مهم‌ترین رویدادهای دنیای خودرو در سال ۲۰۱۸

پنج‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
صنعت خودروسازی جهان در سال ۲۰۱۸ شاهد اتفاق‌ها و رویدادهای عجیب، جنجال برانگیز و دردناک بود. در ادامه، ۱۰ رویداد مهم سال گذشته در خودروسازی را مرور می‌کنیم.
تبلیغات

در سال ۲۰۱۸ که روز‌های پایانی آن را تجربه می‌کنیم، اتفاق‌ها و رویدادهای فراموش‌نشدنی پیرامون صنعت خودروسازی تجربه کردیم. خودروسازی جهان فروش بالایی را شاهد بود اما دراین بین، جنگ تجاری آمریکا با کشورهای مختلف، برنامه‌های بلندمدت و غیرمنتظره‌ی خودروسازان بزرگ درکنار مرگ یکی از ماندگارترین چهره‌های تاریخ این صنعت، لحظه‌های پیچیده‌ای را رقم زد.

در این مقاله ۱۰ رویداد و حادثه‌ی مهم صنعت خودروسازی جهان در سال ۲۰۱۸ را بررسی می‌کنیم. قصد طبقه‌بندی نداریم و تنها اتفاق‌های ۱۲ ماه گذشته در سال میلادی را مرور می‌کنیم.

دستگیری کارلوس گوسن؛ رسوایی مدیرعامل اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی

کارلوس گون / Carlos Ghosn

رسوایی و تخلف مالی کارلوس گوسن (Carlos Ghosn) که هنوز هم به نتیجه نرسیده است، با رفتار ایلان ماسک در سال گذشته، سر عنوان «عجیب‌ترین اتفاق سال» رقابت می‌کند. احتمالا باتوجه به اهمیت این رسوایی و پوشش گسترده‌ی زومیت از آن، اطلاعات کافی از این اتفاق دارید؛ اما به‌طور خلاصه پرونده‌ی گوسن را دوباره بررسی می‌کنیم. گوسن با اتهام شفاف نبودن در گزارش درآمد خود و سوء استفاده از منابع شرکتی، توسط پلیس ژاپن دستگیر شد. هنوز اتهامات این مدیر باسابقه ثابت نشده است، اما گوسن مقام‌های مدیرعامل و ریاست هیئت مدیره‌ی خود را در شرکت‌های ژاپنی نیسان و میتسوبیشی از دست داد. البته گوسن هنوز صندلی ریاست خود در شرکت فرانسوی رنو را از دست نداده است، با این وجود هم‌اکنون در زندان و منتظر عدالت سخت‌گیرانه‌ی ژاپنی به‌سر می‌برد. برخی کارشناسان معتقد هستند که ماجرای رسوایی گوسن، توطئه‎ی مدیران ارشد نیسان است تا شرکت خود را قدرتمندتر کنند و مستقل شوند. باتوجه به اینکه هنوز پرونده‌ی تخلف و رسوایی گوسن در جریان است، شاید این اتفاق جزو رویدادهای جنجالی سال ۲۰۱۹ هم باشد.

جنجال‌های ایلان ماسک؛ از توییتر و مصرف ماری‌جوآنا تا کمیسیون بورس آمریکا

Elon Musk / ایلان ماسک

افراد کمی در سطح جهان وجود دارند که می‌توانند مثل مدیرعامل تسلا، رفتار‌های جنجالی سریالی در فضای مجازی و دنیای واقعی داشته باشند؛ البته شاید بتوان دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا را هم درکنار این کارآفرین قرار داد. دیدگاه‌های داغ و بحث برانگیز ایلان ماسک در سال ۲۰۱۸ به‌قدری زیاد است که شاید بهتر است تنها به توییتر او مراجعه کنیم. جنجال‌های ماسک را می‌توان در دو بخش بزرگ و کوچک تقسیم کرد؛ نسبت دادن «ناهنجاری روانی پدوفیلی» به مأمور بریتانیایی که نوجوانان حادثه‌ی ریزش غار تایلند را نجات داد، حمله به نویسندگان و تیم‌های تحریریه وبسایت‌های مختلف دنیای خودرو به‌دلیل بررسی مشکلات محصولات تسلا، بحث‌های ناتمام با فروشنده‌های استقراضی، توهین و اتهام به کارمندان سابق تسلا، به سخره گرفتن وارن بافت کارآفرین و بازرگان مشهور آمریکایی و مصاحبه‌ی باورنکردنی با نیویورک تایمز و اقرار به مصرف داوری خواب‌آور و ۱۲۰ ساعت کار در هفته تنها بخشی ار جنجال‌های کوچک ماسک است.

بزرگ‌ترین رفتارها و اقدامات جنجالی ماسک را می‌توان در توییت معروف خصوصی‌سازی تسلا با قیمت هر سهم ۴۲۰ دلار و به‌دنبال آن، درگیری حقوقی شدید با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) خلاصه کرد که حاصل آن محکومیت به کناره‌گیری از ریاست هیئت مدیره شرکت و جریمه‌ی مالی بود. اما با تمام اتفاق‌های پیرامون تسلا، این شرکت تازه تأسیس فعال در تولید خودروهای برقی، برای اولین‌بار به‌دلیل افزایش تولید سدان مدل 3 به سودآوری بالا رسید تا همچنان سهام‌داران به این برند، امیدوار باشند. احتمالا در اتفاق‌های جنجالی سال ۲۰۱۹ خودروسازی، همچنان ماسک، توییت‌ها و مصاحبه‌های آن را ببینیم. 

تصمیم جدید مدیران ارشد جنرال موتورز؛ اخراج کارمندان و تعطیلی چند خط تولید

General Motors / جنرال موتورز

جنرال موتورز امروز باتوجه به سودآوری ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و فروش بالای خودروهای شاسی‌بلند و پیکاپ وانت، در مقایسه با سال‌های گذشته شرایط بسیار بهتری دارد. در این شرایط انتظار اخبار جنجالی نداشتیم، اما مدیران ارشد این برند آمریکایی اعلام کردند که به‌زودی ۱۴ هزار نیروی انسانی را اخراج و پنج کارخانه که خط تولید ۶ سدان کم‌فروش را تعطیل می‌کنند. دلیل این اقدام غیرمنتظره، تمرکز و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت و توسعه فناوری خودروهای برقی و خودران اعلام شد. تصمیم جدید مقامات جنرال موتورز برای بسیاری از افرد، یادآور یک دهه پیش و قرار گرفتن این شرکت بزرگ در آستانه‌ی ورشکستگی است؛ اما تعدادی از کارشناسان این اتفاق را سرمایه‌داری مدرن توصیف می‌کنند.

دونالد ترامپ دربرابر خودروسازان؛ جنگ تجاری آمریکا با اروپا و چین

Donald Trump / دونالد ترامپ

رئیس جمهور آمریکا سال گذشته میلادی با ایجاد تعرفه‌های جدید واردات فولاد و آلومینیوم، بازنگری پیمان با کشورهای همسایه کانادا و مکزیک و تهدید به تنظیم تعرفه‌های سنگین واردات خودرو از بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان یعنی چین، حضور پررنگی در صنعت خودروسازی جهان داشت. دونالد ترامپ بدون توجه به هشدارها و پیشنهادهای کارشناسان به جلو تاخت که حاصل آن گران تمام شد؛ مقامات جنرال موتورز اعلام کردند که سیاست‌های جدید دولت، حدود یک میلیارد دلار به هزینه‌های تولید اضافه کرده است. مدیران ارشد فورد هم با تاکید بر هزینه‌های بیشتر تولید، واردات مدل فورد فوکوس ساخت چین به آمریکا را کنار گذاشتند. خودروساز سوئدی ولوو که کاملا در اختیار برند چینی جیلی قرار دارد، از عرضه‌ی سهام در بورس و تبدیل شدن به شرکت سهام عمومی خودداری کرد. در ادامه، فروش تسلا در چین به‌شدت کاهش یافت و خودروسازان آلمانی هم از جنگ تجاری ترامپ انتقاد کردند. این جنگ تجاری بزرگ هنوز هم ادامه دارد و مشخص نیست که پایان آن چه خواهد بود؛ البته باتوجه به عقب نشینی ترامپ و تعلیق اجرای تعرفه‌های واردات ۲۵ درصدی خودرو به آمریکا، حداقل هم‌اکنون شرایط آرام‌تر از چند ماه گذشته است.

مرگ سرجیو مارکیونه؛ خداحافظی با رهبر ارزشمند فیات کرایسلر

سرجیو مارکیونه / Sergio Marchionne

ناجی دو شرکت ایتالیایی و آمریکایی فیات و کرایسلر، سال ۲۰۱۸ درگذشت. سرجیو مارکیونه (Sergio Marchionne) به‌عنوان مدیر فیات کرایسلر با شرکت‌های زیرمجموعه شامل آبارث، آلفارومئو، لانچیا، مازراتی، دوج، جیپ، رم، موپار و حتی یکی از چهره‌های فوق‌العاده تأثیرگذار در فراری و فرمول یک، در سن ۶۶ سالگی پیش از بازنشستگی در سال ۲۰۱۹، از دنیا رفت. دلیل مرگ مارکیونه هیچوقت به‌طور شفاف اعلام نشد؛ درواقع پس از عمل جراحی شانه، مارکیونه به‌دلیل وضعیت جسمانی نامناسب استعفا داد و چند روز بعد، درگذشت. پس از او، مدیرعامل جیپ و رم مایک منلی به ریاست گروه فیات کرایسلر رسید؛ همان‌طور که بسیاری از افراد من جمله خود منلی معتقد هستند، هیچ‌کس نمی‌تواند جایگزین قابلی برای مارکیونه باشد. باید دید که با مدیریت جدید، آینده‌ی شرکت‌هایی چون آلفارومئو، مازراتی و جیپ که به‌لطف مارکیونه دوباره جان گرفته‌اند، چه خواهد شد.

تاج‌گذاری رسمی شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها در آمریکا؛ توقف تولید تمام مدل‌های سواری فورد، به جز موستانگ

فورد موستانگ / Ford Mustang

محبوبیت انواع مدل‌های شاسی‌بلند و وانت پیکاپ در آمریکا بر کسی پوشیده نیست؛ سال‌ها است که این خودروها پرفروش‌ترین‌های بازار ایالات متحده هستند. مقامات فورد باتوجه‌به این موضوع، اعلام کردند که درکنار حفظ موستانگ ارزشمند به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی اسپرت جهان در سه سال گذشته، تولید تمام مدل‌های سواری مثل سدان و هاچ‌بک، متوقف می‌شود. فورد با خالی کردن مدل‌های از خط تولید، ظرفیت بیشتری در اختیار شاسی‌بلندها، کراس‌اور و وانت پیکاپ‌ها قرار می‌دهد تا پرفروش‌ترین محصولات خود را در تیراژ بالاتر عرضه کند. در دورانی که آینده‌ی صنعت خودروسازی، فناوری خودران و برقی پیش‌بینی می‌شود، تصمیم مدیران ارشد فورد جسورانه به‌نظر می‌رسد. درواقع واکنش‌ها به این تصمیم به‌قدری گسترده بود که اقدامات دیگر فورد مثل روش جدید تبلیغات، بازسازی خط تولید دیترویت و عرضه‌ی فورد موستانگ بولیت به حاشیه رفت.

تصادف مرگ‌بار اوبر با عابرپیاده؛ فناوری خودران هنوز آماده نیست

Uber carsh / تصادف اوبر

یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های صنعت خودروسازی در سال ۲۰۱۸، تصادف یکی از ولوو‌های خودران ناوگان اوبر (Uber) و کشته شدن عابرپیاده بود. این تصادف مرگ‌بار، واقعیت‌های فناوری خودران و ترس مردم از آن را بهتر از گذشته نشان داد. در تحقیقات گسترده مشخص شد که اوبر، سیستم ترمز اضطراری خودکار ولوو XC90 را غیرفعال کرده بود و نرم‌افزار خودران این شرکت هم وجود عابرپیاده در جاده را تشخیص نداده است. حاصل این اتفاق ناگوار، سخت‌گیری بیشتر در آزمایش فناوری خودران بود؛ درحقیقت پس از گذشت چند ماه از این تصادف خبرساز، اخیرا اوبر دوباره تست ناوگان خودران را با شرایط جدید شامل استفاده از دو راننده‌ی کمکی و ناظر، آزمایش تنها در طول روز و حرکت کردن خودرو با نهایت سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت، ازسر گرفته است. هم‌اکنون ویمو (Waymo) پیشتاز فناوری خودران شناخته می‌شود.

آتش‌سوزی جنگل‌های کالیفرنیا؛ گرم شدن کره زمین جدی است

California wildfire 2018 / آتش سوزی کالیفرنیا

آتش‌سوزی اخیر آمریکا که جان دهه‌ها نفر را گرفت و صدها خانه و کیلومترها پوشش گیاهی را از بین برد، نشانه‌ای پرخرج از گرم شدن زمین بود. باوجود هشدار کارشناسان، هنوز هم اقدام‌های کاربردی برای جلوگیری از گرم شدن زمین در سطح جهانی انجام نشده است. جالب است بدانید که پس از خروج آمریکا از پیمان پاریس در سال ۲۰۱۷، دولت این کشور قوانین ساده‌تر برای استانداردهای آلایندگی خودروها پیشنهاد داده است.

جیپ قدرتمندتر از همیشه؛ بازگشت این شرکت آمریکایی‌ها به بازار وانت پیکاپ

Jeep Galdiator 2020 / جیپ گلادیاتور ۲۰۲۰

در سال‌های اخیر، جیپ در سطح جهانی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است که اکنون با رونمایی وانت جدید گلادیاتور و نظر مثبت علاقه‌مندان، مسیر پیشرفت این برند اصیل آمریکایی هموارتر هم خواهد شد. گلادیاتور در اصل همان شاسی‌بلند پرطرفدار رنگلر است که از فریم جدید با فاصله‌ی بین دو محور بیشتر استفاده می‌کند. گلادیاتور با ظرفیت کشش قابل قبول، در و سقف جداشدنی و تجهیزات آف‌رود و متفاوت کارخانه‌ای، بدون شک در آمریکا فروش خوبی تجربه خواهد کرد. پیش از رونمایی این وانت، بسیاری ار کارشناسان نام محصول جدید را اسکرمبلر (Scrambler) سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌کردند؛ اما مقامات جیپ با نگاهی به آینده، اولین وانت تولیدی این شرکت پس از سال ۱۹۹۲ را براساس مدل مفهومی سال ۲۰۰۵ انتخاب کردند. برنامه‌های مشخص سرجیو مارکیونه فقید، نقش بزرگی در فروش بالای محصولات جیپ در جهان داشت.

ظهور رقیب‌های جدید تسلا؛ رونق بازار خودروهای برقی به‌لطف خودروسازان اروپایی

Mercedes benz EQC

فروش بالای محصولات تسلا در اروپا و کنار زدن خودروهای قاره سبز در خانه، بالاخره فرصتی شد تا خودروسازان این منطقه به وعده‌های خود مبنی بر عرضه‌ی مدل برقی لوکس و کاربردی عمل کنند. پورشه سرانجام برای اولین خودروی برقی خود نام تایکان (Taycan) را انتخاب کرد و با واکنش مثبت متقاضیان رو‌به‌رو شد. آئودی از تولید شاسی‌بلند تمام برقی E-Tron تا سال ۲۰۲۰ خبر داد تا درکنار جگوار با مدل I-Pace، به رقابت با تسلا مدل X بپردازد. دیگر خودروسازان آلمانی شامل مرسدس بنز و بی‌ام‌و با مدل‌های EQC 400، iX3 و i4 تا سال ۲۰۲۰ به صحنه‌ی جذاب خودروهای برقی وارد خواهند شد.

به‌نظر شما، مهم‌ترین اتفاق صنعت خودروسازی جهان در سال ۲۰۱۸ چه بود؟ اگر رویداد مهم دیگری در نظر شما است و آن را در این مقاله نمی‌بینید، لطفا در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات