بلاک چین رتبه اول پرتقاضاترین مهارت‌های آزادکاری را تصاحب کرد

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
مهارت توسعه‌ی فناوری بلاک چین با رشد ۶۰ برابری در یک سال گذشته، به رتبه‌ی اول پرتقاضاترین مهارت‌های آزادکاری رسیده است.
تبلیغات

توسعه‌دهندگانی که با مهارت‌های توسعه‌ی فناوری بلاک‌ چین آشنایی دارند، در طی ماه‌های اخیر به بارزش‌ترین کالای بازارهای آزادکاری (فریلنسری) تبدیل شده‌اند. وبسایت آپ‌ورک یکی از بزرگ‌ترین مراکز پروژه‌های آزادکاری است. این سرویس به‌‎تازگی آماری از مهارت‌های پرتقاضا در پروژه‌های آزادکاری منتشر کرده که در این آمار، توسعه‌‌ی بلاک‌چین رشدی نمایی داشته است. این آمار مربوط به سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ است که بلاک‌چین را در رتبه‌ی اول نشان می‌دهد. در سه‌ماهه‌ی قبلی، بلاک‌چین در رتبه‌ی دوم و پس از رباتیک قرار داشت.

بلاک چین فناوری مرموز این روزها است که روندی شبیه به فناوری ابری در میانه‌های دهه‌ی ۲۰۱۰ دارد. رشد تقاضا برای این فناوری برای سه‌ دوره‌ی سه‌ماهه، ۲۰۰۰ درصد بوده است و آمار نهایی، خبر از رشد ۶ هزار درصدی در طول مدت یک سال دارد. این فناوری، بالاترین رشد را در میان پنج هزار مهارت مورد تقاضا در وبسایت داشته است.

آمار مؤسسه‌ی دیگری با نام Burning Glass Technologies، تعداد ۵۷۴۳ موقعیت شغلی تمام‌وقت برای مهارت‌های بلاک چین را در ۱۲ ماه گذشته نشان می‌دهد. این آمار حاکی از رشد سالانه‌ی ۳۲۰ درصدی است. آمار کلی تقاضا برای مهارت‌های مربوط به کامپیوتر و ریاضیات نیز با رشدی ۱۷ درصدی در یک سال گذشته روبرو بوده است.

یکی از عوامل مهم رشد نمایی درخواست برای این مهارت، تصمیم شرکت‌های بزرگ در راستای به‌کارگیری بلاک چین در فرآیندها است. شرکت‌هایی همچون سامسونگ و آی‌بی‌ام در حال حاضر از این فناوری استفاده می‌کنند و شرکت‌هایی مانند Salesforce نیز به‌زودی محصولات خود در این زمینه را معرفی خواهند کرد.

زنجیره غالب (Blockchain)

در بخش دیگری از آمارهای منتشرشده، مهارت توسعه‌ی ارزهای رمزنگاری شده از رتبه‌ی سوم در سه‌ماهه‌ی قبلی به رتبه‌ای پایین‌تر از بیستم نزول کرده است. در این میان، با افزایش تقاضا برای مهندسان بلاک‌چین، حقوق درخواستی آن‌ها نیز افزایش یافته و به میانگین ۲۵۰ دلار برای هر ساعت رسیده است. درآمد میانگین یک توسعه‌دهنده‌ی تمام‌وقت بلاک‌چین در آمریکا حدود ۱۴۰ هزار دلار در سال است. این افراد در مناطق پیشرفته مانند سیلیکون ولی تا ۱۶۰ هزار دلار در سال درآمد دارند و در مناطقی مانند نیویورک، درآمد آن‌ها به ۱۵۰ هزار دلار می‌رسد. در مقابل یک توسعه‌دهنده‌ی عمومی نرم‌افزار به‌طور میانگین سالانه ۱۰۵ هزار دلار درآمد دارد.

استخدام آزادکاران ماهر در این زمینه، ارزان‌تر از آموزش کارمندان فعلی است

مدیرعامل آپ‌ورک در بیانیه‌ای ضمن انتشار این آمار می‌گوید: «هرچه مهارت‌ها تخصصی‌تر می‌شوند، شرکت‌ها دو راه بیشتر پیش رو ندارند. آن‌ها می‌توانند کارمندان فعلی را با مهارت‌های جدید آشنا کنند و هزینه‌ی آموزش بپردازند. راهکار دوم استخدام نیروهای آزادکار است که قطعا انعطاف بیشتری نسبت به یادگیری مهارت‌های تخصصی از خود نشان می‌دهند. بسیاری از شرکت‌های کنونی لیست فورچن ۵۰۰ از راهکار دوم استفاده می‌کنند. آمار نشان می‌دهد به‌ خاطر دشواری استخدام نیروی جدید، همکاری با آزادکاران انعطاف‌پذیر رو به افزایش است.»

در ادامه‌ی آمارهای منتشرشده آمده که بیشترین تقاضا برای توسعه‌دهندگان بلاک‌چین در بخش فناوری‌های فوق پیشرفته است.

بلاک چین به مهارت ساختارشکن تبدیل می‌شود

سرعت رشد بالا و کمبود نیروی تخصصی برای مهارت بلاک‌چین، آن را به فناوری ساختارشکنی تبدیل کرده است. مدیران استخدامی شرکت‌ها باید تا زمانی که هنوز تغییرات اساسی در ساختارها ایجاد نشده، علاوه بر مطالعه‌ی تأثیر این فناوری روی کسب‌وکارشان، منابع مناسب برای یافتن افراد حرفه‌ای در این زمینه را نیز کشف کنند.

آی‌بی‌ام Blockchain

در حال حاضر بلاک‌چین اتصالی قوی با ارزهای رمزنگاری شده دارد و عموم شرکت‌های متقاضی این مهارت، بانک‌ها و مؤسسات مالی هستند. البته شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری مانند آی‌بی‌ام نیز در حال تقویت تیم‌های خود در این بخش هستند. تولید اپلیکیشن‌های بلاک چین نیز از موضوعات پرطرفدار دیگر در این زمینه است. به‌هرحال روند کنونی نشان می‌دهد که دنیای کسب‌وکار در حال جدی گرفتن فناوری بلاک‌چین است.

نکته‌ی تأثیرگذار بعدی روی محبوبیت این مهارت، رشد سرسام‌آور ارزش ارزهای رمزنگاری شده و خصوصا بیت‌کوین است. ارزش این بازار در چند وقت اخیر به بیش از ۳۸۷ میلیارد دلار رسیده که سهم بیت‌کوین از این بازار، ۱۴۵ میلیارد دلار است. آمار نشان می‌دهد ارزش افزوده‌ی بلاک‌چین برای کسب‌وکارها تا سال ۲۰۳۰ به ۳.۱ تریلیون دلار خواهد رسید که نشان از قابل اعتماد بودن این فناوری و آینده‌ی روشن آن دارد.

یکی دیگر از آمارهای منتشرشده در این زمینه، توسط شرکت SAP جمع‌آوری شده است و نشان می‌دهد که ۹۲ درصد از رهبران کسب و کار، بلاک‌چین را به‌عنوان یک فرصت عالی می‌دانند و اهمیت موارد استفاده‌ی آن را به‌ ترتیب زیر تشخیص می‌دهند:

  • زنجیره‌ی تأمین و اینترنت اشیاء – ٪۶۳
  • قانون‌گذاری و تنظیم مقررات - ٪۱۹
  • ارزهای رمزنگاری شده - ٪۸
  • پایدارسازی فرایندها - ٪۳

تمایل مدیران کسب‌وکارها به این فناوری، انجمن جهانی اقتصاد را بر آن داشته است تا ابزاری برای تشخیص مفید بودن یا نبودن بلاک‌چین برای کسب‌وکار عرضه کند. بعلاوه گزارش‌های آپ ورک نشان می‌دهد که با افزایش تمایل مدیران به حضور در این عرصه، تقاضای آن‌ها برای افرادی با مهارت تشخیص فرصت‌های بلاک چین نیز در حال افزایش است. کسب‌وکارها به دنبال کسب منفعت از سیستم‌ کنترل اطلاعات توزیع‌شده‌ی بلاک‌چین هستند که نیاز آن‌ها به مدیریت متمرکز را از بین خواهد برد.

ارز‌های رمزگذاری شده

تقاضای سازمان‌های بزرگ برای استفاده از بلاک‌چین در سیستم امنیتی، رو به افزایش است

ذوالفکر رمضان، مدیر فناوری تیم امنیتی RSA از زیرمجموعه‌های شرکت دل، می‌گوید شرکت‌های بزرگ از طرف‌های قرارداد خود در زمینه‌ی فناوری‌های IT انتظار دارند که از فناوری بلاک‌چین در بخش‌های امنیتی سازمانشان استفاده کنند. آن‌ها انتظار دارند که این فناوری، گزارش‌گیری از فرآیندهای انجام‌شده در سازمان را بهبود ببخشد و امنیت بیشتری نیز برای اطلاعات فراهم کند.

رمضان در مصاحبه‌ای با Computerworld در این زمینه می‌گوید:

این موضوع در حال حاضر بسیار داغ است. اکنون درخواست‌های متعددی از سمت شرکت‌های بزرگ در این زمینه برای ما ارسال می‌شود. به تصور من، بخشی از این تقاضا به‌ منظور عقب نماندن از مد روز است و شرکت‌ها تمایل دارند که آخرین و بهترین فناوری عرضه‌شده را داشته باشند.

۲۰ مهارت برتر با رشد بالا در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، رشد میانگین ۱۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته‌اند. تقاضا برای ۱۰ مهارت اول نیز به‌طور میانگین رشدی ۴۰۰ درصدی داشته است. لیست ۲۰ مهارت پرتقاضا در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ عبارت است از:

  • بلاک‌چین
  • تنسور فلو
  • سرویس آمازون DynamoDB
  • صداگذاری
  • تهیه‌ی زیرنویس
  • کارگردانی یا مدیریت هنری
  • استراتژی محتوا
  • پردازش بصری کامپیوتری
  • سرویس مایکروسافت Power BI
  • واقعیت افزوده
  • توسعه‌ی چت‌بات
  • ری‌اکت نیتیو
  • خرید و فروش محتوای رسانه‌ای
  • توسعه‌ی زبان Go
  • امنیت اطلاعات
  • توسعه‌ی اسکالا
  • API اینستاگرام
  • ادوب پریمیر
  • یادگیری ماشین
  • توسعه‌ی انگولار JS

 همان‌طور که گفته شد، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری در کنار سازمان‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات مالی، در حال سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی جدی برای استفاده از فناوری بلاک‌چین هستند. به‌عنوان مثال بانک‌ها به‌ دنبال پیاده‌سازی سیستمی برای وصول تراکنش‌های فرامرزی خود هستند. شرکت آی‌بی‌ام با توسعه‌ی سرویس‌های متعدد مبتنی بر بلاک‌چین یکی از همکاران جدی بانک‌ها است و قصد دارد سیستمی مبتنی بر این فناوری برای تبادل ارزها به‌صورت بین‌المللی توسعه دهد.

بلاک چین

سال گذشته، شرکت آی‌بی‌ام سیستم پرداختی با مشارکت یک شرکت پولینیزی طراحی کرد و یک شبکه‌ی فین‌تک اوپن سورس را بر پایه‌ی بلاک‌چین توسعه داد. این شبکه‌ی صرافی از ۱۲ ارز رسمی پشتیبانی می‌کند و جزایر حاضر در اقیانوس آرام را به‌همراه استرالیا، نیوزیلند و انگلستان تحت پوشش خود دارد.

مسترکارت نیز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت مالی، درحال توسعه‌ی شبکه‌ی بلاک‌چین خود است. این شبکه به شرکای بانکی مسترکارت امکان تبادل سریع‌تر پول میان کشورها می‌دهد. این شبکه با استفاده از سیستم قرارداد هوشمند، وظایف مدیریتی موجود برای تبادل پول را کاهش خواهد داد.

جی‌پی‌ مورگان، بزرگ‌ترین بانک جهان، در اکتبر سال گذشته، برنامه‌ی خود برای توسعه‌ی سیستم بلاک‌چین پرداخت‌های بین‌المللی را معرفی کرد. این بانک نیز ادعا می‌کند که شبکه‌ی جدید با نام Interbank Information Network سرعت و امنیت بیشتری خواهد داشت و علاوه بر آن، هزینه‌های تراکنش نیز کاهش خواهند یافت.

تعریف ساده بلاک چین

بلاک‌چین در تعریف ساده یک دفتر کل غیر متمرکز است. این فناوری که عملکردی شبیه به مرکز داده دارد، به‌جای استفاده از یک سرور مرکزی، از منابع غیر متمرکز برای نگهداری داده‌ها استفاده می‌کند. در این فناوری هر داده یا رکورد (نام رسمی بلوک) برچسبی بر حسب زمان خواهد داشت و با اتصال به رکورد قبلی، ماهیت غیرقابل تغییر پیدا خواهد کرد.

blockchain

انواع ساختارهای بلاک‌چین، می‌توانند به افراد تأییدشده یا هر فرد داوطلب، اجازه‌ی ثبت رکوردها را بدهند. هر زنجیره‌ی بلاک‌چین تنها با اجماع اکثریت بخش‌های حاضر به آن قابل تکمیل شدن است. بعلاوه وقتی داده‌ی جدید وارد زنجیره می‌شود، به‌هیچ‌وجه قابل پاک کردن نیست. در تعریف کلی، بلاک‌چین آماری واقعی و تأییدشده را از تمامی تراکنش‌های انجام‌شده در سیستم خواهد داشت.

مهارت در فناوری بلاک‌چین ابتدا تنها در بخش هوش مصنوعی و اتوماسیون مورد تقاضا بود. در حال حاضر این فناوری به بخش‌های سنتی‌تر دنیای فناوری همچون توسعه‌ی نرم‌افزار، آنالیزها و گزارش‌گیری‌های مالی و مهندسی شبکه نفوذ پیدا کرده است.

چگونه توسعه‌دهنده‌ی بلاک چین شویم

مت سیگلمن، مدیرعامل برنینگ گلس در مورد رشد شغل‌ها می‌گوید:

در دنیای حاضر ما با پدیده‌ای به نام اقتصاد شغل‌های چندمنظوره روبرو هستیم. این مفهوم به‌معنای آن است که شغل‌های رو‌به‌رشد، شامل ترکیبی از انواع مهارت‌ها هستند. اگر نگاهی به شغل‌های با بیشترین رشد و ارزش برای شرکت‌ها داشته باشید، با لیستی از حرفه‌های نیازمند مهارت‌های ترکیبی مواجه می‌شوید.در این میان بلاک‌چین، خصوصیات مشابهی با آنچه گفته شد دارد. این فناوری یک فناوری پایه است و اساس تراکنش‌ها و ارتباطات ما را تغییر خواهد داد.

در حال حاضر دانشگاه‌های بزرگ جهان، دوره‌های آنلاینی برای تربیت توسعه‌دهندگان بلاک چین برگزار می‌کنند. دانشگاه‌هایی همچون پرینستون، یو.سی برکلی و استنفورد این دوره‌ها را برگزار می‌کنند. در این میان دانشگاه استنفورد از پلتفرم اختصاصی خود یعنی Coursara برای انتشار محتوای آموزشی استفاده می‌کند.

جاوا اسکریپت / javascript

در مورد شرکت‌های متقاضی این افراد، بسیاری از آن‌ها به دنبال مهارت‌های پایه‌ای جاوا اسکریپت و پایتون هستند و برخی دیگر نیز روی مهارت‌های رمزنگاری و یادگیری ماشین تمرکز دارند.

جاوا اسکریپت، پایتون، رمزنگاری و یادگیری ماشین، از مهارت‌های مورد نیاز در این زمینه هستند

نکته‌ی قابل توجه اینکه اولین نشانه‌ها از قدرت فناوری بلاک‌چین در زمینه‌های مالی (بیت کوین) مشاهده شدند؛ اما امروزه این فرآیند در بخش‌های مختلفی اعم از ارائه‌ی خدمات، حمل‌و‌نقل بین‌المللی، سلامت، تأمین انرژی و حتی املاک و مستغلات نفوذ کرده است. این نفوذ از قراردادهای هوشمندی که تحت شرایط خاص اجرا می‌شوند تا کنترل امنیتی دسترسی به سیستم‌های حساس شکل گرفته است.

به‌عنوان مثالی از شرکت‌های استفاده‌کننده از بلاک‌چین در صنایع دیگر می‌توان ShelterZoom را نام برد که از این فناوری در خرید و فروش املاک استفاده می‌کند. آی‌بی‌ام واتسون هلث نیز با همکاری سازمان غذا و داروی آمریکا، در حال توسعه‌ی سیستمی برای نقل و انتقال اطلاعات بیماران است که بر پایه‌ی بلاک‌چین عرضه خواهد شد. این سیستم تمامی اطلاعات فرد از داده‌های الکترونیکی پزشکی، سوابق پزشکی و حتی داده‌های گجت‌های پوشیدنی را جمع‌آوری خواهد کرد. زنجیره‌های تأمین گسترده مانند خرده‌فروشی‌ها، خدمات مدیریتی و انبارداری نیز می‌توانند از این فناوری استفاده کنند.

کریم لوخانی، استاد کسب‌وکار و مدیریت دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد، تأثیر بلاک‌چین را مانند تأثیر اینترنت می‌داند. چرا که این فناوری، شبکه‌ای باز و توزیع‌شده را ایجاد می‌کند که امکان اشتراک اطلاعات در محیطی امن را فراهم می‌کند. از نظر او این فناوری، امکان تبادلات سریع و امن مالی را فراهم می‌آورد و محیطی امن برای ذخیره‌، اشتراک و انجام تغییر روی اطلاعات ایجاد می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات