۴ جایگزینی دستیار صوتی کورتانا در ویندوز

شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
4 ابزار برای جایگزینی دستیار صوتی کورتانا در ویندوز
مایکروسافت تا پایان سال جاری میلادی به پشتیبانی از دستیار صوتی کورتانا در ویندوز پایان می‌دهد و کاربران باید به‌سراغ جایگزین‌های این سرویس بروند.
تبلیغات

مایکروسافت اخیراً اعلام کرده است که از سال آینده میلادی به پشتیبانی از دستیار صوتی کورتانا در ویندوز پایان خواهد داد. دستیار صوتی کورتانا در آوریل ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و حالا پس از گذشت نزدیک به یک دهه، ردموندی‌ها تصمیم گرفته‌اند که این دستیار دیجیتالی را در سیستم‌عامل ویندوز غیرفعال کنند.

حالا این پرسش مطرح می‌شود که مایکروسافت برای جایگزینی دستیار صوتی مذکور چه برنامه‌های دارد. در این مطلب، ابزارهای پیشرفته‌ی مایکروسافت به‌منظور جایگزینی کورتانا را معرفی می‌کنیم.

لوگو کورتانا

دستیار صوتی کورتانا چه زمانی به پایان راه خود می‌رسد؟

باتوجه‌به اطلاعیه‌ی اخیر مایکروسافت، این شرکت از اواخر سال جاری میلادی دیگر از کورتانا به‌عنوان برنامه‌ای مستقل در ویندوز پشتیبانی نخواهد کرد. البته این تمام ماجرا نیست و مایکروسافت به‌سمت استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مدرن حرکت می‌کند که پس از کورتانا منتشر کرده است. از‌جملهی این ابزارها می‌توان به هوش مصنوعی مرورگر بینگ اشاره کرد.

به‌گزارش Makeuseof، مایکروسافت چند سالی است که قصد دارد کورتانا را از مجموعه‌ی خدمات خود کنار بگذارد؛ چراکه در سال ۲۰۲۱ نسخه‌ی اندروید و iOS این دستیار صوتی را غیرفعال کرد. همچنین، دستیار صوتی مذکور دیگر به‌صورت پیش‌فرض روی سیستم‌عامل ویندوز 11 فعال نیست.

آیا کورتانا برای همیشه غیرفعال می‌شود؟

اگرچه دستیار صوتی مایکروسافت درمقایسه‌با سیری اپل یا گوگل اسیستنت ناشناخته‌تر است، همچنان افرادی هستند که در کارهای خود از کورتانا استفاده می‌کنند. برای این منظور، مایکروسافت همچنان به پشتیبانی از این ابزار در برخی از برنامه‌های خود ادامه می‌دهد.

طبق اعلام مایکروسافت، کورتانا فقط در ویندوز ۱۱ غیرفعال می‌شود و کاربران برخی از سرویس‌های این شرکت مانند موبایل تیمز، اوت‌لوک موبایل، مایکروسافت تیمز دیسپلی و مایکروسافت تیمز روم همچنان می‌توانند از این دستیار دیجیتالی استفاده کنند.

حالا اگر به‌دنبال جایگزین کورتانا در ویندوز هستند، از ۴ ابزار معرفی‌شده در ادامه‌ی مطلب می‌توانید استفاده کنید.

۱. دسترسی صوتی (Voice Access)

مایکروسافت قابلیتی را با عنوان دسترسی صوتی (Voice Access) در ویندوز ۱۱ توسعه داده است تا کاربران این سیستم‌عامل از‌جمله افراد معلول بتوانند کامپیوتر را با صدای خود کنترل کنند.

با این قابلیت می‌توانید برای کارهایی مانند جابه‌جایی بین برنامه‌ها و بررسی ایمیل‌ها و حتی جست‌وجو در فضای وب استفاده کنید. البته ناگفته نماند که این ویژگی در نسخه‌ی 2H22 ویندوز دردسترس است.

۲. مایکروسافت بینگ با جست‌وجوی مبتنی‌بر هوش مصنوعی

یکی از ویژگی‌های جالب کورتانا در سیستم‌عامل ویندوز این بود که افراد با استفاده از آن می‌توانستند در دنیای وب جست‌وجو کنند. اکنون، مایکروسافت با معرفی نسخه‌ی جدید مرورگر بینگ که به هوش مصنوعی مجهز شده است، امکان جست‌وجو در وب را بیشتر ارتقا داده است.

نسخه جدید بینگ با هوش مصنوعی ChatGPT صفحه اصلی غیررسمی

نسخه‌ی جدید موتور جست‌وجوی بینگ می‌تواند با دسترسی به منابع مطمئن در سطح وب، به پرسش‌های پیچیده کاربران پاسخ دهد. با استفاده از نسخه‌ی جدید بینگ، می‌توانید از سابقه‌ی چت خود گزارشی تهیه و آن را ذخیره کنید. این در حالی است که دسترسی به چت‌ها در کورتانا پیچیده و دشوار است.

۳. ویندوز کوپایلت (Windows Copilot)

ویندوز کوپایلت (Windows Copilot) جدیدترین سرویسی است که مایکروسافت معرفی کرده است. این ابزار مبتنی‌بر هوش مصنوعی تقریباً شبیه به نسخه‌ی جدید موتور جست‌وجوی بینگ است که پرسش‌های خود را می‌توانید با آن مطرح تا در سریع‌ترین زمان ممکن به پاسخ مدنظرتان برسید.

لوگو ویندوز کوپایلت / Windows Copilot

ناگفته نماند قابلیت‌های کوپایلت فراتر از پرسش‌و‌پاسخ است و شما با آن می‌توانید مکالمه‌ای مبتنی‌بر هوش مصنوعی تجربه کنید. همچنین از دیگر ویژگی‌های این سرویس می‌توان به تغییر چیدمان صفحه کلید، خاموش‌کردن بلوتوث، افزایش روشنایی صفحه و‌... اشاره کرد. با وجود این ابزار، شما برای هر تغییر جزئی دیگر نیازی نیست به منو تنظیمات بروید و می‌توانید روی کار خود متمرکز بمانید.

۴. مایکروسافت ۳۶۵ کوپایلت (Microsoft 365 Copilot)

مایکروسافت ۳۶۵

ابزار Microsoft 365 Copilot دستیار مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای برنامه‌ها و سرویس‌های مایکروسافت ۳۵۶ است. این دستیار هوش مصنوعی کمک می‌کند تا به‌راحتی نمودارهای اکسل ایجاد کنید یا پاورپوینت بسازید.

جمع‌بندی

اگرچه مایکروسافت رسماً تا پایان سال جاری میلادی به پشتیبانی از کورتانا پایان می‌دهد، این شرکت ابزارهای زیادی را در‌اختیار شما قرار می‌دهد که بیشتر آن‌ها برپایه‌ی هوش مصنوعی هستند.

ابزارهای معرفی‌شده در این مطلب را مایکروسافت توسعه داده است که به‌جای دستیار صوتی کورتانا می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. گفتنی است که سرویس‌های مانند Windows Copilot و Voice Access فقط برای ویندوز 11 در‌دسترس هستند و کاربران سایر نسخه‌های ویندوز نمی‌توانند از این دو ابزار بهره ببرند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات