بیوگرافی: شریل سندبرگ؛ بانوی اول فیسبوک و یکی از زنان ثروتمند جهان

دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
شریل سندبرگ یکی از زنان مشهور دنیای فناوری محسوب می‌شود که کار خود را از مشاوره‌ی کسب‌وکار شروع کرد و امروز، مدیر عملیات فیسبوک است.
تبلیغات

شریل کارا سندبرگ (Sheryl Kara Sandberg)، بانوی میلیاردر آمریکایی، مدیر باتجربه‌ی حوزه‌ی فناوری، نویسنده و فعال حقوق بشر است. او درحال‌حاضر در سمَت مدیر عملیات فیسبوک فعالیت می‌کند و بنیاد Leanin.org را نیز پس از فروش چشمگیر کتابش با همین نام تأسیس کرد.

سندبرگ از ژوئن۲۰۱۲ عضو هیئت‌مدیره‌ی فیسبوک شد. وی اولین زن عضو هیئت‌مدیره‌ی این شرکت محسوب می‌شود. سندبرگ پیش‌ازآن معاون فروش جهانی و عملیات گوگل بود و در راه‌اندازی پروژه‌ی خیریه‌ی آن شرکت با نام Google.org نقش به‌سزایی داشت. پیش از گوگل، او مدتی را به‌عنوان مدیر نیروی انسانی وزارت خزانه‌داری آمریکا در زمان وزارت لارنس سامرز مشغول به‌کار بود.

در سال ۲۰۱۲، شریل سندبرگ در فهرست صد فرد برتر مجله‌ی تایم قرار گرفت. طبق آخرین آمار، دارایی‌های او بیش از یک‌میلیارد دلار است که این مدیر دنیای فناوری را در فهرست ثروتمندترین زنان جهان قرار می‌دهد. ثروت او علاوه‌بر حقوق دریافتی از سهام فیسبوک و دیگر شرکت‌ها کسب می‌شود.

تولد و تحصیل

شریل سندبرگ در ۲۸اوت۱۹۶۹ در واشنگتن دی‌سی به‌دنیا آمد و در دوسالگی به‌همراه خانواده‌ش به فلوریدا و میامی رفت. مادر او آدل و پدرش جول سندبرگ نام دارند. شریل بزرگ‌ترین فرزند خانواده‌ی پنج‌نفره‌ی سندبرگ محسوب می‌شود. پدر او متخصص چشم‌پزشکی و مادرش استاد سابق زبان فرانسه در دانشگاه است. 

شریل سندبرگ / Sheryl Sandberg

خانواده‌ی سندبرگ

شریل تحصیلات خود را تا مقطع دبیرستان در میامی گذراند و در این مقطع به مدرسه‌ی North Miami Beach رفت. او همیشه شاگرد ممتاز کلاس بود و درنهایت، با میانگین نمرات ۴.۶ فارغ‌التحصیل شد. علاقه‌ی شریل به کار و استعداد او در مدیریت در همان سال‌های نوجوانی اثبات شد. او عضو انجمن مشاور دانش‌آموزان دبیرستانی آمریکا با نام NHS بود و در دهه‌ی ۱۹۸۰، در نوجوانی ایروبیک تدریس می‌کرد.

شریل سندبرگ در سال ۱۹۸۷ برای ادامه‌ی تحصیلات به دانشگاه هاروارد و کالج هاروارد رفت. او در سال ۱۹۹۱ مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی اقتصاد و جایزه‌ی جان اچ. ویلیامز را به‌عنوان دانشجوی برتر این رشته دریافت کرد.

شریل سندبرگ / Sheryl Sandberg

خانواده‌ی سندبرگ

سندبرگ در دوران دانشجویی بنیادی با نام Women in Economics and Government تأسیس و آن را مدیریت کرد. اگرچه شریل هیچ‌گاه خود را فردی فمینیست ندانسته، تحقیقات و مطالعات او در دانشگاه بیشتر از چنین زاویه‌ای بودند و بنیاد مذکور نیز برای افزایش نقش زنان در سیاست و اقتصاد تأسیس شد. او اعتقاد داشت نابرابری اقتصادی میان زنان و مردان نتایج ضرربار بیشتری در بخش‌های دیگر زندگی آنان ایجاد می‌کند.

شریل سندبرگ / Sheryl Sandberg

شریل سندبرگ در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشگاه

شریل در زمان دانشجویی با لری سامرز دیدار و او را به‌عنوان استاد راهنمای پایان‌نامه‌ی خود انتخاب کرد. آشنایی با سامرز مسیر موفقیت در اقتصاد و کسب‌وکار را برای سندبرگ هموار کرد. لری از او خواست به‌عنوان دستیار تحقیق در بانک جهانی همراهش باشد و این اولین تجربه‌ی جدی اجرایی، شریل را یک سال در پروژه‌های مبارزه با جذام و ایدز و کوری به هند فرستاد.

شریل سندبرگ برای ادامه‌ی تحصیلات پس از پروژه‌ی هند به دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد رفت و در سال ۱۹۹۵، مدرک MBA خود را با بهترین نمره‌ها دریافت کرد. نمره‌های او به‌حدی ممتاز بودند که در اولین سال تحصیل، فلوشیپ دریافت کرد.

شریل سندبرگ / Sheryl Sandberg

شریل سندبرگ درکنار پدرومادر

شروع فعالیت کاری و گوگل

شریل پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده‌ی کسب‌وکار در بهار۱۹۹۵، یک سال به‌عنوان مشاور مدیر در شرکت مک‌کنزی و شرکا مشغول به‌کار شد. او سپس نزد استاد سابقش، یعنی سامرز رفت و در وزارتخانه‌ی خزانه‌داری آمریکا در زمان ریاست بیل کلینتون فعالیت کرد. یکی از پروژه‌های مهم سندبرگ در آن زمان، همکاری در ارائه‌ی تسهیلات بخشودگی وزارت خزانه‌داری در دوران رکود اقتصادی آسیا بود.

شریل سندبرگ / Sheryl Sandberg

سندبرگ درکنار استادش سامرز که وزیر خزانه‌داری آمریکا شد

مقصد بعدی سندبرگ که او را وارد دنیای فناوری کرد، غول موتور جست‌وجوی جهان، یعنی گوگل بود. او علاقه‌ی شدیدی به پیوستن به جریان فناوری داشت که در آن سال‌ها به‌آهستگی جای خود را به‌عنوان صنعت بازمی‌کرد. گوگل در ابتدا به درخواست کار شریل سندبرگ علاقه نشان داد و او نیز مأموریت اصلی گوگل را به‌خوبی کشف کرد: «آزادکردن دسترسی به تمام اطلاعات موجود در جهان». توصیف او به‌قدری خوب بود که شرکت سه‌ساله‌ی گوگل در نوامبر۲۰۰۱ با شریل قرارداد همکاری امضا کرد.

شریل سندبرگ / Sheryl Sandberg

سندبرگ در روزهای ابتدایی پیوستن به گوگل

موقعیت کاری شریل سندبرگ در گوگل معاونت فروش آنلاین و عملیات شرکت بود. او مسئول مدیریت فروش آنلاین تبلیغات و محصولات انتشاری بود. به‌علاوه، وی محصولات مخصوص مصرف‌کننده و سرویس Google Books را نیز مدیریت می‌کرد. شریل تا سال ۲۰۰۸ در گوگل حضور داشت و موفقیت‌هایش علاوه‌بر رشد سریع شرکت، شهرت او را نیز در کل آمریکا افزایش داد. او تیم تبلیغات و فروش گوگل را از چهار نفر به چهارهزار نفر رساند.

ملاقات با زاکربرگ و ورود به فیسبوک

اولین دیدار مارک زاکربرگ، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل فیسبوک، با شریل سندبرگ در پایان سال ۲۰۰۷ رخ داد. دیدار آن‌ها در میهمانی کریسمس به میزبانی دن روزنویگ بود. زاکربرگ هیچ‌گاه به‌صورت رسمی به‌دنبال مدیر عملیات برای فیسبوک نبود؛ اما در دیدار اول، شریل را برای چنین موقعیتی در شرکتش مناسب دید. درنهایت در مارس سال ۲۰۰۸، خبر استخدام سندبرگ در فیسبوک و ترک گوگل رسانه‌ای شد.

سندبرگ پس از چند جلسه و قرار شام با زاکربرگ به فیسبوک پیوست

شریل سندبرگ یکی از زنان قدرتمند حال‌حاضر جهان محسوب می‌شود. او شهرت و اعتبار بسیاری حتی پیش از پیوستن به فیسبوک داشت و امروز نیز می‌تواند به‌عنوان مدیر و فرد اول بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان کار کند. بسیاری از گمانه‌زنی‌ها حتی او را جایگزین استیو بالمر در مایکروسافت نیز می‌دانستند؛ اما به‌هرحال شریل تصمیم گرفت فرد دوم در شرکتی باشد که بختش برای تبدیل به نفر اول نزدیک به صفر است.

شریل سندبرگ / Sheryl Sandberg

سندبرگ و زاکربرگ در جشن شش‌سالگی فیسبوک

سندبرگ به‌محض پیوستن به فیسبوک به‌دنبال راه‌هایی برای افزایش سوددهی این سرویس بود. درواقع تا پیش از ورود سندبرگ به فیسبوک، آن‌ها فقط به فکر ساختن وب‌سایتی جذاب بودند. اعضای فیسبوک اعتقاد داشتند سود به‌دنبال آن سرویس جذاب خواهد آمد.

استراتژی فروش تبلیغات با تلاش‌های سندبرگ به فیسبوک وارد شد

سندبرگ تا پایان بهار۲۰۰۸ برای متقاعدکردن تیم رهبری فیسبوک تلاش کرد. درنهایت، آن‌ها تصمیم گرفتند با تبلیغاتی جزئی، درآمدزایی سرویس خود را شروع کنند. تا سال ۲۰۱۰،‌ فیسبوک به سوددهی رسید. شریل در آن زمان، مسئول فرایندهای کسب‌وکار همچون فروش، بازاریابی، توسعه‌ی کسب‌وکار، منابع انسانی، سیاست عمومی و ارتباطات بود.

اتفاق بزرگ بعدی زندگی سندبرگ، در سال ۲۰۱۲ رخ داد. او به‌عنوان عضو هشتم و اولین زن وارد هیئت‌مدیره‌ی فیسبوک شد.

طبق گزارش‌های منتشرشده، مدیر عملیات فیسبوک در سال ۲۰۱۴ و پس از IPO، بیش از نیمی از سهام خود را در این شرکت فروخت. او در ابتدا ۴۱میلیون واحد سهم در فیسبوک داشت و پس از چند مرحله فروش، اکنون ۱۷.۲میلیون واحد سهم، یعنی حدود ۰.۵درصد از سهام مالکیت فیسبوک را به ارزشی حدود یک‌میلیارد دلار دراختیار دارد.

شریل سندبرگ / Sheryl Sandberg

شریل سندبرگ علاوه‌بر عضویت در هیئت‌مدیره‌ی فیسبوک، در شرکت‌های متعدد دیگری نیز حضور دارد. از میان این شرکت‌ها می‌توان والت دیزنی، Women for Women International ،Center for Global Development و V-Day را نام برد. به‌علاوه، او پیش‌ازاین در استارباکس و Brookings و Ad Council نیز عضو هیئت‌مدیره بوده است.

مدیریت عملیات و تأثیرات سندبرگ بر فیسبوک

هیچ تعریف خاصی برای وظایف شغلی مدیر عملیات وجود ندارد. به‌بیان‌ساده، چنین افرادی خط‌مقدم شرکت‌ها دربرابر مشکلات هستند که از حرکت صحیح قطار آن مطمئن می‌شوند. آن‌ها بسیاری از مسئولیت‌های اصلی شرکت را برعهده می‌گیرند و درنهایت، در سایه‌ی رؤسای اصلی قرار دارند.

شریل سندبرگ در فیسبوک تمام مسئولیت‌های مذکور را برعهده دارد و از همه مهم‌تر، حفظ جریان درآمد را جزو اولویت‌های اصلی خود می‌داند. او با استفاده از شبکه‌ی ارتباطاتی خود مذاکرات درباره‌ی این غول شبکه‌ی اجتماعی را مدیریت و با سفرهای متعدد افراد بزرگ جهان را با حرکت شرکتش همسو و اغلب راضی می‌کند. یکی از مدیران اجرایی سابق فیسبوک اعتقاد دارد سندبرگ این شرکت را اداره می‌کند.

شریل سندبرگ / Sheryl Sandberg

شریل سندبرگ روی جلد مجله‌ی تایم

عملکرد سندبرگ در فیسبوک به‌گونه‌ای است که زاکربرگ را برای پرداختن به کارهای دلخواه آزادتر می‌کند. درواقع، مدیرعامل فیسبوک بیشتر فردی مهندس و محصول‌گرا محسوب می‌شود و کارهای اجرایی از عهده‌ی سندبرگ بهتر برمی‌آید.

سندبرگ کارهایی را انجام می‌دهد که زاکربرگ برای آن فرصت ندارد

شریل سندبرگ در ازای کمکی که به زاکربرگ می‌کند، فرصت تبدیل به چهره‌ی اول فیسبوک را کسب کرده است. او امروز به‌عنوان سرباز اصلی روابط عمومی فیسبوک و مذاکرات تجاری شناخته می‌شود. کتاب مشهور سندبرگ با نام Lean In علاوه‌بر شهرت زیاد برای خودش، به فیسبوک نیز کمک شایانی کرد. درادامه‌ی مقاله، به کتاب سندبرگ نیز می‌پردازیم.

در دنیای کسب‌وکار، انواع مدیریت بررسی و تحلیلی شده‌اند. به‌عنوان مثال، زمانی تصور می‌شد بهترین شرکت‌ها را بنیان‌گذاران آن‌ها اداره می‌کنند و زمانی دیگر، استخدام مدیرعامل حرفه‌ای درکنار بنیان‌گذار، پیشنهاد کاربردی‌تری بود. به‌اعتقاد برخی کارشناسان، ترکیب زاکربرگ-سندبرگ در فیسبوک، مثال کاملا موفقی از نحوه‌ی اداره‌ی شرکت، خصوصا در حوزه‌ی فناوری است.

Sheryl Sandberg

مدل مدیریت فیسبوک با زاکربرگ در رأس و سندبرگ در خط‌مقدم کارهای اجرایی، کارآفرین اصلی را به‌عنوان مرکز اعتبار و شخصیت شرکت نگه‌ می‌دارد. این کار مسیر شرکت را با چشم‌انداز اولیه‌ی تأسیس آن همسو می‌کند. به‌علاوه، استفاده از مدیر اجرایی حرفه‌ای همچون سندبرگ، فرایندهای اصلی کسب‌وکار را تضمین خواهد کرد. درنهایت، ترکیب مدیریت فیسبوک به‌حدی موفق بوده که نام شریل سندبرگ به‌نوعی موقعیت کاری در شرکت‌های آمریکایی محسوب می‌شود.

زندگی شخصی و نگارش کتاب

شریل سندبرگ در سال ۱۹۹۳ با برایان کراف ازدواج کرد و یک سال بعد از او جدا شد. او در سال ۲۰۰۴ با دیو گلدبرگ، یکی از مدیران اجرایی وقت یاهو،‌ ازدواج کرد. گلدبرگ بعدا مدیرعامل سروی‌مانکی شد. این زوج یک دختر و یک پسر داشتند.

دیو گلدبرگ در ۱می۲۰۱۵ از دنیا رفت و علت مرگ او، تومور مغزی به‌خاطر افتادن از تردمیل عنوان شد. سندبرگ که زمانی در کتابش، Lean In، مخالف تک‌والدی در خانواده‌های آمریکا بود، امروز به‌اجبار فرزندان خود را به‌عنوان یک مادر مجرد سرپرستی می‌کند. او اکنون در منلوپارک کالیفرنیا سکونت دارد.

شریل سندبرگ / Sheryl Sandberg

شریل سندبرگ درکنار همسر دومش، دیو گلدبرگ

سندبرگ علاوه‌بر مدیریت عملیات فیسبوک، فعالیت‌های متفرقه‌ی بسیاری انجام داده و می‌دهد. حمایت از زنان و تلاش برای افزایش نقش آن‌ها در سیاست و اقتصاد و کسب‌وکار، زمینه‌ی اصلی تمرکز او محسوب می‌شود. سندبرگ علاوه‌بر سخنرانی‌های متعدد مانند TEDو حضور در مراسم مرتبط‌با موضوع مذکور، مقاله‌هایی نیز دراین‌باره منتشر کرده است.

کتاب اول سندبرگ با نام Lean In جزو کتاب‌های پرفروش‌ جهان است

اینکه سندبرگ چگونه با تمام مشغله‌هایش در فیسبوک، کتاب نوشت و در تورهای جهانی آن شرکت و بنیاد خیریه تأسیس کرد و در سخنرانی‌ها شرکت می‌کند، برای بسیاری از افراد هنوز سؤال بزرگی محسوب می‌شود. سندبرگ کتاب اولش، یعنی Lean In را به‌کمک نویسنده‌ای حرفه‌ای به‌نام نل اسکوول در زمان‌های استراحت و آخر هفته‌ها نوشت. او تورهای جهانی کتاب را نیز در زمان تعطیلات برگزار می‌کرد و در خلال آن‌ها، بازهم مشغول مدیریت کارهای فیسبوک بود.

برخی کارمندان فیسبوک اعتقاد داشتند نگارش کتاب باعث حواس‌پرتی سندبرگ شد؛ اما این حقیقت فقط در روزهای پایانی نزدیک به انتشار حس شد. هیچ‌کس به‌اندازه‌ی زاکربرگ از کتاب سندبرگ حمایت نکرد. وقتی در مصاحبه‌ای از مارک پرسیده شد که کارمندان فیسبوک اجازه‌ی نوشتن کتاب دارند، او در پاسخ گفت:

سندبرگ اَبَرانسان است و هرکس بتواند مانند او بدون اختلال در کارها کتاب بنویسد، مجوز آن کار را خواهد داشت.
شریل سندبرگ / Sheryl Sandberg

کتاب Lean In

کتاب Lean In در سال ۲۰۱۳ چاپ شد و به‌سرعت لقب پرفروش را ازآنِ خود کرد. این کتاب درباره‌ی رهبری و توسعه‌ی کسب‌وکار و مشکلات آن برای زنان نوشته شد و تا پایان سال ۲۰۱۳، به رکورد فروش یک‌میلیون نسخه رسید. در سال ۲۰۱۳، این کتاب جایزه‌ی کتاب سال فایننشال تایمز و گلدمن ساکس را بُرد. شایان ذکر است فیلمی با همین نام نیز از کتاب سندبرگ در‌حال‌ساخت است.

کتاب دوم شریل سندبرگ با نام Option B در آوریل۲۰۱۷ چاپ شد. سندربرگ این کتاب را با کمک آدام گرانت، یکی از استادان مشهور دانشگاه پنسیلوانیا، به‌رشته‌ی تحریر درآورد. موضوع کتاب دوم شریل درباره‌ی مقاومت‌های موجود در مشکلات و مسائل زندگی بود. در کتاب او، راهکارهای کاربردی برای ایجاد مقاومت دربرابر مشکلات ارائه شده و تاکنون ۲.۷۵میلیون نسخه از آن فروخته شده است.

نویسنده‌ی کتاب Lean In بنیادی نیز با نام Leanin.org با تمرکز بر موضوعات مطرح‌شده در کتابش تأسیس کرد. در سال ۲۰۱۶، وی بنیاد خیریه‌ی خود را به Sheryl Sandberg & Dave Goldberg Family Foundation تغییرنام داد که به‌صورت هولدینگ و بنیادی درباره‌ی کتاب دوم فعالیت می‌کند. او بخشی از سهامش در فیسبوک را به ارزش صدهزار دلار فروخت تا از سرمایه‌ی آن برای پیشرفت بنیادش استفاده کند.

شریل سندبرگ / Sheryl Sandberg

شریل سندبرگ در میان رهبران زن هند

جوایز و افتخارات

فعالیت‌های کاری و غیرکاری سندبرگ، او را به شخصیتی شناخته‌شده در جهان تبدیل کرد. مدیر عملیات فیسبوک از سال ۲۰۰۷ هر سال در فهرست قدرتمند‌ترین زنان مجله‌ی فورچن قرار دارد و از رتبه‌ی بیست‌ونهم در سال ۲۰۰۷، به رتبه‌ی هفتم در سال ۲۰۱۸ رسید. وال‌استریت ژورنال نیز سندبرگ را در سال‌‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در فهرست برترین زنان جهان قرار داد.

در سال ۲۰۰۹، مجله‌ی بیزینس‌ویک سندبرگ را به‌عنوان یکی از ۲۵ فرد تأثیرگذار در دنیای وب معرفی کرد. در سال ۲۰۱۴، او رتبه‌ی نهم از فهرست یک‌صد زن تأثیرگذار جهان از نگاه فوربز را به‌دست آورد و در سال ۲۰۱۷ به رتبه‌ی چهارم رسید. در سال ۲۰۱۲، مجله‌ی تایم نیز در نام سندبرگ را در فهرست یک‌صد فرد تأثیرگذار جهان قرار داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات