خودروهای با طولانی‌ ترین زمان تولید در تاریخ خودروسازی

دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 23 دقیقه
در این مطلب با خودروهایی که بیش از ۱۵ سال در دنیا تولید شده‌اند، آشنا خواهید شد و البته دیداری دوباره، با برخی خودروهای مونتاژ ایران، مثل پراید، پیکان و نیسان وانت خواهید داشت.
تبلیغات

فرآیند تولید خودرو پیچیده، زمان‌بر و پرهزینه است؛ خودروسازان برای به‌کاربردن آخرین روش‌ها در کاهش وزن، افزایش ایمنی و ارائه‌ی محصولی جذاب، پلتفرم‌های مختلف طراحی می‌کنند. معمولاً نام یک خودرو برای چند سال در خط تولید یک شرکت باقی می‌ماند اما برای به‌روز نگه‌داشتن، در قالب نسل‌های جدید به‌بازار عرضه می‌شود.

تقاضای بازار، وضعیت فروش و سوددهی باعث می‌شود یک خودرو چند سال یا بیش از ۱۰ سال در خط تولید ماندگار شود. برای درک بهتر این مورد، لزومی ندارد به کشورهای دیگر مراجعه کنیم، سال‌ها است که خودروهای قدیمی برندهای مختلف در ایران تولید و یا بهتر است بگوییم، مونتاژ می‌شوند.

Ford Festiva Shogun

فورد فستیوا (پراید) نسخه شوگان

در این مقاله قصد داریم، فهرستی از خودروهایی که بیشترین زمان در خط تولید مانده‌اند (حداقل ۱۵ سال)، تهیه کنیم؛ انتظار دیدن چند خودروی بسیار آشنا را در این فهرست داشته باشید. بالاخره پس از گذشت بیش از یک‌سال از پیوستن نگارنده به تیم زومیت، در این مقاله خودروهای مونتاژ ایران در ۱۰ خودروی اول یا آخر فهرست، مشاهده می‌شود.

پژو 205

Peugeot 205

مدت زمان تولید: ۱۵ سال

۱۹۸۳ تا ۱۹۹۸

اولین تلاش‌ها برای طراحی پژو 205 به‌عنوان جایگزین مدل 104، در سال ۱۹۷۸ آغاز شد؛ هدف مهندسان فرانسوی، تولید خودرویی سبک‌وزن با استفاده از قطعات فعلی موجود در کارخانه بود تا فرآیند تولید آسان باشد و هزینه‌ها نیز، در کمترین سطح باقی بماند. در آن زمان، پژو دپارتمان بخش اروپا سیتروئن و کرایسلر را به‌خدمت گرفته بود، بنابراین 205 باید یک موفقیت تجاری محسوب می‌شد. سال ۱۹۸۳، پژو 205 در قالب هاچ‌بک چهاردر عرضه و به‌سرعت به یکی از پرفروش‌ترین محصولات این خودروساز فرانسوی تبدیل شد. پس از این، مدل‌های هاچ‌بک دودر، کروک، ون و البته نسخه‌ی ماندگار GTi تولید شدند؛ دو نسخه‌ی Rallye و T16 پاسخ پژو به طرفداران رانندگی اسپرت و پرفرمنس بود. در اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰، قیمت مناسب، بزرگ‌ترین عامل فروش 205 بود و مقامات پژو با عرضه‌ی نسخه‌های ویژه، تا سال ۱۹۹۸ این مدل را تولید کردند.

مرسدس بنز SL R107

Mercedes Benz SL R107

مدت زمان تولید: ۱۸ سال

۱۹۷۱ تا ۱۹۸۹

در بین خودروهای کروک، تعداد کمی مانند نسل R107 مرسدس بنز SL کلاس (نسل سوم) در طول سال‌ها همچنان زیبایی خود را حفظ کرده‌اند. SL با کابین فوق‌العاده جادار و لوکس، نزدیک به دودهه در کنار پرچمدارهای اصلی این شرکت آلمانی قرار داشت؛ بدنه‌ی این مدل موسوم به SLC سال ۱۹۸۱ بازنشسته شد تا مدل SEC به بازار برسد.

فورد مدل T

فورد مدل تی / Ford Model T

مدت زمان تولید: ۱۹ سال

 ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷

فورد مدل T به‌عنوان اولین خودروی تولیدانبوه جهان، نزدیک به ۲۰ سال تولید شد. مدل‌های لوکس از این خودرو نیز تولید شدند، اما نسخه‌ی استاندارد با قیمت ۵۰۰ دلار، برای هر آمریکایی با حقوق ثابت، قابل خریداری بود. ۵۰۰ دلار سال ۱۹۱۷، تقریباً برابر ۹ هزار و ۶۰۰ دلار امروز است که البته نمونه‌های دست دوم، قیمت کمتر از این داشتند. فورد مدل T امکان سفر به نقاط مختلف آمریکا را بدون نیاز به اسب یا قطار ممکن کرد؛ پس از تولید ۱۵ میلیون دستگاه مدل T در ۱۲ کشور جهان، تولید اولین خودروی تولیدانبوه جهان متوقف شد.

سوزوکی جیمنی

Suzuki Jimny

مدت زمان تولید: ۲۰ سال

۱۹۹۸ تا ۲۰۱۸

مینی‌شاسی‌بلند دوست داشتنی سوزوکی با نام جیمنی (Jimny) سال ۱۹۷۰ متولد شد. نسل اول این مدل ۱۱ سال و نسل دوم هم ۱۷ سال تولید شد؛ اما نسل سوم جیمنی پس از ۲۰ سال تولید، چند ماه پیش بازنشسته شد تا نسل چهارم با طرحی جدید جایگزین آن شود. ترکیب پیشرانه‌های ۶۵ تا ۸۶ اسب بخار در مدل‌های مختلف جیمنی با سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک (4WD) و وزن پایین (حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم)، این شاسی‌بلند ارزان‌قیمت ژاپنی را همه فن‌حریف کرده بود.

پژو 206

Peugeot 206

مدت زمان تولید: ۲۰ سال و همچنان در حال تولید

۱۹۹۸ تا امروز

هاچ‌بک شهری پژو 206 به عنوان جایگزین 205 پرطرفدار در سال ۱۹۹۸ عرضه شد؛ مدتی بعد مدل‌های استیشن SW، کروک و سدان 206 هم به‌تولید رسید. تولید 206 در بسیاری از کشورهای جهان من جمله ایران انجام شد و امروز بیش از ۱۰ میلیون دستگاه از این هاچ‌بک فرانسوی عرضه شده است تا پرفروش‌ترین محصول تاریخ پژو باشد. 206 SD یا سدان محصول مشترک ایران خودرو و پژو در سال ۲۰۰۶ رونمایی شد؛ 206+ مدل فیس لیفت ۲۰۶ هم از سال ۲۰۰۹ به بازار رسید. باید گفت که 206 تولیدی فعلی ایران پس از قطع همکاری با پژو، بدون نظارت فرانسوی‌ها و با قطعات برندهای دیگر تولید می‌شود. خودروی رانا، بر اساس پلتفرم پژو 206 طراحی شده است.

فیات پاندا

Fiat Panda

مدت زمان تولید: ۲۳ سال

۱۹۸۰ تا ۲۰۰۳

فیات پاندا با الهام از سیتروئن 2CV و رنو 4 طراحی شد؛ هدف مقامات فیات، تولید یک خودروی کوچک ایتالیایی شهری، بدون پیچیدگی در کابین، بدنه و قوای فنی بود. مهندسان این شرکت در کنار طراحان استودیوی ایتال‌دیزاین، اولین مدل‌های پاندا با پیشرانه‌ی ۲ سیلندر هواخنک و سیستم تعلیق قدیمی بافنربندی تخت را عرضه کردند. در سال‌های بعد، فیات پاندا در نسخه‌های مختلف مانند ون، شاسی‌بلند و کروک تولید شد؛ این خودروی کوچک شهری هنوز هم در خیابان‌های ایتالیا و بخش‌هایی از فرانسه در حال تردد است.

نیسان پاترول

Nissan Patrol

مدت زمان تولید: ۲۳ سال

۱۹۸۰ تا ۲۰۰۳

شاسی‌بلند نیسان پاترول سال ۲۰۱۰ به ششمین نسل خود وارد شد اما نسل سوم آن (سری 160) بیش از دو دهه در ایران مونتاژ شد. مونتاژ پاترول چهار چرخ محرک توسط پارس خودرو به‌دلیل سیستم کاربراتور و مصرف سوخت و آلایندگی بالا، سال ۲۰۰۳ متوقف شد.

رنجرور

Range Rover

مدت زمان تولید: ۲۶ سال

۱۹۷۰ تا ۱۹۹۶

رنجرور با هدف طراحی یک شاسی‌بلند آف‌رود لوکس در کناری سری 2 لندرور تولید شد. این خودروی بریتانیایی در زمانی عرضه شد که تقاضای شاسی‌بلند روبه افزایش بود. رنجرور در بسیاری از کشورهای جهان، به یکی از سرسخت‌ترین خودروهای آف‌رود شهرت پیدا کرد.

فیات 126

Fiat 126

مدت زمان تولید: ۲۸ سال

۱۹۷۲ تا ۲۰۰۰

126 برخلاف تصور، به اندازه‌ی فیات 500 طرفدار پیدا نکرد اما در لهستان، شهرت غیرقابل تصوری داشت. از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه تولیدی فیات 126، حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ دستگاه در لهستان تولید شد. فیات 126 تنها طراحی به‌روزتری از مدل 500 داشت زیر این پوسته، مهندسی هر دو خودرو یکسان بود.

جیپ واگنیر 

Jeep Wagoneer

مدت زمان تولید: ۲۸ سال

۱۹۶۳ تا ۱۹۹۱

جیپ واگنیر (Wagoneer) که چنددهه‌ی پیش توسط پارس خودرو با نام آهو (وانت سیمرغ) در ایران تولید می‎شد، یکی از پیشتاران شاسی‌بلندهای لوکس بود. وگنیر به‌دلیل شباهت نداشتن با جیپ CJ که اساساً نسخه‌ی بروزشده‌ی جیپ جنگ جهانی دوم بود، اهمیت فراوانی داشت. توانایی‌های آف‌رود و کابین جادار، وگنیر را به یک خودروی خانوادگی سرسخت تبدیل کرده بود؛ وگنیر که چند سال بعد گرند وگنیر نام‌گذاری شد، در طول سال‌های تولید بیشتر به یک خودرو با سواری راحت تبدیل شده بود. سرانجام این مدل به‌یاد ماندنی با گرند چروکی جایگزین شد.

فولکس واگن جتا

Volkswagen Jetta

مدت زمان تولید: ۲۹ سال

۱۹۸۴ تا ۲۰۱۳

نسل دوم فولکس واگن جتا (Jetta) یک سال قبل از توقف تولید آن در اروپا، سال ۱۹۹۱ در چین تولید شد. اتحاد FAW چین و فولکس واگن باعث شد تا نسل دوم جتا، از سال ۱۹۹۵ به‌طور کامل در چین تولید شود. در طول ۲۹ سال عمر نسل دوم جتا در چین، سه فیس‌لیفت مختلف از این مدل عرضه شد؛ نسل دوم جتا در اروپا فقط ۸ سال تولید شد اما این خودرو همچنان به‌عنوان تاکسی در شهرهای مختلف چین استفاده می‌شود.

تویوتا سنچوری

Toyota Century

مدت زمان تولید: ۳۰ سال

۱۹۶۷ تا ۱۹۹۷

نسل اول سدان فوق لوکس تویوتا سنچوری (Century)، قبل از ایجاد برند لکسوس و رقابت با مرسدس بنز و بی‌ام‌و تولید شد. سنچری باهدف جذب مشتریان ثروتمند، کاملاً دست‌ساز و مجهز بود. نسل دوم سنچری از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۶ تولید شد و اخیراً نسل سوم این سدان فوق لوکس،‌ به بازار ژاپن رسیده است.

پژو 404

Peugeot 404

مدت زمان تولید: ۳۱ سال

۱۹۶۰ تا ۱۹۹۱

سرسختی افسانه‌ای پژو 404  که نام مستعار جالبی در ایران دارد، محصول استودیوی طراحی پینین‌فارینا در دشت‌های آفریقا، عامل مهمی برای بیش از سه دهه تولید این سدان فرانسوی بود. سال ۱۹۷۵ تولید 404 در اروپا متوقف شد، اما خط تولید این مدل فرانسوی تا سال ۱۹۹۱ در کنیا فعال ماند؛ جایگزین 404؛ پژو 504 هم سرنوشتی مشابه داشت.

فولکس واگن سانتانا

Volkswagen Santana

مدت زمان تولید: ۳۱ سال

۱۹۸۱ تا ۲۰۱۲

سانتانا (Santana) یکی از اولین خودروهای ساخت اروپا بود که در چینتولید شد. مقامات چینی از بین سانتانا و سیتروئن CX، محصول فولکس واگن را انتخاب کردند؛ این مدل چینی‌ها را با یک سدان جادار آشنا کرد. نسخه‌ها و مدل‌های مختلف سانتانا شامل 2000، 3000 و ویستا به‌عنوان تاکسی، خودروی پلیس و دولتی در چین استفاده شد. سانتانا با نشان نیسان در ژاپن و نشان فورد در آرژانتین و برزیل هم فروخته شده است. نسل جدید این سدان برای پاسخ به تقاضای بازار چین، سال ۲۰۱۲ رونمایی شد.

پژو 405

Peugeot 405

مدت زمان تولید: ۳۱ سال و همچنان در حال تولید

۱۹۸۷ تا امروز

405 محصول استودیوی طراحی پینین‌فارینا، باهدف فروش به اروپایی‌ها تولید شد، اما در طول بیش از ۳ دهه، به کشورهای مختلفی سفر کرد تا آخرین محصول پژو در بازار آمریکاباشد. سال ۱۹۸۹ میلادی یا ۱۳۶۸ خورشیدی پژو 405 به ایران رسید. ایران خودرو همچنان در مدل‌های متنوع، این سدان فرانسوی را تولید می‌کند.

پژو 405 در نسخه‌های مختلف و مدل‌هایی متنوع شامل پارس یا پرشیا (فیس لیفت 405)، روآ (405 با پیشرانه ۱.۷ لیتری پیکان)، آر دی (405 با پیشرانه ۱.۶ لیتری پیکان) و آریسان (405 وانت)  همچنان در ایران حضور پررنگی دارد؛ تولید پژو 405 سال ۱۹۹۷ در اروپا متوقف شد.

کیا پراید - فورد فستیوا 

Ford Festiva / Kia Pride

مدت زمان تولید: ۳۲ سال و همچنان در حال تولید

۱۹۸۶ تا امروز

فستیوا (Festiva)، هاچ‌بک شهری فورد با طراحی، پلتفرم و پیشرانه‌ی ۴ سیلندر مزدا بود که تا سال ۲۰۰۲ در آمریکا فروخته شد. این مدل توسط کیا با نام پراید، توسط مزدا با نام 121 و البته با مدل‌هایی از سایپا نیز عرضه شد.

پراید Pride

پراید همچنا  توسط سایپا بر اساس نسل اول فورد فستیوا در مدل‌های مختلف هاچ‌بک، سدان و حتی وانت تولید می‌شود. از پیشرانه و پلتفرم پراید برای تولید رنو پی‌کی نیز استفاده شد. این خودرو با برند مزدا سال ۱۹۹۰، برند کیا سال ۲۰۰۰، برند دانگ فانگ سال ۲۰۰۳ و برند AAV مصر سال ۲۰۰۲ توقف تولید شد اما با برند سایپا همچنان زنده است.

لادا 2105 ریوا

Lada Riva

مدت زمان تولید: ۳۲ سال

۱۹۸۰ تا ۲۰۱۲

اولین محصول شرکت روسی آفتوواز (AvtoVAZ) لادا 2101، اساساً فیات 124 کلاسیک بود. مدل 2105 با اینکه در پیشرانه‌ی ۴ سیلندر تغییر چندانی به‌خود ندید، اما طراحی 2101 را با جلوپنجره‌ی پلاستیکی و چراغ‌های مربعی، بروزرسانی کرد. لادا 2105 به نقاط مختلفی از جهان شامل کاناداو انگلستان صادر شد تا درمجموع با تولید بیش از ۱۴ میلیون دستگاه، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ باشد.

فیات اونو

Fiat Uno

مدت زمان تولید: ۳۳ سال

۱۹۸۰ تا ۲۰۱۳

اونو (Uno) خودروی شهری فیات بود که در اروپا و برزیل تولید می‌شد. البته اونو همچنان در بازار برزیلحضورپر رنگی دارد، چرا که تا پایان سال ۲۰۱۳ تولید آن ادامه داشت. این مدل کوچک شهری به‌دلیل فروش خوب در برزیل، فسی لیفت شد اما همچنان قوای فنی آن تغییری نکرد. دلیل توقف تولید فیات اونو در برزیل، قوانین جدید این کشور مبنی بر لزوم تردد خودروها با ایربگ جلو و ترمز ABS بود.

رنو 4

Renault 4

مدت زمان تولید: ۳۳ سال

۱۹۶۱ تا ۱۹۹۴

رنو 4، محصول اقتصادی فرانسوی‌ها بود که جایگزین 4CV شد؛ دلایل محبوبیت این هاچ‌بک رنو را می‌توان در قیمت پایین، استهلاک کم و تعمیرآسان خلاصه کرد. در طول ۳۳ سال تولید، رنو 4 تغییرات زیادی در طراحی (به‌خصوص جلوپنجره) و پیشرانه تجربه کرد. بیش از ۸ میلیون دستگاه رنو 4 در کشورهای فرانسه، ایرلند، مراکش، الجزایر، یوگسلاوی، شیلی و اروگوئه به فروش رفت.

لندرور دیفندر (90 و 110)

Land Rover Defender

مدت زمان تولید: ۳۳ سال

۱۹۸۳ تا ۲۰۱۶

ریشه‌های اصلی دیفندر پرطرفدار، به لندرور کلاسیک محصول سال ۱۹۴۸ بازمی‌گردد. دیفندر یا لندرور 90 و 110 به‌عنوان جایگزین سری 3 با قابلیت‌هایی چون سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک، مانور بالا در مسیرهای آف‌رود و کابین جادار تولید شد. لندرور دیفندر همیشه به عبور از هر مسیر شهرت دارد، اما سرانجام در سال ۲۰۱۶ موفق بالا رفتن از قوانین جدید الایندگی نشد. مقامات لندرور تصمیم گرفتند که به‌جای اصلاحات زیاد در این مدل، تولید آن را متوقف کنند تا جایگاه ویژه‌ی دفندر در صنعت خودروسازی جاودانه شود.

تویوتا لندکروزر J70

Toyota Land Cruiser

مدت زمان تولید:‌ ۳۴ سال و همچنان در حال تولید

۱۹۸۴ تا امروز

در حالی‌که مقامات لندرور حکم مرگ دیفندر را در سال ۲۰۱۶ امضاء کردند، اما نسل سوم لندکروزر تویوتا به‌لطف تلاش‌های مهندسان ژاپنی همچنان نفس می‌کشد. سری 70 لندکروزر در ژاپن تولید می‌شود و فروش خوبی در استرالیا دارد. این خودرو با پیشرانه‌ی V8 دیزل توربوشارژ تولید می‌شود؛ دو مدل وانت (دو در و دوکابین) و دو مدل شاسی‌بلند سواری (دو و چهاردر) از لندکروزر سری J70 تولید می‌شود.

فولکس واگن گلف

Volkswagen Golf

مدت زمان تولید: ۳۵ سال

۱۹۷۴ تا ۲۰۰۹

۷ نسل از هاچ‌بک محبوب فولکس واگن گلف تولید شده است، اما نسل اول آن تا سال ۲۰۰۹ در آفریقای جنوبی عرضه می‌شد. نسل اول گلف به‌عنوان مدل ارزان‌تر از نسل‌های جدید گلف، بازار خود را در آفریقای جنوبی پیدا کرده بود. گلف قدیمی در بازار آفریقای جنوبی با نام Citi ، در مدل هاچ‌بک پنج در، رنگ‌های قرمز روشن، زرد روشن یا آبی روشن و چندبار فیس لیفت تولید می‌شد.

بریستول 603

Bristol 603

مدت زمان تولید: ۳۵ سال

۱۹۷۶ تا ۲۰۱۱

شرکت بریتانیایی بریستوا کارز (Bristol Cars) سال‌ها به تولید خودروهای لوکس دست‌ساز مشغول بوده که مدل 603، کوپه‌ی خاص این برند و ترکیب هنر انگلیسی و آمریکایی است. از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۱، بریستول 603 تغییرات فراوانی کرد تا همچنان در خط تولید باقی بماند؛ البته توقف تولید این مدل به‌دلیل توقف کلی فعالیت‌های بریستول کارز بود. در طول ۳۵ سال تولید، بریستول 603 قطعات مختلفی از خودروهای برندهای دیگر مانند نسل دوم فولسک واگن شیروکو، بدفورد CF2، اوپل سناتور B و آئودی A4 Avant پذیرفت.

رنو 12

Renault 12

مدت زمان تولید: ۳۷ سال

۱۹۶۹ تا ۲۰۰۶

مقامات رنو، این مدل را به‌امید فروش در چهار قاره‌ی کره‌ی زمین تولید کردند که ازقضا این هدف، تاحدودی هم عملی شد. با اینکه بازار اصلی رنو 12 در اروپای غربی بود، اما این سدان در اروپای شرقی، آمریکا و استرالیا هم فروش داشت. رنو 12 نقطه‌ی قوت داچیا (Dacia) بود و پس از ۲۶ سال توقف تولید در فرانسه، همچنان در رومانی تولید آن ادامه یافت. نسخه‌های مختلفی از رنو 12 شامل کوپه‌ی اسپرت 1410، لیفت‌بک 1320 و پیکاپ دو و چهاردر عرضه شد تا سرانجام، داچیا لوگان (تندر 90) جایگزین آن در رومانی شود.

مرسدس بنز G کلاس

Mercedes Benz G Class

مدت زمان تولید: ۳۸ سال

۱۹۷۹ تا ۲۰۱۷

همه‌ی ما داستان G کلاس را میدانیم؛ شاسی‌بلندی که به سفارش ایران در قالب یک خودروی آف‌رود سرسخت متولد شد و در طول سال‌ها تکامل یافت. شاید G کلاس یک شاسی‌بلند آف‌رود باشد اما احتمالاً بیشتر در خیابان‌های بورلی هیلز کالیفرنیا اسباب اصلی فخرفروشی ثروتمندان بوده است. چند ماه پیش بود که نسل دوم شاسی‌بلند مخصوص مرسدس بنز عرضه شد؛ تنها دو سال مانده به سالگرد ۴۰ سالگی G کلاس دوست داشتنی.

پژو 504

Peugeot 504

مدت زمان تولید: ۳۸ سال

۱۹۶۸ تا ۲۰۰۶

پژو 504 تنها یک سال پس از عرضه، به‌عنوان بهترین خودروی سال اروپا انتخاب شد تا همانند برادر بزرگ خود مدل 404، مسیر روشنی پیش‌رو داشته باشد. 504 سلطان جاده‌های آفریقا شد؛ خط تولید آن در آرژانتین، چین و بسیاری از کشورها افتتاح شد تا سرانجام آخرین مدل تولیدی سال ۲۰۰۶ از نیجریه عرضه شود. 504 که چند سال پیشرانه‌ی خود را به پیکان نیز قرض داد، یکی از گران‌ترین پژوهای تاریخ است. ۸ سال پیش بود که محمود احمدی نژاد، ششمین رئیس جمهور ایران مدل ۱۹۷۷ پژو 504 خود را به حراج گذاشت؛ این مدل با قیمت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به‌فروش رفت.

رنو 5

Renault 5

مدت زمان تولید: ۴۱ سال

۱۹۷۲ تا ۲۰۱۳

تولید نسل اول رنو 5 هاچ‌بک شهری و اقتصادی فرانسوی‌ها، سال ۱۹۸۵ در اروپا متوقف شد، اما سایپا و سپس پارس خودرو، این مدل را در ایران زنده نگه داشتند. رنو 5 ابتدا توسط سایپا مونتاژ می‌شد اما پارس خودرو با نام سپند، سپند 2 و سپند جوانان مسئولیت تولید این هاچ‌بک رنو را برعهده گرفت. پس از تولید سپند، پارس خودرو رنو 5 با پیشرانه‌ی پراید، نام پی‌کی و چند سال بعد، نیو پی‌کی (P.K) عرضه کرد که تولید نیو پی‌کی تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشت. نسل دوم رنو 5 از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۶ تولید شد که البته هیچوقت به ایران نرسید.

مینی

Mini Classic

مدت زمان تولید: ۴۱ سال

۱۹۵۹ تا ۲۰۰۰

مینی کلاسیک که تنها در ۲۷ ماه طراحی ، مهندسی و تولید شد، ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه فروخت تا به یکی از ماندگارترین خودروهای بریتانیا و تاریخ تبدیل شود. بدنه‌ی زیبا و کوچک و کابین با ظرفیت چهار سرنشین جذاب بود، اما ویژگی اصلی مینی زیر کاپوت آن قرار داشت. پیشرانه‌ی ۴ سیلندر رادیاتوری با نصب عرضی و گیربکس ۴ سرعته‌ی دستی، نهایت لذت رانندگی را در اختیار می‌گذاشت. جالب است بدانید که مینی الهام‌بخش چند خودروی مشهور دیگر هم شد؛ هنگامی که مهندسان لامبورگینی موفق به نصب پیشرانه‌ی ۴ لیتری V12 در مدل میورا نشدند، با نگاهی به مینی، نصب عرضی پیشرانه را به‌جای طولی انتخاب کردند تا اولین سوپراسپرت تاریخ، از مینی الگوبرداری کند.

لادا نیوا

Lada Niva

مدت زمان تولید: ۴۱ سال و همچنان در حال تولید

۱۹۷۷ تا امروز

خودروساز روسی لادا (Lada) شاسی‌بلند نیوا (Niva) را برای تردد راحت‌تر افراد در سیبری تولید کرد. با اینکه نیوا در بخش‌هایی با فیات 2101 اشتراک دارد، اما طراحی آن کاملاً در داخل روسیه انجام شد؛ ابعاد کوچک، وزن و قیمت پایین محبوبیت نیوا را تضمین کرد. محصولات لادا به کیفیت شهرت ندارند، اما نیوا یک دهه به‌عنوان خودروی پشتیبانی روسیه در جنوبگان دوام آورد. پس از ۴ دهه تولید، به‌زودی نسل جدید نیوا معرفی خواهد شد.

مزدا وانت سری B

Mazda Series B Pickup

مدت زمان تولید: ۴۱ سال و همچنان در حال تولید

۱۹۷۷ تا امروز

سال ۲۰۰۶، آخرین دستگاه از نسل ششم وانت مزدا سری B عرضه شد، اما نسل سوم آن محصول سال ۱۹۷۷ با کمی تغییرات همچنان در ایران توسط گروه بهمن تولید می‌شود. نسل سوم سری B که تولید آن در سال ۱۹۸۵ به اتمام رسید، با کدهای Courier و Ranger در آمریکای شمالی توسط فورد تولید شده است.

سیتروئن 2CV

Citroen 2CV

مدت زمان تولید: ۴۲ سال

۱۹۴۸ تا ۱۹۹۰

در فرهنگ لغات انگلیسی آکسفورد، برای توضیح واژه‌ی آناکرونیسم (زمان پریشی) از تصویر سیتروئن 2CV استفاده شده است. 2CV عمر بسیار طولانی داشت و حتی از مدل‌های جایگزین خود شامل ژیان و ویزا هم موفق‌تر بود. عامل اصلی موفقیت 2CV، سادگی محض آن بود و تمام قطعه‌ها تنها برای انجام مسئولیت مونتاژ شده بودند نه زیبایی. 2CV استاندارد و ون حدود ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه فروختند. با احتساب فروش سری Ami، ژیان و Mehri این عدد به بیش از ۹ میلیون می‌رسد.

پیکان

Paykan

مدت زمان تولید: ۴۸ سال

۱۹۶۷ تا ۲۰۱۵

پیکان که به اولین خودروی ساخت ایران شهرت دارد، بر اساس هیلمن هانتر (Hillman Hunter) محصول برند بریتانیایی روتس (Rootes) با کمی تغییرات در طراحی تولید شد. پیکان توسط ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی) مونتاژ و سپس تولید شد اما در طول عمر درازمدت خود تغییرات فروانی به‌خود دید. تغییرات در طراحی بدنه و جلوپنجره، استفاده از پیشرانه‌ی پژو 504 و تولید مدل وانت از اتفاقات مهم در ۴۸ سال عمر پیکان بود. تولید پیکان وانت تا ۱۰ سال پس از مدل سدان (سال ۲۰۰۵) ادامه یافت و در نهایت در سال ۱۳۹۳ خورشیدی یا ۲۰۱۵ میلادی، پیکان برای همیشه کنار گذاشته شد.

نیسان جونیور

Nissan Junior

مدت زمان تولید: ۴۸ سال و همچنان در حال تولید

۱۹۷۰ تا امروز

جونیور (Junior) وانت پیکاپ سایز متوسط نیسان است که پس از تولید سه نسل، عرضه‌ی آن در سال ۱۹۸۲ در بازار جهانی پایان یافت. نسل سوم یا سری 140/141 نیسان جونیور از سال ۱۹۷۰ توسط زامیاد و سایپا تولید شده است؛ وانت زامیاد شوکا از همان پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری جونیور استفاده می‌کند و تنها طراحی آن بروز شده است.

هندوستان آمباسادور

Hindustan Ambassador

مدت زمان تولید: ۴۹ سال

۱۹۵۸ تا ۲۰۰۷

شرکت هندوستان موتورز برای تولید آمباسادور، حق تولید موریس آکسفورد سری 3 را از برند بریتانیایی BMC خرید. آمباسادور که به سطان جاده‌های هند شهرت دارد، در طول نزدیک به ۵۰ سال تولید تغییرات بسیار اندکی کرد. سال ۲۰۱۷، برند آمباسادور با قیمت ۱۲ میلیون دلار به پژو فروخته شد تا این شرکت فرانسوی پس از ۲۰ سال غیبت، به بازار این کشور بازگردد.

مورگان 4/4

Morgan 4/4

مدت زمان تولید: ۶۳ سال و همچنان در حال تولید

۱۹۵۵ تا امروز

بر اساس قوانین تکامل در صنعت خودروسازی، برند بریتانیایی مورگان (Morgan) باید در دهه‌ی ۱۹۶۰ تولید مدل 4/4 را متوقف می‌کرد اما این شرکت خاص خانوادگی، هنوز هم این رودستر کلاسیک را زنده نگه داشته است. تغییرات مشخصی در بخش قوای فنی و استهلاک 4/4 انجام شده است، اما با نگاهی کوتاه به بدنه، کاملاً می‌توان عمر بالای آن را درک کرد.

فولکس واگن تایپ 2

Volkswagen Type 2

مدت زمان تولید: ۶۴ سال

۱۹۴۹ تا ۲۰۱۳

فولکس واگن تایپ 2 که به آن ون و مینی‌بوس فولکس هم گفته می‌شود، به‌لطف تیزبینی یکی از صادرکنندگان فولکس واگن متولد شد. مدل‌های مختلف تایپ 2 در طول این ۶۴ سال در کشورهای جهان تولید شد؛ برزیل تا اوایل دهه ۲۰۱۰ میزبان این مدل بود که پس از قوانین جدید این کشور مبنی بر لزوم تجهیز خودروها به کیسه هوا و ترمز ABS، تولید آن متوقف شد. از فولکس واگن تایپ 2، بیش از ۱۰ میلیون دستگاه تولید شده است.

فولکس واگن تایپ 1 (بیتل)

Volkswagen Type 1 Beetle

مدت زمان تولید: ۶۵ سال

۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳

یادگار پورشه و آدولف هیتلر، مدت بیشتری از هر خودروی دیگری در تاریخ، تولید شده است. تایپ 1 که در تمام نقاط جهان با نام‌‎های مستعار مختلف شناخته می‌شود، یک افسانه در صنعت خودروسازی است. اما هدف تولید این مدل، ماندگاری نبود بلکه آلمانی‌ها تنها نیازمند یک خودروی اقتصادی بودند. جنگ جهانی دوم در تولید بیتل وقفه ایجاد کرد و حتی امکان داشت تایپ 1 به‌عنوان غرامت جنگی به بریتانیا سفر کند. مقامات بریتانیا به‌طور مشخص طراحی این مدل را برای شهروندان خود جذاب ندانستند تا تایپ 1 به خانه بازگردد. خودرویی که تولد آن با هیتلر گره خورده است، سرانجام پس از تولید بیش از ۲۱ میلیون دستگاه در ۱۵ کشور جهان و تبدیل شدن به یک اثر جاودانه، به‌دلیل قوانین آلایندگی جدید، سال ۲۰۰۳ در مکزیک بازنشسته شد.

مطمئناً این فهرست کامل نیست و برخی مدل‌های نه‌چندان مشهور در بازار کشورهای درحال توسعه، تولید می‌شوند؛ در صورتی که با خودرویی پرطرفدار با زمان تولید بیش از ۱۵ سال آشنایی دارید و نام آن‌را در این فهرست مشاهده نمی‌کنید، حتماً در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات