مایکروسافت، فیسبوک و دیگر شرکت‌های بزرگ چه اطلاعاتی از ما دارند؟ [اینفوگرافیک]

پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت‌های بزرگ دنیا نظیر اپل، فیسبوک و مایکروسافت داده‌های متعددی از کاربرانشان دراختیار دارند. در اینفوگرافیک پیش‌ رو، نگاهی به داده‌های دراختیار این شرکت‌ها خواهیم انداخت.
تبلیغات

تا حالا از خود پرسیده‌اید «گوگل چه اطلاعاتی از من در اختیار دارد؟» بی‌شک فکرکردن به جواب این سؤال، ممکن است تا حدی برایتان ناخوشایند باشد. به‌بیانی بهتر، گوگل تقریبا همه‌ی آنچه فکرش را بکنید، درباره‌ی شما می‌داند؛ از اسم و ایمیل و تاریخ تولد گرفته تا تبلیغاتی که روی آن‌ها کلیک می‌کنید و دستگاهی که درحال‌استفاده از آن هستید و حتی شبکه‌‌ی وای‌فای که به آن متصل شده‌اید. 

با همه‌ی این‌ها، گوگل درمقایسه‌با برخی از شرکت‌های بزرگ وضعیت بهتری دارد؛ شرکت‌هایی که اطلاعات میلیون‌ها کاربر خود را به بهانه‌های مختلف می‌فروشند. شرکت‌های بزرگ زیادی وجود دارند که افرادی از سراسر دنیا، کاربر آن‌ها هستند. از همین گوگل گرفته تا فیسبوک، اپل و مایکروسافت.

به‌همین بهانه، برآن شدیم در اینفوگرافیکی داده‌هایی را بررسی کنیم که شش شرکت بزرگ از کاربرانشان دراختیار دارند. این شرکت‌ها عبارت‌اند از: گوگل، فیسبوک، اپل، توییتر، آمازون و مایکروسافت. گفتنی است این اطلاعات از صفحات مربوط‌به قوانین حفظ حریم شخصی این شرکت‌ها برداشته شده‌اند.

بررسی دقیق‌تر

تمامی شرکت‌های یادشده، به شماره‌تلفن موبایل کاربران و همچنین آدرس ایمیلشان دسترسی کامل دارند. در این بین، توییتر نام و جنسیت و تاریخ تولد کاربرانش را نگه نمی‌دارد؛ اما این شبکه‌ی اجتماعی از این اطلاعات کاملا باخبر است: دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید و پیام‌هایی که می‌فرستید و منطقه‌ی زمانی‌ای که در آن حضور دارید.

فیسبوک به‌شکلی غیرمعمول، برخی اطلاعات را از کاربرانش جمع‌آوری می‌کند. این شرکت بیشتر روی جمع‌آوری داده‌های دموگرافیک تمرکز دارد. با وجود رسوایی‌های اخیر این شرکت و افشای اطلاعات بسیاری از کاربران، فیسبوک همچنان به جمع‌آوری داده‌های مهمی مثل نژاد، دین، محل سکونت فعلی، سطح تحصیلات، میزان درآمد، شغل، وضعیت رابطه و حتی دیدگاه‌های سیاسی کاربرانش ادامه می‌دهد. با این اطلاعات مهم، چه کارهایی که نمی‌شود انجام داد!

اکثر مردم احساس خوبی به دستیار صوتی الکسای آمازون ندارند. آمازون حکم موتور جست‌وجوی دنیای خریدوفروش آنلاین را ایفا می‌کند؛ ازاین‌رو، اطلاعات بسیاری از کاربرانش دراختیار دارد. درمقابل، اپل به‌طرز اعجاب‌انگیزی اطلاعات به‌نسبت کمی از کاربرانش جمع‌آوری می‌کند. حداقل این ادعای خود کوپرتینویی‌ها است. این شرکت اغلب اوقات متادیتا را جمع‌آوری می‌کند. برای مثال، اپل پیام‌ها و تماس‌های شما را پایش نمی‌کند؛ اما از زمان ارسال پیام و برقراری تماس‌ها اطلاع دارد.

نهایتا به گوگل و مایکروسافت می‌رسیم؛ دو شرکتی که اطلاعات بسیار زیادی از کاربرانشان دراختیار دارند. ردموندی‌ها با دستیار کورتانا و گوگل با جیمیل، به حجم بسیار زیادی از اطلاعات شما دسترسی دارند و این موضوع می‌تواند ناخوشایند باشد.

دیدگاه شما در این زمینه چیست؟ آیا می‌دانستید شرکت‌های یادشده داده‌های بسیاری از شما را جمع‌آوری کرده و می‌کنند؟

اگر به اینفوگرافیک علاقه‌مند هستید، حتما به این صفحه در زومیت مراجعه کنید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات