌ی مصرفی درمعرض نمایش قرار می‌گیرند. در حال حاضر، شرکت‌های مطرح فناوری از جمله بنگ اند اولافسن، ال‌جی، توشیبا، سونی، فیلیپس، سامسونگ، کاسیو، پاناسونیک و ایسر برای برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی خود در حال آمادگی هستند؛ درنتیجه قرار است که به‌زودی شاهد معرفی محصولات متنوع و جدیدی از سوی آن‌ها در ایفا ۲۰۱۸ باشیم.

زومیت مثل روال هر سال به‌محض برگزاری ایفا ۲۰۱۸، تمام اخبار مهم و مرتبط با آن را پوشش خواهد داد؛ اما تا چند روزی که تا برگزاری این نمایشگاه باقی مانده است، می‌توانیم به بررسی برخی از مهم‌ترین شایعات و اخبار منتشرشده پیرامون آن‌ها بپردازیم. برای بررسی هر آنچه از ایفا ۲۰۱۸ انتظار می‌رود، با زومیت همراه باشید.

گوشی‌های هوشمند

اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact

شرکت سونی مثل همیشه، یک پای ثابت نمایشگاه ایفا محسوب می‌شود و هرساله یک یا دو گوشی هوشمند در این رویداد معرفی می‌کند. سال گذشته، اکسپریا ایکس‌ زد ۱ و ایکس‌ زد ۱ کامپکت در ایفا ۲۰۱۸ رونمایی شدند و نسل بعدی این دو گوشی یعنی اکسپریا ایکس‌ زد ۲ و ایکس‌ زد ۲ کامپکت در ابتدای امسال و همچنین اکسپریا ایکس‌زد ۲ پرمیوم چندی پیش از راه رسیدند. درنتیجه به‌صورت منطقی می‌توان انتظار داشت که اکسپریا ایکس‌ زد ۳ در نمایشگاه امسال ایفا به جهانیان معرفی شود.

شایعات پیرامون اکسپریا ایکس زد ۳ به‌صورت عمده از جانب بنچمارک‌های شک‌برانگیز و سازندگان قاب مطرح شده‌اند؛ اخباری که هرچند برخی صحت آن‌ها را تأیید می‌کنند؛ اما همیشه باید با دیده‌ی شک و تردید به آن‌ها نگریست. جامع‌ترین، اما نه لزوما معتبرترین افشاگری درباره‌ی نسل بعدی پرچم‌دار سونی، از سوی یک خرده‌فروشی اینترنتی بریتانیایی به‌نام موبایل‌فان منتشر شده است. این فروشگاه چندی پیش نسخه‌ی آنلاک و ۶۴ گیگابایتی اکسپریا ایکس‌زد ۳ را برای پیش‌فروش روی وب‌سایت خود قرار داد.

مشخصات ذکرشده برای ایکس‌ زد ۳ نشان می‌دهد که این گوشی تقریباً مجهز به همان ویژگی‌های نسل پیشین خود است و یک پرچم‌دار تکراری دیگر از سونی محسوب می‌شود. در مورد بهره‌گیری این گوشی از ساختار دوربین دوگانه همچون اکسپریا ایکس‌ زد ۲ پرمیوم یا حسگر دوربین جدید ۴۸ مگاپیکسل سونی شک و تردیدهایی وجود دارد. ما همچنین به‌طور کامل مطمئن نیستیم که نسخه‌ی کامپکت ایکس‌ زد ۳ امسال نیز معرفی خواهد شد یا خیر. درنتیجه به‌نظر می‌رسد که برای کسب اطلاعات بیشتر، باید تا زمان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی سونی در ۳۰ آگوست (۸ شهریور) منتظر بمانیم.

شرکت چینی هواوی نیز در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۸، میزبان یک کنفرانس مطبوعاتی خواهد بود و براساس برخی شایعات در این مراسم باید شاهد رونمایی از خانواده‌ی میت ۲۰ از سوی این شرکت باشیم. توسعه‌دهندگان وب‌سایت XDA ادعا می‌کنند که تصاویری حقیقی از میت ۲۰ را با ظاهر تمام‌صفحه و بریدگی کوچکی در قسمت بالا همچون گوشی اسنشال PH-1 رؤیت کرده‌اند. هدف از ساخت سری میت هواوی، عرضه‌ی محصولی برای رقابت مستقیم با گوشی‌های گلکسی نوت سامسونگ بوده است. بنا به گزارش‌ها، میت ۲۰ از نمایشگری ۶.۳ اینچی، باتری حجیم و دیگر مشخصات یک گوشی پرچم‌دار بهره می‌گیرد.

هواوی میت 10 / Huawei Mate 10

علاوه‌براین، شایعات حاکی از آن هستند که هواوی درصدد عرضه‌ی نسخه‌ی «لایت» میت ۲۰ با مشخصات تقلیل‌یافته و همچنین مدل «پرو» با نمایشگر به‌مراتب بزرگ‌تر ۶.۹ اینچی و ساختار دوربین سه‌گانه‌ی اصلی همچون پی ۲۰ پرو است؛ درنتیجه به‌نظر می‌رسد که خانواده‌ی میت ۲۰ شامل سه عضو قدرتمند خواهد بود. بااین‌حال، احتمال می‌رود که برای مشاهده‌ی نسل جدید میت، ناگزیر به قدری انتظار بیشتر باشیم. سال گذشته، هواوی در ایفا ۲۰۱۷ به تبلیغ آخرین پردازنده‌ی خود پرداخت و معرفی رسمی میت ۱۰ را به بعد از نمایشگاه برلین موکول کرد. بنابراین، می‌توان این احتمال را مطرح کرد که این شرکت امسال نیز معرفی نسل جدید میت را به تعویق بیندازد و تمرکز خود را بر معرفی تراشه‌ی نسل بعدی کرین ۹۸۰ قرار دهد.

احتمال می‌رود امسال شاهد وضعیت مشابهی در رابطه با ال‌جی باشیم. سال گذشته، این شرکت کره‌ای گوشی هوشمند وی ۳۰ را در ایفا ۲۰۱۷ معرفی کرد و هرچند شایعات متعدد همگی حاکی از آن هستند که وی ۴۰ (یا به احتمال بیشتر وی ۴۰ تین‌کیو) در راه است؛ اما هنوز در مورد زمان دقیق معرفی آن اتفاق نظر وجود ندارد. ایوان بلاس، افشاگر مطرح توییتر ابتدای امسال اعلام کرد که پرچم‌دار نسل بعدی ال‌جی در انتهای تابستان یا اوایل پاییز از راه خواهد رسید. بااین‌حال، هنوز هیچ کس نمی‌داند که آیا ال‌جی برای معرفی وی ۴۰ از نمایشگاه ایفا بهره خواهد گرفت یا بعدا رویداد دیگری بدین منظور برگزار خواهد کرد.

تی‌سی‌ ال، شرکت سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند با برند بلک‌بری، قطعاً محصولی را برای عرضه در ایفا ۲۰۱۸ آماده کرده است. بلک‌بری کی ۲ (KEY2) تنها چند ماه پیش معرفی شد؛ اما شایعات اخیر نشان می‌دهند که نسخه‌ی لایت این گوشی با نام KEY2 LE به‌زودی از راه می‌رسد. این گوشی ظاهراً با برخی مشخصات تقلیل‌یافته همراه است و برخلاف بدنه‌ی فلزی و شیشه‌ای کی ۲ اصلی با بدنه‌ای پلاستیکی و در رنگ‌های مختلف قابل سفارش خواهد بود. ازآنجاکه KEY2 LE قرار است گوشی مقرون‌به‌صرفه‌ای‌ باشد، قیمت بدون شک قابل‌توجه‌ترین نکته‌ی این محصول محسوب می‌شود؛ اما هنوز اطلاعی در مورد آن در دست نیست.

پوشیدنی‌ها

گیر اس 3 فرانتیر / Gear S3 frontier

ما آماده‌ی این هستیم که در ایفا ۲۰۱۸ شاهد طیفی متنوع و جدید از ساعت‌های هوشمند و دستبندهای تناسب اندام باشیم. برای مثال، شرکت فسیل معمولاً صدها محصول را از برندهای گوناگون که تحت چتر این شرکت قرار دارند، به همراه خود به نمایشگاه ایفا می‌آورد. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که امسال، سالی به‌شدت کم‌فروغ برای نام‌های بزرگ و مطرح باشد.

پوشیدنی‌ها برخلاف سال‌های گذشته دیگر محصولاتی جذاب و پرطرفدار محسوب نمی‌شوند؛ اما به‌طور قطع هنوز از رده خارج نشده‌اند. گوگل به‌تازگی طراحی اپلیکیشن فیت خود را به‌طور اساسی برای Wear OS تغییر داد و فیت‌بیت نیز همین چند روز پیش از دستبند تناسب اندام شارژ ۳ رونمایی کرد. علاوه بر این، سامسونگ ماه گذشته نسل جدید ساعت هوشمند خود را با نام گلکسی واچ معرفی کرد. بااین‌حال، تمام این محصولات پیش از نمایشگاه ایفا از راه رسیده‌اند و ساعت‌های هوشمند پیکسل گوگل نیز که از چندی پیش شایعات آن‌ها به گوشی می‌رسد، ظاهراً در حال آمادگی برای معرفی در فصل پاییز هستند.

براساس برخی شایعات، ال‌جی در حال کار روی ساعت هوشمند جدیدی است و همچنین به‌تازگی شاهد پتنت‌های جالب توجه‌ای از هواوی بوده‌ایم؛ اما هنوز شواهد چندانی مبنی بر اینکه آیا محصولات پوشیدنی این شرکت‌ها بخشی از نمایشگاه ایفای امسال را به خود اختصاص خواهند داد یا خیر، وجود ندارد .

صوتی و تصویری

تلویزیون B7 OLED ال جی / LG B7 OLED

سال گذشته، اسامی 4K و HDR به‌کرات در معرفی محصولات مختلف شنیده شدند و امسال نیز به‌نظر می‌رسد که طیف متنوعی از تلویزیون‌ها با بهره‌گیری از این دو برچسب رونمایی خواهند شد. علاوه‌بر احتمال معرفی چند تلویزیون معمولی، شواهد نسبتاً مطمئنی وجود دارند مبنی بر اینکه سامسونگ در نمایشگاه امسال، اقدام به عرضه‌ی یک تلویزیون OLED با وضوح تصویر 8K خواهد کرد. همچنین تقریباً می‌توان اطمینان داشت که سامسونگ، تلویزیون غول‌پیکر ۱۴۶ اینچی 4K MicroLED خود را به نمایشگاه امسال برلین خواهد آورد و درنتیجه امکان خرید آن برای مصرف‌کنندگان به‌زودی فراهم خواهد شد.

براساس گمانه‌زنی‌ها، ال‌جی احتمالاً در ایفا ۲۰۱۸ درصدد رونمایی از یک تلویزیون به‌مراتب بزرگ‌ترِ ۱۷۵ اینچی از نوع MicroLED است؛ اما هنوز نمی‌توان این شایعه را به‌طور کامل تأیید کرد. بااین‌حال، خوشبختانه در نمایشگاه امسال نیز می‌توانیم شاهد معرفی محصولاتی عجیب و غریب و خلاقانه باشیم؛ نظیر نخستین تلویزیون بنگ اند اولافسن با قیمت تعجب‌آور ۱۶ هزار دلار یا تلویزیون ساده و مدرن سامسونگ فریم که هردو سال گذشته رونمایی شدند.

1More Triple Driver

امکان نداشت که بازدیدکنندگان ایفا ۲۰۱۷ بدون توجه به ایربادهای نسل جدید بی‌سیم، نمایشگاه را ترک کنند و انتظار می‌رود که این ایربادها با آن فرم فکتور امسال نیز حضور پررنگی داشته باشند. هدفون‌های رده‌بالا همیشه به‌وفور در نمایشگاه IFA قابل مشاهده هستند؛ درنتیجه می‌توان کاملاً مطمئن بود که در نمایشگاه امسال نیز شاهد رونمایی از چندین هدفون پیشرفته و گوش‌نواز باشیم. برای مثال، هم‌اکنون می‌دانیم که شرکت RHA نخستین هدفون بی‌سیم مغناطیسی و مسطح دنیا را به‌همراه خود به ایفا ۲۰۱۸ خواهد آورد.

اسپیکرها نیز از جمله محصولات صوتی محبوب در نمایشگاه ایفا محسوب می‌شوند؛ بااین‌حال، امروزه دیگر نمی‌توان یک محصول صوتی خانگی را بدون دستیار هوش مصنوعی داخلی متصور شد. انتظار می‌رود که امسال شاهد معرفی محصولات بیشتری از این نوع باشیم؛ درنتیجه مشتاق هستیم که بدانیم در ایفا ۲۰۱۸ از بین الکسای آمازون و گوگل اسیستنت، کدام دستیار صوتی از بیشترین محبوبیت برخوردار خواهد بود.

محصولات دیگر

هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro

با علاقه‌ی ایسر، لنوو و ایسوس به رونمایی از محصولاتشان در نمایشگاه برلین، انتظار می‌رود که دست‌کم چندین لپ‌تاپ معمولی و هیبریدی جدید در ایفا ۲۰۱۸ درمعرض نمایش قرار گیرند. البته لپ‌تاپ‌ها در چند وقت اخیر نوآوری چندان چشمگیری نداشته‌اند و دیگر مثل سابق توجهات را به خود جلب نمی‌کنند. بااین‌حال، همچنان مشتاق رونمایی از جدیدترین لپ‌تاپ‌‌ها با بهره‌گیری از آخرین سخت‌افزارها هستیم. همچنین همیشه احتمال مشاهده‌ی یک غافگیری خوشایند وجود دارد.

انویدیا به‌تازگی جدیدترین نسل کارت‌های گرافیک خود را معرفی کرده است؛ اما به‌نظر می‌رسد که برای به‌کارگیری آن‌ها در لپ‌تاپ‌ها باید هنوز قدری بیشتر منتظر بمانیم. بااین‌حال، جدیدترین مدل‌های دسکتاپ از ویژگی ویرچوال‌لینک بهره می‌گیرند؛ قابلیتی که به‌نوعی رابط اتصال برای هدست‌های واقعیت مجازی محسوب می‌شود. این بدین مفهوم است که یک اتصال واحد قادر به تغذیه‌ی هدست‌ها با تمام انرژی و داده‌ی مورد نیاز آن‌ها خواهد بود. بنابراین انتظار می‌رود که در نمایشگاه پیش‌رو شاهد تماشای نمونه‌های نمایشی این فناوری تازه باشیم.

هدست‌های واقعیت ترکیبی ویندوز، حضور قابل‌توجهی در نمایشگاه ایفای سال گذشته داشتند و لنوو و ایسوس هر دو از هدست‌های ساخت خود در این رویداد رونمایی کردند. بااین‌حال، باید مننتظر ماند و دید که آیا واقعیت ترکیبی امسال نیز عرصه‌ی جذابی خواهد بود یا خیر.

از طرف دیگر، لوازم خانگی هوشمند بدون شک حضور گسترده‌ای در ایفا ۲۰۱۸ خواهند داشت. ال‌جی پیش از این وعده داده که محصولات مختلفی به پلتفرم ThinQ AI این شرکت افزوده خواهند شد. به همین ترتیب، سامسونگ نیز سرمایه‌گذاری مشابهی برای هوشمندسازی تمام محصولات خانگی انجام داده است. درنتیجه، در نمایشگاه ایفا به‌طور قطع طیف متنوع و جدیدی از لوازم خانگی هوشمند رونمایی خواهند شد.

بااین‌حال، آنچه بیش از همه نسبت به آن هیجان داریم، جستجوی هر گوشه و کنار نمایشگاه برلین برای یافتن وسایل عجیب و غریب همچون اسکنر لکه‌ی بوش است. ال‌جی هم‌اکنون اعلام کرده است که در ایفا ۲۰۱۸ نخستین اسکلت روبوتیک خود را درمعرض نمایش قرار خواهد داد.

چه انتظاراتی از ایفا ۲۰۱۸ نداشته باشیم

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

صرف‌نظر از یک تلویزیون 8K و برخی لوازم خانگی هوشمند و مدرن از سامسونگ، انتظار نمی‌رود که این شرکت غافلگیری دیگری در چنته داشته باشد. کره‌ای‌ها فقط در همین ماه آگوست از گلکسی تب اس ۴، گلکسی نوت ۹، گلکسی واچ و گلکسی هوم، اسپیکر هوشمند مجهز به بیکسبی رونمایی کرده‌اند. درنتیجه احتمال بسیار کمی وجود دارد که سامسونگ محصول شگفت‌انگیز دیگری را برای معرفی در برلین آماده کرده باشد.

علاوه‌براین نباید انتظار داشت که موتورولا مثل سابق در بسیاری از بخش‌های نمایشگاه امسال حضور داشته باشد. سال گذشته، این شرکت از گوشی هوشمند موتو ایکس ۴ در ایفا رونمایی کرد؛ اما موتو زد ۳ کمتر از یک ماه پیش از راه رسیده است. بنابراین اصلا منطقی نیست که موتورولا به این زودی‌ها گوشی هوشمند دیگری را معرفی کند. این شرکت همچنین ساخت محصولات پوشیدنی را کنار گذاشته است و در مجموع به‌نظر می‌رسد که در نمایشگاه ایفا صرفاً به‌عنوان بخشی از خانواده‌ی لنوو حضوری نمادین داشته باشد. در نهایت، ناامیدکننده‌ترین خبر درباره‌ی نمایشگاه ایفا آن است که شرکت سازنده‌ی اسباب‌بازیِ «اسفرو» اعلام کرده که در ایفای امسال هیچ محصول جدیدی معرفی نخواهد کرد.

نظر شما کاربران زومیت چیست؟ شما بیش از همه در انتظار رونمایی از کدام محصول هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات