بلک بری Key2 با دوربین دوگانه و ظاهر بهبودیافته معرفی شد

جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹
مطالعه 6 دقیقه
سرانجام پس از گذشت یک سال، بلک‌بری نسل دوم گوشی کی‌وان را با نام Key2 و با مشخصات بهبودیافته از جمله دوربین دوگانه، سخت‌افزار به‌روزشده و امنیت بهتر معرفی کرد.
تبلیغات

بلک‌بری به‌صورت رسمی جانشین کی‌وان، گوشی میان‌رده‌ی مجهز به صفحه‌کلید فیزیکی خود را با نام BlackBerry Key2 معرفی کرد. کی ۲ شباهت زیادی با نسل قبلی خود دارد؛ با این تفاوت که تی‌سی‌ال – که هم‌اکنون سازنده‌ی اغلب گوشی‌های بلک‌بری است – حاشیه‌های بالایی را کاهش داده و فضا را برای قرارگیری کلیدهای پهن‌تر باز کرده است. دکمه‌های ناوبری در بالای کیبورد نیز اکنون مجهز به نور پس‌زمینه هستند که در صورت عدم استفاده ناپدید می‌شوند و نمایشگر را بزرگ‌تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

کی ۲ همچنین ظاهر ضخیم و صنعتی‌مانند کی‌وان را بهبود داده است. از فاصله‌ی تقریبا دور امکان دارد که کی ۲ را با گلکسی نوت ۸ سامسونگ اشتباه بگیرید؛ اما با یک نگاه به صفحه‌کلید فیزیکی می‌توان سازنده‌ی گوشی را به راحتی شناخت. این همان نقطه‌ی قوتی به‌حساب می‌آید که بلک‌بری در فروش این دستگاه روی آن حساب باز کرده است. آلن لیژون، نائب رئیس ارشد بلک‌بری در بیانیه‌ای گفت هدف تی‌سی‌ال این بوده است که «کی ۲ تمام خصوصیات نمادین گوشی‌های هوشمند بلک‌بری را دربر بگیرد و در عین حال نوآوری‌ها و تجارب جدیدی را نیز معرفی کند که اغلب از طریق نرم‌افزار ارائه می‌شود.»

BlackBerry Key2 / بلک‌ بری کی 2

با وجود آنکه کی ۲ پیشرفته‌ترین گوشی هوشمند بلک‌بری تا به امروز محسوب می‌شود. تغییر چندانی در آن نسبت به نسل قبل مشاهده نمی‌شود. کی ۲ همانند نسل قبلی خود از یک نمایشگر ۴.۵ اینچی LCD با نسبت تصویر ۳:۲ بهره می‌گیرد. هنگام استفاده از گوشی، در می‌یابید که بهره‌گیری از صفحه‌کلید به قیمت کوچک شدن فضای لازم برای قرارگیری نمایشگر صورت گرفته است. علاوه‌بر این، در صورتی که گاهی اوقات بخواهید از صفحه‌کلید مجازی استفاده کنید، به‌خصوص هنگام وارد کردن نشانه‌هایی همچون & و {} که دکمه‌ای برای آن‌ها در صفحه‌کلید فیزیکی در نظر گرفته نشده است، اندازه‌ی نمایشگر به مراتب کوچک‌تر خواهد شد.

Blackberry key2
Blackberry key2
Blackberry key2
Blackberry key2

بلک‌بری کی ۲ برخلاف نسل قبل از دوربین دوگانه، شامل دو ماژول ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌گیرد؛ یکی با دیافراگم f/1.8 و دیگری با f/2.6 که حالت پرتره و فوکوس خودکار سریع‌تر را ارائه می‌دهد. این گوشی در قسمت جلو مجهز به دوربینی با حسگر ۸ مگاپیکسلی با توانایی ارائه‌ی حالت‌های اسلوموشن و پاناروما است. دوربین سلفی همچنین می‌تواند با وضوح تصویر 1080p در نرخ فریم ۳۰ ثانیه فیلم‌برداری کند. مشخصات دوربین گوشی جدید بلک‌بری بیش از همه با پرچمدارانی نظیر آیفون ۸ پلاس قابل رقابت است؛ با این حال دوربین کی ۲ به دلیل گشادگی کمتر دیافراگم لنزها در مقایسه با اس ۹ سامسونگ در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد.

BlackBerry Key2 / بلک بری کی 2

نقطه‌ی قوت بعدی بلک‌بری کی ۲ طول عمری باتری آن است. کی ۲ از همان باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی نسل پیشین خود بهره می‌برد و کاربر به لطف آن می‌تواند دست‌ کم تا دو روز از گوشی خود استفاده کند. بلک‌بری در ساخت این گوشی تصمیم گرفت تا کلید شیفت سمت راست را حذف و آن را با کلید «اسپید» جایگزین کند؛ دکمه‌ای که به اجراکننده‌ی اپلیکیشن‌ها شباهت دارد و به شما امکان می‌دهد تا کلید‌های مشخصی را به عنوان میانبر تنظیم کنید. برای مثال، می‌توان این کلید را به گونه‌ای تنظیم کرد که حرف «I» اپلیکیشن اینستاگرام را اجرا کند. بدین منظور می‌توانید در عین نگاه داشتن کلید اسپید، کلید I را فشار دهید تا اپلیکیشن مورد نظر اجرا شود. این کار را می‌توان برای ۵۲ کلید موجود در صفحه‌کلید فیزیکی انجام داد.

BlackBerry Key2 / بلک‌ بری کی 2

کلید فاصله‌گذار (اسپیس) همچنان هم به عنوان کلید شاتر دوربین و هم حسگر اثر انگشت عمل می‌کند. کی 2 همچنین به شما امکان می‌دهد تا برای اسکرول کردن در صفحات وب از کل صفحه‌کلید به عنوان تاچ‌پد استفاده کنید. با این حال، تنها باید مراقب باشید که هیچ کلیدی را فشار ندهید. Key2 برخلاف برخی از گوشی‌های امروزی همچنان جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را در قسمت بالای چپ حفظ کرده است. همچنین دکمه‌ی پاور در قسمت راست قرار دارد؛ در حالی که کلیدهای کنترل حجم صدا در قسمت راست جایگذاری شده است. این گوشی «کلید آسودگی» را که در کی‌وان نیز مشاهده می‌شد، حفظ کرده است؛ دکمه‌ای اضافی در قسمت راست که می‌توان آن را با میانبری برنامه‌ریزی کرد.

برخی از به‌روزرسانی‌های جالب‌تر کی ۲ را می‌توان در بخش اپلیکیشن‌های امنیتی یعنی برنامه‌های دی‌تک، لاکر و پاور سنتر پیدا کرد. (این به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری برای کی‌وان نیز منتشر خواهند شد.) سخنگوی بلک‌بری در گفتگو با خبرگزاری ورج می‌گوید هرچند این به‌روزرسانی‌های امنیتی مدت‌ها پیش از رسوایی کمبریج آنالیتیکا در حال توسعه بوده‌اند: اما وجود آن‌ها در دورانی همچون امروز بیش از همیشه ضروری است. دی‌تک (Dtek) علاوه‌بر آنکه می‌تواند اطلاعاتی را درباره‌ی سیستم‌عامل و امنیت شما ارائه دهد، قادر است مجوزهایی را که هر اپلیکیشن دریافت کرده، نمایش داده و فعالیت غیرمعمول اپلیکشن‌ها را نیز تشخیص دهد.

BlackBerry Key2 / بلک‌ بری کی 2

حالت لاکر (Locker mode) که به عنوان یک قابلیت اختصاصی برای گوشی بلک‌بری موشن معرفی شد، دسامبر سال گذشته به عنوان بخشی از به‌روزرسانی امنیتی ماهانه برای کی‌وان منتشر شد. اکنون این ویژگی به‌صورت پیش‌فرض روی کی ۲ نیز در دسترس است. لاکر علاوه‌بر مکانی برای نگهداری اسناد و تصاویر محافظت‌شده با اثر انگشت، اکنون مرکزی برای ذخیره‌سازی اپلیکیشن‌های شخصی و دسترسی به فایرفاکس فوکوس، مرورگر خصوصی موزیلا نیز محسوب می‌شود. در نهایت، پاور سنتر عادات شارژ شما را یاد می‌گیرد؛ در نتیجه اگر تشخیص دهد که شما هر شب ساعت ۱۰ گوشی خود را به شارژ‌ می‌زنید، در صورتی که یک شب از شارژ‌ گوشی صرف نظر کنید، این مسئله را هشدار می‌دهد و زمان باقی‌مانده تا اتمام شارژ‌ باتری را به شما می‌گوید.

باقی مشخصات فنی کی ۲ در مقایسه با کی‌وان اندکی بهبود یافته است. کی ۲ به صورت پیش‌فرض اندروید اوریو را اجرا می‌کند و از پردازنده‌ی میان‌رده‌ی اسنپدراگون ۶۶۰ کوالکام بهره می‌گیرد. حافظه‌ی رم و ظرفیت ذخیره‌سازی داخلی گوشی نیز دو برابر شده و اولی به ۶ گیگابایت و دومی به ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت ارتقا یافته است. کی ۲ با قیمت پایه‌ی ۶۴۹ دلار به فروش می‌رسد و عرضه‌ی جهانی آن از ماه جاری آغاز می‌شود. این گوشی در دو رنگ مشکی یا خاکستری قابل سفارش است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات