مشخصات فنی و تاریخ عرضه دستبند سلامتی شیائومی Mi Band 5 فاش شد

یک‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
شیائومی احتمالا به‌زودی نسخه‌ی جدید دستبند سلامتی خود را به بازار عرضه می‌کند که از قابلیت‌های پیشرفته‌تری نسبت به نسخه‌های قبل بهره خواهد برد.
تبلیغات

اخبار گوناگونی از سرتاسر وب ادعا می‌کنند که شیائومی Mi Band 5 احتمالا در ماه ژوئن ۲۰۲۰ معرفی و عرضه خواهد شد. دستبند هوشمند سلامتی جدید چینی‌ها اخیرا در تایوان تأییدیه دریافت کرده است و اخبار و شایعه‌های گوناگونی هم از قابلیت‌های جدید آن به گوش می‌رسد. از قابلیت‌های احتمالی می‌توان به پشتیبانی از الکسا و حسگر تشخیص اشباع اکسیژن (SpO2) اشاره کرد. تاکنون تصاویری از اپلیکیشن سلامتی شیائومی هم فاش شده‌اند که احتمال وجود قابلیت‌های مذکور و همچنین قابلیت‌های ردگیری سلامت بانوان را نیز بالا نشان می‌دهند.

یکی از منابع معتبر افشای اطلاعات شیائومی، Xiaomishka، چندی پیش اعلام کرد که دریافت تأییدیه‌ی دستبند سلامتی شیائومی در تایوان، به‌معنای عرضه‌ی قریب‌الوقوع محصول نهایی در چین خواهد بود. البته برای عرضه‌ی محصول در بازارهای بین‌المللی باید چند ماه دیگر منتظر بمانیم. برخی از شایعه‌های منتشرشده، قیمت عرضه‌ی دستبند Mi Band 5 را در چین، ۱۹۹ یوآن (حدود ۲۸ دلار) بیان می‌کنند.

حسگر اکسیژن خون در Mi Band 5

رسانه‌های متعدد دنیای فناوری پیش از این احتمال استفاده از حسگر SpO2 را در Mi Band 5 پیش‌بینی کرده بودند. افشاسازی‌های اخیر، تاحدودی پیش‌بینی آن‌ها را تأیید می‌کند. شیائومی همیشه روندهای بازار را دنبال می‌کرده است و قابلیت‌های جدید را با قیمتی بسیار پایین‌تر نسبت به رقبا، به کاربران ارائه می‌کند. درحال‌حاضر، حسگر تشخیص سطح اکسیژن خون، یکی از مرسوم‌ترین قابلیت‌ها در هر گچت پوشیدنی به شمار می‌رود.

شیائومی Mi Band

حسگر تشخیص اکسیژن خون یا SpO2 کاربردهای فراوانی در گجت‌های سلامتی دارد. به‌عنوان مثال کاربر با فعال کردن حسگر و ترکیب آن با قابلیت ردگیری خواب، می‌تواند مواردی همچون آپنه‌ی خواب را با دستبند خود تشخیص دهد. البته احتمال بسیار کمی وجود دارد که FDA یا هر سازمان سلامت دیگر، استفاده از حسگر شیائومی را بدین ترتیب تأیید کند. ازطرفی تازمانی که حسگر برای کاربردهای تشخیصی پزشکی جدی استفاده شود، مشکلی با استفاده از آن در دستگاه وجود ندارد.

ساعت هوشمند Huawei Watch GT 2e از حسگر SpO2 بهره می‌برد، اما تنها توانایی تشخیص لحظه‌ای سطح اکسیژن خود را دارد. درنتیجه نمی‌توان از حسگر هواوی برای تشخیص خودکار در زمان خواب استفاده کرد. کارشناسان اعتقاد دارند بهترین کاربرد این حسگر، در زمان خواب کاربر مشخص می‌شود.

احتمال پشتیبانی از الکسا در Mi Band 5

پشتیبانی از آمازون الکسا در اخبار قبلی پیرامون دستبند هوشمند شیائومی آن‌چنان مطرح نشده بود. ازطرفی اکنون می‌دانیم که Amazfit X به این قابلیت مجهز خواهد بود و درنتیجه، امکان بهره‌مندی Mi Band 5 از آن،‌ دور از ذهن نیست. همچنین دستبندهای اقتصادی دیگر همچون Fitbit Versa 2  و Wyze Band هم از الکسا پشتیبانی می‌کنند که باز هم احتمال به‌کارگیری آن در دستبند آتی چینی‌ها را افزایش می‌دهد. اگر پشتیبانی از دستیار هوشمند آمازون به دستبند شیائومی اضافه شود، کاربران قابلیت‌های متنوعی از آن را تجربه خواهند کرد. به‌عنوان مثال می‌توان دستگاه‌های هوشمند خانگی را با استفاده از دستور صوتی به مچ‌بند هوشمند کنترل کرد. البته احتمال استفاده از اسپیکر در محصول آتی شیائومی ضعیف خواهد بود. چون گجت‌های اقتصادی مشابه هم از آن بی‌بهره هستند.

شیائومی Mi Band 5 احتمالا از آمازون الکسا پشتیبانی خواهد کرد

اگر دستبند Mi Band 5 به اسپیکر مجهز نباشد و از الکسا پشتیبانی کند، باید منتظر پیاده‌سازی واکنش تصویری در دستبند شیائومی باشیم. اگر چینی‌ها به‌دنبال پیاده‌سازی این سیستم در دستبند آتی باشند، احتمالا نمایشگری با ابعاد بزرگ‌تر در Mi Band 5 استفاده خواهد شد.

از قابلیت‌های احتمالی دیگر در دستبند جدید شیائومی می‌توان به بخش‌های مرتبط با سلامت بانوان و ردگیری چرخه‌‌های بارداری اشاره کرد. البته هنوز مشخص نیست که این قابلیت‌ها به‌صورت مستقیم در دستبند پیاده‌سازی می‌شوند یا باید به‌صورت دستی از داخل اپلیکیشن مدیریت شوند. به‌علاوه، احتمالا شاهد اضافه شدن PAI در دستبند جدید شیائومی هم باشیم که اکنون در ردیاب‌های سلامتی برند Amazfit این شرکت دیده می‌شود. قابلیتی که امکان رتبه‌بندی و امتیازدهی به برنامه‌های ورزشی و سلامتی کاربر را در یک ماه گذشته فراهم می‌کند.

برخی رسانه‌ها ادعا می‌کنند که Mi Band 5 احتمالا در پایان ماه ژوئن یا ابتدای جولای عرضه خواهد شد. تاریخ عرضه‌ای که به‌خاطر مشکل همه‌گیری ویروس کرونا، کمی دیرتر از زمان پیش‌بینی شده‌ی قبلی خواهد بود.

شیائومی Mi Band

مشخصات دیگر Mi Band 5

شرکت هوامی، همکار اصلی شیائومی در تولید دستبندهای سلامتی Mi Band است. خبر توسعه و آماده‌سازی Mi Band 5 نیز در جلسه‌ی گزارش نیم‌سال دوم سال ۲۰۱۹ همین شرکت به رسانه‌ها اعلام شد. وانگ هوانگ، بنیان‌گذار، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل هوامی در آن جلسه در پاسخ به پرسشی درباره‌ی طراحی و ساخت دستبند جدید به خبرنگاران گفت که شرکتش همکاری ادامه‌داری با شیائومی هواهد داشت و روند توسعه‌ی Mi Band 5 جریان دارد. البته شایعه‌هایی مبنی بر جدا شدن هوامی و شیائومی هم جریان داشت که شرکت در آوریل سال جاری در پستی در ویبو، تمامی آن‌ها را تکذیب کرد.

قبلا تصاویری از طراحی احتمالی Mi Band 5 در رسانه‌ها منتشر شده بود. منابع معتبر افشاساز اطلاعات شیائومی، آن تصاویر را تأیید نمی‌کنند. درنتیجه نمی‌توان با اطمینان، طراحی دستبند آتی چینی‌ها را به طراحی‌های منتشرشده نسبت داد.

شیائومی چندی پیش گجت ردگیری سلامت Hey+ 1S را معرفی کرد. کارشناسان احتمال می‌دهند که طراحی Mi Band 5 شبیه به همین گجت باشد. شرکت چینی در رونمایی‌های قبلی ردیاب‌های برند Hey همین روند را طی کرد و زبان اصلی طراحی آن‌ها را در Mi Band بعدی مشاهده می‌کردیم. به‌عنوان مثال، +Hey پس از Mi Band 3 معرفی شد و با وجود قابلیت‌های تقریبا یکسان، از نمایشگر رنگی بهره می‌برد. همین طراحی، کمی بعد در Mi Band 4 استفاده شد. درنتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که المان‌های Hey+ 1S هم در طراحی Mi Band بعدی دیده شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات